Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Takajousisylineri meni rikki?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=9593
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  jlandah [ 10.10.2011 08:19 ]
Viestin otsikko:  Takajousisylineri meni rikki?

Hei,

Puuhastelin eilen takatukivarrena kanssa, vaihdoin pyöränlaakerin, takatukivarren laakerin ja absin anturin. Ongelmia alkoi syntyä takatukivarren takaisin asennuksessa. Jousisylinteristä tuleva tanko joka on kumisuojan sisällä, ei lyhene ollenkaan laittaa alustan mille korkeudelle tahansa. Itseasiassa tanko on niin pitkänä, että se ottaa takatukivarren kotelon taka/etu seinään kiinni, eikä lyhene siitä laittaa alustan mille korkeudelle tahansa.

Olenkohan rikkonut jousisylinterin takatukivartta irrottaessani. Myönnän että kiireessä käytin liian järeitä otteita tankoa irrottaessa takatukivarresta.

Löytyisikö ajatuksia kuinka todeta jousisylinterin kunto? Sekä kuinka saan "jousituksen" paineettomaksi? Juuri sen takia josisylinterin irroitus varmastikkin vaati kovia otteita kun jousisylinterissä oli irrottaessa vielä paineet sisällä.

Ranskatar on mallia Xantia -98 1.8i

Kirjoittaja:  Teuski [ 10.10.2011 08:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

Onhan sulla auto pyörien varassa kun muutat korkeutta?

Paineet saa pois painevaraajassa moottorin etupuolella (varaajapallo) olevaa 12mm kuusiokantaista ruuvia vajaan kierroksen avaamalla.

Kirjoittaja:  jlandah [ 10.10.2011 09:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

Auton oikea takakulma on tunkin varassa, oli korkeammalla kuin muut pyörät.

Ainakaan takajousituksen paineet ei katoa paineenvaraajan ruuvia löysäämälllä.

Kirjoittaja:  xmfani [ 10.10.2011 09:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

Virrat päälle,ja auto käyntiin,muuten ei onnistu,uudemmat pitää paineen,jos ei laske alas kun auto käy.

Kirjoittaja:  Teuski [ 10.10.2011 09:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

jlandah kirjoitti:
Auton oikea takakulma on tunkin varassa, oli korkeammalla kuin muut pyörät.

Ainakaan takajousituksen paineet ei katoa paineenvaraajan ruuvia löysäämälllä.


Jos ei ole painoa sen sylinterin päällä niin ei se itsestään sisään imeydy.

Kirjoittaja:  jlandah [ 10.10.2011 10:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

xmfani kirjoitti:
Virrat päälle,ja auto käyntiin,muuten ei onnistu,uudemmat pitää paineen,jos ei laske alas kun auto käy.



Siis auto käyntiin, auto ala-asentoon ja paineenvaraajan ruuvi auki? Pidetään konetta hetki käynnissä ja sammutetaan. Noin lähtee paineet pois?


Teuski kirjoitti:
Jos ei ole painoa sen sylinterin päällä niin ei se itsestään sisään imeydy.


Ok. Tuota mietin kans. Kun saan paineet pois koitan painaa tangon sisään.

Kiitos hyvistä neuvoista.

Kirjoittaja:  Teuski [ 10.10.2011 11:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

jlandah kirjoitti:
Ok. Tuota mietin kans. Kun saan paineet pois koitan painaa tangon sisään.


Laske vaikka autoa hissukseen tunkin varasta pyörilleen niin kyllä pitäis painua sisään.

Kirjoittaja:  jlandah [ 10.10.2011 11:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

Teuski kirjoitti:
Laske vaikka autoa hissukseen tunkin varasta pyörilleen niin kyllä pitäis painua sisään.


Tukivarsi ei ole paikallaan, eikä rengaskaan.

Pitää keksiä joku sopiva varsi jolla painan tangon sisään.

Kirjoittaja:  Teuski [ 10.10.2011 12:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

jlandah kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
Laske vaikka autoa hissukseen tunkin varasta pyörilleen niin kyllä pitäis painua sisään.


Tukivarsi ei ole paikallaan, eikä rengaskaan.

Pitää keksiä joku sopiva varsi jolla painan tangon sisään.


Ahaa, okei. Ajattelin että on jo uudet paikallaan :)

Kirjoittaja:  jlandah [ 10.10.2011 15:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

Noni. Varsi on paikallaan, kiitos hyvijen neuvojen.

Kun pakotin varren "sisään" sai varren suojakumi hieman siipeensä. Pitää keksiä jotain jolla paikkaan/suojaan rikkinaisen kohdan suojakumista. Ehdotuksia? Reikä ei ole hirvittävän iso, noin 2cm.

Kirjoittaja:  eskere [ 10.10.2011 16:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

jlandah kirjoitti:
Kun pakotin varren "sisään" sai varren suojakumi hieman siipeensä. Pitää keksiä jotain jolla paikkaan/suojaan rikkinaisen kohdan suojakumista. Ehdotuksia? Reikä ei ole hirvittävän iso, noin 2cm.


Ainut hyvä korjauskonsti on vaihtaa ehjä kumi rikkoutuneen tilalle....

Onko reikä kumissa pitkittäin vai poikittain? Jonkinlaista apua avoimeen reikään saa kun putsaa kumin huolella ja laittaa reikään sika-massaa ja puristaa sitten sen kiinni vaikka nitojalla.Teippaamalla kumin ympäriinsä saa myös jotain suojaa sylinterille.

Reikä on syytä laittaa alaspäin, koska jos sinne menee vettä, tulee se myöskin sieltä reiästä pois. Jos reiän laitta yläpuolelle, niin sinne kuitenkin menee vettä ja rapaa, ja se ei pääsekään sieltä pois vaan alkaa syömään sylinteriä ja mäntää.

Sylinterin ohi vuotava Lhm-neste joka tapauksessa pyrkii reiästä ulos ja näin xanttu merkkaa reviirinsä jos ei ole sitä vielä ennen tehnyt :x

Kirjoittaja:  jlandah [ 10.10.2011 20:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

eskere kirjoitti:
Ainut hyvä korjauskonsti on vaihtaa ehjä kumi rikkoutuneen tilalle....


Näin se on. Laitoin liimaa reijän(viillon) päälle. Jospa se sen aikaa kestää että saan uuden kumin rikkinäisen tilalle.

Vaihdoin tukivarteen abs-anturin ja pyöränlaakerin abs-"rattaineen". Ajelin autolla n. 10km eikä abs-merkkivalo kadonnut koetaulusta, vaikka kaikki palikat kulmasta on vaihdettu. Etsin virtamittarilla kesemmällä rikkinäisen abs-anturin ja nyt vaihdoin pelit ja vehkeet kyseisestä kulmasta. Mikä mahtaa absia vaivata? Pitää huomenna tutkia tarkemmin.

Kirjoittaja:  black_van [ 10.10.2011 21:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

jlandah kirjoitti:
eskere kirjoitti:
Ainut hyvä korjauskonsti on vaihtaa ehjä kumi rikkoutuneen tilalle....


Näin se on. Laitoin liimaa reijän(viillon) päälle. Jospa se sen aikaa kestää että saan uuden kumin rikkinäisen tilalle.

Vaihdoin tukivarteen abs-anturin ja pyöränlaakerin abs-"rattaineen". Ajelin autolla n. 10km eikä abs-merkkivalo kadonnut koetaulusta, vaikka kaikki palikat kulmasta on vaihdettu. Etsin virtamittarilla kesemmällä rikkinäisen abs-anturin ja nyt vaihdoin pelit ja vehkeet kyseisestä kulmasta. Mikä mahtaa absia vaivata? Pitää huomenna tutkia tarkemmin.


Mittaa uudestaan. voihan siellä olla esim katkos tai sitten uusi anturi saanut siipeen asennuksen yhteydessä.

Kirjoittaja:  eskere [ 10.10.2011 21:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

black_van kirjoitti:
jlandah kirjoitti:

Vaihdoin tukivarteen abs-anturin ja pyöränlaakerin abs-"rattaineen". Ajelin autolla n. 10km eikä abs-merkkivalo kadonnut koetaulusta, vaikka kaikki palikat kulmasta on vaihdettu. Etsin virtamittarilla kesemmällä rikkinäisen abs-anturin ja nyt vaihdoin pelit ja vehkeet kyseisestä kulmasta. Mikä mahtaa absia vaivata? Pitää huomenna tutkia tarkemmin.


Mittaa uudestaan. voihan siellä olla esim katkos tai sitten uusi anturi saanut siipeen asennuksen yhteydessä.


Vaihdoin velimiehen xanttuun molemmat uudet taka-absin anturit, valo ei sammunut. Mittauksen jälkeen totesin toisen anturin olevan pimeä. Johtoa liikuttelemalla kontakti syntyi ja valo sammui niin että katsastuksessa kelpasi.
Kohta taas valo alkoi palamaan, joten takuun puitteissa merkkiliike toimitti toisen anturin viallisen tilalle.

Jotta voihan se uusikin osa olla tekovikainen tai sen voi rikkoa asennuksessa, vika voi olla myös johdossa anturin liittimen jälkeen. :roll:

Kirjoittaja:  ealab [ 10.10.2011 21:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

Vetoakselin suojakumin viillon/reiän olen paikannut pikaliimalla. Ensin rasvat pois jarrukliinerillä, sitten vähän liimaa saumaa kiinnipuristaen, muutama sekunti. Kesti. 70-luvulla on kelamankan vetohihna jatkettu pikaliimalla, yhä ehjä.

Kirjoittaja:  svc [ 10.10.2011 22:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

ealab kirjoitti:
Vetoakselin suojakumin viillon/reiän olen paikannut pikaliimalla. Ensin rasvat pois jarrukliinerillä, sitten vähän liimaa saumaa kiinnipuristaen, muutama sekunti. Kesti. 70-luvulla on kelamankan vetohihna jatkettu pikaliimalla, yhä ehjä.
Subarun takavetoakselin kumissa olleen kiven tms. iskemän reiän paikkasin ihan polkupyörän kumin paikalla. Kesti sen viisi vuotta, minkä auto minulla oli.

Kirjoittaja:  jlandah [ 11.10.2011 17:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

jlandah kirjoitti:
Vaihdoin tukivarteen abs-anturin ja pyöränlaakerin abs-"rattaineen". Ajelin autolla n. 10km eikä abs-merkkivalo kadonnut koetaulusta, vaikka kaikki palikat kulmasta on vaihdettu. Etsin virtamittarilla kesemmällä rikkinäisen abs-anturin ja nyt vaihdoin pelit ja vehkeet kyseisestä kulmasta. Mikä mahtaa absia vaivata? Pitää huomenna tutkia tarkemmin.


Yllättäen abs-vika ei korjaantunut yön aikana ja merkkivalo palaa edelleen koetaulussa. Mittasin abs-laatikonliittimestä renkaiden antureille menevät pistokkeet ja jokaisesta löytyi vastusta kilo ohmin verran. Eli anturit pitäisi olla kunnossa. Tuli semmonen mieleen, että pitääkö abs-systeemi resetoida jollain konstilla?

Alkaa kiirus tulla kun huomenna on viimeinen katsastuspäivä.

Kirjoittaja:  black_van [ 11.10.2011 17:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

jlandah kirjoitti:
jlandah kirjoitti:
Vaihdoin tukivarteen abs-anturin ja pyöränlaakerin abs-"rattaineen". Ajelin autolla n. 10km eikä abs-merkkivalo kadonnut koetaulusta, vaikka kaikki palikat kulmasta on vaihdettu. Etsin virtamittarilla kesemmällä rikkinäisen abs-anturin ja nyt vaihdoin pelit ja vehkeet kyseisestä kulmasta. Mikä mahtaa absia vaivata? Pitää huomenna tutkia tarkemmin.


Yllättäen abs-vika ei korjaantunut yön aikana ja merkkivalo palaa edelleen koetaulussa. Mittasin abs-laatikonliittimestä renkaiden antureille menevät pistokkeet ja jokaisesta löytyi vastusta kilo ohmin verran. Eli anturit pitäisi olla kunnossa. Tuli semmonen mieleen, että pitääkö abs-systeemi resetoida jollain konstilla?

Alkaa kiirus tulla kun huomenna on viimeinen katsastuspäivä.


Onko hammaskehä putsattu?,voipi olla jos hammaskehä on kovin törkyinen niin ei anturi saa signaalia pyörintänopeudesta.
Toinen on abs.anturin etäisyys hammaskehään,millainen se on? Muistaakseni oikea etäisyys on mitattavissa ihan millin tai pari.
Valon pitäisi kyllä sammua kun nopeus nousee oliko 20 tai 30km/h yli

Kirjoittaja:  jlandah [ 11.10.2011 18:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

black_van kirjoitti:
jlandah kirjoitti:
jlandah kirjoitti:
Vaihdoin tukivarteen abs-anturin ja pyöränlaakerin abs-"rattaineen". Ajelin autolla n. 10km eikä abs-merkkivalo kadonnut koetaulusta, vaikka kaikki palikat kulmasta on vaihdettu. Etsin virtamittarilla kesemmällä rikkinäisen abs-anturin ja nyt vaihdoin pelit ja vehkeet kyseisestä kulmasta. Mikä mahtaa absia vaivata? Pitää huomenna tutkia tarkemmin.


Yllättäen abs-vika ei korjaantunut yön aikana ja merkkivalo palaa edelleen koetaulussa. Mittasin abs-laatikonliittimestä renkaiden antureille menevät pistokkeet ja jokaisesta löytyi vastusta kilo ohmin verran. Eli anturit pitäisi olla kunnossa. Tuli semmonen mieleen, että pitääkö abs-systeemi resetoida jollain konstilla?

Alkaa kiirus tulla kun huomenna on viimeinen katsastuspäivä.


Onko hammaskehä putsattu?,voipi olla jos hammaskehä on kovin törkyinen niin ei anturi saa signaalia pyörintänopeudesta.
Toinen on abs.anturin etäisyys hammaskehään,millainen se on? Muistaakseni oikea etäisyys on mitattavissa ihan millin tai pari.
Valon pitäisi kyllä sammua kun nopeus nousee oliko 20 tai 30km/h yli



Hammaskehä on ihan uusi, vaihdoin rempassa uuden pyöränlaakerin hammasrattaineen. Anturia asentaessani silmämääräisesti katsoin anturin ja hammasrattaan välystä, joka oli tosi pieni, olisiko ollut alle millin. Löytyisikö joltakin tietoa oikeasta välyksestä?

Kirjoittaja:  laakeri [ 12.10.2011 10:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

jlandah kirjoitti:
Yllättäen abs-vika ei korjaantunut yön aikana ja merkkivalo palaa edelleen koetaulussa. Mittasin abs-laatikonliittimestä renkaiden antureille menevät pistokkeet ja jokaisesta löytyi vastusta kilo ohmin verran. Eli anturit pitäisi olla kunnossa. Tuli semmonen mieleen, että pitääkö abs-systeemi resetoida jollain konstilla?
Kokeileppas skoopata pyörät ilmassa pyöritellen, tuleeko minkänäköistä signaalia antureilta?

Kirjoittaja:  jlandah [ 12.10.2011 11:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki? + absi ei toimi.

Kävin aamusta luetuttamassa vikakkoodit korjaamolla. Löytyi vikakoodi 618, hydraulipumpun rele. Pajalla korjaaja oli sitä mieltä että kyseistä relettä ei ole edes olemassa ja firman sähkömies voi avata abs-ohjauksen purkin ja koittaa korjata joku juotos tai komponentti(=132€) tai sitten pitää ostaa molemmat hydraulipumppu ja abs-ohjausboksi. Erikoiselta tuntuisi jos hydrauliikka pumppukin pitäisi vaihtaa, mitään hydrauli ongelmia ei ole ilmennyt. Sitroselta näyttäs saavan ABS-boksia 200€ hintaan.

Sitrosen varaosa sivulla silmään sattui abs rele (=15€). Voisiko kyse olla tuosta releestä eikä hydrauliikapumpun releestä?

Kirjoittaja:  jlandah [ 19.10.2011 08:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

Ropeliz laitoin sinulle asian tiimoilta yksityisviestin.

Kirjoittaja:  laakeri [ 19.10.2011 09:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

laakeri kirjoitti:
jlandah kirjoitti:
Yllättäen abs-vika ei korjaantunut yön aikana ja merkkivalo palaa edelleen koetaulussa. Mittasin abs-laatikonliittimestä renkaiden antureille menevät pistokkeet ja jokaisesta löytyi vastusta kilo ohmin verran. Eli anturit pitäisi olla kunnossa. Tuli semmonen mieleen, että pitääkö abs-systeemi resetoida jollain konstilla?
Kokeileppas skoopata pyörät ilmassa pyöritellen, tuleeko minkänäköistä signaalia antureilta?

jlandah kirjoitti:
Sitrosen varaosa sivulla silmään sattui abs rele (=15€). Voisiko kyse olla tuosta releestä eikä hydrauliikapumpun releestä?
Mekaanisella hydraulipumpulla ei mitään releitä oikein ole, mutta ABS-yksikön on tosiaan kääntäjä saattanut asiaan perehtymättä saattanut kääntää pumpuksi.

Mitläs tosiaan näyttävät antureiden signaalit skoopilla katsoen boksin liittimeltä? Ja onhan boksille sähkönsyöttö kunnossa (+12V/GND)?

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 19.10.2011 09:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

Onhan uuden laakerin ABS-kehässä sama määrä hampaita kuin vanhassa, onhan?

Kirjoittaja:  jlandah [ 19.10.2011 09:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Takajousisylineri meni rikki?

laakeri kirjoitti:
Mekaanisella hydraulipumpulla ei mitään releitä oikein ole, mutta ABS-yksikön on tosiaan kääntäjä saattanut asiaan perehtymättä saattanut kääntää pumpuksi.

Mitläs tosiaan näyttävät antureiden signaalit skoopilla katsoen boksin liittimeltä? Ja onhan boksille sähkönsyöttö kunnossa (+12V/GND)?



Jeps. Tuo on varmistunut että relettä ei löydy hydepumpusta. Eli vika on todennäköisesti abs-boksissa.

Liittimestä mitattuna jokaiselta anturilta löytyi kilo ohmin verran vastusta, joten johdot ja anturit ovat kunnossa.

ABS-boksin sähkönsyöttöön en ole tutustunut. Miten sähkönsyötön voi tarkistaa?

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/