Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
XM -97 nousee laiskasti http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=9004 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | pascal [ 13.08.2011 16:22 ] |
Viestin otsikko: | XM -97 nousee laiskasti |
XM vuosimallia 97, Hydractive 2, ajettu 160000, pallot vaihdettu pari vuotta takaperin (ei varaajapalloa) ja nesteet vaihdettu tasaisin väliajoin. Suodattimet putsattu juuri. Auton alta ei tippoja löydy. Auto nousee aika hitaasti alimmasta korkeudesta normaaliin ajokorkeuteen. Kellotin tähän kuluvan n. 1.30 min. Stop-valo palaa myös aika kauan. Ajaessa muuten kaikki tuntuu toimivan niinkuin kuuluukin. Kun vertaan tuota aiemmin meillä olleeseen CX:n tuntuu toiminta aika hitaalta. Onkohan vika pumpussa vai varaajapallossa? Vajoamisen estossa lienee jotain hämminkiä myös kun yön yli parkissa oltuaan (korkeudensäätö siis normaalissa ajoasennossa) keula on muutaman sentin vajonnut, mutta nousee kyllä ylös välittömästi kun käynnistää. Olen yrittänyt tonkia netistä tietoa näistä asioista mutta tyhjentävää vastausta en ole löytänyt, täällä varmaan olisi guruja jotka osaisivat minua auttaa. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 13.08.2011 19:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM -97 nousee laiskasti |
Mun mielestä pumppu: justiin kun lähdin 24h tauon jälkeen Puikulalla niin ei nousu kestänyt kuin muutaman sekunnin, ja nyt uudemmalla paremmalla pumpulla ![]() |
Kirjoittaja: | Rychnowo [ 14.08.2011 13:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM -97 nousee laiskasti |
Noita vanhempia ja uudempia XM:iä ei voi tai ei kannata vertailla tuon nousemisen suhteen. Vanhemmissa seitsemän mäntää ja nousu alkaa miltei heti, jos muuten kunnossa. Uudemmissa taas tuo 6+2 -pumppu työskentelee vain noilla kahdella tuon nousemisen hyväksi ja ainakin minun makuun suhteettoman verkkainen. Ensin katsoisin päävaraajan ja taka-vajoamisenesto pallojen kunnon. Jos niissä on kalvo rikkoutunut, niin menee hyvän aikaa käynnistyksen jälkeen ennenkuin ne täyttyvät. Sama koskee pyörän palloja, mutta niiden kunnon huomaa muutenkin. Tosin kerran sattui kohdalle sillä muovisemmalla kalvolla varustettu ja siinä oli kalvossa vain sellainen sopiva repeämä. Seuraava epäilyksen kohde onkin sitten pumppu itsessään. Senkin paineet saa tosin mitattua latausventtiilin/päävaraajan luota tekemällä/teettämällä sopivan adapterin. Tai jos pumppu on jo aikansa elänyt ja lompakko kestää, sekä autoa tarkoitus vielä pitää, niin vaihtamalla uuden pumpun. Tuskin se tuon ikäisessä hukkaan enään menisi. |
Kirjoittaja: | pascal [ 14.08.2011 14:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM -97 nousee laiskasti |
Okei. nämä siis tutkintaan. Kuinka kauan tuollaisessa XM:ssä nousun pitäisi suunnilleen kestää? |
Kirjoittaja: | Rychnowo [ 14.08.2011 17:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM -97 nousee laiskasti |
Itsellä tuohon nousuun menee kaiketi jotain vajaa 20s -puoli minuuttia, takaboxi tosin on tavaraa täynnä. Siis tämä on XM -98 vajoamisenestolla. Korkeudensäätimet ja kaikki pallot tuli käytyä läpi toissa talvena, sitä ennen oli vielä verkkaisempaa ja takapää ei aina noussut muutenkuin hiukan avittamalla kabiinin vivusta. Korkeudensäätimet olikin aika lailla törkyä täynnä. Stoppi-valo ei tosin pala kuin noin viitisen sekuntia tai kovalla pakkasella hiukan enemmän. Tuo vanhempi yksilö (XM -93) alkaa miltei jo startin pyörityksellä suunnata ajokorkeuteen. Itse ohitin vielä tuon etummaisen vajoamisenestoventtiilin(onnistuu yhdellä sopivalla prikalla) jotta säädin tekisi hiukan laajempaa liikettä edes silloin tällöin. Kara liikkuu enemmän kun auto vajoaa pitemmässä parkissa. Eipä ole ollut muuta haittaa, kunhan muistaa pysäköitäessä rotvallin tms. reunaan, että keula putoaa vähitellen. Mutta maku asia, omasta mielestä tuo vanhempi on paljon ripeämpi ja kun putoaa parkissa ja nousee taas lähtiessä, niin tuon säätimen toiminnan tarkkailu on helpompaa. Tuolla vajoamisenestolla tuli ajettua turhan kauan säätimet "jumissa" ja kyyti oli paljon kovempaa. Korkeus kun säilyi, niin ei selvästi hahmottanut toimiko tuo "servosäätö" niinkuin olisi pitänyt. Mutta tuo 6+2 pumpun jousituksen puoli on muutenkin alitehoinen mielestäni. Aiemmin kai tuo 6 mäntää hoiti jousitusta, mutta kun ohjaustehostin oli liian jäykkä, niin toiminnot käännettiin ristiin. Näin olen ainakin itselleni antanut ymmärtää? Tuosta nykyisestä pumpusta tulee väkisinkin mieleen piskuinen GS/GSA:n pumppu mieleen, tosin XM:n painoilla. Ja tuo XM:n pumppu ei kärsi juoda yhtään ilmaa sekaan, joten imuletkun on syytä olla kunnossa. Itse vaihdoin sen alkuperäisen kovan pienen jo lytyssäkin olleen pillin pois. Tilalla onkin GS:n vastaava kunnon letku. Ja on kunnoltaan kuin uusi, vaikka onkin vm. -78. |
Kirjoittaja: | pascal [ 14.08.2011 18:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM -97 nousee laiskasti |
Kellottelin toimintaa seuraasti: Lähtötilanne: Auto parkissa +14 tuntia, korkeus ala-asentoon säädettynä. 0:00 Korkeudensäätö normiasentoon ja käynnistys. Stop-valo ei pala. 0:10 Stop-valo syttyy 0:59 Stop-valo sammuu ja perä alkaa nousemaan 1:25 Auto normaalikorkeudessa. |
Kirjoittaja: | Rychnowo [ 14.08.2011 19:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM -97 nousee laiskasti |
Oliko tuo pysäköinti ala-asentoon tarkoituksenmukainen vain tuota mittausta varten? Vai tapana muutenkin... Vajoamisenestolla varustettu kun saadaan alas vain käynnissä ollessaan, jolloin pyöräsylinterit yms. saadaan paineettomaksi ja tuo puolen vuorokauden jälkeen käynnistäminen sekä ylösnousemus voisi hyvinkin olla jo normaalisti tuota luokkaa. Johtuen juurikin pienituottoisesta pumpusta. Luulin tuon puolentoista minuutin kestävän ihan normaaliasennossa jonkin aikaa seistyään, kun on hiukan vajonnut. Kyllä minullakin ottaa ainakin tuon verran aikaa jos maavara ajetaan nollaan, sammutetaan hetkeksi jonka jälkeen käynnistetään ja vipu asetetaan ajoasentoon. Saattanut mennä joskus tuplatenkin, mikäli joku liitos on vielä ollut auki tms... Pitänyt kyllä enempi ominaisuutena kuin vikana. Tulkitsin tuota kysymystä ehkä hiukan väärin. Tai luin sen vaan hiukan huolimattomasti. Eipä nämä ole mielestäni CX:n tai BX:n kaltaisia nousijoita. Ja nuo vajoamisenesto-venttiilit eivät tosiaan ole mitään idioottivarmoja pitämään korkeutta passelisti kohdillaan. Ovat hiukan huonosti vieläpä toteutettu. Ja voivat "oireilla" niinkin, että käynnistyksen jälkeen tippuu selvästi ensi alaspäin, kunnes alkaa taas tavoitella oikeaa korkeutta. Jos valo sammuu suht pian käynnistyksen jälkeen ( sammutettu ajoasennossa), hakee oikean korkeutensa ja kaikki toimii eikä tiputtele, en välttämättä lähtisi tekemään yhtään mitään. Makuasia tämäkin, mutta minulle tuollainen pieni korkeuden menetys yön aikana ei merkkaa mitään jos vain neste palaa kohti säiliötä eikä kadulle. Varsinkin kun etupää tällä hetkellä vajoaa kuin ennen muinoin muutenkin. |
Kirjoittaja: | pascal [ 14.08.2011 19:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM -97 nousee laiskasti |
Tarkoituksenmukainen oli. Normaaliasentoon sammutettuna yön yli seisseenä auto tiputtaa hiukan keulaa, mutta käynnistettynä nostaa hyvin vikkelään oikeaan ajokorkeuteen. Ihmettelin vain tätä maha asfalttia vasten asennosta hitaasti ylös nousemista verrattuna siihen CX:n. Tämä auto on minulle vielä aika tuore tapaus. |
Kirjoittaja: | pascal [ 15.08.2011 19:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM -97 nousee laiskasti |
Rychnowo kirjoitti: Vajoamisenestolla varustettu kun saadaan alas vain käynnissä ollessaan, jolloin pyöräsylinterit yms. saadaan paineettomaksi ja tuo puolen vuorokauden jälkeen käynnistäminen sekä ylösnousemus voisi hyvinkin olla jo normaalisti tuota luokkaa. Siis hetkinen, meikän XM kyllä tippuu vivusta vääntämällä ala-asentoon vaikka auto ei ole käynnissä. Taas ihmetyttää... ![]() |
Kirjoittaja: | samforman71 [ 08.10.2011 18:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM -97 nousee laiskasti |
pascal kirjoitti: Rychnowo kirjoitti: Vajoamisenestolla varustettu kun saadaan alas vain käynnissä ollessaan, jolloin pyöräsylinterit yms. saadaan paineettomaksi ja tuo puolen vuorokauden jälkeen käynnistäminen sekä ylösnousemus voisi hyvinkin olla jo normaalisti tuota luokkaa. Siis hetkinen, meikän XM kyllä tippuu vivusta vääntämällä ala-asentoon vaikka auto ei ole käynnissä. Taas ihmetyttää... ![]() Citikanikin laskeutuu vaikka olisi sammuksissa. Pitääkö näin tapahtua? |
Kirjoittaja: | ilkkata [ 09.10.2011 16:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM -97 nousee laiskasti |
samforman71 kirjoitti: pascal kirjoitti: Rychnowo kirjoitti: Vajoamisenestolla varustettu kun saadaan alas vain käynnissä ollessaan, jolloin pyöräsylinterit yms. saadaan paineettomaksi ja tuo puolen vuorokauden jälkeen käynnistäminen sekä ylösnousemus voisi hyvinkin olla jo normaalisti tuota luokkaa. Siis hetkinen, meikän XM kyllä tippuu vivusta vääntämällä ala-asentoon vaikka auto ei ole käynnissä. Taas ihmetyttää... ![]() Citikanikin laskeutuu vaikka olisi sammuksissa. Pitääkö näin tapahtua? Pitää |
Kirjoittaja: | pascal [ 10.10.2011 12:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM -97 nousee laiskasti |
ilkkata kirjoitti: samforman71 kirjoitti: pascal kirjoitti: Siis hetkinen, meikän XM kyllä tippuu vivusta vääntämällä ala-asentoon vaikka auto ei ole käynnissä. Taas ihmetyttää... ![]() Citikanikin laskeutuu vaikka olisi sammuksissa. Pitääkö näin tapahtua? Pitää Hydractive 2:ssa varjoamisenestolla varustetuissa malleissakin? Kumpihan se oikea vastaus on kun molempia on esitetty. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |