Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 25.08.2010 14:40 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Nyt on tällainen ongelma, että kuumenee kone aina sataan asti ja rupeaa palamaan se stoppivalo. Olen vaihtanut jäähdyttäjän toisesta autosta, aina sama homma. Lämppärin kierto on suljettu (väliaikaisesti) liittämällä tulo ja meno letkut yhteen, nyt vaikuttaisi siltä, että vesi ei kierrä systeemissä koska alavesiletku ei lämpeä lainkaan eikä flekti lähde päälle muuten kuin yhdistämällä ne johdot yhteen ja sitten pyörii flekti mutta koneen lämpö aina vaan nousee punaiselle. Kysynkin nyt, että eikö vesipumppu pyöri enään? Vesipumpulta en ole nähnyt mitään vuotavan, onko mahdollista että on jossain joku tukos? vai millai citikan vesipumppu hajoo :roll: Sen lämpötunnistimenkin vaihdoin jäähdyttäjään eikä auta sekään. Voiko vesipumppu hajota niin, ettei mitään vuotoja ole Auto siis kuumenee vaikka flektiin syöttää suoraa virtaa koko ajan, flekti pyörii muttei jäähdytä, eiks se viittaa siihen että vesi ei kierrä eli vesipumppu on sökö.

P-S Termostaatin poistokaan ei lievitä tautia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 25.08.2010 15:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kun sinä yhdistelit niitä letkuja sekä vaihdoit sen syylärin ,niin kai sinä täytit ja ilmasit järjestelmän kunnolla ?
ja samalla olisit voinut vaihtaa sen termarinkin pikkusen ehjempään ja kylmempään , esim 84-86 asteiseen. ja sen flektianturin myös tuommoseen 85-88 lämpöseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 25.08.2010 15:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
tulipas luettua huonosti. no tavaraa systeemiin ja kunnon ilmaus.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 25.08.2010 15:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Veikkaan vesipumppua, jos termarinkaan poisto ei kerran auttanut. Vesipumppua pyörittää jakohihna, joten se varmaan pyörii. Siivet ovat luultavasti irti.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 25.08.2010 15:13 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
kokemjne kirjoitti:
kun sinä yhdistelit niitä letkuja sekä vaihdoit sen syylärin ,niin kai sinä täytit ja ilmasit järjestelmän kunnolla ?
ja samalla olisit voinut vaihtaa sen termarinkin pikkusen ehjempään ja kylmempään , esim 84-86 asteiseen. ja sen flektianturin myös tuommoseen 85-88 lämpöseen.


Siis olisiko mahdollista että, systeemissä on esim ilmakupla joka estää vesikierron? Noissa lämppärille menevissä letkuissa on sellainen kierrettävä tulppa josta tulee ulos pelkkää höyryä kun sen poistaa kokonaan, ja jäähdyttäjän alapäässä on kierrettävä punainen poistotulppa josta auton käydessä vesi tulee ulos. Kuinka hankala prosessi oikeaoppinen ilmaus sitten on? ja kuinka se tehdään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 25.08.2010 15:19 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
avbx kirjoitti:
Veikkaan vesipumppua, jos termarinkaan poisto ei kerran auttanut. Vesipumppua pyörittää jakohihna, joten se varmaan pyörii. Siivet ovat luultavasti irti.


Joku sanoi, että vesipumppu ei hajoa muuten kuin että se rupeaa vuotamaan vettä. Minäkin ehdotin siipien rikkoutumista mutta se tyrmättiin. Mitä materiaalia citikan siivet on (vesipumpun)?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 25.08.2010 16:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ei oo vesipumppu. siivet ovat joko valurautaa tai nykyään jotan hemmetin messingin näköistä seosta. ei hajoo paitsi kerran sadassa vuodessa. ota ne tulpat auki 1 . siitä lämppärin letkusta 2. termarikotelon päältä 3. syylärin KUSKIN ( jos on vasemmalta ohjattava ) puolelta ,siitä YLÄNURKASTA. tosin kaikissa syyläreissä sitä tulppaa ei enää oo. TÄYTÄ JÄRJESTELMÄÄ kunnes jokaisesta reiästä tirskuu nestettä. sulje niitä yksi kerrallaan ,mutta jätä se lämppärin letkussa oleva auki ,jos on kaveria avaimeen niin kehota käynnistämään PAINAMATTA KAASUA ja syylärin korkki AUKI täytä syyläri piripintaan ja kun kone käynnistyy ,niin siitä lämppärille menevästä ilmausreiästä pitää lentää suihkulähde. sulje se tulppa ja varmista nestemäärä syylärissä. korkki kiinni ja anna käydää kuumaksi asti = flekti käynnistyy. kun se flekti on pysähtynyt voit sammuttaa koneen. ja mee hetkeksi vaikka kahveelle ja viivy ainakin 10 min. tuu takasin ja kokeile puristelemalla siitä ylävesiletkusta onko se kova vai puristuuko kevyesti.
jos on kevyt puristaa niin voit avata sen syylätin korkin saamatta silmilles tulikuumaa nestettä. jos taas on kova .niin voit avata MUTTA HITAASTI joku käsine tai rätti käsessä , siis SIINÄ KÄDESSÄ jolla avaat sitä korkkia.jos lentää paineella tavaraa ,niin kansipahvihommiin. noilla pitäis jo H.......... kin selvitä hommasta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 25.08.2010 18:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Niistä ilmauspropuista pitäisi tosiaan tulla nestettä eikä höyryä. Höyryn tulo viittaa siihen ettei nestettä ole läheskään tarpeeksi. Perun puheeni vesipumpusta eli aloita ilmaamalla järjestelmä kunnolla, niinkuin kokemjne sanoi. Siihen on hyvä apuneuvo 1,5 litran limpparipullo johon laitat teippiä kierteisiin niin että sen voi kiertää syylärin korkin paikalle tiiviisti. Leikkaa pohja pois ja täytä nesteellä (ja pidä täynnä). Auo ilmausruuvit ja sulje sitä mukaa kuin niistä alkaa tulla nestettä. Pönttö paikoillaan käytetään kuumaksi, jolloin ilman pitäisi tulla pois. Itse olen puristellut ylävesiletkua prosessin aikana. Jos kupliminen ei lopu on sitten kansipahvi sökö. Ja tietysti lämppärin letkut kiinni ja lämppäri täysille että neste menee sinnekin.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 25.08.2010 20:15 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Eikös se neste kierrä lämmityslaitteen kautta vaikka se ei ole täysillä..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 25.08.2010 20:18 

Viestit: 199
"ja lämppäri täysille että neste menee sinnekin"

Jos on yhtään samansukuinen kuin mm. XM:ssä, niin lämppäri saapi olla missä tahansa asennossa,
kennossa on aina moottorin lämpöinen neste kierrossa. Sisään tulevan ilman lämpötilaa
säädetään ns. sekoitusilma-periaatteella ei enään vesi-kraana-systeemillä.
Siis jos halutaan kylmää, otetaan ilma kennon ohi (tai ilmastoinnin kennon läpi ) ja lämmintä
pyydettäessä sekoitetaan mukaan lämmityslaitteen kennon läpi virtaavaa ilmaa.

Tämä kommentti nyt tuntematta Xantiaa tarkemmin, mutta ettei erehdy luulemaan jotain
muuta mikäli järjestelmä on samankaltainen. Siis kennonkin/ tai sen putkien pitää
olla lämpöiset/kuumat, mikäli moottori on käyntilämpöinen. Tai muuten neste ei kierrä
siellä asti jostain syystä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 27.08.2010 10:56 

Viestit: 10
Paikkakunta: Loimaa
Minulla oli 97 Xantia 1.8 8v break ja siinä oli sama vaiva. Johtui lämpömittarin anturista. Syylärissä oleva anturi laittaa tuulettimen päälle, sillä ei ole tekemistä mittarin kanssa. Anturi on moottorin kyljessä.

Ari


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 29.08.2010 10:38 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Kiitos kaikille vastaajille. Nyt ilmeni näiden antamienne neuvojen perusteella, että vesiletkussa on vuoto. Sepä ei laskenut vettä alleen vaan sihautti nesteet pakoputken päälle auton käydessä ja samantien se tietysti haihtuu pois joten ei näy läiskää alla. Lämppäriin menevissä letkuissa on havaittavissa myös hapertumia, joten olettaa voi että se haukkaa ilmaa systeemiin myös sieltä.

On vaan niin mukavassa paikassa vaihtaa nuo letku hässäkät, että pitää varautua parilla voimasanalla hommaan. Näyttäs olevan kaikki yhtä ja samaa kokonaisuutta alavesiletku blokiin menevä (se vuotava) ja lämppärille menevät letkut. Näin pyhänä ei enään voi ottaa edes taikajuomaakaan hommaa helpottamaan :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 29.08.2010 15:38 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
On ne alavesiletkun ohuet letkut erilliset,siinä paksummassa on vaan pitimet niille ohuinmille.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 11.09.2011 19:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
idefix kirjoitti:
Kiitos kaikille vastaajille. Nyt ilmeni näiden antamienne neuvojen perusteella, että vesiletkussa on vuoto. Sepä ei laskenut vettä alleen vaan sihautti nesteet pakoputken päälle auton käydessä ja samantien se tietysti haihtuu pois joten ei näy läiskää alla. Lämppäriin menevissä letkuissa on havaittavissa myös hapertumia, joten olettaa voi että se haukkaa ilmaa systeemiin myös sieltä.

On vaan niin mukavassa paikassa vaihtaa nuo letku hässäkät, että pitää varautua parilla voimasanalla hommaan. Näyttäs olevan kaikki yhtä ja samaa kokonaisuutta alavesiletku blokiin menevä (se vuotava) ja lämppärille menevät letkut. Näin pyhänä ei enään voi ottaa edes taikajuomaakaan hommaa helpottamaan :roll:

Itsellä samaa vikaa, joko tämä on korjattu ja millainen jumppa oli?



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 13.09.2011 22:37 

Viestit: 1242
Oonko mä nyt maailma ainoo ihminen, joka tietää, miten Xantia ilmataan? No en, mutta pistetään tähän pari oivallusta;

Xantian ja monen rellunkin paisuntasäiliö on alhaalla, kannen ja lämmityslaitteenkin alapuolella. Paisuntasäiliö on alaosastaan yhteydessä syylariin, paisuntasäiliötä ei pidä avata moottori käynnissä tai ilmausruuvit avoinna. Paisuntasäiliö on näet ilmatasku, se täyttyy heti nesteestä, jos jäähdytysjärjestelmän yläosaan päästetään ilmaa ilmausruuveista. Kun paisuntasäiliön korkki avataan moottorin ollessa kuuma, tai vieläpä käynnissä, jäähdytysnesteen paine laskee, neste alkaa kiehua kannessa ja höyry työntää jäähdytysnesteen paisuntasäiliön kautta ulos.

Paisuntasäiliössä pitää olla ilmaa vähintään sen MAX-merkin tasoon lämpölaajenemista varten. Jos syteemin täyttää kokonaan pelkällä nesteellä, järjestelmän paine kasvaa kuumana lian suureksi (ilmatyyny puuttuu); paisuntasäiliön korkin ylipainelautanen päästää liian nesteen pois, mutta samalla voi jokin letku tai liitos revetä tai paisuntasäiliön ja syylarin välinen seinämä haljeta.

Olen ilmannut näin kymän koneen tai puolilämpimän; paisuntasäiliön korkki pois ja käsi korkin tilalle. Paisuntasäiliön ylivuotoletkusta voi puhaltaa painetta systeemiin; kun avaa ilmausruuveja, saa puhaltamalla täytetyksi kaikki kolme ilmattavaa vesitilaa; yläletku, termarikotelo ja lämmityslaitteen letku. Ilmausruuvit pitää sulkea ennen puhalluksen päätymistä ja nestettä lisätä paisuntasäiliöön, jos se laskee alle "min"-tason.

Onpas naurettavaa pelleilyä? Mutta nopeaa ja vaivatonta, joka äijällä on käsi ja suu, ei tartte viedä Helsinkiin ilmattavaksi. Kaiken lisäksi sain kaiken ulos valuttamani nesteen tipalleen takaisin.

Ranskalaisissa on vesipumpun siipipyöriä irronnut akseliltaan. Eli silloin, kun vesi ei kerta kaikkiaan kierrä, tai keittää, kun lähtee ajamaan, on syytä epäillä moista, mekaanisesti kaikki näyttää olevan ok.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 13.09.2011 22:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Sitruunaseppä kirjoitti:
Olen ilmannut näin kymän koneen tai puolilämpimän; paisuntasäiliön korkki pois ja käsi korkin tilalle.
Ilmaus onnistuu myös laittamalla täyttöhärpäkkeen (limsapullosta saa ihan näppärän tehtyä) paisuntasäiliön korkin tilalle ja kippaamalla sen täyteen nestettä...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 13.09.2011 23:16 

Viestit: 1242
Härpäkkeen ongelma on ylitäyttö; ilmatilaa pitää kunnioittaa. Ranskalaisilla on härpäke-korkki-täyttöputki, n. 50cm pitkä, josta täyttöputki ulottuu "min"-merkin kohdalle. Ilma ei pääse pois ja nestetaso tulee oikein. Putken yläpää suljetaan lopuksi, liika neste jää täyttöputkeen kuin pipetissä ja ; Voilá!

SItte viälä; Xantia (1,8) jäähdyttimen puhaltimen sulake on akun takana pitkulaisessa sulakekotelossa. Sulake on 30A ja lähimpänä moottoria. Jossain naksui relekin, ei tarvinnut kuitenkaan etsiä sitä.
Puhaltimen pitäisi lähteä pyörimään, kun kytkee hyppylangan syylarissa olevan "lämpöanturin" = termostaattikytkin johdon pistokkeeseen (vedä pistoke irti anturista ja kytke navat yhteen) . Mulla oli sulake palanut: moottori ilmeisesti jumittanut joskus. Sain poltetuksi vielä yhden sulakeen, ennen kuin äkkäsin koekäyttää moottoria pistämällä hyppylangan myös sulakkeen paikalle koekäytön ajaksi.

Puhallin vetreentyi viiden minuutin käytöstä ja nyt puhallin lähtee päälle (oikeilla sulakkeilla) ruuhkassa tai kovan ajon jälkeen hetkeksi. Käsittääkseni puhaltimen moottori/potkuri voi pyöriä ilmavirran mukana kovassa nopeudessa - pysyä vetreänä - sen pitäisi siis olla herkästi pyörivä kun sormella pyöräyttää. Jos ei, on syytä epäillä laakeri- tai hiilivikaa.

Testasin keittelemällä syylarin termostaattikytkintä. Ei meinannut aluksi kytkeä millään. Kytkentälämpötila oli 89-90 astetta, kuten siihen oli merkitty. Vedenkeittimestä oluttölkkiin kaadettu kiehuva vesi lämmitti termostaattikytkimen oluttölkissä vain 72 asteeseen; veden lämpötila anturin ympärillä oli "vain" 90 astetta, vaikka keitin lämpöpuhaltimella vettä pohjasta. Termostaattikytkin oli siis ok, kuvittelin virheeliseti veden olevan liki 100 asteista, kun kerran se kiehui osittain. EIpä ollut, pitää siis keittää kunnolla, kun testaa termostaattikytkintä.

Ylävesiletku tulee suoraan sylinterikannesta tuohon termostaattikytkimen luo, viritelmä on kyllä ihan ok. Mulla oli termostaatin tiiviste kovettunut; vuotaa kylmänä, muttei lämpimänä. Tiivisteen vaihto auttoi tasaamaan lämpömittarin liikkeet - ilmaa ei enää päässyt väärään paikkaan.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 14.09.2011 20:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
no niin monet kerrat kun olen ilmannut 8v xantiaa niin ei noin vaikean kautta ole tarvinnut mennä. Ilmaruuvia auki ja lisäillä nestettä. paisarin korkki auki jotta ilmat pääsee pois. aina on onnistunut täydellisesti.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia 1.8 8v kuumenee
ViestiLähetetty: 14.09.2011 22:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Jep, ei se muuta vaadi kuin kaikki ilmausruuvit auki ja sitten kiinni kun kaikista tulee nestettä läpi... Ja tietty lisäilee nestettä sitämukaa kun sitä katoaa koneen syövereihin. Ja koneen pitää tietty olla käynnissä kun tätä tekee. Sitten eikun käyttö lämpimäksi että voi testata lämmityksen toimivuuden ja termostaatin aukeamisen, ja lopuksi vielä nestetason tarkastus.

Pari kertaa olen tuohon nesteet vaihtanut, ja vielä ei ole ollut lämpö- tai muitakaan ongelmia jäähdytyksen suhteen. Syylärin korkkia olen noiden vanhojen letkujen takia pitänyt vähän raollaan, ei aiheuta nestehävikkiä tai mitään muitakaan ongelmia.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: