|
Kirjoittaja |
Viesti |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 13.10.2012 16:08 |
Viestit: 1496
|
Lisätään tähän keskusteluun vielä öljynsuodattimetkin. Shoppailin Motonetistä auton syyshuoltoon tarvikkeita ja tarvetta oli mm. öljynsuodattimelle. Hyllyssä oli vain yhtä mallia tarjolla, joten se lähti kalliista hinnasta (16,90€) huolimatta mukaan. Kovin paketissa sutia kehutaan:   Mitä sanoo raati? Minusta hiukan ylisanoja on markkinamiehet laittaneet... Vieläkö nykypäivänä löytyy merkittäviä eroja eri valmistajien/tuotemerkkien suodattimista? Onko joku aukonut näitä ja tehnyt mielenkiintoisia havaintoja?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 13.10.2012 17:30 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Mitä kertovat taannoiset TM:n? ö-suodatintestit. Kuulemma kotoiset M-suodattimet ovat niitä parhaimpia......ja nämä motonetin myymät OEM?-Purflux-purkit ei niinkään. Sitä ei voi sanoa, että olisivat mitenkään huonoja, vaan kun paremmuusjärjestykseen laitettiin.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 13.10.2012 18:15 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
suodattimina sekä M-filter tai teho hoitavat sen mitä kuuluukin ,mutta niitten heikkous on ollut tyhjeneminen omia aikojaan. lisäksi tuho suotimen kiinnityspinta on liian joustava. myös onnettoman matala tiivisteen ura. myös käsiteltävyys on huono. purkit ovat sileä pintaisia joten niitten ruuvvaaminen vaatii työkalun ainakin auki otettaessa.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 13.10.2012 18:42 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Koskas TM tai TL on testannut PSA'n moottorin suteja? Tämä viimeisin TM-testihän oli Toyotan sudeille, joskin Aygo-klooneissa samaa pataa käytetäänkin. Eli tuskinpa se Purflux on OE tuossa kohtaa silloinkaan, vaikka maskissa olisi jellona tai viikset. Melkein kaikki suodatinvalmistajathan ovat jonkin automerkin OE-valmistajia. Sitä ei sis voi pitää minään ehdottomana kriteerinä, että ko merkillä on jollekin autotehtaalle soppari.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 13.10.2012 18:49 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Editoidaan tämä nyt kunnolla. tuossa linkki josta pääsee lukemaan ja katsomaan ihan skannattuna kyseisen testin tulokset. http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdfMotonetistä kun olen hakenut diamondia niin sieltä on sitten useimmiten tullut otettua purflux,muistaakseni jossain testissä tuo purflx ei ollut kärkijoukoissa
Viimeksi muokannut black_van päivämäärä 13.10.2012 18:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 13.10.2012 18:51 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Uudemmassa testissä järjestys muuttui kummasti.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 13.10.2012 18:54 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
ealab kirjoitti: Mitä kertovat taannoiset TM:n? ö-suodatintestit. TM:n testituloksien ja todellisen maailman yhteyttä voi miettiä aina uudestaan ajettuaan eräillä kotimaisilla renkailla varustetuilla autoilla... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
PietuG
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 13.10.2012 19:34 |
Viestit: 474
|
Viimeisten 15 vuoden aikana on Purfluxin suodattimilla tullut ajeltua n. 500tkm eikä ole ikinä auto alta hajonnut öljyongelmien takia. En tiedä ovatko hyviä, mutta ilmeisen toimivia ainakin ovat.
En kyllä tiedä vaikuttaako asiaan käyttämäni 10-20tkm öljynvaihtoväli (riippuu ajasta, max. vuoden vanhat öljyt koneessa) ja suodattimen vaihto jokaisessa öljynvaihdossa.
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
|
|
|
|
 |
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 13.10.2012 23:44 |
Viestit: 511
|
En tiiä noista ööleistä. Pääasiassa olen citikoissani käyttänyt tuon suomalaisVenäläisen yrityksen tuotteita tuolta 80-90 luvun taitteesta lähtien ja yhtäkään öljyn aiheuttamaa konerikkoa ei ole sattunut eikä muuten koskaan ole sylkenyt sitikat mulla öölejä mistään mitttikun tai korkin kautta ulos. Vaihdotkin suoritan maksimi kilometreillä, bekseillä 10-12tkm, Picassolla 20tkm samoin eka femma, nykyisessä 30tkm. Pahimmillaan olen joutunut lisäämään vaihtovälillä jopa 1-1,5l (XUD ajettu yli 400tkm). Tällä hetkelläkin seisoo lämppärissä purettuna XUD9B jolla tuli kilometrejä 420tkm ennen tilanantoa TD versiolle odottamassa marinointia. Ko. moottorissa on mitattu sylinterit koneistamolla ja kaikki ovat tehtaan mitoissa l. ei kannata hoonata/porata. Olen ajanut tuolla koneella 142-420tkm välin TB Gold öljyillä, pääasiassa muutama kesä meni myy 20W50 kanssa. En tiiä sitte olisiko toisilla öljyillä pärjänny paremmin?
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 14.10.2012 14:46 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
TM 21/06 Testasi 5W 40 Öljyt, Voittajan oli Mobil 1 yleisarvosanalla 9,5, ainut moittitava asia oli hinta. Samalla arvosanalla toiseksi tuli Teboilin Diamont. Häntäpäähän jäi Neste city Pro ja Bilteman synteettinen. Bilteman pisteet oli 7,2 ja Nesteen 7,4. Mobili 1 hinta oli 68 euroa /4 litraa ja Teboilin Diamontin hinta 29,90 euroa /4 litraa. Minulla on toi TM numero.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 14.10.2012 15:59 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
noilla ei ole käytännössä mitää virkaa, sen sijaan virkaa on semmosilla öljyillä jotka on tarkotettu moottoriin ja ovat myös juoksevia kylmässäkin. enemmän kannattaa painottaa niitä ACEA /API luokituksia kun öljyjä valkkaa.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 14.10.2012 16:23 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Oldis kirjoitti: TM 21/06 Testasi 5W 40 Öljyt mitenkäs Total ja Yacco sijoittuivat ja mitkä olivat arvosteluperusteet?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 14.10.2012 21:03 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Testattavia öljyjä olivat.
Mobil 1
Teboil Diamont
Biltema synteettinen
Castroll GTX Magnatec
Castrol TXT Softec
King XL
Mobil synt S
neste city pro
Neste city standad
Shell Helix Plus
Shell Helix Ultra
Teboil Gold.
Vertailuöljyinä Mobil 1 5 W 50 ja Eurol 5 W 50
Testattavat jutut olivat,
Kylmäkäynnistyssimukaattio, Samepiste, Jähmepiste, Haihdutushäviö, Leikkautuvuus, ja Pumpattavuuden rajalämpötila.
Puutuihan testistä ainakin minun käyttämä 10 W40 Kendall.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 14.10.2012 21:24 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Kyllä mä kallistun enemmän testitulosten luotettavuuteen kuin essonbaarin (sitruunapatongin) perstuntumaan. TM testikin on suoritettu testilaitteilla jotka määrittelevät juurikin Oldiksen kirjoittamat asiat eli samepisteen,jähmepisteen,pumpattavuuden rajalämpötilan yms. Kyllä noissa on eroja.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 14.10.2012 22:38 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Oldis kirjoitti: TM 21/06 Testasi 5W 40 Öljyt, Voittajan oli Mobil 1 yleisarvosanalla 9,5, ainut moittitava asia oli hinta. Samalla arvosanalla toiseksi tuli Teboilin Diamont. Häntäpäähän jäi Neste city Pro ja Bilteman synteettinen. Bilteman pisteet oli 7,2 ja Nesteen 7,4. Mobili 1 hinta oli 68 euroa /4 litraa ja Teboilin Diamontin hinta 29,90 euroa /4 litraa. Minulla on toi TM numero. Ja kaikki noista täyttivät luokituksensa.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
maramutteri
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 14.10.2012 23:50 |
Viestit: 108
|
svc kirjoitti: Oldis kirjoitti: TM 21/06 Testasi 5W 40 Öljyt, Voittajan oli Mobil 1 yleisarvosanalla 9,5, ainut moittitava asia oli hinta. Samalla arvosanalla toiseksi tuli Teboilin Diamont. Häntäpäähän jäi Neste city Pro ja Bilteman synteettinen. Bilteman pisteet oli 7,2 ja Nesteen 7,4. Mobili 1 hinta oli 68 euroa /4 litraa ja Teboilin Diamontin hinta 29,90 euroa /4 litraa. Minulla on toi TM numero. Ja kaikki noista täyttivät luokituksensa. Eiköhän ne erot ole käytännössä aika marginaaliset. Merkityskin lienee vähäinen, jos vaihtaa öljyt vähintään 10 tkm:n välein. Tärkeintä lienee, että öljy jota käyttää on luokitukseltaan auton valmistajan suosituksen mukainen.
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 15.10.2012 08:00 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
No tuon testin olisi voinut tehdä vaikka amiksessa, sen verran alkeellinen se oli. Harmittavinta asiassa on kuitenkin se, että ko lehden maineikas nimi tuo glooriaa mille tahansa präntille. Vaikka se ei paljoa siitä veijoessonbaarin tasosta poikkeaisi  ops Ja tuo maramutterin kommentti oli melkoisen hyvä kiteytys: jos huolehditaan oikeasta vaihtovälistä sekä öljytyypistä, niin tilanne on aina parempi kuin väärä öljy tai ikivanha öljy.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 15.10.2012 10:01 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Itse käytin C5,ssä yli neljä vuotta Kendaalin 10w40 Öljyä, ei mitään ongelmia, ei talvella ei kesällä. Öljyt vaihdoin kerran vuodessa.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 21.10.2012 13:06 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
[quote="zX-files"]No tuon testin olisi voinut tehdä vaikka amiksessa, sen verran alkeellinen se oli. Harmittavinta asiassa on kuitenkin se, että ko lehden maineikas nimi tuo glooriaa mille tahansa präntille. Vaikka se ei paljoa siitä veijoessonbaarin tasosta poikkeaisi  ops Taas off topic.kia. Vielä vuonna -71 luotin tekniikan maailmaan kuin jumalan sanaan. Sitten aloin huomata, että ihmisiähän ne toimittajatkin ovat. Omine vahvuulsineen ja heikkouksineen, tunteineen ja asenteineen. Pieni esimerkki: 500 Honda oli testissä tai esittelyssä. Siinä oli jopa lukittava kypäräkoukku, joka oli toimittajan mukaan erinomainen varuste. Jokunen numero myöhemmin oli vuorossa 250 Kawasaki, siinäkin oli lukittava kypäräkoukku, mutta toimittajan mukaan ei siihen voi kypärää jättää, koska varas voi helposti katkaista kypärän hihnan, ja kypärä on pilalla. Kumpikohan pyörämerkki oli kirjoittajan suosikki? Samoin kaikki vertailutestit. Mitattavat asiat ovat varmasti hyvin järjestyksessä, mutta eri ominaisuuksien painoarvoilla voidaan vertailun tulosta muutella mielin määrin. Jos vaikka talviautotestissä Volvo on 6 mittauksessa 10:stä parempi kuin Saab, niin pitämällä noita 4 ominaisuutta, joissa Saab oli parempi, painoarvoltaan suurempina saadaan Saabista voittaja. Mutta kunhan muistamme, että TM on kaupallinen julkaisu, jonka menestyminen on siitä kiinni, kuinka hyvin me lehteä lukiessamme viihdymme, voimme kukin noukkia sieltä haluamiamme tiedonjyväsiä. Joita kieltämättä on runsaasti tarjolla. Hyvä lehti kaikenkaikkiaan.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 21.10.2012 13:10 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
tuon lehden taso meni samaan suuntaan kuin lehmän häntä sen jäkeen kun se vaihtoi omistajaa.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 23.10.2012 22:37 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Suodatin... Täytyy sanoa että viimeisen 30 vuoden ajouran jälkeen erillaisilla 4-tahtilaitteilla suodattimen laadulla ei ole hevon väliä. Olen vaihtanut suodattimen vain joka toisen öljyn vaihdon yhteydessä, aina, ja useampi vaihto on hukkaan heitettyä rahaa. No joo, vaihdan öljyt 6-7000 km välein ja osa jengiä ajaakin öljyillä suodattimineen 30 000 km 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 24.10.2012 00:23 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Tuossa muuten kaverille vaihdoin öljyt. Tässä 96 000 km ajetussa mootorissa on käytetty öljynvaihtoja noin 30 000 km välein. Terveisiä idiotismille sillä nokat ovat jo koloilla ja tulkitsen että vesi on tehnyt tämän. http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... 12_cam.jpgAlempi kuva siis suurennos nokan pinnasta.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 24.10.2012 07:35 |
Viestit: 511
|
Toi voi olla kyllä myös aiheutunut tyypillisestä "ei näis nykyautoissa ranskiksii lukuunottamatta mitään VIIMASUOJII tartte niis on termostaatti" ja sitte ajetaan 10-15km työmatkaa. Kyllähän tuolla menetelmällä vettä öljyyn kertyy jo 100km ajon jälkeen.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: öljyt Lähetetty: 28.10.2012 13:39 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
[quote="Cikatti http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... 12_cam.jpgAlempi kuva siis suurennos nokan pinnasta.[/quote] Onhan karun näköinen, ja olen samaa mieltä, että vesi... Mutta onko tuo kone seissyt talven tai pari ulkona? Minun maallikkonäkemykseni on että tuo kohta on todennäköisesti ollut pitkiä aikoja ilman voitelua. Tältä siis minusta NÄYTTÄÄ, täysin tuntematta tapausta.
|
|
|
|
 |
|
|