Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 09.11.2011 18:00 

Viestit: 142
Katsastus-mies kehoitti vaihtamaan oikean alapallonivelen.
Mitä kannattaisi vaihtaa samaan hintaan ja onko rmattilan oivallinen BX-ohje käypänen myös XM:ään?
Mistä pallonivelhylsyn saa ostettua tai olisiko jollakin antaa sellainen lainaksi pääkaunkiseudulla?

"Tuli taas otsikon mukainen homma tehtyä styyrpuurin puolelle, kellon mukaan aikaa meni 22 minuuttia.

1. Styyrpuurin pyöränpultit löysälle.
2. Paapuurin etunurkka pölkylle.
3. Styyrpuurin etunurkka hallitunkin varaan.
4. Styyrpuurin pyörä irti.
5. Jarrupalat irti.
6. Jarrulevyn ruuvit kaasulla kuumiksi.
7. Iskumeisseliä ja moskaa jarrulevyn ruuveille.
8. Ruuvit auki ja jarrulevy pois.
9. Toinen hallitunkki tukivarren alle ja tukivarsi vaakasuoraan.
10. Pallonivelen 19 mm mutteri auki,
11. Pallonivelen kartion irrotushaarukka paikalleen (ei onnistu, jos tukivartta ei ole tunkattu).
12. Pallonivel irti tukivarresta.
13. Suojakumi irti pallonivelestä (auttaa nivelhylsyn asennusta).
14. Pallonivelhylsy paikalleen ja mutterilla kireälle (mitä tiukempaan vetää, sitä isompi osa voimasta siirtyy kitkan välityksellä, ja olakkeet kestävät paremmin).
15. Jarrulevy hollilleen ja vastaanpitotyökalu (oma patentti) paikalleen.
16. 35 mm hylsy pallonivelhylsyn perään, hallitunkki sen alle ja sen verran nostoa, että pysyy paikallaan.
17. Metrin varsi pallonivelhylsyyn ja vastaanpitimeen, ja nivel irti. (Ei tarvinnut taaskaan edes avata krymppejä, kun voimaa oli tarpeeksi..)
18. Nivel auki.
19. Uusi nivel pois paketista, kumia raolleen ja rasvaa sisään.
20. Uusi nivel paikalleen ja kireälle.
21. Kunnon krympit tuurnalla estämään aukeamista.
22. Nivel kiinni tukivarteen ja mutteri kiinni.
23. Vastaanpitotyökalu auki, jarrulevy ja jarrupalat paikalleen.
24. Pyörä kiinni, pultit alkukireyteen.
25. Tunkit pois styyrpuurin puolelta, paapuurin etunurkka alas pölkyltä.
26. Pyörän pultit kireälle.
27. Keula kohti katsastuskonttoria ja jälkitarkastusta."


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 09.11.2011 19:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Korpilahti
tuosta jäi pois lähinnä se, että kuparirasvaa tms. runsaasti kaikkiin kierteisiin kiinnilaittovaiheessa... 8-)

ja se alapallo saattaa olla kovassa , itsellä joutui hitsaamaan mutterin (ison, olisiko ollut vetarin mutteri) ja silti piti paukuttaa isolla pulttipyssyllä, ennenkuin läks. ja sen verran lämpöä siirtyi pyöränlaakeriinkin, että 6tkm jälkeen vaihdettiin se laakeri. :?



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 09.11.2011 20:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Tiukemmat lähtee tuolleen:

http://www.rmattila.com/images/remontit ... allonivel/

Tosin nykyiset nivelet ovat onneksi niin heikkoa laatua, että eivät ehdi kovin lujitte luutua ennen kun ovat vaihtokunnossa.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 10.11.2011 19:43 

Viestit: 142
Huomenna ostoksille Biltemaan;
Pallonivel 18e
36mm kiintoavain 7e
41mm hylsy 8e
Hylsystä näkerretään mattic5:n esimerkin mukainen työkalu.
Jollei tuolla avaudu niin pitänee raahata hitsikamat kadulle ja toteuttaa rmattila:n raakatyö.

Kiintoisa topicci:
viewtopic.php?t=1239


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 10.11.2011 21:01 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Varovaisuutta piliteeman ostoksiin. Ostin vuosia sitten omaan XM alapallonivelen sieltä ja siinä oli kierreosa puolta lyhyempi kuin alkuperäisessä. En uskaltanut sellasta nysää laittaa mihinkään vaan hain Autoartikkelista oukeanmitasen nivelen joka oli samanlainen kuin alkuperäinen.
Siinä Bilteeman nivelessä on kierrettä vain 8 mm


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 11.11.2011 15:35 

Viestit: 142
Kiitos varoituksesta roplaaja - kävin Autoartikkelissa myös. Hintaero 1eur.
Nyt rälläkkä ja sorvi pyörimään :D .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 13.11.2011 22:27 

Viestit: 142
Työkalu tehty ja kuivaharjoittelu suoritettu mukavasti lämpimissä sisätiloissa.
Huomenna tositoimiin :? .
Ei sen kalun valmistus kyllä tuntipalkoille päästä - hirvee homma.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 13.11.2011 23:24 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
------
Order Total: £16.09


Delivery estimate: 23 Nov 2011 - 29 Nov 2011
1 "Laser 2918 Lower Ball Joint Socket 35mm"
Automotive; £8.54
In stock
Sold by: Avenue35
Tuli kyseinen kalu hommattua tuolta.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 14.11.2011 00:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Tuli vanhasta rouvasta eilen vaihdettua paapuurin alapallo, ja sen verran hosuttua etummaisen päänäyksen aukaisun kanssa, että lirvahti korkillinen laatikkoöljyä vetoakselin stefalta. Äksämmästä en tiedä, mutta Beksän ohjeisiin voisi näemmä olla paikallaan lisätä muistutus, että pallonivelen ollessa irti tukivarresta olisi syytä vältellä nyppäämästä vetoakselia laatikosta ulos.

Vissiin mennyt liian pitkä aika edellisestä harjoituskerrasta, kyllähän tuo nyt olis pitänyt muistaa. :oops:



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 14.11.2011 00:11 

Viestit: 142
Joo löysin kyllä Ebay:sta ton kalun kotiovelle tuotuna 18 eur, mutta se taitaa sitten vaatia teknisenä suoritteena rmattila:n esittelemän operaation kalun tukemiseksi paikalleen.
Tekemäni kalu kiristetään paikalleen pallonivelen omalla mutterilla ja on varmaan helpompi käyttää katuolosuhteissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 14.11.2011 00:14 

Viestit: 142
Kiitos rmattila vetari-vinkistä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 14.11.2011 00:30 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Toi toimii samalla tavalla kiristetään paikoilleen pallonivelen mutteril
http://www.lasertools.co.uk/items/medium/2918.jpg


Viimeksi muokannut kaselin päivämäärä 14.11.2011 00:43, muokattu yhteensä 1 kerran


C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 14.11.2011 00:35 

Viestit: 142
Ok, sitten säästettiin vain ajassa :D . Aihio maksoi 8eur + bensat.
Mutta toisaaltaan mikä voittaisi DIY-kalun?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 14.11.2011 00:48 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Yleensä oon laittanut vetoakselin Rautalangalla vedolle laatikkoonpäin, luiskahtaa aika helposti pois ja käy kun rmattilalle.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 14.11.2011 16:47 

Viestit: 142
Kuja-paja ajoi asiansa ja pallo nivel saatiin vaihdettua ronskia väkivaltaa sekä hyviä ohjeita soveltaen. Jarruosat jätin paikalleen enkä tukenut murikkaa rmattilan tapaan. Työkalua taas tuin tunkilla ja vetari pysyi paikallaan sähköjohdolla.
Kiitos paljon avusta!
Nokka kohti katsastusta...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 14.11.2011 18:00 

Viestit: 461
Paikkakunta: Tuusula
Mites sä sitten tuit sitä murikkaa jos ei ollut mitään "mattilan rautaa"? Kyselen vaan tulevaissuutta varten kun mullakin jossain vaiheessa voi tulla homma eteen. Kuskin puoleisen alapallon vaihtoon jouduin aikoinaan irrottamaan koko yksikön jousitolpasta mutta se oli aikamoinen jobi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM alapallonivelen vaihto
ViestiLähetetty: 14.11.2011 19:07 

Viestit: 142
En tukenut sitä mitenkään :? . Oli siellä tietty se hallitunkki kalun alla kun annoin moskalla kyytiä 34mm kiintoavaimelle... ja punaista sähköjohtoa vetaria varten.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: