Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Puskurin maalaus
ViestiLähetetty: 17.05.2009 16:48 
Tarkoitus on sitten maalata (eikä vaihtaa) beksin etupuskuri. Mastonin spraymaali ja primer ovat jo odottamassa, sitä pientä korjausmaalipulloa en vielä ole löytänyt oikean väristä, mutta meen huomenna vielä etsiskelemään. Molemmissa etukulmissa on korjattavaa, oikealla aika paljonkin. Miten pääsisin vähemmällä, irrotanko puskurin, jossa mm. etusumarit ja lämmittimen johto, vai suojaanko kaikki ei-maalattavat kohdat? Tuleekohan tuo maali pysymään? Joku edellisistä omistajista on yrittänyt korjailla sitä mutta aika huonolla menestyksellä.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Puskurin maalaus
ViestiLähetetty: 17.05.2009 18:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
...toiselta foorumilta poimittuna herra "mikak" kertoo seuraavaa:

1.Hiot pinnan hienolla hiekkapaperilla, jos naarmuja yms... niihin ensin vähän karheampaa ja sitten hienolla viimeistely.800 paperi on hyvä veden kanssa viimeistelyssä.

2.tämän jälkee puhdistat koko puskurin kauttaaltaan jollakin rasvanpoisto aineella

3.tämän jälkeen maalaat puskurin kauttaaltaan ensin muovipohjatartunta maalilla vaikka pariinkin otteeseen.

4.kun muovipohjamaali on kuivunut siihen hienolla paperilla (esim.800) kevyt hionta että pinta menee hieman rikki.

5. tämän jälkeen muutama ohut kerros hiontatartunta pohjamaalia, joka täyttää pienen pienet kolot ja näin eivät sitten haittaa lopullisessa maalipinnassa.

6.kun hiontamaali on kuivunut myös siihen pintaan kevyt hionta ja tämän jälkeen vielä pölyn putsaaminen.

7.ja ei muutakuin maali päälle.



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Puskurin maalaus
ViestiLähetetty: 17.05.2009 19:17 
2cvkimmo kirjoitti:
...toiselta foorumilta poimittuna herra "mikak" kertoo seuraavaa:

1.Hiot pinnan hienolla hiekkapaperilla, jos naarmuja yms... niihin ensin vähän karheampaa ja sitten hienolla viimeistely.800 paperi on hyvä veden kanssa viimeistelyssä.

2.tämän jälkee puhdistat koko puskurin kauttaaltaan jollakin rasvanpoisto aineella

3.tämän jälkeen maalaat puskurin kauttaaltaan ensin muovipohjatartunta maalilla vaikka pariinkin otteeseen.

4.kun muovipohjamaali on kuivunut siihen hienolla paperilla (esim.800) kevyt hionta että pinta menee hieman rikki.

5. tämän jälkeen muutama ohut kerros hiontatartunta pohjamaalia, joka täyttää pienen pienet kolot ja näin eivät sitten haittaa lopullisessa maalipinnassa.

6.kun hiontamaali on kuivunut myös siihen pintaan kevyt hionta ja tämän jälkeen vielä pölyn putsaaminen.

7.ja ei muutakuin maali päälle.


Erittäin hyvä ja täydellinen ohje. Tuon pohjalta kun lähtee tekemään niin pitäisi onnistua. Ja mielellään puskuri irrotettuna.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Puskurin maalaus
ViestiLähetetty: 21.05.2009 23:45 
Näköjään Haynesilla saa heittää vesilintua, ainakin jos puskurin irrotus on kyseessä! "Unscrew and remove the five bolts." Joo joo ja hehehe. Niitä "five bolts" ei löytynyt. Löytyi "three bolts" ja neljä ihme metalliklipsikiinnitystä, jotka oli todella vaikea irrottaa. Tässä vaiheessa tarvitsin avukseni lisää fyysistä voimaa, ja hänen avullaan puskuri lopulta irtosi. Puskuria irrottaessa keskusteltiin ISOIN KIRJAIMIN, mutta mikään ei näköjään onnistu niin helpolla kuin mitä Haynes antaa ymmärtää. Nyt kuitenkin puskuri on irrotettu (kiitos fyysistä voimaa omaavan avustajan), pesty, hiottu ja odottaa uutta maalia. Takaisin kiinnitys on sittten taas oma juttunsa!


   
 
 Viestin otsikko: Re: Puskurin maalaus
ViestiLähetetty: 22.05.2009 01:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Lemon kirjoitti:
Näköjään Haynesilla saa heittää vesilintua, ainakin jos puskurin irrotus on kyseessä! "Unscrew and remove the five bolts."

Tämä koskee lähes kaikkia operaatioita, ei näissä manuaaleissa ole koskaan otettu huomioon sitä että kiinnityspultit /mutterit on totaalisen ruostuneet, eivätkä aukea ilman liotushoitoa tai kuten näissä puskurikiinnitysten peltivastamuttereissa, mitenkään säällisesti vaan ne porattava/rälläköitävä lähes säännönmukaisesti.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Puskurin maalaus
ViestiLähetetty: 22.05.2009 01:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Jep, varsin puskureiden kanssa on ihan "normi päivä" kun alkaa irrotteleen. Itelläni edessä erään 11 vuotiaan etupuskurin irrotus... laitoin pulteille jo viikko sitten liotusta ja öljyä päälle. Kyllä ne siitä sitten irti katkeaa :mrgreen:



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Puskurin maalaus
ViestiLähetetty: 22.05.2009 02:30 

Viestit: 2699
12Soupapes ja Cikatti.

Ei tuossa GTI:n puskurin irrottelussa ole kyse ruostuneista pulteista eikä muttereista. Siinä yläreunan pultit ovat kiinni muovimuttereissa ja aukeavat kyllä. "Lemon" tarkoittaa niitä alareunan väkäsklipsejä, tai ihme metalliklipsikiinnitystä, kuten hän kertoo. Ne uskovat vain ja ainoastaan sitä raakaa voimaa.

Sille, joka muutaman kerran tuollaisen on irrottanut, homma ehkä on vähän helpompi kun ei tarvitse koko aikaa pelätä että mitähän rikon kun tätä irti revin. Takaisin kiinni se alareuna kyllä menee ihan kohtuudella.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Puskurin maalaus
ViestiLähetetty: 22.05.2009 22:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
Lemon kirjoitti:
Näköjään Haynesilla saa heittää vesilintua, ainakin jos puskurin irrotus on kyseessä! "


Heh, tästä muistui mieleen vanhan patongin ajalta hauska juttu, jonka tähän kopsaan. Muistaakos 2cvkimmo?

Translating a Haynes Car Repair Manual

Haynes: Rotate anticlockwise.
Translation: Clamp with molegrips, then beat repeatedly with hammer.

H: This is a snug fit.
T: You will skin your knuckles.

H: This is a tight fit.
T: Not a hope in hell mate.

H: Pry.
T: Hammer a screwdriver into.

H: Retain tiny spring.
T: "Jeez, what was that nearly had my eye out?"

H: Compress.
T: Squeeze with all your might, jump up and down on, swear at, throw at garage wall, then search in the dark corner for a while muttering "bugger" repeatedly under your breath.

H: inspect.
T: Squint at really hard and pretend you know what you are looking at, then declare in a knowing voice to your wife: "Yep, as I thought, it´s going to need a new one!"

H: Get an assistant.
T: Prepare to humiliate yourself in front of a friend.

H: Refitting is the reverse sequence to removal.
T: ...but you swear in different places.

H: Prise away any locating pegs.
T: Snap off.

H: Index.
T: List of all the things in the book bar the one you want to do.



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Puskurin maalaus
ViestiLähetetty: 23.05.2009 01:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 35
Paikkakunta: Tampere
> Sille, joka muutaman kerran tuollaisen on irrottanut, homma ehkä on vähän helpompi kun ei tarvitse koko aikaa pelätä että
> mitähän rikon kun tätä irti revin. Takaisin kiinni se alareuna kyllä menee ihan kohtuudella.

Ensin toisella puolella lyödään talttapäinen ruuvimesseli avaamaan kahta reunimmaista klipsiä senverran, ettei kynnet enää pure kiinni puskurimuoviin. Vedetään puskuri siltä puolelta puoliksi pois paikoiltaan. Sama toistetaan toiselta puolelta, ja puskuri on suhteellisen vähällä voimalla käsissä.

Tai jotenkin..



C5 Break 2.0 -02 & Jumper 2.2 -09. Taloudessa myös 308 1.6 CNG
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Puskurin maalaus
ViestiLähetetty: 23.05.2009 17:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Lemon kirjoitti:
Näköjään Haynesilla saa heittää vesilintua, ainakin jos puskurin irrotus on kyseessä! "Unscrew and remove the five bolts." Joo joo ja hehehe. Niitä "five bolts" ei löytynyt. Löytyi "three bolts" ja neljä ihme metalliklipsikiinnitystä, jotka oli todella vaikea irrottaa.
Siulla on liian uus BX. Vähän vanhempiin tuo ohje pätee.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Puskurin maalaus
ViestiLähetetty: 23.05.2009 17:33 

Viestit: 2699
laakeri kirjoitti:
Siulla on liian uus BX. Vähän vanhempiin tuo ohje pätee.


Joo, mutta sitten jo on niitä ruosteisia tiukkoja pultti/mutteri-juttuja. Vielä pahempi.

"Suo siellä, vetelä täällä."



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Puskurin maalaus
ViestiLähetetty: 24.05.2009 13:26 
Nii onhan tuo BX kieltämättä aika uusi , ei vielä edes ihan parikymppinen ;) Mulla kun on vaan näitä vähän uudempia autoja...
Puskuria irrotellessa löytyi kuvan mukainen muoviosa, oli ritilän takana kiinnitettynä nippusiteillä, mikähän tarkoitus sillä on ollut? Ei kai noin hankalassa paikassa sentään ole mitään vuodenaikojen mukaan kiinnitettävää/poistettavaa? Siinä on viiksilogon yläpuolella 9561207380.
Kuva


   
 
 Viestin otsikko: Re: Puskurin maalaus
ViestiLähetetty: 24.05.2009 13:54 
...tarkemmin katseltuani tuota mystistä osaa huomasin, että se on kotitekoinen, eli siitä on toinen kiinnike poikki, ja lisäksi se on leikattu ja muotoiltu ton näköiseksi jostain isommasta osasta, eli ei mikään alkuperäinen tuohon kuuluva. Omatekoinen viimasuoja?


   
 
 Viestin otsikko: Re: Puskurin maalaus
ViestiLähetetty: 24.05.2009 13:58 

Viestit: 2699
Viimasuoja se on. Ja kiinnitetään siihen ritilän etupuolelle. Menee ihan työntämällä paikalle. Mutta kun siitä on niitä väkäsiä poikki, niin vaatii ilmeisesti nippusiteitä. Tuo kolo mitä todennäköisimmin on moottorilämmittimen johto/pistorasiaa varten ja tehty itse. Suoja sinänsä on ihan kaupasta ollut ostettavissa.

Ai niin. Siinä GTI:ssähän on ne huomiovalot, tai sumuvaloiksikin nimittävät. Siksi siitä on pitänyt katkaista päästä palat pois. Joten, paljolti on omatekemä.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Puskurin maalaus
ViestiLähetetty: 24.05.2009 14:19 
r_a_n_u kirjoitti:
Viimasuoja se on. Ja kiinnitetään siihen ritilän etupuolelle. Menee ihan työntämällä paikalle. Mutta kun siitä on niitä väkäsiä poikki, niin vaatii ilmeisesti nippusiteitä. Tuo kolo mitä todennäköisimmin on moottorilämmittimen johto/pistorasiaa varten ja tehty itse. Suoja sinänsä on ihan kaupasta ollut ostettavissa.

Ai niin. Siinä GTI:ssähän on ne huomiovalot, tai sumuvaloiksikin nimittävät. Siksi siitä on pitänyt katkaista päästä palat pois. Joten, paljolti on omatekemä.

Niinpä, viimasuojahan se.


   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: