Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=9272 |
Sivu 1/3 |
Kirjoittaja: | Pikku-Matti [ 07.09.2011 18:56 ] |
Viestin otsikko: | Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
Tervehdys! Auton vaihto olisi edessä, koska hyvin palvellut Primera alkaa käydä kasvavalle perheelle pieneksi ja korroosiokin alkaa jo tehdä tehtäväänsä. Kiinnostaisi rikkoa pään sisäisiä myyttejä ja hankkia ranskalainen farmariauto. Vaihtoehtoja lähinnä Citroen Xantia, Citroen Xsara, Renault Laguna I tai joku Renaul Megane. Farmaria siis katselen. Peugeot 406 voisi olla myös yksi mahdollinen, mutta jotenkin ei vaan pösö nyt houkuttele, ja niillä on ajettukin jo niin paljon siinä hintaluokassa josta itse autoa katselen. Muutamia vaatimuksia: - 2 aikuista ja 2 turvaistuinta + kaksostenrattaat pitäisi saada kyytiin sopimaan sujuvasti - Hintaluokka 700-1500€ -> Saako tähän hintaan kelvollista ranskista, vai ovatko yhtä ruosteisia kuin japanilaiset - Hyvä matka-ajossa, ajamme pääasiassa Tampere-Oulu väliä silloin kun ajamme, vuodessa ei hirveästi kyllä kilometrejä tule mutta nuo vähäisetkin haluaisikin sitten ajaa mahdollisimman mukavasti Xantia on alkanut kovasti kiinnostamaan, foorumin juttujen perusteella kyseessä on aika persoonallinen automalli. Ja se on plussaa. Muutamat jutut vain mietityttävät. Onko auto turvallinen talviliikenteessä, onko todellisia riskitekijöitä enemmän kuin autoissa yleensä? Miten hydrauliikka suhtautuu pitkiinkin seisottamisiin parkkipaikalla? Vaatiiko enemmänkin harrastuneisuutta ja taitoa vai pärjääkö arjesta varustuksella kylmä parkkipaikka ja joululahjaksi saatu työkalusarja. Onko Xantiassa paljon kiusallisia sähkövikoja? Minkälainen riski on saada se jousi konepellistä läpi kesken ajon? Näin perheellisenä sitä tietenkin miettii aika paljon noita turvallisuuskysymyksiä. Autojen kanssa värkkääminen kyllä periaatteessa kiinnostaa enkä aivan kädetönkään ole, tilat ja työkalut ovat olleet aina vähän puutteelliset ja varsinaista harrastussuhdetta autoihin ei ole päässyt syntymään. Mutta ehkä sekin voisi syttyä, saabismiin meinasinkin jo vanhan 90:sen kanssa sairastua, mutta siitä selvisin kun piti perhettä alkaa perustamaan.. ![]() Mites Xsaran tilat? Ovatko ne nyt niin pienet kuin monesta paikasta olen ymmärtänyt. Kumpi on "varmempi", Xsara vai Xantia? Vaikka nyt sitikkafoorumilla ollaankin, niin uskaltaudun kysymään mielipiteitänne Renault Lagunasta? Miten sijoittuu ajo-ominaisuuksiltaan verrattuna esim. Xantiaan, Primeraan tai VW Golfiin? |
Kirjoittaja: | xs2jammu [ 07.09.2011 19:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
No vähän on kyllä puolueellinen vastaus, mutta näistä sun vaihtoehdoista ostaisin Xantia Breakin ehdottomasti. Relluun en koske tikullakaan, on se Laguna sellainen peli, Xsara ihan OK, mutta vähän pieni ja kylmä talvella. Xantia ei ruostu jollei ole kiinni ajettu ja jätetty hoitamatta tai muuten huonosti pidetty. Hydrauliikka on Xantiassa toimintavarmaa ja äärettömän muakava kunhan vain pallot ja hydelitkut vaihdettu ajallaan. Talviajossa ei mitään ongelmia, lämpiää hyvin ja menee kuin juna. Xantian sähköviat jotka tulee mieleen ovat sähköjohtojen läpiviennit ovitolpissa ja takaluukussa sekä sisäpuhaltimen säätövastuksen hajoaminen. |
Kirjoittaja: | black_van [ 07.09.2011 19:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
Tuo iskarin yläpää taitaa tällä hetkellä olla 1-koppaisten xantioiden murhe,kakkoskoppaisissa en ole törmännyt vielä mutta eiköhän kun muutama vuosi mennään niin kakkoskoppaistenkin jousisylinterin yläpäät rupeaa paukkumaan. Farkku xantia on oiva vaihtoehto tai sitten jos tarvii oikeasti tilaa paljon niin suuntaisin katseen berlingoon. Lagunat yms rellut kannattaa jättää noteeramatta. Eikä xantia ole niistä pahimpia lahoamaan,joskin poikkeuksia on tälläkin foorumilla esiintynyt. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 07.09.2011 19:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
Pikku-Matti kirjoitti: Vaihtoehtoja lähinnä Citroen Xantia, Citroen Xsara, Renault Laguna I tai joku Renaul Megane. Farmaria siis katselen. Noistahan kannattaa toki valita joukosta ranskalainen eli rajataan japaninnissanit pois. Ja tietenkin oikea citikka, eli Xsara rajataan pois. Noniin, jäljelle jäikin enää Xantia, mikä on ihan hyvä valinta.Pikku-Matti kirjoitti: - 2 aikuista ja 2 turvaistuinta + kaksostenrattaat pitäisi saada kyytiin sopimaan sujuvasti Noniin, heti tuli ongelma. Xantiassa ei ole isofix-kiinnikkeitä, joten eipä oikein käy. Jatketaan nyt kuitenkin selvitystä, jos joku muukin sattuu lukemaan.Pikku-Matti kirjoitti: - Hintaluokka 700-1500€ -> Saako tähän hintaan kelvollista ranskista Saa, eikä tarvitse noinkaan paljoa maksaa välttämättä. Riippuu ihan muista vaatimuksista.Pikku-Matti kirjoitti: - Hyvä matka-ajossa, ajamme pääasiassa Tampere-Oulu väliä silloin kun ajamme, vuodessa ei hirveästi kyllä kilometrejä tule mutta nuo vähäisetkin haluaisikin sitten ajaa mahdollisimman mukavasti No siihen citikalta löytyisi kyllä parempiakin malleja. Xantia kun ei nyt mitenkään erityisen hyvä ole matka-ajossa, toki ihan kelvollinen, mutta itse kyllä nostaisin CX:n ja XM:n arvostuksessa korkeammalle.Pikku-Matti kirjoitti: Onko auto turvallinen talviliikenteessä, onko todellisia riskitekijöitä enemmän kuin autoissa yleensä? Jos tarkoitus on vertailla esim. japseihin niin toki: paremman ajettavuuden ja mukavamman kyydin vuoksi saattaa epähuomiossa ajaa talvellakin kovempaa ja saada siitä ylinopeussakot herkemmin talvirajoitusten takia. Mukavuuden takaa se, että mokoma on jopa suunniteltu talvikäyttöön, eikä siellä tarvitse palellakkaan. Kylmästä (esim. parikymmentä astetta pakkasta) lähdettäessä esim. 2.0 16V:llä voi joutua kyllä ajamaan parisataa metriäkin, ennen kuin sisälle tulee selvästi lämmintä, mikä voi olla toki hidas muihin merkkeihin tottuneelle? Jalkatilan lämmitys Xantiassa on kyllä onneton. Sitä voi yrittää parantaa suuttimen muotoilulla hieman, on kuitenkin siedettävä.Pikku-Matti kirjoitti: Miten hydrauliikka suhtautuu pitkiinkin seisottamisiin parkkipaikalla? Öö? Pitäisikö sen jotenkin erityisesti suhtautua? Ei se siitä mitään valita, taitaa tareta ihan kivasti, vaikka auto tykkääkin ajamisesta...Pikku-Matti kirjoitti: Vaatiiko enemmänkin harrastuneisuutta ja taitoa vai pärjääkö arjesta varustuksella kylmä parkkipaikka ja joululahjaksi saatu työkalusarja. Kylmä parkkipaikka oli 1.8 8V Xantian kanssa ainakin riittävä, kun ei lämmintä ollut ensimmäisenä asuintalvenani Kotkassa tarjolla, onneksi nykyisin on sentään lämmitystä autolle tarjolla, niin on vähän mukavampi lähteä kylmästä. Työkalusarjan kattavuudesta riippuu, kykeneekö sillä huoltoihin ja remontteihin. Parkkipaikan sijainti taas asettanee rajoituksensa näiden toimenpiteiden suorittamiselle.Pikku-Matti kirjoitti: Onko Xantiassa paljon kiusallisia sähkövikoja? Kiusallisista en tiedä, mutta pellin alla toki on paljon sellaista, missä lukee Bosch, joten riski on aina olemassa. Kuskin oveen menevät johdot katkeavat joskus haitarikumin sisältä - ne on tullut korjattua kaikista meillä olleista Xantioista. Sen lisäksi yhdestä alkoi pidemmässä seisotuksessa keskuslukon ohjausboksi vähän temppuilemaan... sama boksi toimi kuitenkin hyvin BX:ssä ja se Xantia BX:n boksilla. Siinä olikin jo ne lukuisat sähköviat, mitä noissa tulee yleensä vastaan. Toki ajokilometrien kasvaessa joutuu moottorinohjauspuolellekin puuttumaan mm. tyhjäkäynninsäädintä herkistelemään ja MAP-anturia vaihtamaan. Ja sisätilan puhaltimen nopeussäätimen trankutkin voivat joskus kärähtää, itsellä vaan jostain syystä ei vielä (kopkop) ole moista tullut vastaan.Pikku-Matti kirjoitti: Minkälainen riski on saada se jousi konepellistä läpi kesken ajon? Jos päästää siitä mätänemään hajalle, mistä hajoaa, niin riski on iso. Jos ei päästä mätänemään, niin riski on huomattavasti pienempi.Pikku-Matti kirjoitti: Näin perheellisenä sitä tietenkin miettii aika paljon noita turvallisuuskysymyksiä. Siinä tapauksessa ehdottaisin C5:sta - on kolariturvallisuudessa paljon Xantiaa parempi ja isofixejäkin taitaa löytyä. Tilaakin itseasiassa taitaa olla enemmän.Pikku-Matti kirjoitti: Autojen kanssa värkkääminen kyllä periaatteessa kiinnostaa enkä aivan kädetönkään ole, tilat ja työkalut ovat olleet aina vähän puutteelliset ja varsinaista harrastussuhdetta autoihin ei ole päässyt syntymään. Kilometreistä riippuen sen verran voi toki valmistautua harrastamaan, että lämmityslaitteen kenno menee joskus vaihtoon kuitenkin (200-300 Mm tyypillisesti), kytkinkään ei ikuinen ole (200-300 Mm välille sekin yleensä osuu), ohjausventtiili alkaa jossain vaiheessa vuotamaan (tiivistesarjoja ja vaihtoventtiilejä löytyy Sitroselta) ja eiväthän mitkään (etu-)pyöräntuennan niveletkään tietysti ikuisia ole.Pikku-Matti kirjoitti: Mites Xsaran tilat? Ovatko ne nyt niin pienet kuin monesta paikasta olen ymmärtänyt. Kumpi on "varmempi", Xsara vai Xantia? Ei tule kyllä yhtikäs mitään mieleen, mikä olisi Xsarassa paremmin kuin Xantiassa. Pösö mikä pösö, eihän siinä ole edes jousitusta.Xantian tyyppivioista mainittakoon vielä se ruoste. Sitä nimittäin tulee yleensä jossain vaiheessa kynnyskoteloissa oleviin saumoihin takaovien alle. Näkyy kyllä takaoven avatessa, jos siitä kukkii ja sen voi kyllä hoitaa kuntoon, ennen kuin pahenee. Mutta muutenhan Xantiat ovat kyllä sen ikäisiä vielä, ettei niissä vielä ole ehtinyt ruostetta tulla. Katsellaan sitten sitä ruostumisherkkyyttä uudestaan, kun ovat riittävän vanhoja... jos ehkä kymmenen vuoden päästä I-koppaisten osalta? |
Kirjoittaja: | svc [ 07.09.2011 19:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
Xantiassa on paljon autoa pikkurahalla, mutta kannattaa muistaa, että uusimmatkin ovat jo 12 vuotta vanhoja. Mukava ajaa, kun jousipallot ovat kunnossa ja 18 vuoden takaisesta muotoilusta huolimatta ei kuitenkaan vanhanaikaisen näköinen. Facelift-malleissa on useimmissa ilmastointi vakiona. Itse kyselin mielipiteitä Xantiasta Saab-klubin foorumilla keväällä 2006: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=24&t=38619 Vannoutuneet Saabistitkaan eivät tyrmänneet Xantiaa ihan täysin. Nykykalusto näkyy tuolta sigusta ![]() |
Kirjoittaja: | JVI [ 07.09.2011 20:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
No nykyinen Xantiani on rullannut tehtaalta ulos marraskuussa 2000, joten eihän se ole vielä täyttänyt edes 11:ta. Xantia on todella varma kulkine, bensakoneiset ovat vähän syöppöjä mutta muuten auto on lähes täydellinen. Jalkatilat ovat tosiaan kylmät ja takakorkeussäädintä pitää rasvailla välillä ja etelän talvissa käydä sulattamassa jäätynyt sohjo sillon tällöin pois, lisäksi nuo jo mainitut johtojen läpiviennit. Ja lisäksi keula on talvella syytä peittää, etenkin bensakoneiden huohotin on herkkä jäätymään lämmitysvastuksesta huolimatta. Tämän voin kertoa yhteensä 486 000 kilometrin kokemuksella Xantioista. |
Kirjoittaja: | Kami [ 07.09.2011 21:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
Lainaa: Xantiassa ei ole isofix-kiinnikkeitä, joten eipä oikein käy. No eipä ole meillä yhdelläkään kolmesta muksusta ollut mitään isofix kiinitteisiä vermeitä... jotenkin tuntuu että ei Pikku-Matillakaan ole... ne kun yleensä liikkuvat semmosessa hintaluokassa ettei aina ihan heti kannata edes harkita... Ihan näppärästi noi vöillä kiinnitettävätkin kiinni menee ja menevät autoon kuin autoon. Mutta anyway... Xsaran voit hylätä heti jos kaksostenrattaita yrität mukana kuljettaa... no mahtuu ne varmaan takalootaan, mutta ei sinne sit muuta menekään... Xantiaan mahtuu hyvin niiden lisäksi muutakin. Itse olen Xantian kannalla! Käytä tosin harkintaa ostaessasi! |
Kirjoittaja: | laakeri [ 07.09.2011 21:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
JVI kirjoitti: Xantia on todella varma kulkine, bensakoneiset ovat vähän syöppöjä mutta muuten auto on lähes täydellinen. Tosiaan, tämä jäi mainitsematta. Ei ole sentään niin paha kuin BX, mutta aika reippaasti vie. Vastikään kun olimme kesälomareissulla, niin takapaksi täynnä reipasta vauhtia norjalaisilla vuoristoteillä ajellessa 2.0 16V farkun laskennallinen kulutus oli muistaakseni 7,3 l/100 km. Käytännössä lienee hieman pienempi, kun ylikokorenkaiden takia matkamittari näyttänee liian vähän - pitäisi tarkistaa. Normaalissa maantieajossa menee pienemmälläkin toki, ei tuota lukemaa kannata pelästyä. Ja 1.8 16V vie sitten toki jonkin verran vähemmin myös.JVI kirjoitti: Jalkatilat ovat tosiaan kylmät Jatketaan vielä tuosta sen verran, että siihenhän auttaa sitten aika lailla, kun suuntaa puhallusta enemmän jaloille ja sulkee yläosan ilmasuuttimia mahdollisimman paljon.
|
Kirjoittaja: | Lauri [ 07.09.2011 22:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
xs2jammu kirjoitti: Xantia ei ruostu jollei ole kiinni ajettu ja jätetty hoitamatta tai muuten huonosti pidetty. Kannattaa kuitenkin erityisesti katsoa ruostumisen osalta kaksi paikkaa. Yllä jo mainittiinkin takaoven alle jäävä kynnys. Samoin pitää tarkastaa, että etulokasuojien sisäpuolella näkyy ehjät muovitulpat helmojen päissä. Jos tulppia ei ole tai ovat rikki, niin helmakoteloissa on todennäköisesti kuraa. Ja vielä noista kaksosten rattaista. Ne mahtuu myös Berlinen konttiin, mutta Breakissa on toki enemmän tilaa (korkeussuunnassa). Breakia lastenkuljetukseen puolustaa myös se, että siinä on pidemmät turvavyöt takaistuimilla, jolloin turvaistuimien asentaminen on paljon helpompaa etenkin pimeässä ja kiireessä. Turvaistuimen jos laittaa takapenkille selkä menosuuntaan, niin etumatkustajalla ei ole käytännössä jalkatiloja. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 07.09.2011 22:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
svc kirjoitti: Itse kyselin mielipiteitä Xantiasta Saab-klubin foorumilla keväällä 2006: Vaihtelevia kokemuksia, mutta tuo taas kyllä ihmetytti, miten kaikkia citikoita pitää aina haukkua tunnottomuudesta. Minua Xantiassa ajoittain jopa häiritsee nimenomaan liiallinen tunnokkuus. Siinähän ratin (ja myös penkin) kautta tuntee aivan kaiken mitä tapahtuu ja autoa mm. pystyy siis ajamaan hallitusti juuri luistorajoilla ihan olemattomilla ajotaidoillakin.http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=24&t=38619 Xantiaan verrattunahan kaikki sunnyt, almerat, primerat, corollat, legacyt, 323:t, 626:t, 6:t, civicit, accordit ym mitä niitä onkaan - ovat äärettömän tunnottomia. Ja ne ovat kyllä väärällä tavalla tunnottomia: velttoa rattia vaan pyöritellään, istutaan tärisevässä kiulussa ja katsellaan minne päin keula sattuu asettumaan... näin hieman kärjistetysti sanottuna. Toki DIRAVI:lliset citikat - joihin Xantia ei tietenkään kuulu - ovat tunnottomia ratin kautta tulevan palautteen osalta, mutta itse ainakin tykkäisin sellaisesta enemmän kuin Xantiasta. Ei itselläni ole ainakaan kiinnostusta laskea kuinka monta monttua ja päällystevauriota matkalla on. No, näihin DIRAVI:llisiin kuitenkin ilmeisesti nuo citikoiden tunnottomuudesta vouhkaajat sotkevat kaikki citikan mallit? Tai ehkä jotkut käsittävät tunnottomuutena sen, että autossa on jousitus ja etteivät paikat irtoa hampaista jokaisen pienen töyssyn kohdalla? |
Kirjoittaja: | aaltopelti_fun [ 07.09.2011 22:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
Lauri kirjoitti: [ Kannattaa kuitenkin erityisesti katsoa ruostumisen osalta kaksi paikkaa. Yllä jo mainittiinkin takaoven alle jäävä kynnys. Samoin pitää tarkastaa, että etulokasuojien sisäpuolella näkyy ehjät muovitulpat helmojen päissä. Jos tulppia ei ole tai ovat rikki, niin helmakoteloissa on todennäköisesti kuraa. Tarkoititko muovitulpilla kuitenkin takapyörän aukkojen etuosassa olevia muovitulppia. Jos oikein muistan, niin ei sitä kuraa etupäästä mene vaan takaa. Enkä juuri nyt aio lähteä pihalle tarkistamaan ![]() |
Kirjoittaja: | Lauri [ 07.09.2011 22:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
aaltopelti_fun kirjoitti: Tarkoititko muovitulpilla kuitenkin takapyörän aukkojen etuosassa olevia muovitulppia. Jos oikein muistan, niin ei sitä kuraa etupäästä mene vaan takaa. Enkä juuri nyt aio lähteä pihalle tarkistamaan ![]() Saa ne tulpat olla ehjät molemmissa päissä autoa, ei siitä haittaa ole ![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 07.09.2011 22:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
laakeri kirjoitti: mutta tuo taas kyllä ihmetytti, miten kaikkia citikoita pitää aina haukkua tunnottomuudesta. Minua Xantiassa ajoittain jopa häiritsee nimenomaan liiallinen tunnokkuus. Siinähän ratin (ja myös penkin) kautta tuntee aivan kaiken mitä tapahtuu ja autoa mm. pystyy siis ajamaan hallitusti juuri luistorajoilla ihan olemattomilla ajotaidoillakin. Tunnokkuus/tunnottomuus riippuu aika paljon renkaista, 205 alla ja on tuntoa mut tuntuu sitten uratkin, 1.8 16V on laiska, voiman puute haittaa varsinkin kaupunkiajossa, talviajossa nää on sit loistavia, vauhtia pitää olla julmasti liikaa että lähtee käsistä. Helmat kannattaa koputella, takapyörien edestä jos tulpat puuttuu saattaa olla ruosteessa, ja takaoven alta lähes aina. |
Kirjoittaja: | Japa [ 08.09.2011 08:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
Ette vissiin ole ensimmäisen korimallin (P10) Primeralla ikinä ajaneetkaan. Siinähän ohjaus on nimenomaan epäjapanilaiseen tapaan erittäin tunnokas. Pesee Citikat mennen tullen. Siitä hyvästä multilink-tukivarsia sitten saakin vaihdella säännöllisin väliajoin ![]() Kyllä minäkin noista Xantian poimisin, mutta tuossa hintaluokassa auton ylläpito on usein minimoitu, eli enemmän on huonoja kuin hyviä yksilöitä tarjolla. Xsaran farkku ei muuten merkittävästi ole Xantiaa pienempi ja kaksostenrattaat menevät sinne pituussuunnassa (Emmaljunga Cerox). Ykköskoppanen Lagunakin on ihan kelpo vehje, mutta ruoste on Relluissa ongelmana -tosin Primeran omistajalle Rellutkin on jo hyviä korin suhteen ![]() Niin ja Xantiahan (2.0SX) oli vuoden talviauto -95 tai -96 TM:n testissä. |
Kirjoittaja: | Eki [ 08.09.2011 09:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
Japa kirjoitti: Xsaran farkku ei muuten merkittävästi ole Xantiaa pienempi ja kaksostenrattaat menevät sinne pituussuunnassa. Kyllä. Taitaa olla lattiatasosta mitattuna kymmenkunta senttiä pidempi kuin Xantiassa. Kapeampi se toki on, mutta ei paljoa. Joissain tilanteissa käytettävyyttä pienentää molemmissa huomattavasti esim. Laguna I:een verrattuna takalasin voimakas kallistus. Muuten en kyllä keksi Lagunasta mitään hyvää... ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Lauri [ 08.09.2011 18:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
svc kirjoitti: Itse kyselin mielipiteitä Xantiasta Saab-klubin foorumilla keväällä 2006: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=24&t=38619 Vannoutuneet Saabistitkaan eivät tyrmänneet Xantiaa ihan täysin. Saab-miehillä meni näköjään vuorokausi kun tuli klassinen ranskalaisautoja koskeva kommentti: "Älä hemmetissä osta, on aivan susi. Pitääkö perustella? -no jotain lyhyesti, kaveri osti sellaisen vuoden vanhana ja 20-30tkm ajettuna, ja heti meni hydraulipumppu" ![]() Tämähän on jo klassikko: Kerran yhdellä kaverilla meni --lisää jokin automerkki tähän -- heti rikki. Ne on kaikki samanlaisia. ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 08.09.2011 19:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
Lauri kirjoitti: Turvaistuimen jos laittaa takapenkille selkä menosuuntaan, niin etumatkustajalla ei ole käytännössä jalkatiloja. No ei nyt sentään, itsellä oli aikoinaan Xantia Break ja kävin istuinkaupassa sovittelemassa erilaisia jakkaramalleja. Itse en suostu ajamaan polvet suussa, joten Britaxilta löytyi hyvä "vain selkä menosuuntaan malli" kuskin penkin taakse ja toinen kääntömahdollisuudella ollut hantin taakse. Lisäksi Breakin takaluukkuun menee kevyesti esim. Oran isot kaksosvaunut sekä pitkä Teutonian peräkkäinistuttava ratasmalli. Ei toki samanaikaisesti... ![]() Etupenkkien takimmaisiin kiinnityksiin kannattaa laittaa sidontalenkit Torxien alle, näihin saa kaukalot tai jakkarat kiristeltyä alaremmeillä hyvin. Lenkkejä löytyy mm. Britaxin valikoimasta. Suosittelen myös koiraverkon asentamista. Ja sitten piti vielä lisäämäni, että kun vuodet kuluvat ja muksut ovat tarhaikäisiä ja ovat olleet koko iltapäivän hiekkalaatikolla kuravaatteissa ja tihkusateessa, on hermojen pelastuksena Berlingo, jonka takaluukkuun voi lapsukaisen nostaa suorin vartaloin riisuttavaksi savivaatteista ja itse seistä sujuvasti luukun alla sateensuojassa. ![]() |
Kirjoittaja: | laakeri [ 08.09.2011 19:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
Japa kirjoitti: Ette vissiin ole ensimmäisen korimallin (P10) Primeralla ikinä ajaneetkaan. Siinähän ohjaus on nimenomaan epäjapanilaiseen tapaan erittäin tunnokas. Enpä taida mitään kommentoida, kun taisi olla aika lailla eka auto millä olen ajanut, olikohan ikää 15 tai 16. Taisin mie sillä keritä täysi-ikäisenäkin ajaa kyllä. P10 2.0 eGT '92 sedan oli kyseessä. Kivasti se meni kahva edellä jääradalla. En muista, onko vähän käytettyjä tukivarsia vieläkin jossain jemmassa ![]() Japa kirjoitti: Niin ja Xantiahan (2.0SX) oli vuoden talviauto -95 tai -96 TM:n testissä. 19942cvkimmo kirjoitti: Lauri kirjoitti: Turvaistuimen jos laittaa takapenkille selkä menosuuntaan, niin etumatkustajalla ei ole käytännössä jalkatiloja. No ei nyt sentään, itsellä oli aikoinaan Xantia Break ja kävin istuinkaupassa sovittelemassa erilaisia jakkaramalleja.Kuljetuskapasiteetista tulikin muuten mieleen, kun joskus vuosi tai pari sitten jostain syystä kuljetin jotain tavaraa eräällä 2000-luvun 5-ovisella 323:lla. Paksi oli siinä tuolloin aika lailla täynnä. Siirsin sitten ne kaikki tavarat sieltä paksista Xantian kyytiin... menivät kaikki Xantian takajalkatilaan (paksiin tuli muuta tavaraa) ![]() |
Kirjoittaja: | Akaile [ 08.09.2011 19:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
Minä en omalla laskuopillani saa 2001 Xantiasta 12 vuotta vanhaa! Vaikka kuinka yritin... Anyway, juuri Xantia Breakin ostaneena voin sanoa, että lähde liikkeelle huoltohistoriasta: Paljon on päällepäin hyvännäköisiä alle 2000e xantturoita liikenteessä, mutta jos LHM on keltaista säiliössä niin kiertäisin ko. yksilön kaukaa. Liian paljon oli huoltohistorialtaan laiminlyötyjä yksilöitä ja se alkaa sitten näkyä 200tkm jälkeen. Nettiautoa kannattaa seurata pidemmän aikaa niin pääsee kärryille hintapolitiikasta ja menekistä. Xantia on listaamistasi malleista edullisin mukavuustasoltaan ja todennäköisesti myös huoltotarpeeltaan. Xsarakin löytyy lähipiiristä ja se ei todellakaan ole mikään pehmeä sitikka. Ohjauskin on melkoisen ripeä verrattuna santtuun. Ts. kaupunkiin hyvä, mutta ei matka-ajoon. Mutsilla oli alle satkun ajettu Rellu ja sitä kutsumme sisaruskatraamme kesken kolikkoautomaatiksi, aina kun karvoja nostattavan järkyttyneinä puhumme siitä. Se OLI pommi! Ei varmaankaan ollut kohtaa, jota siitä autosta ei olisi huollettu..joitakin kohtia kahdesti...ehkä jopa kolmesti. Toki XM, CX, BX linjalta löytyy mukavempia matkakumppaneita, mutta harrastamistakin tulee sitten samassa suhteessa. Xantia on pärjännyt omituisen hyvin jopa laajoissa katsastus/saksalaisessa tiepalvelu rankkauksissa, joten kertonee jotain luotettavuudesta...? C5 taasen tuo sitä haluamaasi turvallisuutta, mutta ainakin ykköskoppaisesta pysyisin kaukana...mutta tämä vain mielipide. Varaosien kohdalla voit kertoa kahdella Xantian osahinnat niin pääset C5:n hintatasolle. |
Kirjoittaja: | black_van [ 08.09.2011 20:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
Akaile kirjoitti: mutta jos LHM on keltaista säiliössä niin kiertäisin ko. yksilön kaukaa. Liian paljon oli huoltohistorialtaan laiminlyötyjä yksilöitä ja se alkaa sitten näkyä 200tkm jälkeen. Tuosta tulikin mieleen että reilu vuosi takaperin ostin avk.lta aikoinaan tapsa61 omistaman xantian. Huollettu yksilö viimeisen päälle. lhm.t vaihdettu,jakohihna yms. Ajattelin et kai nyt vuoden ajan noilla lhm.llä. Tuossa kuukausi sitten vaihdoin nesteet. taisivat 1.5v vanhat lehmät olla sisällä,ajettu 40tkm. Laskin ensin takanippojen kautta nestettä,aina vaan keltaista. No sitten säiliö irti ja säiliössäkin keltaista. No aika pienestä ne sitten muuttaa väriään,nyt uudet nesteet sisällä. Todella vähävikainen yksilö ollut,kiitos edellisten omistajien. |
Kirjoittaja: | Akaile [ 08.09.2011 20:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
Okei ![]() Testaus on helppoa: LHM säiliön korkki auki ja puhtaalla ruuvarilla dippaa nesteeseen ja katsoo väriä... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 08.09.2011 21:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
Akaile kirjoitti: Täysin mustanruskehtavilla nesteillä olevaa ei kannata ostaa (=alkup. nesteet, ei koskaan vaihdettu) , jos ei halua jousitustaan alkaa huoltamaan seteleillä lähiaikoina. Tosin sekään ei välttämättä mitään täystuhoa aiheuta. Emännän Xantiassa oli muistaakseni melkoisen mustat nesteet ostohetkellä. Vajaan kolme vuottakohan se on emännällä nyt ollut ja ainut vika hydrauliikassa on ollut vuotava ohjausventtiili.
|
Kirjoittaja: | Akaile [ 08.09.2011 21:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
Ei suoraan, mutta antaa viitteitä tulevaisuudesta. Nyt kun noita vielä on reilusti liikenteessä niin valikointia kannattaa harrastaa. Vanhemman ja erikoisemman sitikan kohdalla saattaa hyvinkin joutua nöyrtymään ja valmistautumaan harrastamaan ajokkiaan reilusti enemmän. Toki mikäs siinä, jos maksaa xantusta 0-500e, niin kyllähän siinä jää rahaa muuhunkin. Viestiketjun aloittaja tosin ei taida yrittää ihan näin harrasteharrastesitikkaa löytää? ![]() |
Kirjoittaja: | black_van [ 08.09.2011 22:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
Akaile kirjoitti: Ei suoraan, mutta antaa viitteitä tulevaisuudesta. Nyt kun noita vielä on reilusti liikenteessä niin valikointia kannattaa harrastaa. Vanhemman ja erikoisemman sitikan kohdalla saattaa hyvinkin joutua nöyrtymään ja valmistautumaan harrastamaan ajokkiaan reilusti enemmän. Toki mikäs siinä, jos maksaa xantusta 0-500e, niin kyllähän siinä jää rahaa muuhunkin. Viestiketjun aloittaja tosin ei taida yrittää ihan näin harrasteharrastesitikkaa löytää? ![]() Tuo on totta,aika iso ero huolletulla xantialla ja huoltamattomalla. kokemuksia molemmista ja saa kyllä rassata huonolla pidolla ollutta. Melkeinpä voisi sanoa että mieluummin käyttää rahaa ostohetkellä enemmän kuin se että halvalla ostaa ja sitte kädet kyynärpäitä myöten paskassa kun koittaa rassata epätoivoisesti kasaan |
Kirjoittaja: | Lauri [ 08.09.2011 23:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kannattaako ostaa Xantia/muu ranskalainen? |
laakeri kirjoitti: 2cvkimmo kirjoitti: Lauri kirjoitti: Turvaistuimen jos laittaa takapenkille selkä menosuuntaan, niin etumatkustajalla ei ole käytännössä jalkatiloja. No ei nyt sentään, itsellä oli aikoinaan Xantia Break ja kävin istuinkaupassa sovittelemassa erilaisia jakkaramalleja.En tiedä 2cvkimmosta ja laakerin emännästä, mutta tämmöselle 196 senttiselle siellä kyllä ahdasta oli. Britax Two Way Elite ainakin söi tilaa tehokkaasti. Joku muu istuinmalli on varmasti vähemmän tilaa vievä. Mutta tuo 2cvkimmon vinkki lisälenkeistä istuinkiskojen alle on hyvä. Niistä muuten vielä sen verran, että ne Bilteman turvaistuinlenkit eivät mahdu Xantian kiskojen alle. Olen itse kokeillut. Lisätilaa etupenkille turvaisuimen eteen saa myös näin: http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=1274 Niin ja sitä Berlingoa kannattaa harkita myös. Siinä on hauska ja käytännöllinen auto. Kun etsii vielä Modutopilla olevan mallin, niin uskoisin lasten viihtyvän valoisassa ja tilavassa matkustamossa ![]() |
Sivu 1/3 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |