Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM LHM vuoto
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=8873
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  -_-antti [ 31.07.2011 20:40 ]
Viestin otsikko:  XM LHM vuoto

Elikkäs, -92 2.0i xm:ni (mittarissa reilu 300 000) on ruvennut vuotamaan LHM:ää aika reippaasti (n. 1L/viikko). Vuodon olen kutakuinkin paikantanut ohjausvaihteeseen (sen kohdalta tiputtaa auton käydessä tipan muutaman sekunnin välein, rattia käännellessä vuoto kovenee). Myöskin välillä ajossa ohjaus yhtäkkiä jäykistyy, ikäänkuin "pistää vastaan", johtuneeko tämäkin vuodosta vai jostain muusta? Hydraulipumppukin käy erittäin tiheään (n. 5sek välein) vaikka päävaraajapallon vähän aikaa sitten vaihdoin. Pumppu kenties lopussa, vai voiko tuokin johtua vuodosta? Auton alle en pääse kunnolla vielä vähään aikaan, mutta osaisiko joku neuvoa mikä tuolta mahdollisesti on mennyt ja jos joutuu ottamaan ohjausvaihdetta tms irti niin mitä kaikkea saa purkaa? Kiitoksia jo etukäteen! :)

Kirjoittaja:  Cikatti [ 01.08.2011 01:07 ]
Viestin otsikko:  Re: XM LHM vuoto

Ohhoh vai vuotaa XM ilman diraviakin ;-)
Jos tarviit koko ohjausroinan niin järkkään sinulle koko satsin 50 euron hintaan. Kaksin kappalein on noita XM:iä juuri sulattoon menossa niin joutaa vielä osat sinne jolle tarvii.

Kirjoittaja:  Keitere [ 01.08.2011 09:09 ]
Viestin otsikko:  Re: XM LHM vuoto

Cikatti kirjoitti:
Kaksin kappalein on noita XM:iä juuri sulattoon menossa niin joutaa vielä osat sinne jolle tarvii.


Yhtä pientä palikkaa vieläkin etsin, onkohan vaijerianturia? Vielä puuttuu...

Kirjoittaja:  -_-antti [ 01.08.2011 09:35 ]
Viestin otsikko:  Re: XM LHM vuoto

Cikatti kirjoitti:
Ohhoh vai vuotaa XM ilman diraviakin ;-)
Jos tarviit koko ohjausroinan niin järkkään sinulle koko satsin 50 euron hintaan. Kaksin kappalein on noita XM:iä juuri sulattoon menossa niin joutaa vielä osat sinne jolle tarvii.


Jooh niinpä tuo tekee :D Onko sulla mitään aavistusta mikä siellä voisi vuotaa? Ja voiko tuo ohjauksen temppuilu ja pumpun tiheä käynti korjaantua myös ko. osan vaihdolla? Entäs onko tuo vaihtohomma ihan mahdoton ns. "tallin lattialla" eli ilman monttua tai nosturia?

Kirjoittaja:  JariN [ 01.08.2011 21:52 ]
Viestin otsikko:  Re: XM LHM vuoto

Mulla oli 309 pösössä samankaltaista ongelmaa. Tosin vuoto ei sentään ollut yhtä runsasta, lähinnä runsaanpuoleista tihkumista.
Vika löytyi sieltä, mihin rattiakseli kiinnittyy ohjausvaihteessa. Vesi oli pääsyt väärään paikkaan ja syövyttänyt ohjausvaihteen pystyakselin stefan liukupinnan. Tästä johtuen stefa oli kulunut ja alkanut päästämään öljyä läpi.
Toinen mahdollinen vuotopaikka voisi olla ne rautaputket, jotka kulkee ohjausvaihteen pystyakselilta tehostimen sylinterille.

Ohjauksen omituinen käytös kuitenkin viittaisi vakavampaan vikaan, olisiko ohjausvaihteen pystyakselin "tötterön" sisältä hajonneet tiivisteet tai jotain vastaavaa joka päästäisi öljyä väärään paikkaan?

Vuotopaikka selviää helpoiten jos saat puhdistettua ohjausvaihteen jollain tavalla (jarrukliineri, painepesuri...). Osien kuivuttua auto käyntiin ja vuotoa etsimään.

Jos vuoto on itse ohjausvaihteessa niin helpoimmalla pääset kun vaihdat tiiviimmän tilalle. Ainakin 309:n tapauksessa piti irroittaa ainakin toisen raidetangon sisäpää ohjausvaihteesta ennenkuin se mahtui tulemaan apurungon välistä.
Homma onnistuisi parhaiten nosturilla, mutta onnistuu myös "tallin lattialla" jos on yhtään samanlainen homma kuin pösössä.

Kirjoittaja:  zX-files [ 01.08.2011 22:47 ]
Viestin otsikko:  Re: XM LHM vuoto

Totnoi, aika ylimalkaisesti kuvailtu MISTÄ se vuotaa...
Eli sieltä vaakasuoran pötkylän päistä joissa on haitarikummit? Se olisi paha rasti, uusi/käytetty hammastanko vaan kehiin.
Vaiko sieltä rattiputken alapäästä, kuskin kohdalla siis ja vinoon pystyyn lähtevä rautatanko? Siihenhän tulee LHM-putket, ja putket liityy letkuilla toisiinsa. Justiin itse noita letkunpätkiä vaihtelin kun oli hapertuneet.
Tuossa siis kaksi paikkaa lisää.
Eli ei muuta kuin pesua ja sitten katselemaan mistä vuotaa! Ja ENNEN kuin menee motarille = ajoviima sotkee vuodon löhmit kaikkialle... Kyllä siihen vaihteeseen näkee yläkauttakin neloskoneisessa, taskulamppu ja nöyrä kumarrus moottoritilaan vaan.

Kirjoittaja:  -_-antti [ 05.08.2011 13:35 ]
Viestin otsikko:  Re: XM LHM vuoto

Noniin, eli nyt sain pestyä tuon ohjausvaihteen ja samalla vähän muutakin moottoritilaa. Selvisi siis vuotokohta, juurikin rattiakselin alapäässä, jossa se menee ohjausvaihteen sisään, eli stefa on päässyt hieman huonoon kuntoon..? Helpoinko nyt olisi vain hankkia ehjä koko hammastanko/ohjausvaihde ja vaihtaa se? Mitä kaikkea saa purkaa, apurunkoa tms tarvitseeko irrottaa? Tuli myös huomattua että etutolppien yläpäät vaikuttaa aika kärsineiltä, kannattaisikohan nekin vaihtaa samalla (ovatko kuinka kalliita)? Kuskinpuolen vetarin suojakumikin oli revennyt sekä pyöränlaakerissa tms tuntuu hieman väljää pyörää ravistellessa... :D

Tuossa paikkoja puhdistaessa irroitin LHM säiliötä sun muuta jotta pääsin kunnolla näkemään tuonne, kasattuani auton alkoi paineenvaraajakin ilmeisesti toimia oikein, pysyy auto ajoasennossa monta tuntia sammutuksen jälkeen ja pumppukin käy normaaliin tahtiin, jokin tukos varmaan oli jossain? :D

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/