|
Kirjoittaja |
Viesti |
mn41
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ABS-yksikkö Lähetetty: 19.02.2012 12:32 |
Viestit: 109
|
Vuosi sitten vaihdoin ko anturin siten, että katkaisin anturin johdon vapaalta näkyvältä osalta jarrusatulan päältä ja juottelin varaosaksi hankkimani käytetyn anturin johtoineen siihen kiinni ja suojasin liitoksen joustavalla sikafleksillä. Hyvin on vielä tähän päivään toiminut. Jos haluaa irroittaa koko anturin liitoksestaan saakka, niin hieman helpottaa, kun päästää tukivarren etupuolen pitkän pultin irti, jolloin johtoa on helpompi pujotella.Liitoskohta on tosiaan hankalasti piilossa takapalkin päällä. Peilin avulla sen paikallistin. Muistaakseni vasemman käden sai pujotettua takapöntön yli, että pääsi käsiksi liitokseen, kun tarkistin, että vika ei ollut liittimessä. Molemmat anturit taakse olen vaihtanut, ja tosiaan homman hankaluuden takia tuon juotoshomman tein oikealle puolelle. Niin ja kumpikin rikkoutui irrotuksessa," mut haittaaks se".
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ABS-yksikkö Lähetetty: 25.02.2012 00:54 |
Viestit: 265
|
mn41 kirjoitti: Vuosi sitten vaihdoin ko anturin siten, että katkaisin anturin johdon vapaalta näkyvältä osalta jarrusatulan päältä ja juottelin varaosaksi hankkimani käytetyn anturin johtoineen siihen kiinni ja suojasin liitoksen joustavalla sikafleksillä. Hyvin on vielä tähän päivään toiminut. Jos haluaa irroittaa koko anturin liitoksestaan saakka, niin hieman helpottaa, kun päästää tukivarren etupuolen pitkän pultin irti, jolloin johtoa on helpompi pujotella.Liitoskohta on tosiaan hankalasti piilossa takapalkin päällä. Peilin avulla sen paikallistin. Muistaakseni vasemman käden sai pujotettua takapöntön yli, että pääsi käsiksi liitokseen, kun tarkistin, että vika ei ollut liittimessä. Molemmat anturit taakse olen vaihtanut, ja tosiaan homman hankaluuden takia tuon juotoshomman tein oikealle puolelle. Niin ja kumpikin rikkoutui irrotuksessa," mut haittaaks se". No on todella hankalassa paikassa. Yksi käsi sinne palkin päälle mahtuu, mutta yhdellä kädellä liitosta ei saa irrotettua...tai ainakaan minä en saa. Liittimiä pitää kiinni toisissaan metalliklipsu, mikä pitäisi ensin irrottaa - mutta kun ei onstu yhdellä kädellä. Minkähänlaisella systeemillä liittimet ovat kiinni palkissa? Jos liittimet nimittäin saisi irti palkista (tai saahan ne, mutta tarkoitin että rikkomatta kiinnitystä), on niissä sen verran löysiä, että olisi sen jälkeen helpompi irrottaa toisistaan. Ei millään viitsisi alkaa 'puukottaa' tuota uutta Boschin anturin johtoa.
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ABS-yksikkö Lähetetty: 25.02.2012 08:27 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ensin vähän pölyjä pois jollain pensselillä...Koetapa painaa metalliklipsua pitkällä ruuvarilla, samalla sitten johdosta vetäen. Rungossa oleva kiinteä liitin on kiinni muovikielekkeessä, voisi irrota eteenpäin vetämällä. Saisi siten tehtyä tilaa, kunhan saa takaisin..Johtoa varten on myös kiinnikkeitä..Kuulemma johdon pistokkeineen saa kynkän takaa kierrettyä ja jopa läpiviennin muovikauluksenkin sitten laitettua.
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ABS-yksikkö Lähetetty: 25.02.2012 09:24 |
Viestit: 265
|
ealab kirjoitti: Ensin vähän pölyjä pois jollain pensselillä...Koetapa painaa metalliklipsua pitkällä ruuvarilla, samalla sitten johdosta vetäen. Rungossa oleva kiinteä liitin on kiinni muovikielekkeessä, voisi irrota eteenpäin vetämällä. Saisi siten tehtyä tilaa, kunhan saa takaisin..Johtoa varten on myös kiinnikkeitä.. Yritin jo ruuvarilla, mutta klipsu on sen verran tiukassa että en saanut sitä liikahtamaan yhtään. Täytyy ensin kokeilla jos saisi rungossa olevan liittimen irti (ehjänä), sitten pääsisi paremmin käsiksi koko liitinpakettiin ja klipsuun. ealab kirjoitti: Kuulemma johdon pistokkeineen saa kynkän takaa kierrettyä ja jopa läpiviennin muovikauluksenkin sitten laitettua. Häh...nyt tuli uusi sana...mikä on kynkkä?
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ABS-yksikkö Lähetetty: 25.02.2012 09:33 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
bigbro kirjoitti: Häh...nyt tuli uusi sana...mikä on kynkkä? Tukivarsi. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ABS-yksikkö Lähetetty: 25.02.2012 09:40 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
mn41 kirjoitti: Jos haluaa irroittaa koko anturin liitoksestaan saakka, niin hieman helpottaa, kun päästää tukivarren etupuolen pitkän pultin irti, jolloin johtoa on helpompi pujotella.Liitoskohta on tosiaan hankalasti piilossa takapalkin päällä. Ja enemmän helpottaa jos laskee koko takakelkkaa alas irroittamalla/löysäämällä ne 4 ruuvia jotka sitä autossa kannattelee.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
mn41
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ABS-yksikkö Lähetetty: 25.02.2012 15:05 |
Viestit: 109
|
Liitin siellä palkin päällä on tosiaan kiinni sellaisella kielekkeellä, johon se on muistaakseni työnnetty, mutta sitä en saanut siitä irti, koska sen takan oleva johto oli sidottu jollakin nippusiteen tapaisella kiinni palkkiin. Kun sen katkaisi, sai liittimen irroitettua siitä kielekkeestä ja johtoa pystyi vetämmään jonkin verran, jolloin liittimen pystyi irroittamaan ja anturin voi mitata vastusmittarilla. Minulla anturi oli rikki, joten katkaisin johdon anturin puolelta ja juottelin uuden paikalleen. Se hankalampi tapa on sitten pujotella uusi anturi johtoineen paikalleen, jos haluaa, että johto kulkee alkuperäistä reittiä, koska läpiviennit ovat hankalat.
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ABS-yksikkö Lähetetty: 25.02.2012 18:49 |
Viestit: 265
|
No niin, vaihdettu on. Olihan siinä hommaa kun on niin ahtaat paikat. Yksin siitä ei olis tullu mitään, apukädet tuli tarpeeseen. Liittimen irrottaminen sujui kun sai ensin liittimet irti palkista. Sen jälkeen hankalin homma oli saada ujutettua uusi johto paikoilleen alkuperäistä reittiä. Monella tapaa yritettiin ennenkuin keksittiin tapa millä se saatiin menemään eikä se sittenkään helppo homma ollut. Pääasia että nyt on vaihdettu ja näyttää toimivan. Kiitoksia vinkeistä!
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
|
|