Paljon on juttua palaneista releistä ja relepohjista,-pitimistä, relepeffoistakin. Releen pidin, -peffa palaa, jos sen kontaktit ovat löysiä, liittimen johdinliitos huonokuntoinen, jne. Myös releen koskettimet likaisina, palaneina, hiiltyneinä kuumenevat johtaen lämmön eteenpäin. Varsinkin ajovaloreleet ovat kovilla, koskettimien läpi kulkevan suuren virran vuoksi. Muitakin syitä, mm. releen heikko vetojännite, jaksaa vetää koskettimen juuri ja juuri kontaktille, mutta ei releen ankkuria loppuun saakka, siten kontaktia täyteen kosketinpaineeseen. Releetkin väsyvät. Releen rakonasta, so. ankkurin ja magneetin välinen mekaaninen kontakti myös putsattava, yleensä. Jos ja kun releen, tai mitä muuta kosketinta yleensä, kunnostaa, viilaamalla, hiomalla,(säilyttäen alkuperäisen profiilin) jne. Lopuksi kosketinnasta pitää hioa hyvin hienolla ja vielä kiillottaa jollain sileällä teräksellä, puhdistaen, vetäen nukattomalla, rasvattomalla cleanerilla kostutetulla paperisuikaleella yhteenpainettujen koskettimien läpi. Jos hyvin tekee. Jos koskettimeen jää vielä paloarpia, hiiltymiä, käytössä loppuunpalaminen tapahtuu nopeasti*. Mistäkö tiedän, no siitä, että olen töissäni putsannut, palauttanut alkuperäisen kunnon, vuosittain, kymmeniin, satoihin releisiin, á 6 vaihtokosketinta. *Vastaavaa tilannetta ei saa päästää syntymään tasoristeyslaitoksen opastinten vilkkureleen koskettimisssa.
|