Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Turbo(ko) särkyi Hdi Xantiasta http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=9011 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Lauri [ 13.08.2011 22:33 ] |
Viestin otsikko: | Turbo(ko) särkyi Hdi Xantiasta |
Ehtoota. Ahdinkohan se nyt tuli vuosimallin 2000 (110) Hdi Break Xantiassa tiensä päähän kilometrilukemassa 359 000km. Oireet ovat seuraavat: Kaasua poljettaessa jostain kuljettajan etupuolelta kuuluu todella voimakasta suhinaa. Moottorin vikavalo (keltainen moottorisymboli) palaa, tehot ovat ajoittan hukassa ja pakoputkesta tupsahtelee miehekkään mustat savut. Vikavalo sammui yhdessä reippaassa kiihdytyksessä, mutta syttyi sitten samanlaisessa vedätyksessä uudelleen. Vaihde vapaalla kaasutellessa ei tule putkesta mustaa tuprakkaa eikä ylimääräisiä suhinoita kuulu. Vikavalo palaa, vaikka akun kenkäkin oli kymmeniä minuutteja irti. Kyseessä siis "oikea" vika eikä mikään pelkkä valoshow. |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 13.08.2011 22:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbo(ko) särkyi Hdi Xantiasta |
Olisko vaan turbon putki irti/rikki.. |
Kirjoittaja: | Lauri [ 13.08.2011 23:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbo(ko) särkyi Hdi Xantiasta |
Sitikkapuoskari kirjoitti: Olisko vaan turbon putki irti/rikki.. Alakauttako sinne parhaiten käsiksi pääsisi? Joku väitti kuusmukisen Xantian konehuonetta ahtaaksi. Tuo Hdi se vasta on kokoelma letkuja, johtoja ja ties mitä. ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 14.08.2011 07:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbo(ko) särkyi Hdi Xantiasta |
Ylä- ja alakautta. Imuputki menee ensin yläkautta turbolle. Paineputki tulee moottorin alla välijäähdyttimelle ja sieltä taas yläkautta kuskin puolelta imusarjalle. |
Kirjoittaja: | Lauri [ 14.08.2011 16:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbo(ko) särkyi Hdi Xantiasta |
Svc:n mainitsemat putket näyttivät olevan liitoksistaan kiinni ja muutenkaan en niissä huomannut vaurioita. Onko tuossa joku "vikamoodi" mikä kytkee turbon pois pelistä? Nimittäin sellaisen huomasin, että startin jälkeen voi ajella normaalisti, mitä nyt vikavalo palaa ja suhina kuuluu aina reippaammin kiihdytettäessä. Sitten kun oikein kovasti vedättää vaihde päällä, niin suhina loppuu ja tehot häviää. Vaihde vapaallakaan ei nosta kierroksia mittarin mukaan kuin vajaaseen 3000:een. Myöskään turbon vieno vihellys ei kuulu. Kun koneen sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin kierroksia pystyy jälleen tyhjäkäynnillä käyttämään punaisella alueella asti komean nokipilven kera. Samoin kuuluu (turbon) vihellystä. Vaihde päällä kuuluu taas suhinatkin. Tasaista vauhtia ajettaessa meno on välillä kuin ajaisi jossain liisterissä. |
Kirjoittaja: | svc [ 14.08.2011 17:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbo(ko) särkyi Hdi Xantiasta |
Lauri kirjoitti: Vaihde päällä kuuluu taas suhinatkin. Jostainhan se vuotaa jos suhina kuuluu. Mitekäs ahtopaineanturin letkunpätkä välijäähdyttimen vasemmassa reunassa?Vanha huoltotiedote mainitsee moottorin ali tulevan paineputken halkeamista. Korjauksena on putken vaihto. |
Kirjoittaja: | Lauri [ 23.08.2011 12:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbo(ko) särkyi Hdi Xantiasta |
Jaa juu. Vuoto siellä paineputkessa kuitenkin oli. Korjaamon herrat löysivät ja korjasivat vian. Nyt passaa hurauttaa katsastukseenkin. Kiitos svc:lle ja Sitikkapuoskarille vinkeistä. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 23.08.2011 18:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbo(ko) särkyi Hdi Xantiasta |
Hieno juttu! Onko näistä HDi-koneisista turboja laukeillut muuten? En nyt äkkiseltään muista näillä sitikkapalstoilla asiasta keskustellun. Vanhimmat koneet kuitenkin jo 13 vuotiaita, niin luulisi noita hajonneenkin... |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 23.08.2011 18:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbo(ko) särkyi Hdi Xantiasta |
tuolla on aikaisempi maininta siitä kuinka suojellaan kansia ja turboja. ottakaa oppia rekkakuskeista. |
Kirjoittaja: | Jankos [ 23.08.2011 20:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Turbo(ko) särkyi Hdi Xantiasta |
Yhden hdi turborikon tiedän entisen työkaverin kohdalla. Tässä pelissä oli pari kuukautta aiemmin todettu öljynjäähdyttimessä vuoto ja oli sitten sekoitellut öljyjä ja jäähdytysnesteitä. Olen melko varma että tuo turbokin kosahti sen takia että jäähdytinnestettä oli päässyt öljyn sekaan ja laakerit pilalla. Kuitenkin tuo on ainoa mikä on mennyt rikki mun tuttavapiirissä, PSA dieseleitä kun on kuitenkin tutuilla ollut aikamoinen määrä. Vähintään 20 kpl ja kaikki ajaa oikeasti näillä eli kilometrejä on yhteensä useampi miljoona ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |