|
Kirjoittaja |
Viesti |
jiivee
|
Viestin otsikko: Xsara jäähdyttimen bayonet-liitäntä Lähetetty: 20.04.2011 21:01 |
Viestit: 23
|
Xsara -98 1.6 break Tällainen tyhmä kysymys kun olen tuon alavesiletkun liitännän (bayonet-niminen haynesin manuaalin mukaan) kanssa muutaman päivän ihmetellyt, pakko kysäistä. Eli mihinkä väliin se kuminen o-rengas tulee laittaa jotta nesteet pysyy sisällä? Aluksi jätin siihen urosliittimen puoleenväliin eli siihen, missä se liittimen halkaisija muuttuu ohuemmasta hieman paksummaksi. Enpä saanut työnnettyä letkun liitintä kokonaisuudessaan jäähdyttimen aukkoon joten siirsin o-renkaan syvemmälle liittimeen (yli sen kohdan, jossa ohuempi kohta vaihtuu paksummaksi) jolloin sain työnnettyä pidemmälle jäähdyttimen aukkoon. Nyt vuotaa tiputtelemalla, tippa per 2 sekuntia eli ei mennyt ihan nappiin..
Sen lisäksi hajotin tästä bayonet-liittimestä irroitettaessa ne hakaset, joiden tulisi pitää letku kiinni jäähdyttimessä. Korvasin kyseisen jutun nippusiteillä, pitäiskö vaan ostaa uusi liitin vai kelvanneeko? Ja miksi tässä ylipäätään on joku bayonet-liitin, Xantiassa se alavesiletku menee suoraan jäähdyttimeen kiinni ilman mitään ihmeempiä bayonet-viritelmiä.
Kiitos.
Xantia break 1.8 16v -98 Xsara break 1.6 -98
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Xsara jäähdyttimen bayonet-liitäntä Lähetetty: 20.04.2011 21:29 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
En muista tarkkaan, miten se o-rengas sijoittuu putken suulle, mutta muistelisin sen olevan aivan urospuolen liittimen kärjessä olevassa urassa?? Tuo tiputus voi johtua myös liittimen ruostumisesta, jolloin se ei enää pidä o-renkaasta huolimatta. Nippusiteellä ei kannata vesiputkia kiinnittää, koska veden lämmetessä n. 90 - 100 asteiseksi, nippusiteet rupeavat venymään, ja jäähdytysjärjestelmään syntyvä paine survaisee vesiletkun irti ja mehut tulee pihalle.
Liitin on hankalassa paikassa ja työvarat pieniä, mutta kannatta laittaa liitin oikein, että ei tule suurempaa vahinkoa.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
jiivee
|
Viestin otsikko: Re: Xsara jäähdyttimen bayonet-liitäntä Lähetetty: 20.04.2011 22:29 |
Viestit: 23
|
Ok, pitänee ostaa tommonen bayonet-liitin, veholta varmaan löytyy.
Xantia break 1.8 16v -98 Xsara break 1.6 -98
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xsara jäähdyttimen bayonet-liitäntä Lähetetty: 21.04.2011 00:15 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
jiivee kirjoitti: Ok, pitänee ostaa tommonen bayonet-liitin, veholta varmaan löytyy. Näkyisi liitin olevan osa letkua 1351 J4, hinta 72 €. Suomeksi on ihan bajonetti.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xsara jäähdyttimen bayonet-liitäntä Lähetetty: 21.04.2011 08:06 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Auton ajopolttimoita pienemmät metallikantaiset polttimotkin ovat bajonettikantaisia. Siitä kantatyyppimerkinnän B..., esim. Ba15.., ei autoissa: kierrekantaisista ovat mm. E10, E27, E40.(E= Edison-kanta)
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Xsara jäähdyttimen bayonet-liitäntä Lähetetty: 21.04.2011 09:02 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
laakeri kirjoitti: Suomeksi on ihan bajonetti. Itse asiassa se on suomeksi pajunetti ( http://suomisanakirja.fi/pajunetti) ja alkuperä tosiaan pistimestä peräisin, siihen kun kehitettiin tuollainen pikakiinnitys, jotta ei teloisi omia porukoita reissun päällä, vaan vasta vihulaisia tosi toimissa.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xsara jäähdyttimen bayonet-liitäntä Lähetetty: 21.04.2011 09:40 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Xsara jäähdyttimen bayonet-liitäntä Lähetetty: 21.04.2011 09:53 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Itse asiassa ei, vanhoissa puhuttiin jopa tarkasti käännetystä pistinkiinnityksestä. Tuo pajunetti haiskahtaa alkuperältään kasarilta, silloin kaikille sanoille piti saada oikeasti suomalainen vastine. Välillä pikkusen hölmöstikin, mutta tässä kohtaa ihan sopivasti. Ja joka tapauksesa enemmän suomea se on.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
jiivee
|
Viestin otsikko: Re: Xsara jäähdyttimen bayonet-liitäntä Lähetetty: 21.04.2011 16:38 |
Viestit: 23
|
Oliskohan vaikea homma ottaa tuo pajunetti kokonaan pois välistä ja laittaa letku kiinni jäähdyttimeen? Pitäis kai hankkia pidempi alavesiletku.
Xantia break 1.8 16v -98 Xsara break 1.6 -98
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Xsara jäähdyttimen bayonet-liitäntä Lähetetty: 21.04.2011 17:24 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
 Tuossa kuvassa ilmeisesti samanlainen liitos kuin sinun Jiivee Xsarassasi. Kyllähän tuohon voi jonkun putken virittää klemmarilla kiinni. Olisi kuitenkin syytä olla tuota metalliputkea paksumpi muhvi, jotta asettuisi hyvin tuohon päälle.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
jiivee
|
Viestin otsikko: Re: Xsara jäähdyttimen bayonet-liitäntä Lähetetty: 21.04.2011 21:28 |
Viestit: 23
|
Lieneekö vähän erinnäkönen, tässä kuvia (jossa tuo nippusideviritelmä):  
Xantia break 1.8 16v -98 Xsara break 1.6 -98
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Xsara jäähdyttimen bayonet-liitäntä Lähetetty: 21.04.2011 21:57 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Osaapas olla erilaiset putkilähdöt Tuo minun kuva on xsara 1,6 -99, joten näyttäisi, että letkua, liitosta ja syyläriä on muutettu. Arvelisin sinun kiinnityssysteemin toimivaksi, jos vaihdat nuo nippusiteet klemmareihin(rautalankaan) ja yhdistät klemmarit vaikka rautalangalla, niin silloin ei kuumankaan letkun lämpö vaikuta kiinni pysymiseen kuten se nippusiteiden kohdalla kyllä tekee. 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xsara jäähdyttimen bayonet-liitäntä Lähetetty: 21.04.2011 22:32 |
Viestit: 5125
|
Eikös normaalit nyloniset nippusiteet kestä ainakin +85 °C, alaletku taitaa harvoin päästä niin lämpimäksi?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xsara jäähdyttimen bayonet-liitäntä Lähetetty: 22.04.2011 09:22 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
olli__o kirjoitti: Eikös normaalit nyloniset nippusiteet kestä ainakin +85 °C, alaletku taitaa harvoin päästä niin lämpimäksi? +80 °C lukee ainakin joidenkin paketeissa. Venyvät ehkä jo matalammissakin lämpötiloissa?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xsara jäähdyttimen bayonet-liitäntä Lähetetty: 22.04.2011 14:20 |
Viestit: 5125
|
Alavesiletkun tulisi olla kylmin paikka jäähdytysjärjestelmässä, siitä päättelin että kestää yhtä hyvin kuin rautalanka, kun tekevät noita jäähdyttimen päätyjä ja paisuntasäiliötkin nylonista.
|
|
|
|
 |
£orenzo
|
Viestin otsikko: Re: Xsara jäähdyttimen bayonet-liitäntä Lähetetty: 23.07.2011 11:55 |
Viestit: 166 Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
|
Haynes antaa viitteen, että bajonetin kiinnitystä voi kiristää asennuksen jälkeen, mutta pitäisi saada siihen löysää ennen asennusta. Ja kun sinne ei näe eikä saa työkaluja.
£orenzo Pamfletti il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
|
|
|
|
 |
|
|