Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XUD9 momenttikäyrä
ViestiLähetetty: 22.04.2012 13:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Onkohan jossain valmiiksi mitattua teho- ja/tai momenttikäyrää Beksän 1,9 vaparidieselille? Pitäisi tuon maamoottorin asetukset viritellä klapikoneen eteen sopiviksi. Nelosvaihteella tulee haluttu VOA-kierrosluku 1825 varvilla, mutta mietin vielä, kuinka loiva kurvi tulisi 7,5 kilowatin kuormituksella, jos pistäisikin viitosen pykälään? Ei toistaiseksi ole erillistä säätäjää, vaan Boschilaisen omalla ajattelin ensin kokeilla.

Kuva
Kuva



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XUD9 momenttikäyrä
ViestiLähetetty: 22.04.2012 14:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Vääntökäyrän pystyy arvioimaan aika lähelle totuutta huippuväännön ja huipputehon vääntömomentin pisteiden väliin.
Vaparidieselin vääntö laskee näiden pisteiden välillä kutakuinkin lineaarisesti. Samoin momentin kasvu ennen huippuvääntömomentin kierroslukua on ennustettavissa tehokäyrän perusteella.

Mitkäs tuon speksit ovat? Voisin illemmalla hieman katsoa mitä niistä saisi ulos.
Minulla on valmis taulukkolaskentapohja, josta saa ulos myös vaihteistolta ulostulevan momentin eri vaihteilla mikäli välityssuhteet ovat tiedossa. Vaihteiston hyötysuhdetta pitää vähän ravistella hihasta mutta tässä tapauksessa tarve ei liene aivan ehdottoman tarkka?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XUD9 momenttikäyrä
ViestiLähetetty: 22.04.2012 21:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
svc kirjoitti:
Vääntökäyrän pystyy arvioimaan aika lähelle totuutta huippuväännön ja huipputehon vääntömomentin pisteiden väliin.
Vaparidieselin vääntö laskee näiden pisteiden välillä kutakuinkin lineaarisesti. Samoin momentin kasvu ennen huippuvääntömomentin kierroslukua on ennustettavissa tehokäyrän perusteella.

XUD9: 118 Nm@2000 rpm, 47 kW@4600 rpm
XUD9A: 120 Nm@2000 rpm, 51 kW@4600 rpm

rmattila kirjoitti:
Nelosvaihteella tulee haluttu VOA-kierrosluku 1825 varvilla

Ilmeisesti kuorma on melko pieni suhteessa maksimitehoon tuolla kierrosluvulla jos säätäjä pysyy vielä laskevan momentin alueella. Jos et halua rakentaa "omasta päästä" uutta säädintä pumppuun niin tuon toiminnan viitosvaihteella näkee helpoiten kokeilemalla. Tuollaisen vakiokierrossäätimen tekeminenkään ei ole mikään ameriikantemppu jos vaan sopivat jouset löytyy jostain. Pumpun omillakin jousilla saattaisi päästä aika lähelle totuutta kun kuitenkin maksimisyöttöä lähdetään momenttihuipun jälkeen rajoittamaan ja silloin ollaan aika lähellä noita toimintakierroksia.

(edit) Elä hitossa mene noin lähelle pyöriviä akseleita tuommoisissa hihoissa!



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XUD9 momenttikäyrä
ViestiLähetetty: 22.04.2012 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Nyt olisi arvio momenttikäyrästä XUD9A:lle. Tai oikeammin suorasta. XUD9A:n momentin nousu on vain 14%, joten momenttikuvaajan voi olettaa olevan kutakuinkin suora niiden välillä. Maksimitehon kierroksilla momenttia saadaan 105 Nm.

Ongelmaksi tulee kierroslukualue 800-2000 1/min. Tämän alueen arviointi on aika pitkälle vain arvausta.
Sitten pitäisi jostain ravistella ne vaihteiston välitykset. Tosin nehän saa vaikka mittaamalla VOA:n ja moottorin pyörimisnopeudet eri vaihteilla. Vaikkapa 1000 1/min kierroksilla.

Ja totta: pyörivien osien suojaukset kannattaa hoitaa kuntoon. Jos ei oman, niin muiden turvallisuuden takia.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XUD9 momenttikäyrä
ViestiLähetetty: 22.04.2012 22:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Pienihän tuo 7,5 kW teho tuolle koneelle on, ongelmana vaan että tehontarve vaihtelee melkein nollan ja 7,5 kW:n välillä, ja jos säätäjä ei ole tarpeeksi jyrkkä, kierrokset nousevat kuormittamattomana liikaa ja hydrauliikkaöljyt alkavat lämmetä. Kai se on tuolla nelosella paras koittaa alkuun.

Ja kyllä tuohon suojat tulee sitä mukaa kun kerkiää:
Kuva
Kuva



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XUD9 momenttikäyrä
ViestiLähetetty: 23.04.2012 07:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tutun näköinen pahka ;)

Kuva



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XUD9 momenttikäyrä
ViestiLähetetty: 07.05.2012 14:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Onko kukaan vaihdellut Bossilaiseen ruiskupumppuun säätäjän jousta? Eli onko miten luokse päästävissä, jos tuota koittaisi vähän muuttaa löysempään suuntaan kierrosvaihteluiden tasaamiseksi?



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XUD9 momenttikäyrä
ViestiLähetetty: 07.05.2012 19:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
rmattila kirjoitti:
Onko kukaan vaihdellut Bossilaiseen ruiskupumppuun säätäjän jousta? Eli onko miten luokse päästävissä, jos tuota koittaisi vähän muuttaa löysempään suuntaan kierrosvaihteluiden tasaamiseksi?

Sammutussolenoidi pois, kaasuvivusto irti. 4 ruuvia auki ja kantta ylös samalla kun painaa kaasuakselin kannen holkista läpi. Säätäjäjousisto on kiinni säätövivussa ihan vain lovessa mutta se on helpompi irroittaa kun kaasuakseli on irti kannesta.

Tyhmäkäyntijousi on siellä tyhjäkäynninsäätölirpattimen luona, pumpun takapuolella, se kannattaa koukata irti heti kun kansi on sentin verran irrallaan. Peili on hyvä apuväline.

Samalla kannattaa vaihtaa se kaasuakselin ookkumi koska muuten jää uudessa elämässä vuotamaan.

Sammutusolenoidin poistaminen on tarpeellista kokoonpanovaihetta varten: säätäjän akseli on tosi hankala saada paikalleen kun kansi ottaa sammutussolenoidiin kiinni.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XUD9 momenttikäyrä
ViestiLähetetty: 07.05.2012 20:21 

Viestit: 27
Paikkakunta: Lounais-Savo
Otin aikoinaan käyttöön beksiini uudemman kauan seisoneen moottorin,tein täys rempan.Mutta polttoaineen siirtopumppu ei oikein toiminut.Otin syöttöpumpun irti ja purin.Tiivisteet löytyi mutta uutta polttoainepumppua ei siihen hätään ollut.Se on syöttöpumpun keskellä epäkeskolamelli tyyppiä.Pumpun ulkokehä oli karstoittunut,hioin sen puhtaaksi ja se näytti kuin uudelta.Pumppu kasaan ja se toimi liikenteessä hyvin.
Pumpun käyrästö löytyy. Bosch VE Pumps diesel distributor fuel-injektion pump VE ,aapisesta.
Lisää on ja hyviä kuvia VE pumpusta.Renault 1.6L diesel injektion pump rebuild-part 1.
Sekä toinen osa.Part2 Renault 1.6 L diesel injektion pump assembly.Nämä taitaa vielä löytyä netistä.



Ensin oli Herbaa sitten tuli turpaan,sitten meni mukavasti muutenvaan?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XUD9 momenttikäyrä
ViestiLähetetty: 07.05.2012 22:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Tuommoinenko kummajainen siellä mahtaa lymyillä jousen virkaa hoitamassa?

Kuva



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XUD9 momenttikäyrä
ViestiLähetetty: 07.05.2012 22:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Kuva



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XUD9 momenttikäyrä
ViestiLähetetty: 07.05.2012 23:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Siinähän se. Kun venyttelet tuota pakettia niin hoksannet toimintaperiaatteen eli nuo päässä olevat hentoiset jouset ovat käynnistystä varten ja tuolla "häkissä" on 2 erilaisella esijännitysvoimalla olevaa jousta. Ensimmäinen alkaa liikkumaan vääntöhuipussa ja jälkimmäinen rajoittaa maksimikierrokset.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XUD9 momenttikäyrä
ViestiLähetetty: 08.05.2012 00:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Äkkipäätä kuvittelisi, että nuo 2 jousta häkistä ulos, ja yksi pitkä suht löysä tilalle, niin säätökäyrä jyrkkenee. Maksimikierrokset tippuvat samalla, mutta se ei voimakonekäytössä haittaa.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XUD9 momenttikäyrä
ViestiLähetetty: 08.05.2012 06:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 433
Paikkakunta: Eurajoki
Juuri noin. häkkyrä pois ja säätöhaarukan nippelin ja kaasuvipuakselin tilalle tavallinen jousi.
Nyt en muista millaisen itse laitoin kun rakensin kuormantuntevan pumpun.

Täällä tietoa Boschin VE -pumpuista

http://www.dieselbookmarks.com/bombers/VEPump.pdf



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: