Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 31.07.2011 18:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Säätelin taannoin 1.6 Gti:n sytytystä ja säätö meni laitaan (jakajankannen suunnasta katsoen myötäpäivään). Ajattelin että jakohihna olisi pykälän pielessä. Nyt tuli tarkistettua jako ja sehän oli ihan kohdallaan. Ajattelin suraavaksi tarkistaa keskipakosäätimen toiminnan, mutta eihän se näy kelan alta lainkaan. Ilmeisesti pyörijän akseli menee kiinteänä läpi jakajasta ja pyörijä ei siirry ennakon mukana, vaan ennakon vaikutus on hoidettu leveällä pyörijän päällä. Kela vastaavasti liikkuu jousikuormitteisena vastapäivään ja se liike on keskipakosäätimen liike? Kela liikkuu ihan ok. Tulkinta on ettei keskipakosäätimessä taida olla jumitusta.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 31.07.2011 19:24 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ducellierin jakajassa kela ei liiku. Akseli on yhtä puuta pyörtimelle asti. Keskipakosäätö liikuttaa alempaa sakarakehää, alipainesäädin ylempää sakarakehää. Vastaavasti, jos olisi vielä katkojat, keskipakosäätö hoitaisi nokkia, vastaa alempaa sakarakehää. Alipainesäätö katkojalevyä, vastaa ylempää sakarakehää. Alempi sakarakehä, keskipakosäädön liikkuva osa on laakeroitu jakajan akselille. Keskipakosäädön "kiinteä" puoli on osa jakajan akselia. Alipainesäätimen toiminnan, vaikutuksen voi tarkistaa vetämällä letku irti, pitäisi käynnin muuttua. Tai sitten imee letkun päästä, koneen käydessä, jos ap-säädin ehjä, vaikuttaa käyntiin ja on selvä imuvastus, -stoppi. Jos ei, niin alipainesäädin vuotaa, rikki.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 31.07.2011 22:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Kyseessä on siis Boschin jakaja, jossa ei ole sytkäyksikköä kiinni. Pyörijän ei siis pidä liikkua siitä väännettäessä. Alipainesäädin on kunnossa, sen uusin jokin aika takaperin ja nytkin kokeilin sen toiminnan. Kävinpä katsomassa. Alipainesäädin liikuttaa sakarakehää käämin alapuolella, käämin päällä on nelisakarainen levy, joka liikkuu jousta vasten suhteessa jakaja-akseliin, ehkä noin 20-30 astetta. Voihan tietysti olla, että tein aikoinaan sytkän säädön väärin, liian isoilla kierroksilla tai jotain. Alipainesäädin oli kyllä irti. Sitten varmaankin jakaja autoon takaisin ja kokeilemaan käydessä siirtyykö ennakko kierrosten mukana ilman alipainesäädintä. Ja koettaa uudelleen säätöä.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 31.07.2011 22:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kyllä liikkuu ja pitää liikkua myötäpäivään käännettäessä. = lisätä ennakkoa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 01.08.2011 12:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
No sitten virranjakaja on rikki.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 01.08.2011 22:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Jos ei ollut rikki, niin nyt taitaa olla. Tai sitten meni Hall-anturin piuha poikki (aivan koppura), kun ei edes lupaa. Purin vekottimen ja totuus on että pyörijä ei liiku tässä mallissa. Akseli on yhtä puuta. Eli sen nelisakaraisen levyn liike on todellakin keskipakosäätimen liikettä ja alipainesäädin liikuttaa sitä alempaa sakarakehää. Pitänee varmaan hommata uusi jakaja, onhan tuolla päästelty jo 400 tkm.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 02.08.2011 08:50 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ps. Ei taida toimintaperiaatteissa olla eroja kummassakaan jakajassa. Kelan kontaktitkin taitavat olla samansorttiset, tulee niihin suoraan sytkäyksikkö, tai sen johtoliitin. Mikä Hall-anturi? Olisiko Boschin jakajassa sellainen? Minulla on jäljellä 2 kunnossa olevaa Duce:n jakajaa, piippu ja reikäkansilla, ne tunnen. Ainakin toisessa on uusi akselitiiviste, stefa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 02.08.2011 14:52 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Eiköhän Boschin ja Ducellierin jakajat sovi päisin. Mekaaninen kiinnitys ja sovitus sama? Ducen:n jakajissa käytetään myös Boschin sytkäyksikköä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 02.08.2011 21:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Keksin myöhemmin mistä kiikastaa. Purkaessa joutuu ottamaan irti sen palikan josta moottori pyörittää jakajaa. Tämä osahan ei ole symmetrinen. Se tuli laitettua nurinniskoin ja nyt ajoitus on 180 astetta pielessä. Täytyy naputella se irti ja kääntää oikeaan asentoon. Kyllä siinä jokin anturi on, koska jakajan sisään menee kaksi piuhaa ja jakajalle tulee kolme. Sytkäyksikköhän on tässä erillään rintapellissä, eikä jakajan kyljessä. Minullakin oli Ducellierin ehjä jakaja, mutta taisin tuhota sen kerran, taisi liittyä Boshin alipainesäätimen uusintaan. Purin, enkä laittanut kasaan.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 02.08.2011 21:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
et sunkaan oo ehtiny sitä " naputella " aikaisemminkin irti. ? jos oot niin naputteleppas uudelleen , mutta jos et oo tuommosta menny tekemään niin riittää kun pyöraytät sitä häirikköö sen 180 astetta. ei sitä tarvii normaalisti " naputella "


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 02.08.2011 22:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Se pitää naputella irti, jos aikoo purkaa jakajan. On sokalla kiinni. Sokka on jonkinlaisen varmistusjousen alla. Jakajan kyljestä otetaan kaikki ruuvit ja alipainesäädin pois, sisältä kaksi ruuvia, joilla yläpään laakeri on kiinni ja lisäksi seger-renkaan tyyppinen kiinnitysrauta. Sen jälkeen kelahässäkkä ja keskipakosäädin nousee kokonaisena pakettina ylös akselin kanssa. Tämä tiedoksi jos tarvitsee purkaa. Samalla katsoo miten päin alapään osa on pyörijän uraan nahden. Jos haluaa putsata mekaanisen säätimen, riittänee, kun ottaa jakajan kyljessä olevan kurkistusluukun irti, keskipakosäädin näkyy siitä. Liuottimella moskat pois ja ehkä hieman aseöljyä perään. Omassa tuota moskaa oli kertynyt jonkin verran, kun moottoriöljyä on päässyt sisään. Liekö mekaniikka ollut tahmaantuneena liikkuumatomaksi. Se selviää kunhan saan auton taas käymään ja pääsee sytkää säätelemään.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 03.08.2011 09:15 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Hetkonen, jos "klunssi" puoli kierrosta pielessä, niin voisiko tulpanjohtoja vastaavasti kiertää kannessa....Katsoo vain 1syl yläkuolokohdan ja pyörtimen asennon, mihin piippuun osoittaa..???.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 03.08.2011 09:19 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
ealab kirjoitti:
Hetkonen, jos "klunssi" puoli kierrosta pielessä, niin voisiko tulpanjohtoja vastaavasti kiertää kannessa....Katsoo vain 1syl yläkuolokohdan ja pyörtimen asennon, mihin piippuun osoittaa..???.

Boschin jakajaan taitaa öljyä päästä helposti, koska tiivisteitä ei taida olla, kuten Ducen jakajassa. Öljynpoistoreikää vaan....jarrukliineri taitaa olla hyvä putsausaine.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 04.08.2011 13:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Osa käännetty ja auto hörähti heti käymään. Keskipakosäädin näyttäisi myös toimivan. Kävi tosin vain jonkin aikaa ja sitten sammui. Eikä lähtenyt enää käymään. Se korjaantui onneksi keskihiilen vaihdolla. En olisi muuten vaihtanut, mutta aiempi tuppasi putoilemaan ja lipsautin sen sormista jonnekin moottoritilaan. Micran jakajasta löytyi onneksi sopiva tilalle jousineen. Taisi selvitä syykin ajoitusmysteeriin. Vauhtipyörän merkki, johon olin ajoittanut ei taidakaan olla oikea. Se tulee täysillä ennakoilla vasta ykk:n kohdalle. Nyt sitten vain etsimään oikeaa merkkiä. Herätteen olen ottanut 1. pytyltä, joka on lähinnä jakajaa. 1.6 Gti:ssä on vähän ahtaat paikat, vauhtipyörälle ei oikein meinaa nähdä mistään kulmasta.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 04.08.2011 17:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Kyllä se merkki taitaa sittenkin olla oikea. Ennakko käyttäytyy vaan varsin mystisesti. Haynesin kuvassakin näkyy 0 asteen ja 10 asteen ennakkomerkit. Kun laittaa tyhjäkäyntikierrokset about 850 rpm, niin tuota 10 asteen ennakkoa ei saa säädettyä kohdalleen, kun loppuu säätövara. Aiemmin lyömäni merkit jakajassa kun laittaa kohdalleen niin merkki on vasta ykk:ssä. Taitaa olla jakaja kuitenkin vähän niin kuin kaputt.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 04.08.2011 18:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
oot nyysiny jakajan eri mallin koneesta . ei riitä säätö.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 05.08.2011 08:49 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Saattaa olla, että eri moottoreissa, nokka-akselin päässä/jakajassa olisi kytkinhahlokin eri kulmassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 05.08.2011 11:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Jakaja on originaali, ajettu 400 tkm. Eiköhän tuo ole aikas kulunut. Otin oskilloskoopin esille ja tarkistin kierrosluvun sen avulla. Ei mene perusennakko kohdalleen, kun kierroksia 850 rpm . Autokin heittäytyi taas käymättömäksi, röpötti ensin ja sitten sammui. Saattoihan tuosta bensatkin loppua, tankki on aika tyhjä ja keula on pukeilla.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 05.08.2011 19:40 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Onko alipaineletku irti säädettäessä, pitäisi olla. Ja olisiko ykk-merkki, se valkoisella merkitty, jälkimmäinen, kohdillaan, kun 1 syl olisi ykk:ssa. Voisi viitata siihen, että epäkeskosäätö ei toimisikaan, limput ei siirtäisikään siitä riippuvaista sakaristoa?.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 05.08.2011 21:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Epäkeskosäätö toimii jotenkin (muuttuu kierrosten mukana), samoin alipainesäätö (on ollut irti koko ajan). Kun kierrokset on 850 rpm, niin ennakkoa saa 5 astetta, kun säätö on laidassa. Tein vähän lisää säätövaraa, mutta ilmeisesti bensapuolellakin vähän prakaa (auto on seissyt vuoden), kun ei taas meinaa oikein käydä. Loogisin selitys olisi ollut jakohihnan ajoitus, jonka tarkistin ekana. Merkeissä on sekin. Täytyy vielä tsekata sytkän ajoitusmerkit, olenko tulkinnut ne oikein. Mutta alan kallistua kuluneeseen jakajaan. Epäkeskot painavat rullia, jotka kääntävät sakaralevyä. Paininpinnat ovat muovia, jos ovat kovin kuluneet, niin säätö vaikuttanee vastaavasti vähemmän. Kokeilin tänään myös toisella puolalla ja sytkäyksiköllä.

Jakajassa ei ole mitään anturia, vaan induktiivinen kela tuottaa pulssin. Jakajalle menee kolme johtoa, kaksi menee käämin päihin, kolmas on häiriösuojauksen maa (suojattu johto).



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX virranjakajasta kysymys
ViestiLähetetty: 06.08.2011 17:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Arvoitus taisi ratketa. Pyörittelin tänään konetta ilman tulppia, tikku ykköspytyssä. Ykk:n kohdalle osui kuin osuikin aivan toinen merkki kuin mitä olin käyttänyt ajoitukseen. Maalasin sen ja laitoin sytkän sillä kohdalleen. Jakajaan lyömäni vanha meisti osuu nyt kohdalleen. Se merkki jota käytin aiemmin, tulee ykk:n kohdalle vasta kierroksilla ja mekaaninen ennakko ei siitä enää kasva vaikka kierroksia nostaakin. Päättelin sen olevan maksimiennakon merkki tai jotain sinnepäin. Tulihan syvennyttyä tuohonkin aiheeseen. Kokemuskin kasvaa paraiten virheitä tekemällä. Sitten selvittämään bensanpuutostautia.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron