Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
XM ravistaa http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=9573 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 08.10.2011 11:40 ] |
Viestin otsikko: | XM ravistaa |
Moro kaikille. XM-TD 2,1 on alkanut ravistaa 55-85 nopeudessa aina kun on veto päällä. Ravistus on kierrosluvusta riippumaton, ts. esiintyy kaikilla vaihteilla, sitä voimakkaampana mitä enemmän painaa kaasua.Tuntuisi tulevan oikealta puolelta. Se ei niinkään ravista koria, vaan konetta ja vaihteistoa. Etenkin vaihdekepistä sen näkee ja tuntee. Alemmissa ja ylemmissä nopeuksissa ravistusta ei tunnu. Ei kolise eikä rahise, ainakaan diesel-koneen omien äänien yli. Oma diaknoosini on vetoakselin sisempi nivel. Mitä mieltä muut olette? Voiko vetarin tukilaakeri aiheuttaa ravistusta? Renkaat ovat kyllä jo ehtoopuolella, mutta vyöt ovat ehjät ja kuluminen tasaista. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 08.10.2011 21:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
Odota nyt siihen, että on talvipyörät alla. Kiero vannehan tuon voisi tehdä. |
Kirjoittaja: | Wesa [ 08.10.2011 21:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
Kyllähän tuo vetari diagnoosi todennäköisin on. Toinen oma tekee hyvin vastaavaa ja sisänivel väljä kun kumi ollut ed. omistajalla pois päältä. Nivelessä tuntuu käsin n. 0,5-1 mm välys akselista heilutellen. Voisi olla myös moottorin tukikumeista. Mitenköhän Xm:ssä vaikuttaa nuo alatukivarren sisäpäiden kumit? |
Kirjoittaja: | jasu [ 08.10.2011 22:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
Wesa kirjoitti: Mitenköhän Xm:ssä vaikuttaa nuo alatukivarren sisäpäiden kumit? Täristää jarruttaessa varsin ikävästi, ainaski kun ottaa sen "ekan satasen" vauhdista pois... ![]() Vetarin ulkonivel osaa käyttäytyä kuvatunlaisesti, veljeksellä olleessa 2.1td:ssä oli tuollasta oiretta, ei pitäny mitään meteliä mutta nyhti rattia nopeudesta ja kaasun asennosta riippuen, kunnes sitten aloitti voimakkaan ääntämisen samalla hetkellä kun eteneminen loppui... |
Kirjoittaja: | pascal [ 08.10.2011 22:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
jasu kirjoitti: Wesa kirjoitti: Mitenköhän Xm:ssä vaikuttaa nuo alatukivarren sisäpäiden kumit? Täristää jarruttaessa varsin ikävästi, ainaski kun ottaa sen "ekan satasen" vauhdista pois... ![]() Hmm.. meneeköhän tämä vähän off-topiciksi, mulla täristää jarruttaessa edellä kuvatun kaltaisesti. Lisäksi keulasta oikealta puolelta jostain kuuluu isompiin töyssyihin ajaen tai keulaa käsivoimin pumpaten sellaista kumimaista (ja rasvanpuutteista) uikutusta, jos näin tuota ääntä näin vois kuvailla. Metallista kolinaa se ei joka tapauksessa ole. Ääni katoaa joksikin aikaa kun on käyttänyt autoa max. korkeudessa ja laskenut sitten normaalille tasolle. Koiranluut on vasta vaihdettu joten se tekijä on ainakin pois suljettu. Voisiko kyseessä tässä minun tapauksessa olla tuo alatukivarren sisäpään kumi? Korvakuulolla paikannettuna ääni tuntuu tulevan jostain niiltä main. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 09.10.2011 09:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
Lisäksi takaan että sun väännön vastaanottava kumipusla on rikki. XM TD:ssa niitä menee kuin karkkia, eli se on siellä edestä katsottuna vasemmalla ja puslan silma on noin 70 mm. Sen voi vaihtaa kannatin assyyn prässäämällä vanha pois ja uusi tilalla. Kaikkein inhottavin syy XM TD ravistukseen voi olla myös totaalisen revennyt vauhtipyörä joka ei ole pyörää nähnytkään vaan se on vain peltilevy jos kyseessä on TD Automatique, noin 2 mm ja siinä starttiratakehä. Tuo murtuu aina ja takuuvarmasti mutta, harvemmin aiheuttaa ravistusta jossei siitä ole lähtenyt kunnon pala irti. Onko tuo kapineesi manuaali vai tomaatti? |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 11.10.2011 08:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
Kiitos vastauksista. Autoni on manuaalivaihteinen ja kilometrejä on tullut 670 000 vähintään. Mistä tuota tietää, Saksasta tuotaessa oli mittarissa 296 000. Kuten alussa mainitsin, ravistus ei liity koneen kierroslukuun, vaan ainoastaan vetotilanteeseen siinä 55-80 km/h aluella. Ilkeältä tuntuu ajaa 60 rajoitusalueella jyrkähköä ylämäkeä. Eikä se tunnu niinkään korissa, ei pahasti ohjauksessa. Vaihdekepistä näkee ja tuntee sen pahimmin. Myöskään jarruttaessa ei ole minkäänlaista ravistusta. Taidanpa yrittää ensimmäisenä vetoakselin vaihtoa, ja katsoa miten vaikuttaa. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 11.10.2011 09:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
No kyllä, sopii sitten täydellisesti vetaripulmaksi ja varsin kun kilsoja on noin paljon. Pahimmillaan vetari alkaa pettää jo reilun 200 000 km jälkeen. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 11.10.2011 18:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
Jep. Vetoakseli vaihdettiin ja ravistus poistui. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 08.08.2012 23:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
Vajaa 10 kk meni hyvin, mutta nyt on uusi ravistusongelma. Kun nopeus ylittää 90 km/h, niin suoraan ajaessa alkaa yhtäkkiä aivan hillitön ravistus etupyörillä. On pakko heti pudottaa nopeutta, tuntuu, että auto hajoaa siihen paikkaan. Kun pysähdyn, kokeilee pyörän pultit, on tiukalla. Riuhdon etupyöriä joka suuntaan, päikallaan ei välyksiä tunnu. Mitään poikkeavaa ei näy auton alle tähystäen. kun lähden varoen liikkeelle, kaikki on ok...........kunnes nopeus huomaamatta taas nousee, ja yhtäkkiä taas aivan posketon ravistus. Omat epäilykseni syistä on ja korjauskin on jo sovittu, mutta näkemyksiä ja kokemuksia otetaan kiitollisena vastaan. |
Kirjoittaja: | ealab [ 09.08.2012 08:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
Onhan vaihdetussakin nivelessä rasvaa. Voisiko nyt olla toisen nivelen vuoro? Joskus kannattaisi kunnossa oleviinkin niveliin tehdä rasvalisäys. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 17.08.2012 16:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
No niin. Nyt on ravistus saatu hallintaan. Oikealla alapallonivel oli päässyt huomattavan väljäksi. Samoin oikealla pyöränlaakeri. Hammastankokin oli keskikohdalta kulunut, kiitos xmfanin ehtymättömien varastojen ja rautaisen tietämyksen hammastankokaan ei maksanut maltaita. Vielä vaihdoimme vasemman alatukivarren taemman puslan kuntoepäilyn vuoksi. Ei siitä tosin varmuudella vikaa löytynyt. Nyt on XM taas alustaltaan normaalin hiljainen ja vakaa, myös moottoritienopeudessa. ![]() |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 19.09.2012 20:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
Pikkuhiljaa taas vatkaukset voimistuu. Nyt taas alhaisissa nopeuksissa 20-70 km/t. Muistanko oikein, että sisemmät murrokset on toteutettu 3 tapilla, joissa on neulalaakeroidut kuulat? Jos on, niin voisiko noiden neulalaakerien rikkoutuminen aiheuttaa nivelen takkuamista, ja sitä kautta vatkata tasauspyörästö-vaihteisto-kone blokkia? Onko kokemuksia? Ps. Laitoin samat kysymykset tuonne XM-tapaaminen ketjuun. |
Kirjoittaja: | aaltopelti_fun [ 19.09.2012 21:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
XM-Hannu kirjoitti: Ps. Laitoin samat kysymykset tuonne XM-tapaaminen ketjuun. Ja minäkin kommentoin tuonne XM-tapaaminen -ketjuun. Parempi kuitenkin jutut olla täällä. Minun kohdalla ravistukset ja vasemmalle vetely parani huomattavasti uusilla renkailla. Vaikka vanhoissa renkaissa ei mitään havaittavaa vikaa ollutkaan ja oli ajan mittaan kokeiltu tasapainotuksia kaksilla vanteilla. Mutta nytkin muutaman päivän ajelun jalkeen alkaa ravistelu hiipimään taas kuvioihin mukaan motarinopeuksissa - ei tosin niin pahana. Vaihdellut oon pyöränlaakerit, alapallonivelet, alatukivarren puslat, vasemman ulomman vetonivelen ja etujousitolppien yläpäätkin näyttäisivät olevan vielä kunnossa. Mutta ehkä tämä tästä selviää. Minun 21 td:llä puolestaan on ajettu vasta 470 000. Mutta XM-Hannu vois ainakin kokeilla renkaittenkin vaihtoa (vaikka etupäähän kokeilumielessä talvikumit) - näköjään nuokin voivat aiheuttaa omituisia oireita vaikka pintaa on jäljellä eikä mitään runkovikaa silmillä havaittavissa. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 19.09.2012 23:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
Joo, on kyllä totta, että kesärenkaat on jo ehtoopuolella, mutta 1,5 viikkoa sitten oikea eturengas vaihdettiin samanlaiseen, mutta vähemmän kuluneeseen, tasapainotettiin ja kunto tarkastettiin päältä ja sisältä. Ei mitään vaikutusta. Minulla ainakin vatkaus tuntuu korissa ja vaihdekepissä. Ei niinkään enää ohjauksessa. Mutta vetoakselihan on loivalla Z-mutkalla koko ajan. Nyt etenkin, jos sisempi murros takkuaa, niin sehän vääntää koko voimalinjaa joka kierroksella. Eli kone heilahtaa kumien jouston verran, kunnes jännitys kasvaa murroksen takkuamiskohdassa yli kitkarajan ja pyörintä jatkuu. Näin siis teoriassa, ehkä myös käytännössä. Otanpa tosiaan viikonloppuna vanhan murrosnivelen tarkasteluun. |
Kirjoittaja: | Wesa [ 21.09.2012 09:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
Katsoppas myös ne jarrulevyt, tarraako jossoin kohdin pyörittettäessä tai kun kässäriä napsu päällä. Vaihdoin just sellaisen joka hieman tarrasi pyöritetäessä (huom! pultit kiinni). Ei ollut paria kolmea satkua enempää paksuuseroa, heittokelloa ei ollut. Täristys joka ilmeni 120-> häipyi lähes täysin. Kyseinen levy ei täristänyt jarrutuksessa mitenkään. Eli joko valetun levyn tasapainoitus muuttuu kulumisen myötä (n. 3mm) tai ehkä syynä voisi olla seuraava: Kyseinen levy oli sisältä laakeripesän ympäriltä paksussa lamellimaisessa ruosteessa ja tiukka irroitettava. Olin aiemmin ollut havaitsevinani myös että pulttien kiristyksellä renkaanvaihdossa oli vaikutusta tuohon tärinään. Voisiko olla niin että ruoste kampeaa levyä kun vaihdettaessa vain sillä M6:llä kartiokannalla kiinni ja ei välttämättä kiristy pulteilla heitottomaksi, -joskus paremmin joskus huonommin? Toinen asia joka auttoi toisessa autossa oli pyöränlaakeri. Tärinälle oli tyypillistä että esiintyi motarilla liikkellelähdön jälkeen 10-15 min ja pikkuhiljaa väheni. Tähän voinee olla syynä vain välyksen asettuminen laakerin lämmettyä ajossa? |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 21.09.2012 20:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
Jarrulevytkin on olleet irti useamman kerran tänäkesänä. Ruosteet on aina harjattu pois, joten siitä ei ainakaan ole kysymys. |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 23.09.2012 12:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
Tässä on syy vetoakselin aiheuttamaan ravistukseen: Ensin vetoakselin sisempi murros purettuna Eli 2,1 TD:n vetarissa neulalaakeri on ilman jakorengasta. Nuo rullat siis liikkuvat pesän hahloissa ja välittävät voiman akselilta kehälle. Yksi hahlon sivupinnoista on painunut pahasti kuopalle: Koska tuossa kuopassa oleva rulla ei pääsekään vapaasti, kevyesti liikkumaan eteen ja taakse, niin sillä hetkellä, kun tuo rulla on "vetovastuussa", akseli jumittaa. Ja nuo rullat välittävät tuhansien kilojen voimia, joten käyttötilanne on täysin erilainen, kuin käsillä akselia kokeiltaessa. Myös yksi rullista on muuttanut väriään, liekö karkaistu pinta alkanut pettämään: Kyseisen akselin muissa hahloissa on myös erittäin kovaksi valssautunut rullapinta, mutta ei sormella tuntuvaa kuoppaa. Aion kokeilla kunnostusta hiomalla kuoppapinnan sileäksi tai ainakin kuopan reunat loivaksi. Ennakkoarveluni on kuitenkin, ettei tuosta tule pitkäikäista, hyvä jos muutaman tuhatta km kestää. Hahlon väljäksi hiominen saattaa myös aiheuttaa erilaisia meluongelmia, sekä muiden hahlojen nopeampaa kulumista. |
Kirjoittaja: | svc [ 23.09.2012 12:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
XM-Hannu kirjoitti: Aion kokeilla kunnostusta hiomalla kuoppapinnan sileäksi tai ainakin kuopan reunat loivaksi. Ennakkoarveluni on kuitenkin, ettei tuosta tule pitkäikäista, hyvä jos muutaman tuhatta km kestää. Hahlon väljäksi hiominen saattaa myös aiheuttaa erilaisia meluongelmia, sekä muiden hahlojen nopeampaa kulumista. Pystyykös nuo akselit vaihtamaan puolelta toiselle, eli muuttamaan pyörimissuuntaa? Tuskin, mutta tuli vaan vanha konsti mieleen.
|
Kirjoittaja: | kokemjne [ 23.09.2012 13:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
ei väliakselia voi vaihtaa |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 23.09.2012 13:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
[/quote]Pystyykös nuo akselit vaihtamaan puolelta toiselle, eli muuttamaan pyörimissuuntaa? Tuskin, mutta tuli vaan vanha konsti mieleen.[/quote] Tämä on tosiaan se pidempi oikeanpuoleinen vetari tukilaakereineen. En tiedä onko tukilaakerin alla saumakohtaa, vai onko koko sisin akseli hahlopesineen yhtä valua. luultavasti on. Ulommat murrokset voi varmaan vaihtaa puolelta toiselle. Ja tämä purettu akseli on juuri tuo alkuperäisen viestini aiheuttaja, ajettu yli 600 000 km. Vaihtoakselilla on nyt ajettu 1,5 vuotta, aiemmista kilometreistä ei ole tietoa, ja samaa oiretta alkaa esiintyä kiihtyvään tahtiin. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 24.09.2012 07:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
Eilen vaihdoin MustaKuukkaan oikeanpuolen vetoakselin, ja poistui sillä se pidemmällä taipaleella esiintynyt napse / tärinä, ulompi nivel pahasti väljä, ja sisemmän nivelen rullista 2 alkanut "punertamaan" kehältään samalla lailla kuin tuossa edelläolevassa valokuvassa ![]() |
Kirjoittaja: | ealab [ 24.09.2012 09:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
Joskus, 17 ämmän Taunuksen vetareita työkaveri vaihtoi päisin, ei kuulemma tullut parantavaa vaikutusta ravistukseen. OT: Muistatteko, kenellä oli punainen Taunus 17M, TUL-10. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 24.09.2012 14:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
Tyypillinen rullan kuluttama kuoppa. Ei tuota fiksaa millään blendaushionnalla, se nyljyttää joka tapauksessa. Vaihta tuo keppi vähemmän ajettuun ennen kuin kasaat sen. |
Kirjoittaja: | jptcool [ 24.09.2012 20:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM ravistaa |
ealab kirjoitti: Joskus, 17 ämmän Taunuksen vetareita työkaveri vaihtoi päisin, ei kuulemma tullut parantavaa vaikutusta ravistukseen. OT: Muistatteko, kenellä oli punainen Taunus 17M, TUL-10. Kai se Teuvolla oli? |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |