ipo kirjoitti:
Autot ovat 99 vuoden ilmastoitu 1,8 16B ja ilmastoimaton 2,0 16V. Ilmastointihuolto tyhjentää luovuttajan järjestelmän ja tsekkaa komponentit päällisin puolin. Joitain tiivisteitä tarvitsee vaihtaa. Öljypohja näyttää samanlaiselta, kiinnikkeet ovat samanlaiset ilmastoimattomassakin. Pahin homma taitaa olla kojelaudan purku, jotta kaikki komponentit saa vaihdettua.
En tiedä onko hommassa järkeä, mutta auto johon ilmastointi tulisi on vain reilut 80 tkm ajettu. Luovuttaja maksoi alle 300 euroa ja bonuksena vielä monia vaihto-osia kahteenkin autoon.
Onhan siinä hyvinkin järkeä. Kojelaudat noista joutuu tosiaan purkamaan. Kannattaa harjoitella purkamista ensin sillä osien luovuttajalla, sillä purkuvaiheessa hajoaa jotain helposti. (Esim tuulilasi sitä alamuovia väärällä työkalulla irrottaessa...

.) Ei se kojelaudan irrotus vaikeaa ole. Vain työlästä.
Kylmäputkien kartioliitokset tarvitsevat oman erikoistyökalunsa, mutta muuten riittää perus-kiintolenkit (8, 10 ja 13mm), pieni hylsysarja ja satsi erilaisia torx-avaimia ja meisseleitä (T10-T35) . Kojelaudan kiinnitysmuttereille tarvitset pitkän 10 mm hylsyn. Ruuvinväännin on korvaamaton, sillä avattavana on likimain 120 ruuvia ja mutteria.
Ratin kiinnitysruuvi taisi olla T50-torx mutta rattia ei ole pakko irottaa akselista, jos avaa ohjauspylvään neljä mutteria ja antaa sen kääntyä lattialle.
Se lämmityslaitteen kulmaliitin siellä moottoritilassa on hauras ja yleensä lujasti kiinni. Se hajoaa käytännössä aina, kun sitä alkaa repiä irti. Joskus myös ihan omia aikojaan. Ainakin Sitroselta saa uuden kohtuuhintaan. Suosittelen myös lämmityslaitteen kennon vaihtamista samalla kertaa.