|
Kirjoittaja |
Viesti |
ealab
|
Viestin otsikko: Xantian puhallin Lähetetty: 18.11.2010 21:31 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Voitelin juuri laakerit ATF-öljyllä. Hiilet on pian uusittava, vajaa 5mm kulutettavaa jäljellä, kollektori vielä hyvässä kunnossa, myös laakerit. Hiilet pian siksi, että ne lyhenevät, jousipaine heikkenee, sitten alkaa kipinöinti, kollektori rasittuu, ehkä säädinkin simahtaa. Kuparin väristen hiilien mitat 8 x 9mm, pituutta n. 2cm, näissä johto päästä. Auto -00 ja 136tkm ajettu.
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 18.11.2010 23:01 |
Viestit: 725
|
Itsellä on myös hiilten vaihto edessä. Ehkä koko puhaltimen... Olen yrittänyt voidella akselin laakereita mutta en ole saanut satunnaista vähän outoa vikinää pois. Olen kuitenkin melko varma että pieni 'vingahtelu' tulee puhaltimen laakereilta?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 19.11.2010 08:28 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Hiilet joskus pitävät ääntä. Liian kova hiilimateriaali on yksi aihe. Millä olet voidellut, öljyllä, riittävästi? Ovatko laakerit vielä välyksettömät.
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 19.11.2010 15:05 |
Viestit: 693
|
Vähänkäytetty puhallin lojuu autotallin pöydällä ( ei ilmastoitu ) Jos kysyntää niin katson onko Valeo vai Behr. Toi 40e+ postit on jäänyt päälle 
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 19.11.2010 20:20 |
Viestit: 725
|
ealab kirjoitti: Hiilet joskus pitävät ääntä. Liian kova hiilimateriaali on yksi aihe. Millä olet voidellut, öljyllä, riittävästi? Ovatko laakerit vielä välyksettömät. Voideltu on esim. Würthin HSS -vaseliinisprayllä. Laakerit tuntuvat välyksettömiltä joten ihmettelen vikinää. Tosin juuri voideltuna myös kollektori on saanut omansa, ei vikinää sillloin ole mutta tulee nopeasti takaisin. 'Vinkaus' seuraa yleensä pientä töyssyä, joten olisiko todellakin hiilet? Oletko varma ilmoittamasien hiilien koosta? Puhallin on Valeo.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 19.11.2010 21:16 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Käytä öljyä. Vaseliini saattaa tukkia sintterin. Putsaa kollektori vaikka jarrukleanerilla, myös hiilet, jotka olin mittavinani hiilikuilun poikkileikkausmitoista. Puhallin on AC- mallista. Ei-AC saattaa olla erilainen.
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 30.10.2011 13:27 |
Viestit: 725
|
Mistä ostit uudet hiilet?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 30.10.2011 15:27 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
En vielä. Kun autosähköliikkeet ovat käymässä vähiin, eikä mokanettikaan enää irtohiiliä myy?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 30.10.2011 19:46 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Hiiliä kyllä saa osasilta ainakin, mutta ei kaikkiin kohteisiin. Startteihin ja latureihin kyllä löytyy. Tuossa voi olla ongelmana löytää oikea hiililaatu, vaikka samankokoinen löytyisikin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 31.10.2011 23:48 |
Viestit: 725
|
Sitronen vastasi kyselyyn; Valeon puhaltimen hiilipari 8x8x21 7,7€ Täytynee laittaa tilaukseen.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 11.11.2011 11:23 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Hiilet ovat 8x9mm. Tilasin sellaiset Saksan eBaysta. Hieman alle 7€/pari+ postimaksut. Ovat pitkät, 4-5mm piti lyhentää. Katsoo vanhoista hiilistä kulmat. Sovittelee paikoilleen pyörittelemällä ankkuria ja katsomalla hiilen pään kulumajälkiä, sitten puukolla rapsutellen jälki mahdollisimman laajksi, jotta tulisi kosketuspintaa. Pituutta pois hiilistä sen verran, että jousi mahtuu paikalleen. Hiilen johdot kuristimien viiksiin käyttäen 0,5mm Ms-pellinsuikaleesta tehtyjä holkkeja, jotka puristin kiinni ja juotin. Loppujen lopuksi entisillä hiilillä olisi vielä pärjännyt, ehkä vuoden verran. Puhallin on Valeo.
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 11.11.2011 11:28 |
Viestit: 1128
|
Hiilien päät saa helpoiten muotoiltua siten, että laittaa ohuen hiomapaperin hiilen ja kollektorin väliin ja pyörittelee kollektoria.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
£orenzo
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 11.11.2011 13:56 |
Viestit: 166 Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
|
Onko se puhallin helppo irrottaa?
£orenzo Pamfletti il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 12.11.2011 12:33 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
£orenzo kirjoitti: Onko se puhallin helppo irrottaa? Koko puhallin vai siipi? Koko puhallin lähtee sen verhoilupahvin irrotuksen jälkeen avaamalla kiinnitysruuvit (3 kpl) ja sähköliittimet, jonka jälkeen puhaltimen voi nostaa pois.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
£orenzo
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 12.11.2011 16:50 |
Viestit: 166 Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
|
Sitä onkin käpälöity, kun verhoilupahvi irvistää. Mutta oliko se lämppärin kenno sitten sellainen tapaus, että puoli autoa piti purkaa?
£orenzo Pamfletti il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 12.11.2011 19:58 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
£orenzo kirjoitti: Sitä onkin käpälöity, kun verhoilupahvi irvistää. Mutta oliko se lämppärin kenno sitten sellainen tapaus, että puoli autoa piti purkaa? Ei. Kojelaudan irrottaminen riittää. 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
£orenzo
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 13.11.2011 01:08 |
Viestit: 166 Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
|
sARKAISMI OLIKIN JUURI SITÄ, MITÄ TÄLTÄ PÄIVÄLTÄ PUUTTUI...
£orenzo Pamfletti il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
|
|
|
|
 |
jlandah
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 13.11.2011 14:52 |
Viestit: 30 Paikkakunta: Oulu
|
Puhaltimen oireilu tuntuu aina ajoittuvan syksyy/alkutalveen. Edellisessä xantiassani (ei ilmastointia) hiilet loppuivat alkutalvesta 2008. Syksyllä 2009 meni kollektori sököksi (=uusi puhallin). Mahtoikohan vaihtamani hiilet olla liian kovat tai muuten vääränlaiset, kun kollektori hajosi vuoden aikana. Toisaalta kuluvaa pintaa se kollektorikin on ja lopulta loppu senkin pinta.
Nyt 4 vuotta tuoreemman xantian (ilmastointi löytyy) puhaltimen hiilet on lopussa, jälleen tähän vuoden aikaan. Lieneeko sattumaa vai onko vuodenajalla jotain merkitystä. Kesäsin tulee käytettyä puhallinta ilmastoinnin antaessa kylmää kuivaa ilmaa ja syksyisin puhallin hönkii lämmintä ja useasti jos ei aina kosteaa ilmaa. Voisiko hilet imaista kosteutta pehmentäen rakennetta, jolloin hiili kuluu nopeampaa ja loppuu todennäköisesti tähän vuodenaikaan?
Taitaa olla aika kaukaa haettu ajatus, mutta ajatus kuitenkin.
|
|
|
|
 |
£orenzo
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 13.11.2011 15:38 |
Viestit: 166 Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
|
Lämppärin kenno antaa glykolin hajua (ja huurtaa lasit toivottomaan möhnään). Taitaa olla parempi myydä koko auto kuin...
Kiinostaako V6 Activa ketään? Ei jätä kylmäksi...
£orenzo Pamfletti il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin Lähetetty: 13.11.2011 16:24 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
£orenzo kirjoitti: Lämppärin kenno antaa glykolin hajua (ja huurtaa lasit toivottomaan möhnään). Taitaa olla parempi myydä koko auto kuin...
Kiinostaako V6 Activa ketään? Ei jätä kylmäksi... Autodata antaa työajaksi tuolle reilu 6h,kannattaa korjauttaa sellaisessa mestassa joka laskuttaa ohjeaikojen mukaan.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
|
|