Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
XM 2.0i releet räpättää http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=9322 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | JKiiski [ 12.09.2011 19:37 ] |
Viestin otsikko: | XM 2.0i releet räpättää |
Vuoden päivät on tuo -90 8-venainen minulla ollut, ja koko ajan se on oireillut seuraavasti: Kun sytytysvirrat laittaa päälle, alkavat molemmat ecuboksin etupuolella olevat releet (suuttimien päävirtarele ja bensapumpun rele) räpättää jatkuvasti. Samassa tahdissa räpsyvät myös molemmat bensatankin tuuletuksen venttiilit ja moottorin vikavalo. Useimmiten tämä ilmeisesti lakkaa kun moottori käynnistyy, koska bensapumppu ainakin jää pyörimään normaalisti. Moottoritilan maadoitukset putsattuani vika poistui muutamaksi päiväksi, mutta palasi sitten. Vika ei ole ihan jatkuva, vaan aina silloin tällöin auto käyttäytyy kuten pitääkin. Eli releet ei räpsy ja vikavalo palaa tasaisesti kunnes self-test on suoritettu. Ecun liittimiä on rasvailtu ja rassailtu, mutta ei sekään tunnu vaikuttavan. Onkos kukaan sattunut löytämään syytä moiselle käyttäytymiselle? Boksi on motronic jakajattomalla sytytyksellä. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 12.09.2011 22:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM 2.0i releet räpättää |
riittää kun kattelet niitä releitten kantoja jA IHMETTELET idioottimaista suunnittelua |
Kirjoittaja: | JKiiski [ 12.09.2011 23:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM 2.0i releet räpättää |
kokemjne kirjoitti: riittää kun kattelet niitä releitten kantoja jA IHMETTELET idioottimaista suunnittelua Hmmm.... Bensapumpun releelle tulee virrat suuttimien releen kautta. Nyt jos suuttimien releen kannassa on riittävästi ylimenovastusta, niin se voisi pätkiä, ja silloin molemmat releet räpsisivät samaan tahtiin. Toisaalta ecun releitä ohjaavat transistorit ovat maadoittavalla puolella. Ainakaan ylimenovastus ei silloin pääse nostamaan trankkua irti maasta, jolloin kyseistä pätkintää voisi tapahtua. Ensimmäisenä tietenkin tuli mieleen, että huono maadotus nostaisi boksin maapotentiaalin niin korkealle että boksi tai releitä ohjaava virtapiiri joutuisi alijännitteiseksi. Noita on vähän hankala tutkia kun ei ole kunnon vermeitä. Kuvaputkellista oskilloskooppia kun ei mielellään kanna tuonne ulos pihalle. Tuli kyllä tilattua seuraavanlainen härveli: http://www.dealextreme.com/p/usb-oscill ... yzer-93518 Tollasella ja läppärillä vois olla vähän helpompi hämmästellä sähkön liikkeitä. |
Kirjoittaja: | Roplaaja [ 13.09.2011 13:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM 2.0i releet räpättää |
Vaikuttaa turhan tieteelliseltä tutkiskella oskilloskoopilla jos jännite pätkii. Mittaisin mieluummin tavallisella volttimittarilla silloin kun pätkii onko releiden yläpäässä täysi jännite ja onko alapää maadotettu vai liekö siellä muutama voltti huonon maadotuksen johdosta. Seuraavaksi katsoisin onko ECU releen diodit ehjiä. Siinä on käämin rinnalla diodi tappamassa jännitepiikkiä kun releestä katkastaan sähkö ja toinen diodi on käämin kanssa sarjassa. Näin minun XM:ssä joka on -90 loppupuolella väsätty korroosio. Käämin rinnalla olevan diodin joutuu irrottamaan toisestä päästä mittauksen ajaksi. En muista oliko bensapumpun releelläkin diodi, luultavasti on ettei häiriköi Bensapumpun releen kanta on tosi kummallinen. Joka vuosi se on lakannut toimimasta muutaman kerran kun auton sammutti muutamaksi tunniksi niin kanta ei päästänyt virtaa läpi uudelleen käynnistettäessä. Pieni nuljuttelu auttaa aina kuukausiksi. Vaihdoin kannan ja releen Bilteeman osiksi ja lisäsin a.o. diodit mutta ihan sama vika jatkuu. Muutaman kuukauden jälkeen tarvii sen nuljuttelun ja taas pelaa. Siinä ei näy hapettumaa. Minä olen puuhaillut sähköhommissa ikäni mutta tämä on mysteeri. Mitkään kontaktilitkut tai CRC ei auta kuin muutamaksi kuukaudeksi. Minun tapauksessa releet ei koskaan pidä ääntä, se vaan ei startaa kun vika päällä kunnes j.n.e |
Kirjoittaja: | JKiiski [ 13.09.2011 16:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM 2.0i releet räpättää |
Roplaaja kirjoitti: Vaikuttaa turhan tieteelliseltä tutkiskella oskilloskoopilla jos jännite pätkii. Mittaisin mieluummin tavallisella volttimittarilla silloin kun pätkii onko releiden yläpäässä täysi jännite ja onko alapää maadotettu vai liekö siellä muutama voltti huonon maadotuksen johdosta. Ei se ole ollenkaan turhan tieteellistä. Skoopilla näkee ihan oikeasti mitä nastassa tapahtuu, yleismittarilla näkee parhaassa tapauksessa jonkin summittaisen keskiarvon. Digitaalimittarilla ei sitäkään. Roplaaja kirjoitti: Seuraavaksi katsoisin onko ECU releen diodit ehjiä. Tuo täytyy vielä varmistaa. Suuttimien releellä on diodi, mutta pumpun releellä ei taida olla. Tosin se saattaa olla vaihdettu. Diodivika ta diodin puuttuminen voi selittää sen, että jouduin vaihtamaan ecuun bensapumpun relettä ohjaavan transistorin. Oli ihan dööd. Roplaaja kirjoitti: Bensapumpun releen kanta on tosi kummallinen. Joka vuosi se on lakannut toimimasta muutaman kerran kun auton sammutti muutamaksi tunniksi niin kanta ei päästänyt virtaa läpi uudelleen käynnistettäessä. Pieni nuljuttelu auttaa aina kuukausiksi. Vaihdoin kannan ja releen Bilteeman osiksi ja lisäsin a.o. diodit mutta ihan sama vika jatkuu. Muutaman kuukauden jälkeen tarvii sen nuljuttelun ja taas pelaa. Siinä ei näy hapettumaa. Minä olen puuhaillut sähköhommissa ikäni mutta tämä on mysteeri. Oiskohan aika kaivaa se skooppi esiin? ![]() Mitenkäs ecun nasta 20, se joka ohjaa relettä. Onko siinä hapettumaa joka haittaisi sähkön kulkua? Ja paljonko siihen jää jännitettä kun se ohjaa relettä? Jos vaikka siinäkin on trankku sökö eikä jaksa kunnolla vetää relettä. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |