Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=8475 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 16.06.2011 22:33 ] |
Viestin otsikko: | BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
Valmistettu -89 lopulla, rekisteröity -91 alussa. Ajettu 325 000 km. Moottorin ohjausyksikkö Bosch Motronic 0 258 003 078 Ollut meillä 3,5 vuotta, jona aikana ajettu 20 000 km. Toiminut hyvin, kunnes tänä keväänä alkoi oirehtia: - Moottori sammui satunnaisesti, kun ajossa tuli tilanne jossa piti hiljentää ja mahdollisesti pysähtyä. Lähti kyllä heti kun käynnisti, ja jäi käymään. Käynti jatkossa ok. - Sammui joskus käynnistyksen jälkeen kun kotoa olimme lähdössä. Uusintakäynnistyksellä jäi käymään ja käynti ihan ok. - Kerran sitten teki sen, että uusintakäynnistyksen jälkeen ei jäänytkään kunnolla käymään, vaan kävi vaivoin ja sammui. Seuraavilla starttauksilla ainoastaan pikkuisen hörähti. Voimakas bensan haju. Nyt se on seisonut tuossa pihassa. Kun auto seisoo 3-4 päivää ja yrittää käynnistää, niin lähtee heti. Voimakkaalla kaasun vispaamisella sen saa käymään vaivoin noin 10 s, kunnes sammuu. Uusinta-starttauksilla ei lähde. Muutaman päivän kun antaa olla rauhassa, niin taas käynnistyy, mutta ei jaksa käydä. Ja voimakas bensanhaju. Vaihdoin - sytytysyksikön - puolan Puhdistin - lisäilmaluistin - liittimiä, myös akun alla olevat. Näillä ei mitään vaikutusta auton käyttäytymiseen. Tarkistin - tulpat, olivat hyvin nokiset - oikean etulokasuojan ja lokarin välissä kulkevan johtonipun. Siellä ei liittimiä eikä haaroituksia. Mittasin - bensapaineen: 3 bar. Mitähän seuraavaksi? Korjaamolle hinaus, kun ruiskupelin tietämys on hataraa? Tuo Motronic taitaa harvoin risata? Olisko kenellekään jäänyt moinen jouten? Toistan tähän vielä sen tiedot: Motronic 0 258 003 078 Jos yhteydenotto-tarvetta, laita puhelinnumero ja aika jolloin olet tavattavissa, s-postiin: sitikka PISTE bx SYKKYRÄ gmail PISTE com, soitan sitten Sulle. |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 16.06.2011 23:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
Tulpanjohdot, pyörijä? Toinen mahdollisuus yläkuolokohdantunnistin löootan päällä. Olikohan se jossain 500ohm paikkeilla ehjänä? Tosin, jos se ei pelaa, ei pitäisi bensaakaan tulla. Jaa ettei ollut apparin etulokarin päällä erkkarilla yhteensurrattuja keltaisia johtoja ![]() |
Kirjoittaja: | rmattila [ 16.06.2011 23:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
Kuinka ison välin yli hyppää kipuna tulpanjohdon päästä? |
Kirjoittaja: | Esa66 [ 16.06.2011 23:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
Aktiivihiilisuodin tukossa, 100% tieto, arvaus, onnenkantamoinen, valitse itse ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 17.06.2011 07:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
rmattila kirjoitti: Kuinka ison välin yli hyppää kipuna tulpanjohdon päästä? Kun paikat ovat kunnossa, 15mm* pitäisi...Sitä voi kokeilla, väliä suurentaen. Jollain vastaavalla varaosalla, ettei alkuperäinen mahdollisesti vioitu. Puolan voi kokeilla ensin kuparijohdolla, sitten tulpanjohdoilla, pitäisi olla samat etäisyydet, paitsi jos vastusjohto väsähtänyt. Sen huomaa vastusmittauksellakin. *Eroja on puolatyypistä riippuen. Pitkästä kipinästä syntyy melko voimakas ääni, "präsäys". |
Kirjoittaja: | jotunen [ 17.06.2011 09:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
Lämpöanturi?Joskus jossain volvo rempassa toi jäi liittämättä ja oireet samat ja sama mottronic kyseessä.Myös ilmamäärä mittari voi aiheuttaa moista,eikös sulla niitä oo? |
Kirjoittaja: | Waltteri [ 17.06.2011 09:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
Itse kantapään kautta oppineena sellainenkin on mahdollista, että alan korjaamolla ei paikallisteta vikaa nimeltä tulpanjohdot. Joten kokeilen aina ensin niitä vaihtaa toimivasta autosta ja sitten ne muut viat syyniin ![]() |
Kirjoittaja: | avbx [ 17.06.2011 18:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
Tuostahan pitäisi saada jotain vikakoodejakin ulos. Minulla oli joskus tuon 16Valven kanssa probleema, ei meinannut oikein käydä kunnolla pienillä kierroksilla. Yksi huono tulpanjohto löytyi, mutta varsinainen vika oli ilmamäärämittarin maadoituksessa. Vikakoodi valitti jotain CO-potikasta, jonka maa on tietysti sama. Vikapaikka oli boksin pään liittimessä, jossa pinnit olivat levinneet liikaa. Ilmamäärämittariin viittaa tuo rikas seoskin. Lämpöanturin johdot kannattaa tarkastaa myös sen liittimen sisältä, etteivät ole poikki sieltä. L-Jetronic vehje lakkaa käymästä tuosta syystä, mutta Motronic taitaa korvata anturin puutteen jollain vakioarvolla. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 17.06.2011 19:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
oiskohan jo vm 1989 ollu motronic systeemillä, ettei vaan ois bosch le3 jetronic kone tyyppi kiinnostais joten Ranu tihruumaan sinne laturin jalan suuntaan. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 17.06.2011 19:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
ja tuohan selviää muutenkin helposti kun katot onko pitkät imuputket tai otat kuvan masiinasta. |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 04.07.2011 21:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
Ensinnä korjaus noihin auton tietoihin. Moottorin ohjausyksikkö on Bosch Motronic 0 261 200 162. Tuo numero, jota alussa ehdotin on lambdan numero. Eipä ole ketään tainnut haitata. - Vaihdoin päivänä muutamana tulpanjohdot. Olivat, varsinkin jakajan puoleiset päät, hirmuisen hapettuman kourissa. En milloinkaan ole tulpanjohtoja siinä kunnossa nähnyt. Uudet olivat hieman hankalat löytää. Puolan ja jakajan välinen johto erikoinen: Jakajan päässä tapit, joihin tulpanjohdot ja tuo puolalta tuleva johto kiinnittyvät ja puolan päässä kuppi, tai hahlo, miksihän sitä sitten sanotaankaan. Jostakin kuitenkin ne lopulta tulivat. Noiden vaihdolla ei vaikutusta auton käyntiin. Sammui kuten ennenkin. - Tänään irroitin Motronicin ja laitoin sen toiseen vastaavaan autoon. Toimi, kuten oman ohjausyksikön ohjaamana. - Mittasin muutamien komponenttien vastusarvoja. Suuruusluokka samoissa, mitä toimivassa autossa. - Irroitin tietokoneen-(vai mikä se toinen rele on?) ja polttoaineen syöttöpumpun releiden pistokkeet. Olivat siistit ja hyvässä rasvassa. - Laitoin piuhat kiinni ja starttasin. Ja moottori pysyi käynnissä. Käynnistelin useita kertoja. Ainoastaan tyhjäkäynti on olematon, n. 500 r/min. Nyt sitten jäi hämärään, mikä tuon muutoksen teki? Ja mikä tuota tyhjäkäyntiä vaivaa? Kaapelimies kirjoitti: Tulpanjohdot, pyörijä? Toinen mahdollisuus yläkuolokohdantunnistin löootan päällä. Olikohan se jossain 500ohm paikkeilla ehjänä? Tosin, jos se ei pelaa, ei pitäisi bensaakaan tulla. Oli pikkuisen yli 500 Ω. Kaapelimies kirjoitti: Jaa ettei ollut apparin etulokarin päällä erkkarilla yhteensurrattuja keltaisia johtoja ![]() Kerroin: Tarkistin oikean etulokasuojan ja lokarin välissä kulkevan johtonipun. Siellä ei liittimiä eikä haaroituksia. jotunen kirjoitti: Lämpöanturi?Joskus jossain volvo rempassa toi jäi liittämättä ja oireet samat ja sama mottronic kyseessä.Myös ilmamäärä mittari voi aiheuttaa moista,eikös sulla niitä oo? Lämpöanturin vastus toimivassa autossa 2590 Ω, tässä 3230 Ω. Ilmamäärämittarilta samoja arvoja molemmista autoista. kokemjne kirjoitti: oiskohan jo vm 1989 ollu motronic systeemillä, ettei vaan ois bosch le3 jetronic kone tyyppi kiinnostais joten Ranu tihruumaan sinne laturin jalan suuntaan. Tästähän jo juttelimmekin, että Motronic se on. Ja moottori on DKZ. Nyt siis pulmana tuo tyhjäkäynti? |
Kirjoittaja: | ealab [ 05.07.2011 08:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
Suurempiohminen lämpöanturi, jos se on käyntijärjestelmän, saattaa antaa kylmennän moottorin tietoa, bensaa enemmän. Vaikuttaa käyntiin?. |
Kirjoittaja: | jasu [ 05.07.2011 10:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
Tyhjäkäyntikierroksiin tuossa vaikuttaa kaksi paikkaa, kaasuläpän päällä oleva säätöruuvi jonka ilmakanava "ohittaa" kaasuläpän, ja sitten lisäilmaluisti jota lämmitetään sekä sähköllä että jäähdytysnesteellä... ![]() Tässä kuva jälkimmäisestä, sijaitsee "kivasti" virranjakajan alla, sylinterikannen päässä, tämän teline on kiinnitetty parilla pultilla... Tässä moottorinohjausjärjestelmässä ei tyhjäkäyntikierroksia ohjata mitenkään ECUlla, vaan pelkästään näiden kahden toimesta. Sitten lisäksi, jos vaikka aiemmin on ollut pieni ilmavuoto letkuissa, ja tyhjäkäynti on ollut hyvä, ja letkut on kiristetty niin tyhjäkäynti osaa kadota tyystin. Ai, mistäkö tuokin kokemusperäinen tieto on pitänyt hankkia näiden kanssa... ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 15.10.2011 19:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
r_a_n_u kirjoitti: Olisko mahdollista, tai jopa todennäköistä, että tuossa olisi yksi ja ehkä oleellisin syy epätasaiseen, hieman ontuvaan tyhjäkäyntiin? On täysin mahdollista. Halkeamasta pääsee ilmaa palokaasun sekaan -> lambda kertoo ohjausyksikölle, että seos on liian laihalla -> ohjausyksikkö työntää lisää bensaa putkeen, jolloin seos on oikein reilusti rikkaalla.
|
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 20.10.2011 18:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
'Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa.' Vaihdoin ehjän pakosarjan. Aattelin, että josko jo. Ja mitä vielä. Nyt moottori ei taas kerran suostunut ollenkaan käymään. Mittasin bensapaineen ja se oli 3 bar. Ja sitten se kummallisin juttu: - Otin bensapumpun releen irti. Kolmannella starttauksella moottori hörähti iloisesti käymään. Sammui tietenkin saman tien. Toistin tuon kokeen useampaan kertaan. - Laitoin releen paikalle ja starttasin. Bensanpaine 3 bar, mutta moottori ei käynnistynyt. Rele pois ja muutaman starttauksen jälkeen moottori käynnistyi iloisesti, sammuen sama tien. Miksi moottori ei käynnisty, kun bensapumppu pitää tuota 3 barin painetta? ![]() |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 20.10.2011 18:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
PAINEENSÄÄDIN siinä pa linjan apukuskin puoleisessa päässä. arvot pitää pysya 2-2.5 max. saa liikaa ruokaa eikä lambaada osaa riittävästi käskee laihentamaan. tosin motronic variaatiossa paineet ovat karvan korkeempia kun jetroniceissa. ,mutta huurujen pakoputkessa pitäisi kertoo älypäälle laihennustarpeen. ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 20.10.2011 18:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
kokemjne kirjoitti: PAINEENSÄÄDIN siinä pa linjan apukuskin puoleisessa päässä. arvot pitää pysya 2-2.5 max. saa liikaa ruokaa eikä lambaada osaa riittävästi käskee laihentamaan. tosin motronic variaatiossa paineet ovat karvan korkeempia kun jetroniceissa. ,mutta huurujen pakoputkessa pitäisi kertoo älypäälle laihennustarpeen. ![]() Tuossa moottorimallissa, jota Motronic ohjaa, on 3,0bar paineensäädin, siinä siis pitää olla tuo mainittu 3bar paineta bensalla... Tuli tuossa mieleen sellainenkin että suuttimet saattaa potea "sähkönpuutostautia" silloin kun on bensapumppu mukana, eli jossain kohtaa syöttöpuolta on huono kontakti. Muistelisin sähköjen olevan siten että samasta pisteestä on haaroitettu syöttö bensapumpulle, suuttimille ja muillekin ruiskun vermeille, ja pumppu kuormittaa aika paljon. Nyt kun otat sen pois niin se voisi sitten selittää tuon käynnin... Ehkä sen puhelun jälkeen jäi jotain päähän muhimaan..? |
Kirjoittaja: | ealab [ 22.10.2011 20:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
Noin toimii, jos moottoria ohjaava lämpöanturi antaa tietoa kylmemmästä, tosin tässä toiminta siihen olisi liian nopeata. Anturi voi olla viallinenkin, vastus muuttuu liian nopeasti/epämääräisesti. Kylmänä vielä ruiskituttaa sopivaa rikkautta.. olen törmännyt tällaiseen vialliseen anturiin, antoi kylmempää tietoa..., eikä vastus ollut koholla, kuin n. 10%, ehjään verrattuna. Myöhemmin mitattaessa taas normaali. Voisihan anturi, liitin, tai piuhakin olla vialla. Luultavasti anturille tulee 5V:n jännite, voisi myös mitata anturin vastusarvoja eri lämpötiloissa. Xantiassa n.6kOhm n.0C ast, viallinen oli n.6,6kOhm. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 22.10.2011 20:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
tuossa on ideaa. ranulla lienee nurkissaan pyörimässä niitä sinisiä lämpöantureita. vois otta yhen ja tyrkkäis siihen pistokkeesee ja jättäs vaikka roikkumaan piuhan varaan ,vois lämmittää vaikka kädellään ja millä nyt sitten lämmittääkin, ja seurata mitä tapahtuu. lienee selvää ,että jos kone käy kunnolla tuolla metkulla ,niin alkuperäinen anturi on viallinen. |
Kirjoittaja: | ealab [ 23.10.2011 09:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
Ja jos lämmittää liikaa, voisi kylmänä jättää käynnistymättä liian laihan seoksen vuoksi. Yhtälailla, anturin sijalle voisi laittaa 10KOhm potentiometrin ja hakea sillä hyvää käyntiä, alkuarvoksi jotain 6kOhm liepeillä, siitä sitten vastusta alentaen hyvin rauhallisesti....Mikäli nyt oikein muistan tuo muutossuunnan. Tämä olisi mukavaa "leikkimistä", jotain tulisi todettua. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 23.10.2011 10:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
r_a_n_u kirjoitti: Mitkähän ne pinnit mahtavat olla? Jossakin se kuva oli, mutta missä? Siulla ei ilmeisesti ole BX 19 GTI - 19 TRI KOMBI SERVICEMEDDELANDE No 14/88, Ref. BX - 0 - 36? Voin laittaa sen sähköpostiin, jos on tarvetta. Siitä löytyy mm. Motronic M1.3:lla olevaan anturien tarkastusta varten liittimien pinnit (sekä anturilla että eculla), mistä mitataan ja paljonko resistanssi pitäisi olla (lämpöantureille kahdessa eri lämpötilassa) ja moottorinohjauksen kytkis (ulkoinen).Siinä vedenlämpöanturissa muuten pitäisi olla 2..3 kΩ @ 20°C ja 290..370 Ω @ 80°C |
Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 23.10.2011 11:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
laakeri kirjoitti: Siinä vedenlämpöanturissa muuten pitäisi olla 2..3 kΩ @ 20°C ja 290..370 Ω @ 80°C Alla muutamia mittaustuloksia. L-tilaa mittasin kahdella mittarilla. Niillä alapäässä heittoa n. 6 °C ja ylimmässä mittauksessa 2 °C. 20 °C (26 °C)...2050 Ω 40 °C (46 °C)...1000 Ω 60 °C (65 °C)... 515 Ω 80 °C (83 °C)... 297 Ω 90 °C (92 °C)... 231 Ω Joten ohjearvoissa näyttää olevan. Viime yönä jo funttailin, että miksen aiemmin tuosta 'jotusen' vinkistä ottanut vaaria. Oli sellainen kutina, että siinä se häirikkö on. Vaan eipä sitten taida olla? Liian helppoa tämä olisi siten ollutkin. ![]() Lainaa: Siulla ei ilmeisesti ole BX 19 GTI - 19 TRI KOMBI SERVICEMEDDELANDE No 14/88, Ref. BX - 0 - 36? Voin laittaa sen sähköpostiin, jos on tarvetta. Ei ole, ei. Osoite on: sitikkaPISTEbxSYKKYRÄgmailPISTEcom Kiitokset etukäteen. Josko siitä sitten jotakin ymmärrän. ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 23.10.2011 16:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: BX 1,9 4-pisteruisku -89 ei jaksa käydä |
r_a_n_u kirjoitti: laakeri kirjoitti: pitäisi olla 2..3 kΩ @ 20°C ja 290..370 Ω @ 80°C 20 °C (26 °C)...2050 Ω80 °C (83 °C)... 297 Ω r_a_n_u kirjoitti: Josko siitä sitten jotakin ymmärrän. Siellä pitäisi olla nyt. Melko selvälukuista on, vaikka ei kieltä osaisikaan, kunhan komponenttien nimet tunnistaa. Laitoin sitä varten mukaan toisen samaan aiheeseen liittyvän PDF:n, josta ne selviävät.![]() Tässä nyt jotain nopeasti käänneltynä, toivottavasti menevät oikein, kun ei itselläkään oikein tuo porvoonkieli hallussa ole: avkännare för varvtal = kierroslukutunnistin vattentemperatursond = vedenlämpöanturi lufttemperatursond = ilmanlämpöanturi insprutare = ruiskusuutin spjällkontakt = kaasuläpän asentotunnistin motstånd = vastus motstånd med gasreglaget i vololäge = vastus kaasuläppä lepotilassa motstånd vid 1/2 nedtryckt gaspedal = vastus kaasupoljin puoliväliin alaspainettuna motstånd vid helt nedtryckt gaspedal = vastus kaasupoljin täysin pohjaan painettuna avstängningsventil får tankventilationen = tankin tuuletuksen sulkuventtiili värden = arvo poler i datorns kontaktstycke = navat älypään liittimessä Saakos muuten korvausilmaa tankkiin kunnolla? Sen puuttuminenhan voi aiheuttaa vähintäänkin mielenkiintoisia oireita. Kanisteria on näköjään ehdotettukin: Esa66 kirjoitti: Aktiivihiilisuodin tukossa, 100% tieto, arvaus, onnenkantamoinen, valitse itse
![]() |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |