Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
ZX sisäilman puhallin ei pyöri, kosketushäiriö? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=9948 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Antiko [ 12.11.2011 23:51 ] |
Viestin otsikko: | ZX sisäilman puhallin ei pyöri, kosketushäiriö? |
Moi, taitaa taas isänpäivä mennä Citikkaa roplatessa, huokaus. Siis kyseessä on tuollainen Citröen ZX Reflex 1.4 - hyvin karvalakkimalli ko. autosta. Ei ole ilmastointia tai muita hienouksia. Tuo lämppäri tai sisäilman puhallin on kuitenkin hyvä, se lämpiää todella nopeasti ja tuo mukavuutta talveen. Mutta nyt se sitten lakkasi toimimasta! Vika on yksinkertainen, kun säät kylmenevät puhallin lakaa pyörimästä, toissa talvena sama juttu. Puhallin ei pyöri, kun käynnistää auton. Sitten 15 min. ajon jälkeen, kun auto on lämmennyt puhallin hörähtää käyntiin normaalisti. Tuo alkoi joskus viime talvena ja oli tosi kiusallinen, kun ikkunat huurtuivat eikä oikein päässyt liikkeelle. Piti odottaa puhallinta. Vika katosi, kun putsasin moottoritilan lehdistä ja roskasta. Kesällä pesetin koko motin ja imuroin auton muutenkin tarkasti. Luulin, että vika oli jo korjattu. Mutta nyt heti ensimmäisten pakkasten jälkeen vika oli palannut. Tänään en saanut puhallinta pyörimään vaikka ajelin pitkiäkin matkoja. Mitään lehtiä en konehuoneen puolelta nähnyt, joten pitäisi kai alkaa tutkimaan johtoja. Tutkin kaikki releet, reletaulusta, olivat ehjiä (irrotin yksitellen ja pistin paikalleen). Auto on vanha ja kosketushäiriöitä on ollut mm. takapyyhkijässä. Veikkaisin, että puhaltimessakin kyse on vain kosketushäiriöstä, joten voisiko joku kertoa, mistä noita puhaltimen piuhoja ja liitoksia löytää? Sen verran huomasin, että lämpöä noista puhaltimen suuttimista tulee, kun pitää lämpöjä päällä mutta itse puhallin ei puhalla. Pitäisi käydä liitokset läpi, mutta kun en yhtään tiedä missä ne sijaitsevat. (Ai, niin tämä ei nyt varmaan tähän liity, mutta konehuoneesta huomasin, että sellainen iso putki siinä moottorin päällä, joka näyttäisi vievän ilmanpuhdistimeen, oli kokonaan irronnut paikaltaan. Putki oli sellaista tiivistä metalliverkkoa eikä mitenkään tiukasti kiinni, ihan kädellä asettelemalla meni paikalleen. Mikä lie tuonkin tarkoitus. Viekö se lämmintä ilmaa putsarille vai mitä?) |
Kirjoittaja: | Ralle [ 13.11.2011 00:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX sisäilman puhallin ei pyöri, kosketushäiriö? |
Mitäs tekee jos lyöt kojetauluun tai tuonne hanskalokeron kohdille missä puhallin sijaitsee??? Jos lähtee pöyrimään niin hiilet voi olla loppu. |
Kirjoittaja: | Antiko [ 13.11.2011 01:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX sisäilman puhallin ei pyöri, kosketushäiriö? |
Täytyy kokeilla huomenna. Kummallista tuossa kuitenkin on se, että puhallin puhaltaa toimiessaan todella hyvin, ei mitään kitinöitä tai muita ongelmia. Pakkanen vain jotenkin sotkee sen, joku kontaktihäiriö sen täytyy olla. Pelkääjän puoleltako tuo puhallin löytyy? Eli sitä kautta täytyisi alkaa purkamaan. |
Kirjoittaja: | Antiko [ 13.11.2011 16:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX sisäilman puhallin ei pyöri, kosketushäiriö? |
Kiitos neuvoista. Tuossahan tuo meni isänpäivä kojelaudan alle ihmetellessä mutta kuntoon en saanut. Seuraavia juttuja kuitenkin selvisi: 1. Puhallin on merkkiä Behr - siistissä kunnossa, vika tuskin puhaltimessa. 2. Puhallin ei saa sähköä. Laiton valot päälle ja mittasin suoraan liittimestä - ei sähköä. Puhdistin samalla liittimen ja suihkuttelin CRC:n elektrospaytä. 3. Tutkin ja puhdistin vielä kaikki releet, joita löytyy tuosta 17 kpl. Manuaalissa esitellään vain 13, joten en tiedä mitä noista pitäisi edes epäillä vialliseksi. 4. Takaikkunan lämmitin ei välttämättä toimi, ikkuna ei tuntunut lämpimältä vaikka oli melko pitkään päällä. Ymmärtääkseni nämä laitteet saisivat samalta suunnalta sähköä (luin jotain toista ketjua, auto saattoi tuossa kyllä olla Xantia tai Xsara). Sorkin ja ravistelin myös kaikkia piuhoja, joita tuolta kojelaudan alta löysin sekä pelkääjän että kuljettajan paikalta. Yritin seurata noita puhaltimen piuhoja - toinen vei ylös johonkin mutikkaan. Ja toinen lähti tuonne säätimiä kohti. En kuitenkaan täysin ymmärrä miten tuo virta tuolla kulkee. Sähköä puhaltimelta kuitenkin puuttuu. Osaisiko joku auttaa? |
Kirjoittaja: | kaselin [ 13.11.2011 18:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX sisäilman puhallin ei pyöri, kosketushäiriö? |
Vs: lämmityslaitteen puhallin lakkasi toimimasta « Vastaus #6 : Heinäkuu 21, 2011, 18:24:17 » Lainaus Avaapa hantinpuoleinen jalkatilan yläverhoilu. Saat sieltä irti puhaltimen. Tarkista se, että pyörii kevyehkösti, ilman välyksiä ja toimii hyvin suoralla sähköllä. Jos ei, niin hiilet ja kollektori saattavat olla finito. Jos puh kunnossa eikä edelleen toimi, pitäisi löytää nopeudensäätövastuspaketti. (Se on yhdyssana, pitkä ![]() Jännitemittarilla, miks´ei merkkilampullakin, hyvä tarkistaa, tuleeko jännite nopeusvalintasäätimelle liittimeen B4. ja lähteekö jännite liittimistä eri nopeusasennoissa: B3, B2, B1, A1. Lähtevät voinee mitata myös tuosta vastuspaketista vastaavasti: 5, 4, 1, 2. Jos tulee, hyvä. Kun tulee 5:seen, niin muista liittimistä, tuossa järjestyksessä pitäisi lähteä jokaisesta alentuva jännite, Jos 3:ssa on jotain kuormaa. Siitä lähtee puhmoottorille. Jos esim. 5 tulee, mutta ei enää 4, niin 4 ja 5-asennon välinen vastus on poikki. Jos korjaat, tai hankit toisen etuvastuksen, niin puh on syytä olla kunnossa, muuten palaa uusikin vastus helposti. Huonokuntoinen, jäykästi pyörivä, voitelua tarvitseva puhmoottori ottaa virtaa paljon enemmän, kuin kunnossa oleva. Tässä joitain lähtökohtia, enkä kirjoittanut elimestäni mitään ![]() « Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2011, 18:37:39 kirjoittanut ealab » Ilmoita valvojille Kirjattu |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 13.11.2011 18:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX sisäilman puhallin ei pyöri, kosketushäiriö? |
Virtalukon pohja,koska ei lasinlämmitinkään toimi.. |
Kirjoittaja: | Antiko [ 13.11.2011 19:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX sisäilman puhallin ei pyöri, kosketushäiriö? |
Tuosta takalasinlämmittimestä en ole täysin varma, mutta eikös sen pitäisi tuntu melkoisen lämpöiseltä, kun 5-10 minsaa pitää päällä, eihän jää siitä muuten sulaisi. Ei tuntunut juurikaan lämpimältä. Ihmettelen vaan, että mitenkä tuo pakkanen sotkee tuon laitteen. Siis koko kesän on pelannut ihan priimasti - hyvät puhallustehot ja kaikki nopeudet 0-4 toimii moitteetta. Viime talvenakin tuo tuomi hyvin mutta toissa talvena taisi olla ensi kerran noita ongelmia. Silloin taisivat tulla kevättalvella ja kevään ja lämpimien säiden myötä ongelma hävisi. Jotenkin vain jostain katoaa kontakti, kun auto jäätyy. Lämmitysvastukset kuitenkin toimii ja pikkuisen tulee lämpöä rööreistä. Ennen tuo lämpö taisi palauttaa tuon kontaktin mutta nyt näyttää huonolta. Jos kyse olisi vaikka virtalukosta, niin eikö kontaktihäiriön pitäisi vaikuttaa muihinkin toimintoihin esim. valoihin? Yritin nitkutella noita johtonippuja, jotka menevät tuonne virtalukkoon mutta ei herännyt puhallin siitä. Auttaisikohan, jos irrottaisi nuo piuhat (3 nippua) ja vähän suihkuttelisi elekrospaytä ja pistäisi paikalleen? Takaluukun kanssa oli tuollainen ongelma, että tuosta liittimestä ei mennyt virta moottorille, elektrospray ei auttanut. Liittimen liikuttelu herätti moottorin, mutta eihän se pysynyt, kun luukkua aukoessa liitin aina pääsi liikkumaan. Korjaamolla sitten putsasivat liitintä jotenkin paremmin ja nyt tuo toimii moitteetta. Voisikohan tässäkin olla vastaava liitinvika? Onkohan noita liittimiä muitakin kuin tuo virtalukkoon menevä? |
Kirjoittaja: | Antiko [ 13.11.2011 19:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX sisäilman puhallin ei pyöri, kosketushäiriö? |
bxzxxm kirjoitti: Kokeile puhallin irrallaan akusta suoraan johdot napoihin,jos pyörii hyvin niin vois olla joko hapettuneet sulakkeet tai mahdollisesti miksei maadoitusvika Joo tuota piti kokeilla mutta kun puhallin on pelannut niin hyvin eikä virtapiuhaan tullut sähkö (siis siihen liittimeen, joka tökätään tuon puhaltimen kylkeen), niin ajattelin että vian täytyy olla jossain muualla. Missäs nuo sulakkeet muuten on? Tarkoititko reletaulua vai jotain muuta? Reletaulusta en muuten ota tolkkua, kun auton manuaalissa on ihan erilainen taulu kuin minulla, minulta löytyy 17 kpl releitä ja keskellä se pinsetti, jolla niitä vaihdelaan, manuaalissa noita on vähemmän. Mikähän rele ohjaa puhallinta? |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 13.11.2011 19:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX sisäilman puhallin ei pyöri, kosketushäiriö? |
Virtalukossa on kolmet kärjet,minun mielestä takalasin lämmitin on saman kärjen taka,Xantiaan ovat rakentanee rele väliin,ohjaus jostakin en muista mistä olikoha virtalukon toiselta kärjeltä,mutta tutki nyt se virtalukkon pohja,haulla pitäs löytyä viesti arkistosta.. |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 13.11.2011 20:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX sisäilman puhallin ei pyöri, kosketushäiriö? |
bxzxxm kirjoitti: Muistin juuri että minulla oli yhdessä xantiassa samanlainen vika ja kyselyissä ehdotettiin virtalukkoa,vaihdoin sen suosiolla mutta turhaan.Vika löytyi lämmityslaitteen esivastuksesta ja se sijaitsee puhaltimesta keskikonsoliin päin samassa tuulitunnelissa (se mistä tulee johdot puhaltimelle) irtoo pyöräyttämällä ja vetämälla ulospäin. Pitäähän se vika tutkia ja todeta ennenkuin osia vaihtaa... ![]() |
Kirjoittaja: | Ralle [ 13.11.2011 21:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX sisäilman puhallin ei pyöri, kosketushäiriö? |
bxzxxm kirjoitti: Muistin juuri että minulla oli yhdessä xantiassa samanlainen vika ja kyselyissä ehdotettiin virtalukkoa,vaihdoin sen suosiolla mutta turhaan.Vika löytyi lämmityslaitteen esivastuksesta ja se sijaitsee puhaltimesta keskikonsoliin päin samassa tuulitunnelissa (se mistä tulee johdot puhaltimelle) irtoo pyöräyttämällä ja vetämälla ulospäin. Kyllähän tuokin tekee puhaltimen mykäksi, jo pelkän liittimen huono kosketus saa sen aikaan.... |
Kirjoittaja: | Antiko [ 13.11.2011 21:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX sisäilman puhallin ei pyöri, kosketushäiriö? |
Tuo esivastus olisi halpa: Motonetissä vain 20 euroa, en sitten tiedä onko hyvä, siis toimiva. Näin siellä ilmakanavassa tosiaankin sellaisen metallisenmötikän, johon meni johto, joku liitinkin siinä taisi olla. Sitä vähän nitkuttelinkin muttei tapahtunut mitään. Tuo irroitus jäi vähän epäselväksi: mikähän osa siitä oikein irroitetaan, millainen tuo vastus on? Varmaan jotakin muutakin kuin vain tuo johto. Vinkistä olisi apua muuten täytyy vain nykiä ja arpoa. |
Kirjoittaja: | Antiko [ 14.11.2011 19:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: ZX sisäilman puhallin ei pyöri, kosketushäiriö? |
Puhallin puhaltaa taas, jippii! Eli vikana oli tuo esivastus kuten täällä epäiltiinkin. Motonetistä sai ihan vastaavan näköisen osan (19,90 e), joten eipä tullut kalliiksi tämä korjaus, aikaa tuossa kyllä paloi. Esivastus oli tosi tiukassa enkä saanut sitä millään irti (en liitintä enkä kiinnikettä), kun yritin tuolta alakautta (tilaa on vähän ja asento hankala mutta mahdollista vaihtaa tuotakin kautta). Niinpä päätin kokeilla yläkautta (ja näin se on varmaankin ajateltu). Siis pyyhkijä irti, helppo homma käännä kansi ylös siitä pyyhkijän alapäästä ja 13 mm lenkillä mutteri pois. Käännä pyyhin ylös ja se nousee helposti. Sitten pitää ottaa tuo muovinen sadevesikaukalo tuosta ikkunan alta pois. Se on kuudella torx-ruuvilla kiinni, minkä jälkeen kaukalo pitää nostaa varovasti sieltä ikkunatiivisteen alta esiin. (Tässä rauhallisuus ja lämmin halli olisivat poikaa, tein pihalla kylmässä ja onnistui niinkin). Ai niin, käännä lämppärin tehot sisäilmakierrolle siis nolla-asennosta vielä vielä vähän vasempaa. Tuo raitisilman luukku sulkeutuu ja esivastuksen irroittamiseen on enemmän työskentelytilaa. Nyt esivastus on jo hyvin näkyvissä: se on siinä oikealla heti ikkunan alla sellaisen mustan ritiläkannen alla. Ritilä nousee ihan nostamalla. Esivastus on se sellainen metallinen kämmeneen mahtuva murkula. Lähtee irti kääntämällä puolikierrosta myötäpäivään (niinhän se oli?) ja vetämällä ulos. Oli melko helppo irroittaa tätä kautta. Toista kautta en saanut liikkumaan. Sitten vedät vielä liittimen irti. Tässä minä tarvitsin kahta kättä ja voimaa (siksi en saanut sitä irtoamaan alakautta yhden käden sormilla). Uusi esivastus pistetään paikalleen käänteisessä järjestyksessä ja ritilä päälle. Sitten voi kokeilla, että toimiiko, ennen kamojen lopullista asentamista. Tuo muovisen sadevesikaukalon asettaminen takaisin etuikkunan alle on todella veemäistä hommaa, mutta sain sen takaisin siististi seuraavasti: Kun kaukalo on irti kannattaa ihan sormella vetää kaikki paskat pois sieltä ikkunan kumitiivisteen alta. Muutenkin tuo kaukalon alapuolinen osa on nyt hyvä puhdistaa kunnolla (minulta löytyy sielä 2-3 kourallista lehtiä ja neulasia). Aloitin kaukalon takaisinlaiton asettamalla ensin nuo neljä tappia reikiinsä sieltä alalaidasta ja sitten venytin tuolta lasin toisesta laidasta tuon tiivistekumin tämän sadekaukalon päälle. Laidoilta kumitiivistettä on enemmän, joten sen saa näin taiteltua. Keskeltä en saanut tiivistettä mitenkään kaukalon päälle mutta aloin vetää sitä kynnellä varovasti esiin tuon kaukalon alta, siis lähtien kummaltakin laidalta kohti keskustaa. Tässä en käyttäisi mitään työkalua, sillä joku ruuvimeiselin kärki voi leikata tuon tiivistekumin rikki. Kynnellä tuo tiiviste kuiten (ihme kyllä) nousi tuolta. Autoin samalla toisella kädellä niin, että yritin painaa tuota kaukaloa alaspäin minkä pystyin. Joten kuten sain tiivisteen tulemaan tuohon kaukalon päälle kuten pitään. Sitten vain torx-ruuvit paikalleen, pyyhkijän viiksi paikalleen ja homma well done! Kiitos kaikille kärsivällisyydestä ja hyvistä vinkeistä! |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |