|
Kirjoittaja |
Viesti |
Natero
|
Viestin otsikko: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? Lähetetty: 07.12.2011 19:37 |
|
Sattuipa vanhan kaverin 230000km, mittarin mukaan, ajetulle C5 facelift-2.0 HDI:lle (2006) outo moottoririkko. Pikkuisen vituttaa, koska auton ostotilanteessa keväällä (halpa HDI-automaatti Oulusssa, yksityinen myyjä) uskottelin hänelle 2-sarjan C5:sen olevan lämmityslaitetta lukuun ottamatta ihan ok. ja moottorin kestävä. En ollut paikalla silloin, valitettavasti. Vittu, kun vituttaa! Oulun poika oli kussut silmään kunnolla. Vaihteiston huolet ovat asia erikseen, mutta moottorista seuraavaa: Käynti oli koko ajan hiukan höpöttävää, mutta veto ihan ok. Viime viikolla tasaisessa ajossa tuli jokin vikailmoitus ja moottori sammui. Seurauksena hinaus huoltoon. Tänään kävimme korjaamolla, jossa sylinterin kansi oli nostettu pois. Jälki oli karmeaa jälkeä: 4. sylinterin männän laki ruttuun murjottu ja ko. sylinterin venttiilit kannen sisään niittaantuneet. Kansi on kuulemma korjauskelvoton ja mäntä uusittava ja mahdollisesti myös kampikoneistoa? Mielenkiintoista ja outoa mekaniikon mukaan oli 1. sylinterin männässä näkyvät "vierasesineen" jo karstoittuneet jäljet ja toisen imuventtiilin keinutusvivun puuttuminen. Ko. venttiilin jokin hydraulijuttu oli hakattu kanteen kiinni. Lisäksi toisen nokka-akselin ajoitusosasta? puuttui pala. Moottoria oli häneen mukaansa "rajasuutarin" toimesta jo ropeloitu. Kaksi keskimmäistä mäntää ja ko. sylintereiden venttiilit olivat kuulemma kunnossa, jakopää ehjä ja oikein ajoitettu.
Kysymykset: 1. Mikä näitä uudempia HDI-moottoreita vaivaa? 2. Onko yleinen ilmiö?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? Lähetetty: 07.12.2011 20:29 |
Viestit: 5124
|
Olisikohan nokkahihna katkennut ja venttiilejä vääntynyt, suutari oikonut venttiilejä ja sittemmin oiottu venttiili katkennut? Mutta jos koneesta puuttuu yksi keinuvipu ja sen hydraulinen venttiilinnostin on jotenkin ihmeellisesti viritetty paikoilleen jumiin, niin voihan siellä olla mitä korvikeosia tahansa, vaikka väärän auton jousilautasen lukituspaloja tms.
(HDI:ssä ilmeisesti helposti venttiilit väänny, samansuuntaisia kuinmännät ja keinuvivut toimivat sulakkeina)
Olikohan HDI:ssa keinuvipujen hajoamisongelmaa joissain malleissa, mutta ei siitäkään mäntään pitäisi jälkiä tulla?
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? Lähetetty: 07.12.2011 21:20 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Eipä ole moisia tullut vastaan. Vanhemmista 2,2:sta löytyy väljiä keinuvipuja.
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? Lähetetty: 08.12.2011 13:44 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Aiheeseen löyhästi liittyen; onko tuossa 170hp 2,2HDi -koneessa ollut jotain yleisempiä ongelmia? Kyseessä siis se kahdella turbolla oleva pata joka taisi olla valikoimassa 2006-2010.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? Lähetetty: 08.12.2011 13:44 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Kyllä minustakin kuulostaa siltä, ettei vika välttämättä ole niinkään moottorin, vaan sen ammattitaitoisen rajasuutarin. Jakohihnan vaihtovälihän on Suomessa 140 tkm, vaikka se Keski-Euroopassa taitaa ollakin 200 tkm?
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Hujane
|
Viestin otsikko: Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? Lähetetty: 08.12.2011 17:53 |
Viestit: 424 Paikkakunta: Juuka/Pohjois-Karjala
|
Ei vaan alkuperäisessä huolto-ohjelmassa puhutaan 240tkm,raskaassa käytössä 160tkm ja vehon(citikan) huoltolapun jota täyttävät jakohihnan vaihtoväliksi merkitty 200tkm...ainakin näin omassasi 2007vm Hdi 16v versiossa,joka lähti 412tkm ajettuna jatkamaan matkaa 3:lle omistajalle...
|
|
|
|
 |
JUKE
|
Viestin otsikko: Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? Lähetetty: 08.12.2011 19:09 |
Viestit: 266 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Kylläpä taitaa olla huollonpuuttesta johtuva vika jäänyt jakohiihna vaihtamatta ajallaan HDI.ssa 140 000 tkm.Remmi katkennut sitten tehty sellanen remppa,että saapi sen myynti kuntoon eikä luotettavaan matkantekoon.En panisi kyllä lukemani perusteella vikaa moottorin piikkin.
2CV vm.-70, Aircross vm.-19 ,ex C4 vm.-16, Cactus vm-14 ex, C5 vm.08, BX vm-90 TZI, BX GT projekti,ex C5, ex C-crosser ,ex XM, ex Jumpy, ex Xsara, Kawasaki 1500 Classic Custom
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? Lähetetty: 08.12.2011 21:51 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Joo tommosen kötöstysremontin takia tulee satuja nettiin psa yhtymän mootorien kestosta ja ainahan noita ropeltajia riittää. 
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? Lähetetty: 09.12.2011 08:37 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Hujane kirjoitti: Ei vaan alkuperäisessä huolto-ohjelmassa puhutaan 240tkm,raskaassa käytössä 160tkm ja vehon(citikan) huoltolapun jota täyttävät jakohihnan vaihtoväliksi merkitty 200tkm...ainakin näin omassasi 2007vm Hdi 16v versiossa,joka lähti 412tkm ajettuna jatkamaan matkaa 3:lle omistajalle... Lieköhän tuo sitten muuttunut jossain vaiheessa? '05-mallisessa on vielä 140 tkm, varmistin myyjältä (Hartikainen) ostaessani tuota. Ja 140:n kohdalla se on myös vaihdettu, en nyt muista, että oliko Hartikaisen vai Vehon leima siinä kohdassa, mutta merkkiliikkeen kuitenkin.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Palle
|
Viestin otsikko: Re: Miksi 16V 2.0 HDI hajoaa? Lähetetty: 11.12.2011 11:03 |
Viestit: 11
|
2.0 Hdi:n ( Xsara -05 ) hihnan vaihtoväli on 140 th,itse vaihdatin heti auton oston yhteydessä 112 th kohdalla ja silloinkin oli merkkejä hihnan väsymisestä. Samalla myös kannattaa vaihtaa vesipumppu ja "massapyörä". Kone itsellään on luja, mutta huolimattomalla huollolla saa hajoamaan, tietysti materiaaliviat on oma lukunsa. Hukkasin auton ja vaihdoin tuoreempaan Xsara Picassoon jossa 1.6 HDi, jossa vielä pidempi vaihtoväli, mutta aion vaihdattaa selvästi suositusta aiemmin... Rajasepät tarttis sotkee suohon, etteivät osaamattomuudellaan pilaa laatumerkin mainetta... 
|
|
|
|
 |
|
|