Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Hdi 2,0 syöttöpumppu vuotaa http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=9295 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | eskere [ 09.09.2011 16:15 ] |
Viestin otsikko: | Hdi 2,0 syöttöpumppu vuotaa |
Alkoi sitten Boschin Tsekeissä tekemä syöttöpumppu vuotamaan naftaa yhden luukun välistä. Auto on Jumperin sisar, Ducato vm -02, mutta sama masiina niissä molemmissa on. Vuoto alkaa olla sitä luokka, että ei juurikaan viitsi enää autolla matkaan lähteä. Onko kellään kokemusta ko.pumppumallin ropaamisesta. Minkälainen tiiviste noissa pumpun ympärillä olevissa luukuissa on (isommilla torx-kannalla olevien ruuvien alla)? Luukkuja näyttäisi olevan 3kpl pumpun ympärillä. Ylemmässä kuvassa pumppu on juuri kuivattu ja moottori sammutettuna. Alemmassa kuvassa moottori on käynnistetty, jä välittömästi ylimmän kannen alta rupeaa vuotaamaan dieseliä. ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 09.09.2011 20:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hdi 2,0 syöttöpumppu vuotaa |
Kaikki lukemani ohjeet sanovat, että pumppu ei ole purettavissa eikä siihen saa mitään varaosia. |
Kirjoittaja: | Croisette [ 09.09.2011 21:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hdi 2,0 syöttöpumppu vuotaa |
Korjattuja pumppuja saa ainakin Tampereella, joten ei sen korjaaminen mahdotonta ole, mutta en ole itse noita korjauksia suorittanut, joten en siinä osaa avittaa. |
Kirjoittaja: | svc [ 09.09.2011 22:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hdi 2,0 syöttöpumppu vuotaa |
Juu ei. Ei se mahdotonta ole, mutta on sen luokan homma, että siinä pitää ihan oikeasti tietää, mitä on tekemässä. Yleensäkin diesel-tohtoroinnissa puhtaus on tärkeää ja korkeapainelaitteiden kanssa puhtausvaatimus on ihan toisella tasolla verrattuna vaikkapa jakajapumppulla varustettuihin moottoreihin. |
Kirjoittaja: | Sitikkapuoskari [ 09.09.2011 22:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hdi 2,0 syöttöpumppu vuotaa |
Asiansa osaava dsl-korjaamo korjaa tuon. |
Kirjoittaja: | eskere [ 11.09.2011 21:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hdi 2,0 syöttöpumppu vuotaa |
Tuli asian tiimoilta mieleeni vielä yksi kysymys. ![]() Onko. Boschin korkeapainepumppu yhdistetty auton älliboxiin siten, että siinä käynnistyksenesto? Jos vaikka joutuisin vaihtamaan toisen pumpun tuon vuotavan tilalle, niin onko uusi pumppu käytettävä tietokoneella hyväksytyttämässä? ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 12.09.2011 07:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hdi 2,0 syöttöpumppu vuotaa |
eskere kirjoitti: Tuli asian tiimoilta mieleeni vielä yksi kysymys. Ei tarvitse. Ohjausyksikkö kontrolloi ainoastaan kolmannen pumppumännän lepuutusta.![]() Onko. Boschin korkeapainepumppu yhdistetty auton älliboxiin siten, että siinä käynnistyksenesto? Jos vaikka joutuisin vaihtamaan toisen pumpun tuon vuotavan tilalle, niin onko uusi pumppu käytettävä tietokoneella hyväksytyttämässä? ![]() Jos itse vaihdat, niin korkeapaineliitokset pitäisi kiristää momenttiavaimella ja tarkistaa sen jälkeen vuodonilmaisimella. Mahdollisia vuotoja ei pidä koskaan etsiä käsin, sillä ohutkin korkeapaineinen polttoainesuihku läpäisee ihon. Joutokäynnilläkin paine on jo 300 bar. Ja jos tuntuukin, että varoittelen jatkuvasti, niin johtuu ihan siitä, että korkeapainejärjestelmät ovat suhteellisen uusi asia näin harrastajapuolella ja niiden korjaaminen poikkeaa täysin perinteisistä diesel-järjestelmistä. Suuri järjestelmäpaine aiheuttaa aivan uusia vaaranpaikkoja. |
Kirjoittaja: | eskere [ 17.09.2011 16:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hdi 2,0 syöttöpumppu vuotaa |
Nyt on taas Hdi:n korkeapainepumppu kunnossa. Dieselasentaja ( ![]() Pumpun kannen alla oikealla olevan tapin ympärillä oleva nailonrengas ja siihen tiivistyvä kannessa oleva sininen o-rengas olivat kuluneet miltei poikki kovan paineen kuluttamana. Ostin pumpun tiivistepaketin Hiomo Kantaselta Jyväskylästä n. 20€:n hintaan, ja vaihdoin uudet tiivisteet avattuun luukkuun. Kansi paikoilleen ja ainakin 10min koekäytön perusteella vuotoa ei enää esiintynyt. Tässä tapauksessa oli tuuria siinä, että vuoto tuli pumpun päällä olevan luukkun tiivisteisiin, toiset kaksi luukkua olisivat jo vaatineet pumpun irrottamisen. Kiitokset kaikille remonttiin netin kautta "osallistuneille" ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 17.09.2011 17:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hdi 2,0 syöttöpumppu vuotaa |
eskere kirjoitti: Nyt on taas Hdi:n korkeapainepumppu kunnossa. Dieselasentaja (
![]() Pumpun kannen alla oikealla olevan tapin ympärillä oleva nailonrengas ja siihen tiivistyvä kannessa oleva sininen o-rengas olivat kuluneet miltei poikki kovan paineen kuluttamana. Ostin pumpun tiivistepaketin Hiomo Kantaselta Jyväskylästä n. 20€:n hintaan, ja vaihdoin uudet tiivisteet avattuun luukkuun. Kansi paikoilleen ja ainakin 10min koekäytön perusteella vuotoa ei enää esiintynyt. Tässä tapauksessa oli tuuria siinä, että vuoto tuli pumpun päällä olevan luukkun tiivisteisiin, toiset kaksi luukkua olisivat jo vaatineet pumpun irrottamisen. Kiitokset kaikille remonttiin netin kautta "osallistuneille" ![]() ![]() ![]() Helpompihan tuo oli kun lämpöpumpun asennus... ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | peltipolvi [ 17.09.2011 19:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hdi 2,0 syöttöpumppu vuotaa |
svc kirjoitti: eskere kirjoitti: Tuli asian tiimoilta mieleeni vielä yksi kysymys. Ei tarvitse. Ohjausyksikkö kontrolloi ainoastaan kolmannen pumppumännän lepuutusta.![]() Onko. Boschin korkeapainepumppu yhdistetty auton älliboxiin siten, että siinä käynnistyksenesto? Jos vaikka joutuisin vaihtamaan toisen pumpun tuon vuotavan tilalle, niin onko uusi pumppu käytettävä tietokoneella hyväksytyttämässä? ![]() Jos itse vaihdat, niin korkeapaineliitokset pitäisi kiristää momenttiavaimella ja tarkistaa sen jälkeen vuodonilmaisimella. Mahdollisia vuotoja ei pidä koskaan etsiä käsin, sillä ohutkin korkeapaineinen polttoainesuihku läpäisee ihon. Joutokäynnilläkin paine on jo 300 bar. Ja jos tuntuukin, että varoittelen jatkuvasti, niin johtuu ihan siitä, että korkeapainejärjestelmät ovat suhteellisen uusi asia näin harrastajapuolella ja niiden korjaaminen poikkeaa täysin perinteisistä diesel-järjestelmistä. Suuri järjestelmäpaine aiheuttaa aivan uusia vaaranpaikkoja. Aiheellinen varoitus, sillä kudoksiin tunkeutunut mineraaliöljy voi aiheuttaa hyvinkin pahan kemiallisen tulehdusreaktion kudoksiin. Lisäksi paineinen neste voi mennessään viedä ihon pinnalta moskat syvälle kudoksiin. Molemmista voi seurauksena olla nopeasti kuolioon johtava tulehdus. Hengen säilyminen voi edellyttää pahimmoilleen amputointia, vähintäänkin kaikki vaurioitunut kudos joudutaan poistamaan. |
Kirjoittaja: | leikhan [ 25.06.2017 09:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hdi 2,0 syöttöpumppu vuotaa |
Tämä on vanha tropiiki, mutta jatkan sitä hieman, tuossa kuvassa missä oli ettei saa purkaa, Ei varaosia, on varmaan tehtaan juttuja, itse olen purkanut bossin pumpun ja koonnut, kaikki varaosat on löytynyt mitä on tarvinnut, eikä mitään ole lentänyt silmille. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 20.01.2018 18:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hdi 2,0 syöttöpumppu vuotaa |
Täällä myös alkoi 2.2 HDi:n pumppu solkottamaan laturia kohti olevan kannen välistä. Kyllä tiivistesarjaa näyttää saavan: https://m.ebay.co.uk/itm/BOSCH-fuel-pump-repair-seals-kit-Citroen-Evasion-Jumper-Jumpy-2-0HDI-2-2HDI/182608050063?epid=1809363152&hash=item2a8449b78f:g:bSgAAOSwnKFYRpEQ |
Kirjoittaja: | Kaapelimies [ 21.01.2018 16:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Hdi 2,0 syöttöpumppu vuotaa |
Tiivistesarja Boschin autoritääriseltä myyjältä maksoi 29 Euroa ja löytyi heti mukaan. Kun en kerinnyt odotella.. Kannattaa antaa pumpun koodinumero ostoksilla, niitä kannentiivisteitä on kahta eri mallia. Omassa oli pyöreät (2.2HDi136). |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |