Kertokaapas viisaammat, mistä moinen ilmiö johtuu. Tuli hylky katsastuksessa. Syy: kallistuksenvakaajan välitangot kolisevat ja toinen takajarrulevy ruosteessa. Noh, ensimmäisen kerran koiranluun kolina katsottiin hylkyperusteeksi. Ja toiseksi, jarrut kuitenkin pitivät tasaisesti.
Kuskin puolen takajarrulevystä näkee että ulompi jarrupala ei todellakaan ota tasaisesti koko levyn pinta-alalta levyyn kiinni. Levyn ulkoreunassa on n. 2 mm kaistale johon pala ottaa. Sitten on noin 2/3 osaa levyn kulutuspinnan mitasta ruosteessa ja sitten jälleen sisempänä n. 1/3 pintaa johon jarrupala ottaa kiinni.
Irrotin jarrupalat, joissa on kulutuspintaa reilusti jäljellä (n. 10 mm). Paloissa näkyi selvä pykälä ulkoreunassa, kohta ei siis ota levyyn kiinni lainkaan (virheellinen asennus? onko sellainen edes mahdollista?). Ei kuitenkaan niin suuri pykälä, että palat olisivat ottaneet toisiinsa kiinni.
Jarrulevyjen paksuus tasan 10 mm. Mikä on minimi? Toisella puolella kaikki on ok, levy on kulunut tasaisesti.
Ford Transit 2.0 TDCi AWD -17, XM V6 24V -99, Subaru Forester 2.0 -14
|