Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 2.2 HDI FAP huolto
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=8237
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 22.05.2011 11:35 ]
Viestin otsikko:  C5 2.2 HDI FAP huolto

C5:nen rupesi ilmoittamaan unblock diesel filteriä ajon aikana yhä tihenevään tahtiin, joten aika huoltaa suodatin. Hiukkasten poltto ei ole toiminut hallitusti viimeiseen 40 000 kilometriin ja lisäaine loppunut jo aikoja sitten. Lisäksi mm. tankinkorkin anturi on rikki. Edellinen huolto suoritettiin polttamalla pillillä suodatin puhtaaksi, tällä toimenpiteellä pääsi n. 10 000 kilsaa, nyt hain pysyvämpää ratkaisua.
Varmuuden vuoksi lähestyvää katsastusta varten kävin hakemassa savulapun, tuloksella K=0,07 joten auto montulle ja filtteri irti putkesta. :twisted:

Tukossa oleva filtteri irrotettuna ja valmiina huollettavaksi:
Kuva

Huolto käynnissä: (Kuvaan ei jäänyt A-katsastus Oy:n omaisuutta oleva keltainen rautakanki, jolla tehtii suurin avarrus :twisted: )
Kuva

Huollettu FAP suodatin:
Kuva

Seuraavaksi "suodatin" takaisin auton alle paikalleen ja testerillä auton järjestelmästä FAP pois.

Lopputuloksena kulutus tippui auton tietokoneen mukaan 1,5 litraa ja pirteyttä tuli huomattavasti lisää, nyt jaksaa vetää jopa yli 4000 kierroksen :lol: Myöskin vikakoodit FAP:n toimimattomuudesta loistavat poissaolollaan.

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 22.05.2011 12:34 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

Entä seuraava katsastus? Onko auto edelleen vähäpäästöinen? Eikös se lue jo rekisteriotteessa, tuo FAP. Vaan voihan auton laittaa kiertoon ennen sitä seuraavaa katsastusta :lol:

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 22.05.2011 13:25 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

Katsastushenkilölle riittää että pönttö on paikallaan ja savua tulee alle 3. Uudemman dieselin savurajaan tarvitaan ilmeisesti jo sisuskalut :D

Kirjoittaja:  Tulsku [ 23.05.2011 07:21 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

Onhan se edelleen vähäpäästöinen, kun siinä on katalysaattori. ;) Siinä onkin sitten seuraavan huoltokohteen paikka...

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 04.06.2012 07:07 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

Nostetaanpa aihetta ylöspäin lähestyvän katsastuksen kunniaksi.

Savulappu noudettu, k=0,81, 2km rauhallinen ajo ja webastolla käyntilämpöön.

Joten alkupään C5:sen FAP taitaa olla vain takaamassa pääsyä tiukemmille kaupunkien päästöalueille esim. Saksassa.

Kirjoittaja:  ruutuvihko [ 05.06.2012 21:03 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

FAPpihan oli vain suomen maahantuojan kova mainoskeksintö aikanaan. Euroopassa sai valita ottiko suodattimen. Ei sitä tarvitse autossa olla kun se on lisävaruste, eikä vaikuta tosiaan vähäpäästöisyyteen. Itse kyllä käytin sivistyneesti Einhelin poravasaraa aikanaan.

Kirjoittaja:  Croisette [ 05.06.2012 23:55 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

Ja eräs savuttava diesel katsastettiin kerran laittamalla hiukkaspönttö putkeen, eli toimii toisinkinpäin ;) .

Kirjoittaja:  zX-files [ 06.06.2012 10:59 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

Suomen katsastuksen alkeellinen savutusmittaus, ja ne oikeat päästörajat on kaksi ihan eri asiaa :!:

Kirjoittaja:  RPekka [ 06.06.2012 21:02 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

zX-files kirjoitti:
Suomen katsastuksen alkeellinen savutusmittaus, ja ne oikeat päästörajat on kaksi ihan eri asiaa :!:

Juu. Paitsi että savutusmittaus ei ole Suomen katsastusjuttu vaan ihan oikea Bosch-luku jota mitataan toki muissakin maissa. Se on hyvin hämmentävää että vaikka bensa-autojen pakokaasuista tehdään ihan kemiallinen analyysi sisällöstä niin on kalliimpaa kun dieselauton pakokaasusta katsotaan lampun kanssa läpinäkyvyyttä. :roll:

NOxeja ja hiukkasten kokojakaumaa ei tosiaan mitata katsastuksessa mutta jos katalyyttistä puhdistinta ja hiukkasloukkua ei putkistosta löydy niin raja-arvojen täyttämisen toteennäyttämisvastuu siirtyy auton omistajalle.

Kirjoittaja:  export [ 08.06.2012 17:29 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

Onnistuuko tämä huolto kaikille 2.2litraisille HDI:lle vai oliko tässä jokin parasta ennen vuosimalli?

Kirjoittaja:  svc [ 08.06.2012 17:43 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

zX-files kirjoitti:
Suomen katsastuksen alkeellinen savutusmittaus, ja ne oikeat päästörajat on kaksi ihan eri asiaa :!:
Kuten Rpekka totesikin, se mittaus on ihan EU-ajoneuvojen tyyppihyväksyntä- ja katsatusdirektiivien mukainen mittaus.

Dieselin pakokaasuissa tulee hiukkasten lisäksi lähinnä hiilidioksidia, vesihöyryä, happea ja etupäässä turbodieseleissä typen oksideja, joihin yritetään vaikuttaa katalysaattorilla ja EGR:llä. Näitä NOx-yhdisteitä ei mitata bensamoottoreistakaan. Häkää ja palamattomia hiilivetyjä tulee aivan mitättömän vähän dieselin suuresta ilmaylijäämästä johtuen.

Katsastuksessakin mitataan hiukkaspäästöjä, koska muuta mitattavaa dieseleissä ei oikein ole. Lisäksi kasvaneet hiukkaspäästöt ovat dieselissä monesti juuri se ensimmäinen oire viasta tai huollon laiminlyömisestä.

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 09.06.2012 13:47 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

export kirjoitti:
Onnistuuko tämä huolto kaikille 2.2litraisille HDI:lle vai oliko tässä jokin parasta ennen vuosimalli?


Parasta ennen malli taitaa olla ykkoskoppainen C5. Joku kakkoskoppaisen hiukkasloukku hdi:n ja lexian omaava voisi tutkia onko bsi:ssä mahdollisuus ohjelmoida loukku pois?

Kirjoittaja:  Kaizu [ 14.08.2012 14:58 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

Nyt on omakin -03 2.2HDi FAPiton, hyvin tuntuu pelaavan.

Kirjoittaja:  koskikuski [ 24.11.2012 22:03 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

Millä testerillä saa FAPin pois toiminnasta?
Tekeekö huollot sitä?

Kirjoittaja:  zX-files [ 25.11.2012 10:37 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

Kyllä mun täytyy sanoa, että hyi hitto!
Aikamoisen tyhmää omaan napaan tuijottamista, ei se FAP siellä turhaan ole :evil:

Kirjoittaja:  svc [ 25.11.2012 12:53 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

zX-files kirjoitti:
Kyllä mun täytyy sanoa, että hyi hitto!
Aikamoisen tyhmää omaan napaan tuijottamista, ei se FAP siellä turhaan ole :evil:

Kustannuskysymys:
Uusi FAP-maksaa 300-500e. Eolys-täyttö 100e luokkaa.
Kulutuksen kasvu vähintään 0,5 litraa satasella eli 75g/km hiilidioksidia.
Minun ajoilla dieselin nykyhinnoilla nelisen sataa euroa vuodessa. Sekä vähän yli 8000 kg hiilidioksidia
Aika kova hinta laitteesta, joka ei ole pakollinen.

Mikähän on ympäristövaikutus kokonaisuudessaan, kun pidetään vanha auto ajossa ja alennetaan CO2 päästöä toki hiukkaspäästöjen kustannuksella.

Kirjoittaja:  koskikuski [ 25.11.2012 13:16 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

Voisko joku kertoa mikä liike tekee pois ohjelmoinnin pohjois-pohjanmaalla?
Tekeekö Suzu-auto, autosompa vai mikä?
Tiedoista olisin kiitollinen.

Kirjoittaja:  black_van [ 25.11.2012 13:54 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

koskikuski kirjoitti:
Voisko joku kertoa mikä liike tekee pois ohjelmoinnin pohjois-pohjanmaalla?
Tekeekö Suzu-auto, autosompa vai mikä?
Tiedoista olisin kiitollinen.


Soittamalla varmaan selviäisi.

Kirjoittaja:  zX-files [ 25.11.2012 19:46 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

svc kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
Kyllä mun täytyy sanoa, että hyi hitto!
Aikamoisen tyhmää omaan napaan tuijottamista, ei se FAP siellä turhaan ole :evil:

Kustannuskysymys:
Uusi FAP-maksaa 300-500e. Eolys-täyttö 100e luokkaa.
Kulutuksen kasvu vähintään 0,5 litraa satasella eli 75g/km hiilidioksidia.
Minun ajoilla dieselin nykyhinnoilla nelisen sataa euroa vuodessa. Sekä vähän yli 8000 kg hiilidioksidia
Aika kova hinta laitteesta, joka ei ole pakollinen.

Mikähän on ympäristövaikutus kokonaisuudessaan, kun pidetään vanha auto ajossa ja alennetaan CO2 päästöä toki hiukkaspäästöjen kustannuksella.


Pakollisuuskin riippuu päästönormista.
Ja nyt onkin kyse siitä, valintaanko luontovaikutus kompensoitavissa olevan CO2 kautta, vaiko suoraan hengittäville eläimille vaaralliset hiukkaspäästöt.
En ota kattia pois bensa-autostani.

Kirjoittaja:  svc [ 25.11.2012 20:30 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

zX-files kirjoitti:
Pakollisuuskin riippuu päästönormista.
Ja nyt onkin kyse siitä, valintaanko luontovaikutus kompensoitavissa olevan CO2 kautta, vaiko suoraan hengittäville eläimille vaaralliset hiukkaspäästöt.
En ota kattia pois bensa-autostani.
En minäkään kattia poistaisi tuosta HDI:stä, sillä se on jo Euro2 normissa pakollinen.
FAP on poistettavissa helposti ja ennen kaikkea laillisesti ykköskorisesta C5:stä, jonka päästönormi on Euro3.

Kakkoskorinen C5 on jo Euro4, joka vaaditaan 2005 alkaen ja josta FAP:in poisto ei enää onnistukaan ihan tuosta vaan. Siinä FAP on koodattu syvemmälle moottorinohjaukseen, eikä poisto enää onnistu rasti ruutuun menetelmällä.

Kun vapaaehtoinen varuste alkaa käydä lompakon päälle, niin aika monelta unohtuu luontoarvot.
Ihan uteliaisuudesta: Miten kompensoit omia vuosittaisia bensa-autosi CO2 päästöjä?

Kirjoittaja:  Tulsku [ 26.11.2012 08:33 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

svc kirjoitti:
Kakkoskorinen C5 on jo Euro4, joka vaaditaan 2005 alkaen ja josta FAP:in poisto ei enää onnistukaan ihan tuosta vaan. Siinä FAP on koodattu syvemmälle moottorinohjaukseen, eikä poisto enää onnistu rasti ruutuun menetelmällä.

Hmh, tämäpä mielenkiintoista. Minulla on kakkoskoppainen (2.0 136 HDi), jossa ei ole fappia (rekisteröity marraskuussa 2005). Pösöllähän tällaisia ei ollut koskaan tarjolla, mutta Sitikkaa sai tosiaan hetken ajan ilmankin kanssa.

Kirjoittaja:  zX-files [ 26.11.2012 10:07 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

svc kirjoitti:
Kun vapaaehtoinen varuste alkaa käydä lompakon päälle, niin aika monelta unohtuu luontoarvot.
Ihan uteliaisuudesta: Miten kompensoit omia vuosittaisia bensa-autosi CO2 päästöjä?


Muutin taloon, jonka energiatalous ja lämmitys on oleellisesti fiksummin hoidettu.
Olin mukana hankkimassa sinne kompostoria, jolla saadaan vähennettyä poltettavaa jätettä ja lajittelen jätteet entistä tarkemmin.
Ostokäyttäytymisellä sekä ostovalinnoilla pyrin vaikuttamaan siihen, että turhaa jätettä ei syntyisi, ja vältän tuotteita, joiden elinkaari on muita oleelliseti lyhyempi.
Kaikkein oudoimpana asiana olen alkanut ajaa säästäväisemmin :? :shock:
Kunhan 1,6 HDi hintataso alkaa olla kukkarolle sopivalla tasolla niin saisi sen radikaalimman muutoksen aikaan :roll:

Kirjoittaja:  svc [ 26.11.2012 14:25 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

zX-files kirjoitti:
Muutin taloon, jonka energiatalous ja lämmitys on oleellisesti fiksummin hoidettu.
Olin mukana hankkimassa sinne kompostoria, jolla saadaan vähennettyä poltettavaa jätettä ja lajittelen jätteet entistä tarkemmin.
Ostokäyttäytymisellä sekä ostovalinnoilla pyrin vaikuttamaan siihen, että turhaa jätettä ei syntyisi, ja vältän tuotteita, joiden elinkaari on muita oleelliseti lyhyempi.
Homma on sinulla ihan selkeästi mietitty. :)
Itse rinnastaisin FAP:in luvallisen poiston autosta juuri tuohon elinkaaren jatkamiseen. Jos hiukkassuodattimen poistolla saadaan jokunen vuosi lisää käyttöikää, auton elinkaaren aikaiset hiukkaspäästöt jäävät kuitenkin merkittävästi pienemmiksi, kuin jos FAP:ia ei olisi ollut lainkaan.

Kirjoittaja:  zX-files [ 26.11.2012 15:06 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

Sullakin on homma mietitty, mutta vasta kun ollaan oikeasti siinä pisteessä, että fappi on todellinen kynnyskysymys, eli auton arvo on enää jokusen tonnin. Ihan liian usein vaan näkee, että haetaan keinoja saada fap lentämään mäelle jo ennen mitään vikaakaan, tai autoista, joilla elinkaari on vasta alussa.
Kauhistuttaa hieman, missä kaikessa sitten ollaankaan valmiita tinkimään. ABSit, bagit ja ESP huijataan viiveellisellä varoitusvalolla? Pallonivelin ruiskautetaan epoksia ja heloihin sikamassaa niin välykset katoaa? Missä on se raja?

Kirjoittaja:  koppiesko [ 26.11.2012 20:37 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 2.2 HDI FAP huolto

tästä päivästä pitäis nauttia kun huomista ei ehkä nää... joko kaasu pohjassa tai sitten ei. kukin tavallaan :roll:

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/