Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

-93 Xantia 2.0i automaattilaatikon vapaan tunn.?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=9315
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Harri126 [ 11.09.2011 22:16 ]
Viestin otsikko:  -93 Xantia 2.0i automaattilaatikon vapaan tunn.?

Missähän mahtaa sijaita katkaisija, joka sallii starttauksen?
Toisinaan joutuu piuhalla käynnistämään konehuoneen puolelta. :oops:
Tai onko virtalukonpohjissa ollut moista vikaa?
Eilen ei startannut N:llä, mutta kun kokeilin vielä P:llä, niin pyöritti normaalisti.

Kirjoittaja:  Teuski [ 12.09.2011 07:15 ]
Viestin otsikko:  Re: -93 Xantia 2.0i automaattilaatikon vapaan tunn.?

Muistaakseni ainakaan uudempien xantioiden AL4 ei anna starta kuin P päällä...

Kirjoittaja:  xmfani [ 12.09.2011 10:28 ]
Viestin otsikko:  Re: -93 Xantia 2.0i automaattilaatikon vapaan tunn.?

Johto liitin ensin huoltoon,yleisin vika..

Kirjoittaja:  Harri126 [ 12.09.2011 10:57 ]
Viestin otsikko:  Re: -93 Xantia 2.0i automaattilaatikon vapaan tunn.?

xmfani kirjoitti:
Johto liitin ensin huoltoon,yleisin vika..

Ok, mistähän aloittaisi etsinnän? :roll:

Kirjoittaja:  Teme [ 12.09.2011 13:35 ]
Viestin otsikko:  Re: -93 Xantia 2.0i automaattilaatikon vapaan tunn.?

Mikäli kyseessä on ZF -laatikko, tunnistinkytkin on laatikon etureunalla päälipuolella vaihdevaijerin vieressä.
Kytkimessä on 4 napaa, 2 starttivirran läpivientiin vapaalla ja 2 pakkivalolle.

Kytkin ei tahdo kestää, siksi kannatta laittaa rele, jolle ottaa ohjauksen kytkimeltä ja startin herätevirran
itse releen kautta.

Jos etlöydä, laitan sulle kuvan

Kirjoittaja:  eskere [ 12.09.2011 14:00 ]
Viestin otsikko:  Re: -93 Xantia 2.0i automaattilaatikon vapaan tunn.?

Teme kirjoitti:
Mikäli kyseessä on ZF -laatikko, tunnistinkytkin on laatikon etureunalla päälipuolella vaihdevaijerin vieressä.
Kytkimessä on 4 napaa, 2 starttivirran läpivientiin vapaalla ja 2 pakkivalolle.
Kytkin ei tahdo kestää, siksi kannatta laittaa rele, jolle ottaa ohjauksen kytkimeltä ja startin herätevirran
itse releen kautta. Jos etlöydä, laitan sulle kuvan


-93 Xantian automaattiloota on Zf:n tekemä. Ja kytkin käynnistyksen estolle juuri Temen kertomassa kohdassa.

Kytkimen toiminnan voit tarkastaa yhdistämällä vastakkaiset liittimet suoraan toisiinsa kiinni. Sen jälkeen sitten kääntämään virta-avainta.
Jos starttaa, niin vika on siinä kytkimessä (katkaisijassa), jos ei, niin sitten tulee mitata mihin asti virta tulee.

Kytkintä ei kuitenkaan missään tapauksessa saa ohittaa pysyvästi, vaikka siinä vika nyt olisikin, vaan se pitää korvata ehjällä kytkimellä. Pahimmillaan automaattiXsanttu voi muuttua tappokoneeksi käynnistyksen yhteydessä :shock:
Jos nimittäin vahingossa starttaat auton käyntiin vaihde päällä (kytkimen ohitus), auto säntää liikkeelle välittömästi, ja kun hydraulipumppu ei ole vielä kerinnyt nostaa painetta, auto on jarruton hetken aikaa. Silloin voi autolla törmätä johonkin (ihminen, esine, seinä, auto)ja seuraukset voivat olla vakavat. Käsijarrun tavoittelu paniikissa ei heti onnistu.
Tämä on kokemuksen kautta tullutta tietoa :(

Minusta tuon katkaisijan korvaaminen releellä sen virran keston vuoksi on turhaa puuhaa. Olen ajanut Zx:n automaatilla 3/4 miljoonaa km, eikä tuo katkaisija koskaan pettänyt kestonsa vuoksi. Sen sijaan v-laatikon sisällä oleva katkaisijaan nojaava ohjainkisko on kerran kulunut siten, että pakkivalot eivät enää toimineet.

Ps. jos tarvitset ko. katkaisijaa, saattaa sellainen löytyä.

Kirjoittaja:  Harri126 [ 12.09.2011 16:34 ]
Viestin otsikko:  Re: -93 Xantia 2.0i automaattilaatikon vapaan tunn.?

Oujee, kiitokset tiedoista.
Täytyy kohta lähteä tutkimaan.
Vielä, kun jollain olisi tietoa vesivuodosta koneen takana. Ilmeisesti ominaisuus. :roll:

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 12.09.2011 17:37 ]
Viestin otsikko:  Re: -93 Xantia 2.0i automaattilaatikon vapaan tunn.?

Koneen takana kulkee lämmityslaitteen paluuletku...Eihän vaan vuoda lämmityslaitteen muoviliitin ja valuttaa letkua myöten koneen taakse jossa tippuu maihin..

Kirjoittaja:  Hessu [ 12.09.2011 18:46 ]
Viestin otsikko:  Re: -93 Xantia 2.0i automaattilaatikon vapaan tunn.?

Ainakin Pösö 205:ssä joka on varustettu samalla vaihteistolla, on heräte kierrätetty releen kautta vaikka manuaalivaihteisesta se puuttuu. Miten Xantiassa?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/