Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Autopalo
ViestiLähetetty: 26.07.2012 10:06 

Viestit: 217
Paikkakunta: Helsinki
Olin pyöräilemässä aamukahville Naantalin rantaan, kun huomasin aivan keskustassa
henkilöauton jonka konepellin alta tuli savua. Samassa siihen ryntäsi auton omistaja.
Katseli hetken ja juoksi kadun varressa olevaan liikkeeseen sisään, kävi hakemassa vadillisen vettä jonka heitti konepellin päälle. Huusin miehelle, että soita palokunta. Paloasema on saman kadun varressa
muutaman sadan metrin päässä. Paikalle tuli pari pakettiautoa ja sammuttimiakin löytyi.
Useampi sammutin tyhjeni mutta kun konepelti oli kiinni ei niistä paljoa apua ollut.
Palokunta tuli paikalle n. 10-15 min siitä kun havaitsin tilanteen. Kertokaapa tietäjät, miten tulisi toimia jotta minimoisi vahingot. Ei kai tuossa olisi ollut mitään vaaraa avata heti konepelti ja vaahdottaa.
Kuulin jonkun sanovat että ei saa avata peltiä, se saa happea ja liekit tulee silmille.
Tuo kuljin tuhoutui.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 26.07.2012 10:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
Joku muu voi selittää mitenkä näissä valitettavan yllättävissä tilanteissa tulisi teoriassa toimia, mutta ainut kohdalleni sattunut XM:n moottoripalo sammui nätisti jauhesammutinta vähän näyttämällä. Konepelti tietenkin auki, palavan ja todennäköisesti myös laskeutuvan auton alle ryömiminen ei kuulosta kovinkaan järkevältä.



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 26.07.2012 11:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1114
Ei kai sitä konepeltiä tartte kuin sen verran raottaa että saapi sammuttimen letkun pään konehuoneen puolelle ja siitä tussauttaa..



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 26.07.2012 11:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Ei kai tuossa olisi ollut mitään vaaraa avata heti konepelti ja vaahdottaa"

Ei onnistu avaaminen, liekki tulee näpeille todella samantien jos ei ole hanskoja. Ainoa oikea tapa varmistaa tämä ongelma on tehdä niin että pitää pitkavartiset nahkahanskat takakontissa sen REILUN palopullon kanssa ja reilu tarkoittaa kuutta kiloa. Itselläni on pitkävartiset nahkahanskat ja 2 x 2 kg pulloja.
Miettikääs jos sulla kytee palo kannen alla ja avaat sen niin mihin suuntaan se kuumuus puskee? Ja varsin jos kyseessä on liekin tynkää jo tarjolla niin se leimahtaa naamalle välittömästi rakosesta. Eli matalassa kyykyssä nahkahanskat kädessä raotusta ja piiitkä ruuttaus.

Moottorin ikävin asia siellä on jarruneste, se leimahtaa sitten muuten ennen bensiiniä ja jos ette usko niin voi kokeilla. Paloturvallisuustestissä jossa olin joskus mukana niin näytettiin miten bensaa ruiskautettiin kuumalle hlöauton pakosarjalle, se höyrystyi pois mutta kun pikku ruiskaus jarrunestettä sujautettiin pakosarjalle niin johan leimahti ja samantien. Jarrunesteen leimahduspiste on jo jopa sadassa asteessa ja vanha jarruneste sisältää paljon vettä joka assisteeraa sen höyrystymistä kun taas bensa, bensiinin syttymisherkkyyttä liioitellaan; bensiini syttyy pelkästä kuumuudesta vasta yli 400 °C lämpötilassa. Jarruneste on todella naurettavan huterassa purkissa muutenkin tuolla moottoritilassa ja sitä on heti tarjolla palamiseen jopa puolilitraa kun taas bensiiniä ei ole juuri ollenkaan tarjolla kun kyseessä on sammuksissa ole moteur.
No jopas tuli taas turvaterveiset :D



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 26.07.2012 12:42 

Viestit: 5126
Erilaistakin tietoa on saatavilla:
95E10, 98E5
Leimahduspiste < 0 °C
Itsesyttymislämpötila > 280°C (arvio)

DOT4 (ei tainnut kuitenkaan olla LHM:stä kyse, sitä olisi vielä paljon isompi kanisteri konepellin alla)
Leimahduspiste > 100°C
Itsesyttymislämpötila >300°C

Noista:
http://www.neste.fi/doc/ktt/13866_fin.pdf
http://www.korrek.fi/binary/file/-/id/113/fid/398/


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 26.07.2012 12:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 217
Paikkakunta: Vantaa
Kun sitä jarrunestettä ei ole, niiin kuinkapa LHM syttyy, huonosti vai hyvin? Ei ole tullut kokeiltua.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 26.07.2012 13:34 

Viestit: 5126
Kyllä LHM:kin palaa, mineraaliöljyä kun pääosin on, tämä tuli ensin vastaan:
http://www.ate.de/generator/www/com/en/ ... lus_en.pdf
Leimahduspiste : > 110 °C
Itsesyttymislämpötila : > 350 °C


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 26.07.2012 14:51 

Viestit: 217
Paikkakunta: Helsinki
Jos tuossa naantalin tilanteessa olisi edes avattu konepelti tuulihakaan, raosta olisi
voinut sammuttimella suihkuttaa ja olisi ehkä selvitty pienillä vaurioilla.
Nyt ammuttiin konepellin päälle, maahan ja etumaskiin ja vielä melko etäältä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 26.07.2012 22:27 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Ja sammuttimestakin sen verran, että jonkin verran piti etsiä 2 kg:n sammutinta, jossa on letku eikä vain suora suutin pullossa. Toivon mukaan letkun sentään saisi jostain raosta ujutettua edes palon lähdettä kohti.



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 27.07.2012 08:16 

Viestit: 5874
Paikkakunta: Lahti
Joissain linja-autoissa näkyy olevan takapellissä läpällinen sammutusreikä, siitä vaan valmista reikää konepeltiin, tai muoviin :mrgreen:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 27.07.2012 08:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
Pari kuorma-autoa on syttynyt vauhdissa palamaan. Sisuja tietenkin. Silloin ei ollut sammuttimia mukana. On aika vaikea saada siististi tien reunaan, tai pysäkille, kun hytti on hetkessä täynnä savua.
Ekalla kerralla pakettiauto pysähtyi ja sai palon juuri ja juuri sammumaan, ennenkuin sammutin tyhjeni. Pääjohtosarja uusiksi, ja vähän sisustuksia ja virtalukko.
Toisella kerralla oli pienempi nopeus, joten sain nopeasti pysäytettyä. Pääkytkin auki, niin sammui ennenkuin tuli isompia liekkejä.
Taas uusittiin pääjotosarja ja virtalukko.
Nykyäänhän kuorma-autoissa sammutin on vakiovaruste.
Sammutin on halpa vakuutus.
Ei mulla ole vanhemmissa Sitikoissa palovakuutuksia ja se sammutinkin saattaa jäädä toiseen autoon.
Kun tuli asia esille, niin täytyy varmistaa sammuttimen tämän hetkinen sijainti. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 27.07.2012 08:40 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kilon sammutin löytyy kuskinpuoleisen takapenkin selkänojan takapuolelle kiinnitettynä. Irrotus sivuoven, tai takakontin kautta. Varsinkin isommat pullot eivät taida sopia parhaaseen paikkaan, kuskin penkin eteen, lattialle?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 27.07.2012 09:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
ealab kirjoitti:
Kilon sammutin löytyy kuskinpuoleisen takapenkin selkänojan takapuolelle kiinnitettynä. Irrotus sivuoven, tai takakontin kautta. Varsinkin isommat pullot eivät taida sopia parhaaseen paikkaan, kuskin penkin eteen, lattialle?

Tekeekö tuollaisilla kilon pienoissammuttimilla mitään? Tähän asti olen luottanut kuuden kilon sammuttimeen, suuntauksella ei ole niin väliä ja letkulla ei turhaan polta näppejä, mutta se vie vähän turhan paljon tilaa takamatkustajien jalkatilassa.



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 27.07.2012 10:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Niillä sammuttimen kiloillahan ei ole sitten välttämättä mitään tekemistä sen sammutuskyvyn kanssa, vaikka sen nyt pitäisi sammutusaineen määrä karkeasti kertoakin. Katsokaa ennemmin sitä teholuokitusta, voitte yllättyä. Toisaalta pilipalisammuttimissa merkintöjäkin on vääristelty.

Tuossa on esimerkki kahdesta samanhintaisesta 6 kg sammuttimesta, joissa ainakin ilmoituksen mukaan on merkittävästi erilainen sammutuskyky:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-2689
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-2676

Jauhesammutin on kyllä varsin ikävä sammutuksen jälkeen. Siivoamista nimittäin riittää eli sillä ei autoa välttämättä pelasteta, vaikka palo sammuukin. Kalvovaahtosammutin on jo paljon näppärämpi, mutta se ei tietenkään sovellu ympärivuotiseen käyttöön. Hiildioksidisammutin on toki siistein ratkaisu neste- ja sähköpaloihin, mutta sillä sammutetaan niin erilaisella tavalla kuin esimerkiksi jauhesammuttimella, että epäonnistumisen vaara on suuri ilman harjoittelua. Ja järkevän tehoinen hiilarisammutin on kuitenkin kohtalaisen iso autossa raahattavaksi.

Joskus tuli katseltua kauempaa, kun muutama 6 kg sammutin tyhjennettiin auton eteen. Paloon asti ei autoilija/sammuttaja oikein saanut tavaraa menemään. Liekkiä ei tainnut vielä näkyä, kun aloitti sammutusyrityksen. Kuitenkin sen verran tehokkaasti paloi, kun palokunta kerkesi paikalle muutaman kilometrin päästä, että saivat ihan reilusti sammutella ja palo oli silloin levinnyt jo matkustamoon asti.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 27.07.2012 15:07 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
ealab kirjoitti:
Korjaan, kahden kilon sammutin löytyy kuskinpuoleisen takapenkin selkänojan takapuolelle kiinnitettynä. Irrotus sivuoven, tai takakontin kautta. Varsinkin isommat pullot eivät taida sopia parhaaseen paikkaan, kuskin penkin eteen, lattialle?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 27.07.2012 16:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Palloidiootti kirjoitti:
Tekeekö tuollaisilla kilon pienoissammuttimilla mitään? Tähän asti olen luottanut kuuden kilon sammuttimeen, suuntauksella ei ole niin väliä ja letkulla ei turhaan polta näppejä, mutta se vie vähän turhan paljon tilaa takamatkustajien jalkatilassa.
Kilon sammuttimella ei tee oikeastaan mitään. Kaksikiloisellakin pitää osua heti oikeaan paikkaan ja se on on hieman alamittainen sellaiselle, joka ei ole sammutinta koskaan käyttänyt. 6 kg:lla saa jo henkilöauton sammumaan suhteellisen helposti mutta auto saattaa silti olla lunastuskunnossa, ellei jauhetta siivota pois tosi huolella. Se muuttuu ajanmittaan syövyttäväksi; ruostuttaa auton ja huonosti suojatut sähköliittimet. Jauhe on kai pääosin tavallista ruokasoodaa.

Sammutuskyvystä voi kuitenkin todeta, että kuusikiloisella sammuu paljon isompi poppa, kuin kaksikiloisella huolimatta siitä, mitä pullon kyljessä lukee.

Haloni olisi erinomaista mutta on vaan nykyään kiellettyä ilmakehää tuhoavana.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 27.07.2012 19:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Vähän OT: onko sammutin pakollinen kun matkaa autolla Viroon ja Latviaan? Joku sanoi että o. Minkäkokoinen ?



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 27.07.2012 20:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 159
Paikkakunta: Siuntio
Lainaa:
onko sammutin pakollinen kun matkaa autolla Viroon ja Latviaan? Joku sanoi että o.

On: http://ec.europa.eu/transport/road_safe ... dex_fi.htm
ja on: http://ec.europa.eu/transport/road_safe ... dex_fi.htm
Virossa ainakin riittää melko minimaalinen versio: "Sõiduautos 1 tulekustuti minimaalse tulekustutusaine massiga 1 kg", Latviassa ilmeisesti samanmoinen kun kiloisia "Ugunsdzēšamais aparāts" kovasti autoihin myyvät, esim. tuolla: http://www.salidzini.lv/search.php?q=ug ... %81ti+auto .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 27.07.2012 20:26 

Viestit: 3655
Kamala aihe! Jostain syystä olen pelännyt kaikenlaisia paloja, erityisesti autopaloja, koko ikäni! Mutta jos suljen silmäni aiheelta, mitään paloa ei tule, eikö? :?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 27.07.2012 21:20 

Viestit: 5874
Paikkakunta: Lahti
Putkimies22 kirjoitti:
Vähän OT: onko sammutin pakollinen kun matkaa autolla Viroon ja Latviaan? Joku sanoi että o. Minkäkokoinen ?


On, minusta vaaditaan 2kg sammutin, se ainakin riittää sitten kaikkialle muuallekin, alle 20€ moinen maksaa ja ikinä sen olemassaoloa ei ole kyselty yhtään missään + ensiapulaukku ja huomioliivi.

Ja Viron promilleraja on 0 vaikka tuo linkki 0,2 väittää!



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 27.07.2012 23:15 

Viestit: 725
Kannattaako yrittää tohottaa sammuttimella, jos vaikka ei menekään lunariin? Näin ainakin vanhan auton osalta. Irtokamat vaan pois sisältä, sitten räpsimään kuvia älykännyllä jotka voi linkittää heti feispuukkiin. :)

Ps. Hoitakaa vakuutukset kuntoon ja jättäkää palomiehille hommia, autopalot on ihan kivoja akteja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 27.07.2012 23:34 

Viestit: 5874
Paikkakunta: Lahti
Janne L kirjoitti:
Kannattaako yrittää tohottaa sammuttimella, jos vaikka ei menekään lunariin? Näin ainakin vanhan auton osalta. Irtokamat vaan pois sisältä, sitten räpsimään kuvia älykännyllä jotka voi linkittää heti feispuukkiin. :)


Aina kannattaa, vakuutusyhtiöltä saa uuden sammuttimen sen ikivanhan tarkastamattoman tilalle, minkäs sille voi jos ei osaa sammuttaa :lol:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 29.07.2012 12:23 

Viestit: 91
Paikkakunta: Loppi
Ainakin tulitöissä sammutinvaatimus on määritelty nimenomaan tuon teholuokituksen mukaan.
Miten lie ajoneuvoissa, "2kg" vai joku teholuokitus ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 29.07.2012 14:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Xari kirjoitti:
Ja Viron promilleraja on 0 vaikka tuo linkki 0,2 väittää!


...niinno välillä 0,00 - 0,2 on rangaistus poliisiviranomaisen toimenpide, 0,2-0,49 napsahtaa muiden sakkorangaistusten lisäksi enintään 6 kk ajokielto oikeusasteessa ja 0,50 ylittyessä on ajoneuvon takavarikointi lähellä...

Valvontaa ja linjaa on kiristetty myös tänä kesänä, joten kannattaa ajella täysin nollalinjalla.



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Autopalo
ViestiLähetetty: 29.07.2012 14:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Xari kirjoitti:
Aina kannattaa, vakuutusyhtiöltä saa uuden sammuttimen sen ikivanhan tarkastamattoman tilalle, minkäs sille voi jos ei osaa sammuttaa :lol:


...ja jos ei ole omassa palavassa ajoneuvossa sammutinta, kannattaa pysäyttää ensimmäinen matkailuauto: sieltä iloinen karavaanari tulee vuosileimatun katsastusvarusteen kanssa pruuttailemaan... :P



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Xari ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: