Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantian hihnapyörän laakeroinnista
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=8264
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Ropeliz [ 25.05.2011 09:12 ]
Viestin otsikko:  Xantian hihnapyörän laakeroinnista

Tietämätön Tampereelta kysyy, mikä mahtaa olla vikana 2.1 td -97 berlinessä kun ilmastoinnin hihnapyörä kilisee ja tekee allensa metallihilettä kun ac pois päältä, olisiko mahdollisesti hihnapyörän "vapaalaakeri" menossa rikki. Olisiko aikaisempaa kokemusta jollain kanssa nautiskelijalla :mrgreen: . Vika ei tosiaan ilmene kun ilmastointi on päällä koska lastu tulee samasta kohtaa josta magneettikytkin vetää kompuran liikkeelle, olisi tarkoitus korjata vika ennenkuin se lähtee tekemään enemmänkin hallaa autolle.

Kirjoittaja:  svc [ 26.05.2011 13:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian hihnapyörän laakeroinnista

Ropeliz kirjoitti:
Tietämätön Tampereelta kysyy, mikä mahtaa olla vikana 2.1 td -97 berlinessä kun ilmastoinnin hihnapyörä kilisee ja tekee allensa metallihilettä kun ac pois päältä, olisiko mahdollisesti hihnapyörän "vapaalaakeri" menossa rikki. Olisiko aikaisempaa kokemusta jollain kanssa nautiskelijalla :mrgreen: . Vika ei tosiaan ilmene kun ilmastointi on päällä koska lastu tulee samasta kohtaa josta magneettikytkin vetää kompuran liikkeelle, olisi tarkoitus korjata vika ennenkuin se lähtee tekemään enemmänkin hallaa autolle.
Kompuran kytkinvialta kuulostaa. Mikä siinä vikana onkaan niin kannattaa tutkia ja korjata mahdollisimman pian ennenkuin se rikkoo laturin hinhan.
Ajossa katkenneella laturinhihnalla on Sitikoissa ikävä taipumus päätyä jakohihnan väliin, jolloin remontin hinta tuppaa hieman kasvamaan...

Kirjoittaja:  Ropeliz [ 26.05.2011 13:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian hihnapyörän laakeroinnista

Jeps on kokemus siitä jakopäähän väliinmenosta :? sillä sitä silmäileekin. Mulla onkin siinä uusi remmi ja laturi joten ei raaskis antaa ihan itsestään mennä.

Kirjoittaja:  jasu [ 26.05.2011 14:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian hihnapyörän laakeroinnista

Palastelin tuossa joku hetki sitten yhden kiinnileikanneen Xm:ssä olleen Sanden SD-7 kompuran, ja sieltä löytyi hihnapyörältä kaksirivinen viistokuulalaakeri. Mittoja en talteen ottanut, ulkokehän sekä leveyden vielä tarkistaa olisi voinut, sisäkehää ei kun oli mokoma hitsautunut kiinni akselille... Hieman siis lämpöjä ollut tuossa tapauksessa, moni palikka, laakeri mukaanlukien, tuhannen p*skana...

Laakeri on kuitenkin vaihdettavissa, jos en tuota rakennetta ihan väärin käsittänyt (täysin ei pystynyt tuhon takia päättelemään) niin akselin mutterin jälkeen kun magneettikytkimen saa pois niin alta paljastuu seegeri jonka irroituksen jälkeen pitäisi päästä hihnapyörää poistamaan..?

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 26.05.2011 15:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian hihnapyörän laakeroinnista

Ja multa löytyis ilmastoinnin kompura mikäli santuissa on samaa mallia (oma -00 HDi).

Kirjoittaja:  tuisku [ 26.05.2011 20:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian hihnapyörän laakeroinnista

Hei Tampereelle !
Kannattaa myös tarkastaa kampiakselin hihnapyörä.
Otimme tänään omasta XM 2.1 td:stä hihnapyörät ja rullat tarkastukseen kilinän ja vinkunan vuoksi.
Kaikki muut oli OK, paitsi kampiakselin hihnapyörä,
Merkkaa kynällä pyörän sisä ja ulkokehä, ja katso käynnistämisen jälkeen onko ulkokehä liikkunut sisäkehään nähden.

Kirjoittaja:  ealab [ 27.05.2011 07:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantian hihnapyörän laakeroinnista

Jos? siivasta näkyisi kiilan kohta, niin kiilan tulisi olla samassa linjassa ö-pohjaan nähden, myös lukitus(ajoitus-)tappi pitäisi sopia paikalleen. Jos ei, niin siiva väsähtänyt?.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/