Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Jakoketju on ikuinen?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=9760
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  Lauri [ 24.10.2011 16:07 ]
Viestin otsikko:  Jakoketju on ikuinen?

Tässäpä taas keskustelun aihetta. Autonmyynti-ilmoituksia kun lukee, niin monesti myyjä ilmoittaa, että "jakopää ketjulla, ei vaihtohuolia". Kuluva osahan tuo lienee siinä missä muutkin, joten kai se pitää joskus vaihtaa? Toisinaan kuulee tapauksia, joissa tuo "ikuinen osa" on syystä tai toisesta katkennut tai venynyt tuhoten moottorin.

Millaisissa kilometrilukemissa ketjuja suositellaan vaihdettavaksi? Kuuluuko ketjun vaihto normaaliin huolto-ohjelmaan millään automerkillä? Jos myynnissä on 250 000km ajettu ketjulla oleva auto, niin onko sillä oletettavasti huolettomia kilometrejä edessään vai joko vaihto olisi paikallaan?

Keskustelu olkoon "merkkivapaata", niin ei tarvitse samaa kysymystä lähettää kaikille autofoorumeille 8-) . Varmasti löytyy esimerkkejä ketjun keston molemmista ääripäistä.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 24.10.2011 16:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

eikö liene pari kuljin merkkiä jotka ovat niitä ääripäitä. kestävin ( ladan/mb lisäksi ) lienee sitikan M/U sarjan moottorit ja vissiin tuon baijerilaisen moottoriwärkin dieseleissä heikoin esitys.

Kirjoittaja:  olli__o [ 24.10.2011 16:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

Bemarin peruja olevassa (Mini) Citikan ja Pösön THP koneessa ketjuja on vaihdeltu alle 60 000 km... (kiristimen- ja jotain muutakin suunnitteluvirhettä)

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 24.10.2011 16:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

olli__o kirjoitti:
Bemarin peruja olevassa (Mini) Citikan ja Pösön THP koneessa ketjuja on vaihdeltu alle 60 000 km... (kiristimen- ja jotain muutakin suunnitteluvirhettä)

Takuuna..
Ovat parantaneet osia nyttemmin.

Kirjoittaja:  svc [ 24.10.2011 16:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

Saab 99/900 H-moottoreissa oli alkuvaiheessa kiristin, joka särkyessään aiheutti ketjun katkeamisen alle 100 000 ajettuna. Kiristimet vaihdettiin takuuna. Aikaisemmin omistamani Saab 9000 oli ostaessa ajettu 390 000 samalla ketjulla, enkä minäkään sitä kahden vuoden aikana vaihtanut. Auto tosin lahosi moottorin ympäriltä.

Oikein mitoitettuna ketju on "ikuinen", varsinkin jos huomioidaan tehtaan suunnittelema auton käyttöikä. 250 000 km ei pitäisi olla ongelma vielä missään autossa.

Kirjoittaja:  zX-files [ 24.10.2011 17:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

Ketju on kaikkea muuta kuin kestävä enää nykyautoissa. Sen kesto ei ole edes kahta hihnanvaihtoväliä, mutta kulut vaaihdosta enemmän kuin tupla. "Syyhän" löytyy auton oletetusta eurooppalaisesta käyttöiästä, joka ei siis ole likimainkaan sama kuin Suomessa...

Kirjoittaja:  laakeri [ 24.10.2011 17:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

Lauri kirjoitti:
Millaisissa kilometrilukemissa ketjuja suositellaan vaihdettavaksi? Kuuluuko ketjun vaihto normaaliin huolto-ohjelmaan millään automerkillä? Jos myynnissä on 250 000km ajettu ketjulla oleva auto, niin onko sillä oletettavasti huolettomia kilometrejä edessään vai joko vaihto olisi paikallaan?

Keskustelu olkoon "merkkivapaata", niin ei tarvitse samaa kysymystä lähettää kaikille autofoorumeille 8-) . Varmasti löytyy esimerkkejä ketjun keston molemmista ääripäistä.
Muutamissa Nissanin uudemmissa (2000-luvun taite) moottoreissa taisi olla vaihto syytä tehdä mallista riippuen (Primera, Micra) 100-150 Mm tienoilla, jos halusi välttää täystuhon, muistaakseni pienemmistäkin lukemista on puhuttu.

Kun kaksipyöräistä japsirojuani myin pois, niin ostaja oli kovin huolissaan, milloinka on ketju vaihdettu, kun mittarissa oli 60 Mm. No, kyllä ne niissä pianotehtaan tuotteissa kestävät sentään pidempään. Baijerilaisissa pyörissä niiden kanssa on kuulemma ollut enemmänkin huolta.

Kirjoittaja:  svc [ 24.10.2011 17:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

zX-files kirjoitti:
Ketju on kaikkea muuta kuin kestävä enää nykyautoissa. Sen kesto ei ole edes kahta hihnanvaihtoväliä, mutta kulut vaaihdosta enemmän kuin tupla. "Syyhän" löytyy auton oletetusta eurooppalaisesta käyttöiästä, joka ei siis ole likimainkaan sama kuin Suomessa...
Juuri näin. Ketjua ei siis tarvitse vaihtaa auton suunnitellun käyttöiän aikana, joka on nykyään 5-7-10 vuotta vähän segmentistä riippuen.
Olikos suomessa keskimääräinen romutusikä nykyään jo 20 vuotta?

Kirjoittaja:  Oldis [ 24.10.2011 18:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

Isäukon vanhalla 99 saabilla kilometrejä jotain 350 tuhatta, alkuperäinen ketju. Auto odottaa nyt entisöintiä ja museorekisteriin sitten.

Kirjoittaja:  Paso [ 24.10.2011 19:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

Lämpötilaa lukuunottamatta ketjulla on hyvät olosuhteet siellä kotelon sisällä hyvin öljyttynä, joten 'ikuiseksi' mitoittaminen olisi helppoa. Mitoitusperusteissa saattaa vain olla automerkki ja -mallikohtaisia eroja. Toisin sanoen: suattaa kestää, suattaa olla, että ei kestä ;)

Kirjoittaja:  zX-files [ 24.10.2011 19:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

svc kirjoitti:
Juuri näin. Ketjua ei siis tarvitse vaihtaa auton suunnitellun käyttöiän aikana, joka on nykyään 5-7-10 vuotta vähän segmentistä riippuen.
Olikos suomessa keskimääräinen romutusikä nykyään jo 20 vuotta?


Himpun alle 21v on romutusikä, ja kun vuotuinen ajosuorite on keskivertoeurooppalaista suurempi niin lopun voikin arvata...

Kirjoittaja:  eskere [ 24.10.2011 20:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

Kuningaskuluttajassa oli viime viikon torstaina (viikko 42) juttua Opelin 2,2l moottorin jakopään ketjuongelmasta. Ei kestä, ei....

http://areena.yle.fi/video/1319131434471

Kirjoittaja:  maijamäki [ 24.10.2011 20:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

Pikkuveljen ranskalainen tila-auto katkaisi ketjunsa pari viikkoa sitten. Mittarissa 140000.

Kirjoittaja:  Kami [ 24.10.2011 20:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

Mulla on moparin mittarissa (Chrysler) reilu 300 tkm. V6, 3.0 l. Orkkisketjulla edelleen. Kop kop... koputan päätä...eiku puuta.
Ainakaan ei huoltohistoriassa ennen mun omistajuutta (<185 tkm) ei ole mainintaa vaihdosta, vaikka lähes kaikki muu on mainittu.

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 24.10.2011 21:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

Almera/Primera jakoketjun vaihtotarve n 150 tkm (ketju venyy/vilkuttelee härövaloa) hilut vaihtotöineen n. 1400€. Micra taisi mennä samoissa. Primera P11 automaatti 2.0i katkoi jakokejua( Täystuho)ilman ennakkovaroitusta pääsääntöisesti 200tkm.

Kirjoittaja:  zX-files [ 24.10.2011 21:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

eskere kirjoitti:
Kuningaskuluttajassa oli viime viikon torstaina (viikko 42) juttua Opelin 2,2l moottorin jakopään ketjuongelmasta. Ei kestä, ei....


Sama koskee myös merkin uudempia ja pienempiä moottoreita, joissa palattu ketjuun!

Kirjoittaja:  Croisette [ 25.10.2011 00:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

Sitikkapuoskari kirjoitti:
olli__o kirjoitti:
Bemarin peruja olevassa (Mini) Citikan ja Pösön THP koneessa ketjuja on vaihdeltu alle 60 000 km... (kiristimen- ja jotain muutakin suunnitteluvirhettä)

Takuuna..
Ovat parantaneet osia nyttemmin.


Ei kauheesti lohduta "vanhan" auton omistajaa joka tämän ketjurempan joutuu maksamaan . :evil: (sillä kyllähän ne sen takuuajan kestää)

Kirjoittaja:  ealab [ 25.10.2011 07:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

zX-files kirjoitti:
eskere kirjoitti:
Kuningaskuluttajassa oli viime viikon torstaina (viikko 42) juttua Opelin 2,2l moottorin jakopään ketjuongelmasta. Ei kestä, ei....


Sama koskee myös merkin uudempia ja pienempiä moottoreita, joissa palattu ketjuun!


Ooppelihan on kuuluisa remminkestämättömyydestäkin. Sanonta kuuluu: öljynvaihto ja remmi..

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 25.10.2011 08:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

Croisette kirjoitti:
Sitikkapuoskari kirjoitti:
olli__o kirjoitti:
Bemarin peruja olevassa (Mini) Citikan ja Pösön THP koneessa ketjuja on vaihdeltu alle 60 000 km... (kiristimen- ja jotain muutakin suunnitteluvirhettä)

Takuuna..
Ovat parantaneet osia nyttemmin.


Ei kauheesti lohduta "vanhan" auton omistajaa joka tämän ketjurempan joutuu maksamaan . :evil: (sillä kyllähän ne sen takuuajan kestää)

Kyllä ne heikot tulee takuuaikana jo korjattua. Ei pelaa käyntipuoli kun ketju venyy..

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 25.10.2011 08:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

ealab kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
eskere kirjoitti:
Kuningaskuluttajassa oli viime viikon torstaina (viikko 42) juttua Opelin 2,2l moottorin jakopään ketjuongelmasta. Ei kestä, ei....


Sama koskee myös merkin uudempia ja pienempiä moottoreita, joissa palattu ketjuun!


Ooppelihan on kuuluisa remminkestämättömyydestäkin. Sanonta kuuluu: öljynvaihto ja remmi..

Tuota ooppelin jakopäätä kun näyttivät niin ihmetytti se pikinen tahma siinä koneessa. Kuinkahan oli öljyt vaihettu ajallaan :roll:

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 25.10.2011 08:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

Eli siis toivottavasti PSA pysyy isoissa/diesel koneissa hihnassa. Liikuttanut citikoita n. 1,7miljkm BX pisin hihnan vaihtoväli oli karvan yli 100tkm normaalisti 80tkm C5 sai uuden hihnan 207tkm ajettuna(swedu huolto ohjeessa 210tkm). Yhtään hihnaa ei 24v/11 citroenia aikana ole katkennyt (kop, kop)

Kirjoittaja:  Lemon [ 25.10.2011 08:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

eskere kirjoitti:
Kuningaskuluttajassa oli viime viikon torstaina (viikko 42) juttua Opelin 2,2l moottorin jakopään ketjuongelmasta. Ei kestä, ei....

Tuo kuningasvalittaja oli kuin vastaus mun ihmettelyyn... olin just ihmetellyt mielessäni että kauankohan ketju kestää ja onko ongelmaton ja oireileeko etukäten

Kirjoittaja:  Lauri [ 25.10.2011 09:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

Voiko ylläolevien lukuisten kommenttien perusteella tehdä johtopäätöksen, että ketju ei suinkaan ole myyntivaltti käytetyssä autossa vaan pikemminkin päin vastoin ja siitä syystä hyvä tinkimisvara pyyntihintaan mikäli ketjua ei ole koskaan vaihdettu? Vastausten perusteella ainakin tulee mielikuva, että käytetyn ostajan on vaihdatettava ketju heti, mikäli sitä ei ole äskettäin vaihdettu.

Missä (nyky)autoissa muuten tuo jakopää on hammaspyörillä ketjun tai hihnan sijaan? Joku Transporterissa käytetty moottori oli ainakin, mutta miten yleinen lie tämä tapa?

Kirjoittaja:  zX-files [ 25.10.2011 10:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

No ei tosiaan enää nykyautoissa ketju ole myyntivaltti, mutta vielä 90-luvulla se oli pääsääntöisesti kestävä. Tosin sen ikäisissä moottoreissa hihnajakopääkään ei ollut mikään kamalan hankala tai kallis, jos unohdetaan esim Opel ja BMW :P
Ja jos Teefemmassa onkin 5-pyttyisissä ratasjakopää, niin siellä on sitten muita ongelmia, ja nythän nekin on taas neloskoneilla. Muita tuoreita rataskoneita ei kyllä tule mieleen, tai sitten siellä on myös hihna/ketju mukana.

Kirjoittaja:  Teuski [ 25.10.2011 10:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Jakoketju on ikuinen?

mitenköhän toi mun Visa, siinä taitaa mittari hipoa 300 tuhatta... no, jakopään sarja ketjuineen 56€ sitrosella että ei se niin kallista ole :D

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/