Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: D-malli turvaton ukonilmalla?
ViestiLähetetty: 11.11.2011 22:32 

Viestit: 67
Koska D-mallissa on muovikatto se ei muodosta ns. Faradayn häkkiä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-malli turvaton ukonilmalla?
ViestiLähetetty: 11.11.2011 23:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Horde-Herde kirjoitti:
Koska D-mallissa on muovikatto se ei muodosta ns. Faradayn häkkiä.
Metallikehys kuitenkin ja eiköhän se salama jatka mielummin siitä lasikuidun pinnasta lähimpään metalliin ennemmin, kuin tulee läpi.

Tunteeko muuten kukaan ketään, joka olisi ollut autossa salaman maalitauluna? Ei niitä kovin montaa vuodessa tapahdu.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010071 ... 4_uu.shtml



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-malli turvaton ukonilmalla?
ViestiLähetetty: 12.11.2011 00:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
Lainaa:
Kaiken kaikkiaan ihmisen voidaan katsoa olevan täysin turvassa salamalta vain sukellusveneessä, autossa - ei kuitenkaan Trabantissa - tai kokometallisessa lentokoneessa, Pesonen sanoo.


Eikös tämä Faradayn häkki toimi ilman kokometallista kattoakin? Esim. tiilikattoiseen ok-taloon häkin saa tekemällä riittävän vahvasta kuparista linjat harjalle-räystäille-päätyihin ja johtamalla niistä joka nurkalta johtimet alas maahan talon ympärille upotettuun metalli(kupari) kehään.

Tuossa on linkki Tukesin sivuille:
http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Sahko- ... ossuojaus/



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-malli turvaton ukonilmalla?
ViestiLähetetty: 12.11.2011 11:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"ei kuitenkaan Trabantissa - tai kokometallisessa lentokoneessa"

Olipa taas pläjäys. Joka päivä ympäri maailmaa osuu monta salamaa lentokoneisiin ja ainoa mitä tapahtuu on staattisten purkajien sulaminen pyrstön jättöreunassa ja kourallinen niittejä keulasta kohti pyrtöä (mistä siis salama kulkenut) salaman reitille osuneet niitit joissa on niittauksessa jäänyt mikrokooppinen määrä ilmaa rakenteeseen niin siellä salama hyppää resitanssin takia ja polttaa niitin kannan. Niiti vaihdetaan purkamalla sisäverhous vastarautaa varten.
Joskus käy niin että salama osuu pahasti moottoriin... ei haittaa käyntiä mutta, akselit ja laakerit magnetisoituu ja seuraavassa moottorin purussa ne pitää demagnetisoida koska metallihilse alkaa muuten muodostaa mössöä laakereihin ja se ei lähde se mössö kiertoon ja filttereihin. Joka laakerista siis syntyy chip collector ;-)

Viimeksi pari vkoa sitten osui pelkästään Suomessa 11 koneeseen. Kaikki lentää nytkin...



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: D-malli turvaton ukonilmalla?
ViestiLähetetty: 12.11.2011 11:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Cikatti kirjoitti:
"ei kuitenkaan Trabantissa - tai kokometallisessa lentokoneessa"

Olipa taas pläjäys.
Höm. Katkaisit lauseen hieman väärästä kohdasta.
Eikös siinä sanota sivulause trabantista poisjättäen:

"Kaiken kaikkiaan ihmisen voidaan katsoa olevan täysin turvassa salamalta vain sukellusveneessä, autossa -- tai kokometallisessa lentokoneessa"



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: