Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia käy kuin traktori
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=8404
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  xantia1997 [ 08.06.2011 15:26 ]
Viestin otsikko:  Xantia käy kuin traktori

Xantia 1.8 16V vuosimalli 1997 rupesi käymään yhtäkkiä kuin traktori, eli siis ilmeisesti kolmella pytyllä? Mistä kannatta lähteä etsimään vikaa?

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 08.06.2011 15:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

Tulppa,tulpanjohto,puola,kestääkö antaa kierroksia..

Kirjoittaja:  xantia1997 [ 08.06.2011 16:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

Mitä tossa ehtisin ennen töihintuloa ajamaan sillä, niin mun mielestä ei oikeen kestänyt antaa kierroksia...

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 08.06.2011 18:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

Ostin tuossa Xantian on vähän samaa vikaa Map-anturia odottelen..
Vikakoodi oli saa liikaa happee..

Kirjoittaja:  xantia1997 [ 08.06.2011 18:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

Missä Xantiassa on puola ja mistä tietää, että se on sökö...ei viittis turhaan ostaa uutta...tulpat voi ostaa ja vaihtaa joka tapauksessa ja tulpan johdot ei varmaan paljoo maksa...

Kirjoittaja:  ealab [ 08.06.2011 18:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

Puolat ovat ns. puolakannessa, siinä venttiilikansien välissä, musta toosa. Siitä on suoraan piiput tulppiin. Puolakannen voi tarkistaa irrottamalla, poistamalla silikonitrötöt, mittaamalla toisiokäämien vastukset. Ovat molemmat tyypillisesti 10kOhm, tai 12kOhm. Trötöjen metallispiraalit ok. Mittaus muistaakseni keskimmäisistä keskenään ja laitimmaisista keskenään. Ensiöpuoli muutama Ohmi, pistokeliittimen vasemmat kontaktit mitattuna jompaa kumpaa oikeanpuoleista vastaan. Tarkista, että kanteen tulevasta pistokkeesta lähtevä suodatuskondensaattori, se musta mötikkä, on hyvin kiinni, kontakti, kannessa. Kokeilu myös vaihto-puolakannen kanssa kannattaa.
Konehuoneen maadoitus-, virransyöttöliitokset? Näitä kun käy läpi, vaikka sitten vikaa ei olisikaan niissä, silti hyvä. Uusiksi tulpiksi voi suosittaa Brisk:jä, tyyppi A23. Biltemasta.

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 08.06.2011 20:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

Puolakansi irti tulpat kiinni kanteen rauta tai kurarilangalla tulpan rungot yhteen ja maihin eli runkoon ja toinen tarttaa ja toinen katselee kipunaa.. :)

Kirjoittaja:  ealab [ 09.06.2011 08:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

Sitten vertailee kipunoita, jos joku vaikuttaa heikommalta, se on heikompi. Ei ehkä riitä tositoimissa. Voisi olla hyvä maadoittaa myös kannen metalliosat. Voisi käyttää joitain vanhoja tulppia, joiden kärkivälit suurennetaan esim. 5mm:iin*. Voisi paremmin vastata vaatimuksiin ja erot tulee paremmin esille. Kunnossa oleva puola kyllä heittää kunnollisen rätinän kärjistä.
Tavallinen kärkiväli, ilmassa, on helppoa, sylinterissä on suuremmat vaatimukset kipinälle, sen syttymisjännitteelle, siksi tuo 5mm. Tulppien maadoitus pitää olla hyvä, hyvin laitettu!

Kirjoittaja:  svc [ 09.06.2011 11:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

Hukkakipinäjärjestelmässä kannattaa muistaa, että yhden puolan tai tulpan vikaantuminen pimentää aina kaksi sylinteriä. Siis 1-4 ja 2-3. Kipinä iskee aina kahdessa pytyssä kerrallaan mutta toisessa on menossa poistotahdin loppu. Karkeasti esitettynä siis näin

Kuva

Jos moottori käy kolmella pytyllä, vika tuskin on sytytyksessä.

Viallista puolaparia voi etsiä myös vanhojen tulpanjohtojen avulla, eli johdot tulppiin ja toinen pää puolakanteen. Ne kumilutterot jousineen voi irrottaa puolakannesta jolloin alta paljastuu liitin johdolle.

Sitten vain moottorin käydessä maadoitetaan tulppa kerrallaan, ja katsotaan minkä maadoitus ei vaikuta käyntiin.

Kirjoittaja:  svc [ 09.06.2011 11:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

Edellinen 2.0i Xanttu kävi kolmella vaikka kannentiivisteestä puuttui pala 2 ja 3 sylinterien välistä. :shock:
Siis todellakin kolmella pytyllä, ei kahdella kuten ensin luulin.

Kirjoittaja:  xantia1997 [ 09.06.2011 14:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

Hain uudet tulpat (Brisk:jä, tyyppi A23. Biltemasta) ja asensin - ei auttanut, mutta sitä ennen mittasin vastukset, jotka olivat uloimmissa 10,26 ja sisemmissä 10,21...eli siis ok! Mutta sitten kun mittasin pistokeliittimen 1. navan ja oikeanpuoleisen (pistokeliittimen puoleisen) silikoonitrötön alta niin näytti nollaa...eli vika taitaa sitten olla siinä?

Kirjoittaja:  xantia1997 [ 09.06.2011 14:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

Sellaisen havainnon tein vielä ottaessani vanhoja tulppia pois, että vasemmanpuoleinen (hanslankarin puoleinen) tulppa oli aivan märkä...

Kirjoittaja:  svc [ 09.06.2011 15:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

xantia1997 kirjoitti:
Mutta sitten kun mittasin pistokeliittimen 1. navan ja oikeanpuoleisen (pistokeliittimen puoleisen) silikoonitrötön alta niin näytti nollaa...eli vika taitaa sitten olla siinä?
Ei liittimestä pidäkään olla suoraa yhteyttä sinne tulpanhattuun. Liittimessä liikutaan 12V jännitteissä, tulpanhatussa >10 000 V.

Kirjoittaja:  jasu [ 09.06.2011 15:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

svc kirjoitti:
Hukkakipinäjärjestelmässä kannattaa muistaa, että yhden puolan tai tulpan vikaantuminen pimentää aina kaksi sylinteriä. Siis 1-4 ja 2-3. Kipinä iskee aina kahdessa pytyssä kerrallaan mutta toisessa on menossa poistotahdin loppu.

Kyllä voi hukkakipinässäkin puola vikaantua siten että käy vain kolmella, on kokemusta aiheesta.

Rättärin puolan vikaannuttua mokoma kävi yhdellä, siinäkin kun on hukkakipinäsysteemi, puolan vaihtamalla taas molemmat pytyt käynnin keksivät...

Tällaisessa vikatapauksessa vain käy siten että "hukkaantunut" kipinä hyppää ensiöpuolelle, eikä tulpalle, ja näin se parin toinen jää toimintaan...

Kirjoittaja:  ealab [ 09.06.2011 17:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

svc kirjoitti:
xantia1997 kirjoitti:
Mutta sitten kun mittasin pistokeliittimen 1. navan ja oikeanpuoleisen (pistokeliittimen puoleisen) silikoonitrötön alta niin näytti nollaa...eli vika taitaa sitten olla siinä?
Ei liittimestä pidäkään olla suoraa yhteyttä sinne tulpanhattuun. Liittimessä liikutaan 12V jännitteissä, tulpanhatussa >10 000 V.


Aivan! Sytytyspuola on rakenteellisesti muuntaja, jossa ensiökäämi on 12V, erillinen toisiokäämi suurohmisempi, paljon käämikierroksia, ohutta käämilankaa. Käämit saattavat olla omissa keloissaan rautasydämen ympärillä. Toisiokäämin kierrokset ja ohut lanka tekee sen, että jännite on suuri (/r= n-volttia/käämikierros) ja virta hyvin pieni johtuen ohuesta langasta.
Katsopa periaatepiirrosta. Mitä löytyisi netistä hakusanalla: "sytytyspuola"

Kirjoittaja:  svc [ 09.06.2011 21:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

jasu kirjoitti:
Rättärin puolan vikaannuttua mokoma kävi yhdellä, siinäkin kun on hukkakipinäsysteemi, puolan vaihtamalla taas molemmat pytyt käynnin keksivät...

Tällaisessa vikatapauksessa vain käy siten että "hukkaantunut" kipinä hyppää ensiöpuolelle, eikä tulpalle, ja näin se parin toinen jää toimintaan...
Heh. Poikkeus vahvistaa säännön.
Ehkäpä rättärin puolassa sytytysenergia on senverran pieni, että se ei jaksanut käräyttää sitä ensiöpiiriäkin. Riippuu varmasti myös puolan sisäisestä rakenteestakin.

Ne mitä minä olen päässyt tutkimaan, olivat kyllä täysin pimeitä.

Kirjoittaja:  jasu [ 09.06.2011 22:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

svc kirjoitti:
jasu kirjoitti:
Rättärin puolan vikaannuttua mokoma kävi yhdellä, siinäkin kun on hukkakipinäsysteemi, puolan vaihtamalla taas molemmat pytyt käynnin keksivät...

Tällaisessa vikatapauksessa vain käy siten että "hukkaantunut" kipinä hyppää ensiöpuolelle, eikä tulpalle, ja näin se parin toinen jää toimintaan...
Heh. Poikkeus vahvistaa säännön.
Ehkäpä rättärin puolassa sytytysenergia on senverran pieni, että se ei jaksanut käräyttää sitä ensiöpiiriäkin. Riippuu varmasti myös puolan sisäisestä rakenteestakin.

Ne mitä minä olen päässyt tutkimaan, olivat kyllä täysin pimeitä.

On kolmella käyvää Xsaraakin puolakannella vastaan tullut, jotta ei se mikään mahdottomuus ole niissäkään...

Olisihan se mukavaa kun asiat olisivat aina niin yksiselitteisiä, ja olisi vain yksi vaihtoehto vikaantumisessa..!

Kirjoittaja:  svc [ 09.06.2011 23:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

jasu kirjoitti:
Olisihan se mukavaa kun asiat olisivat aina niin yksiselitteisiä, ja olisi vain yksi vaihtoehto vikaantumisessa..!
Tämä on niin totta...

Kirjoittaja:  ealab [ 09.06.2011 23:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

Puolan ensiökäämi voisi kärsiä silloin, kun puolaa käytetään toisiopuoli ilmassa, ei tulppaa, tulpanjohto poikki, tms. Ja kun molemmat käämit ovat käämitty samalle kelarungolle. Käämien välissä on vain eristeet. Kuten taitaa olla perinteismallisissa puolissa.

Kirjoittaja:  xantia1997 [ 10.06.2011 12:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

Kävin tänään hakemassa Motonetista uuden puolakannen ja xantia kehrää taas kuin kissa :P ...Kiitos kaikille asiallisista ja asiantutevista neuvoista...Hyvää viikonloppua!

Kirjoittaja:  black_van [ 03.07.2011 14:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

Kävinpä itsekin hakemassa kyseiset briskit a23.set. nuohan on kaksikärki tulpat ja väli on 0.5mm mitattuna,tuleeko nuo säätää 0.9mm.iin? hieman ihmetyttää tuo asetus 0.5mm, kertokaas viisaammat että säädänkö vai viskaanko tuollaisenaan?

Kirjoittaja:  ealab [ 03.07.2011 20:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia käy kuin traktori

Jo aikaisemmin on ollut juttua noista tulpista; paas ehdottomasti tarkistaen kärkivälit 09siin. 0,9mm poranterä, tai vastaava teräslanka hyvänä tulkkina. Kärjet ovat tehtaan jäljiltä vain vähän sinnepäin. Vielä toimii.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/