Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian ilmastointi
ViestiLähetetty: 02.08.2011 23:30 

Viestit: 69
Onkohan kovinkin paha homma vaihtaa ilmastointilaitteisto ilmastoidusta Xantiasta ilmastoimattomaan? Autot samaa vuosimallia, mutta erikokoisilla koneilla. Olisi tarkoitus "rakentaa" vähänajetusta yksi hyvinvarusteltu yksilö, kun uusia ei enää saa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ilmastointi
ViestiLähetetty: 03.08.2011 09:47 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Höyrystimen kennon laitto vaihto kai suuri töisin (kojetaulun perku),hihnapyörät joutuu vaihtamaan,eli ei mahdoton tehtävä..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ilmastointi
ViestiLähetetty: 03.08.2011 13:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Olikos niin, että jos autossa ei ole kylmäkonetta, laturi on kompressorin paikalla?
Eri moottorimalleissa saattaa siis olla erilaiset kiinnitykset laturille ja kompressorille.
Kerropa vähän lisää noista autoista. Vuosimallit ja moottorit.

Tuollaisen remontin yhteydessä ilmastoinnin kuivaaja kannattaa vaihtaa, sillä se imee itseensä kosteutta ulkoilmasta aukiollessaan ja ehtii todennäköisesti mennä pilalle ennenkuin saat järjestelmän täytettyä.

Kannattaa kysellä tarkempia vinkkejä asentajalta samalla kun käyt tyhjennyttämässä sen järjestelmän ennen purkamista.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ilmastointi
ViestiLähetetty: 04.08.2011 01:19 

Viestit: 352
^Eikös ilmanviilentäjän kompura ole kiinni öljypohjassa? Tästähän johtuu erot ilmastoimattoman ja ilmastoidun erot öljytilavuudessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ilmastointi
ViestiLähetetty: 04.08.2011 23:13 

Viestit: 69
Autot ovat 99 vuoden ilmastoitu 1,8 16B ja ilmastoimaton 2,0 16V. Ilmastointihuolto tyhjentää luovuttajan järjestelmän ja tsekkaa komponentit päällisin puolin. Joitain tiivisteitä tarvitsee vaihtaa. Öljypohja näyttää samanlaiselta, kiinnikkeet ovat samanlaiset ilmastoimattomassakin. Pahin homma taitaa olla kojelaudan purku, jotta kaikki komponentit saa vaihdettua.

En tiedä onko hommassa järkeä, mutta auto johon ilmastointi tulisi on vain reilut 80 tkm ajettu. Luovuttaja maksoi alle 300 euroa ja bonuksena vielä monia vaihto-osia kahteenkin autoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ilmastointi
ViestiLähetetty: 05.08.2011 12:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
ipo kirjoitti:
Autot ovat 99 vuoden ilmastoitu 1,8 16B ja ilmastoimaton 2,0 16V. Ilmastointihuolto tyhjentää luovuttajan järjestelmän ja tsekkaa komponentit päällisin puolin. Joitain tiivisteitä tarvitsee vaihtaa. Öljypohja näyttää samanlaiselta, kiinnikkeet ovat samanlaiset ilmastoimattomassakin. Pahin homma taitaa olla kojelaudan purku, jotta kaikki komponentit saa vaihdettua.

En tiedä onko hommassa järkeä, mutta auto johon ilmastointi tulisi on vain reilut 80 tkm ajettu. Luovuttaja maksoi alle 300 euroa ja bonuksena vielä monia vaihto-osia kahteenkin autoon.
Onhan siinä hyvinkin järkeä. Kojelaudat noista joutuu tosiaan purkamaan. Kannattaa harjoitella purkamista ensin sillä osien luovuttajalla, sillä purkuvaiheessa hajoaa jotain helposti. (Esim tuulilasi sitä alamuovia väärällä työkalulla irrottaessa... :oops: .) Ei se kojelaudan irrotus vaikeaa ole. Vain työlästä.

Kylmäputkien kartioliitokset tarvitsevat oman erikoistyökalunsa, mutta muuten riittää perus-kiintolenkit (8, 10 ja 13mm), pieni hylsysarja ja satsi erilaisia torx-avaimia ja meisseleitä (T10-T35) . Kojelaudan kiinnitysmuttereille tarvitset pitkän 10 mm hylsyn. Ruuvinväännin on korvaamaton, sillä avattavana on likimain 120 ruuvia ja mutteria.

Ratin kiinnitysruuvi taisi olla T50-torx mutta rattia ei ole pakko irottaa akselista, jos avaa ohjauspylvään neljä mutteria ja antaa sen kääntyä lattialle.

Se lämmityslaitteen kulmaliitin siellä moottoritilassa on hauras ja yleensä lujasti kiinni. Se hajoaa käytännössä aina, kun sitä alkaa repiä irti. Joskus myös ihan omia aikojaan. Ainakin Sitroselta saa uuden kohtuuhintaan. Suosittelen myös lämmityslaitteen kennon vaihtamista samalla kertaa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ilmastointi
ViestiLähetetty: 07.08.2011 23:47 

Viestit: 69
Kiitoksia vihjeistä ja kannustuksesta. Tulostin hajotuskuvia, joten voi alkaa pohtimaan mitä täytyy irroitella ja vaihtaa. Itseasiassa saattaa olla edessä kolmen Xantian kojelaudan purku, sillä ajoautonikin lämppäri taitaa vuotaa... Samallahan noita laittelee useamman...


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: