Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=8360
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Ds23ie [ 03.06.2011 23:17 ]
Viestin otsikko:  XM

Luin jostain, että Xm:n lämmityslaitteen puhaltimen toimimattomuus olisi "ominaisuus". Mistähän on kysymys? Olisi haaveena hankkia kesäkissaksi Xm, ja olisi tarjollakin V6:n, mutta puhaltimessa häikkää. Onkohan hankala löytää vika / korjata? Onko muita "ominaisuuksia" joita pitäisi tarkastella. Ei ruostetta ja ajettu alle 200 tuhatta. Kiitos.

Kirjoittaja:  Croisette [ 03.06.2011 23:38 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Onhan se ehkä ominaisuus tai siis vika jossain kohdin, mutta melko pieni murhe :lol: . Eli joko vain säätötrankut ovat hajonneet, ei maksa paljoa, jos osaa itse tinata uudet (alle 20e) tai sit vaihtaa valmis palikka n 60e, tai pahimmillaan uusia koko puhallin n200e. Yksi vikapaikka on vielä sulakerasian pohjan sulaminen, se on ehkä kaikista helpoin korjata, sen kun vain laittaa erillisen sulakerasian, kustanus noin 5e. Eli ei ainakaan lämppärin puhaltimen vikojen takia kannata XM:n ostoa hylätä ;) . Toki sitten vikaa voi olla säätömoottoreissakin, mutta kun sitä mallia,ja vikaakaan ei ole nyt vielä kerrottuna?

Tarkemmin on vaikea arvioida, kun ei ole edes vuosimallia mainittuna saati muuuta tietoa ko. autosta....

Kirjoittaja:  zX-files [ 04.06.2011 09:02 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Ja tarvikepuhallin puolet tuosta hinnasta, vaihtoon menee vartti ekakertalaisella.
Paljon isompi ongelma on kynnyskotelot...

Kirjoittaja:  Roplaaja [ 04.06.2011 09:08 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Jos ne säätötrankut palaa niin on aina syytä epäillä syytä siihen. Jos moottorin laakerit on kuivat ja pyöriminen jäykempää niin moottorin ottama virta kasvaa ja se riittää syyksi trankkujen tuhoon. Niitä kun jäähdytetään kuumalla ilmalla joka puhaltaa niitä ja estää niitä tulemasta vielä kuumemmiksi.
Samoin kantsuu katsoa onko hiilet lehneet jo uran kollektoriin. Tämäkin voi olla syynä virran kasvuun ja trankkujen paloon. Tällöin uuden moottorin hankinta on ainoa vaihtoehto. Tarkat suunnittelijat on mitoittaneet niin että kun hiilet on loppu niin kollektorikin on loppumaisillaan ja virittelyt silloin auttaa vain vähäksi aikaa

Kirjoittaja:  Roplaaja [ 04.06.2011 09:18 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Kynnyskotelon vika alkaa salakavalasti, sitä ei katsastuksessakaan huomattu. Kun tutkin alustaa ja raavin massaa eturoiskelapun takaa, tunkin korvakkeen vierestä niin siinä oli korimassaa tiukast mutta ääni oli aika ontto meiselillä sorkittaessa joka johtui siitä että korimassan alta oli pelti kadonnut. Sieltä kotelosta kaivoin sitten ruostemössöä mukitolkulla. Sama juttu oli toesellakin puolella.
Ulkolaisissa foorumeissa kerrotaan samaa vikaa olevan myös takimmaisten tunkinkorvien luona.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/