Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

D-malli turvaton ukonilmalla?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=9938
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Horde-Herde [ 11.11.2011 22:32 ]
Viestin otsikko:  D-malli turvaton ukonilmalla?

Koska D-mallissa on muovikatto se ei muodosta ns. Faradayn häkkiä.

Kirjoittaja:  svc [ 11.11.2011 23:14 ]
Viestin otsikko:  Re: D-malli turvaton ukonilmalla?

Horde-Herde kirjoitti:
Koska D-mallissa on muovikatto se ei muodosta ns. Faradayn häkkiä.
Metallikehys kuitenkin ja eiköhän se salama jatka mielummin siitä lasikuidun pinnasta lähimpään metalliin ennemmin, kuin tulee läpi.

Tunteeko muuten kukaan ketään, joka olisi ollut autossa salaman maalitauluna? Ei niitä kovin montaa vuodessa tapahdu.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010071 ... 4_uu.shtml

Kirjoittaja:  eskere [ 12.11.2011 00:05 ]
Viestin otsikko:  Re: D-malli turvaton ukonilmalla?

Lainaa:
Kaiken kaikkiaan ihmisen voidaan katsoa olevan täysin turvassa salamalta vain sukellusveneessä, autossa - ei kuitenkaan Trabantissa - tai kokometallisessa lentokoneessa, Pesonen sanoo.


Eikös tämä Faradayn häkki toimi ilman kokometallista kattoakin? Esim. tiilikattoiseen ok-taloon häkin saa tekemällä riittävän vahvasta kuparista linjat harjalle-räystäille-päätyihin ja johtamalla niistä joka nurkalta johtimet alas maahan talon ympärille upotettuun metalli(kupari) kehään.

Tuossa on linkki Tukesin sivuille:
http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Sahko- ... ossuojaus/

Kirjoittaja:  Cikatti [ 12.11.2011 11:29 ]
Viestin otsikko:  Re: D-malli turvaton ukonilmalla?

"ei kuitenkaan Trabantissa - tai kokometallisessa lentokoneessa"

Olipa taas pläjäys. Joka päivä ympäri maailmaa osuu monta salamaa lentokoneisiin ja ainoa mitä tapahtuu on staattisten purkajien sulaminen pyrstön jättöreunassa ja kourallinen niittejä keulasta kohti pyrtöä (mistä siis salama kulkenut) salaman reitille osuneet niitit joissa on niittauksessa jäänyt mikrokooppinen määrä ilmaa rakenteeseen niin siellä salama hyppää resitanssin takia ja polttaa niitin kannan. Niiti vaihdetaan purkamalla sisäverhous vastarautaa varten.
Joskus käy niin että salama osuu pahasti moottoriin... ei haittaa käyntiä mutta, akselit ja laakerit magnetisoituu ja seuraavassa moottorin purussa ne pitää demagnetisoida koska metallihilse alkaa muuten muodostaa mössöä laakereihin ja se ei lähde se mössö kiertoon ja filttereihin. Joka laakerista siis syntyy chip collector ;-)

Viimeksi pari vkoa sitten osui pelkästään Suomessa 11 koneeseen. Kaikki lentää nytkin...

Kirjoittaja:  svc [ 12.11.2011 11:44 ]
Viestin otsikko:  Re: D-malli turvaton ukonilmalla?

Cikatti kirjoitti:
"ei kuitenkaan Trabantissa - tai kokometallisessa lentokoneessa"

Olipa taas pläjäys.
Höm. Katkaisit lauseen hieman väärästä kohdasta.
Eikös siinä sanota sivulause trabantista poisjättäen:

"Kaiken kaikkiaan ihmisen voidaan katsoa olevan täysin turvassa salamalta vain sukellusveneessä, autossa -- tai kokometallisessa lentokoneessa"

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/