|
Kirjoittaja |
Viesti |
eskere
|
Viestin otsikko: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 20.10.2012 22:43 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Nyt kannattaa ostaa nykyisen määräyksen mukaiset, hyvät nastarenkaat tuleville talville. Ja toiset vaikkapa varastoon, jos ajaa paljon kilometrejä talvella. Ensi vuoden alussa 1.7.2009 voimaan tulleen lain siirtymäaika loppuu ja nastojen määrä renkaissa vähenee jopa lähes 30% Lainaa: Tulevaisuudessa nastamäärä on sidoksissa renkaan vierintäkehään. Nastoja saa olla enimmillään 50 kappaletta vierintäkehän yhtä metriä kohden. Se tarkoittaa. että 1.1.2013 jälkeen VALMISTETTUJEN renkaiden tulee täyttää mainitut määräykset. Tämän päivämäärän jälkeenkin on mahdollisuus ostaa ja käyttää renkaita, jotka ovat nykyisten määräysten mukaisia. Niiden tulee vain olla valmistettu ennen vuotta 2013. Vanhat renkaat saa siis ajaa loppuun. Lainaa: STRO Rengasnormikirjan mukaan renkaiden vierimiskehä on lähes sama 15-tuumaisella 1 937 mm ja 16-tuumaisella 1 928 mm. Edellisnormin mukaan renkaissa on siis saanut olla eri määrä nastoja pienemmässä tuumakoossa 110 nastaa ja suuremmassa 130 nastaa. Sääntömuutos vaihtaa nastamäärät toisinpäin. Uuden säännön mukaan 15-tuumaiseen saa enimmillään laittaa 97 ja 16-tuumaiseen 96 nastaa. http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tark ... arayksissa
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 20.10.2012 22:56 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Onhan tämä asfaltin kestämistä edistävä asia... toivotaan ettei lisää peräänajoja ja pahempia onnettomuuksia. Ja vähentää pienhiukkasten määrää. Etenkin niiden osalta jotka uusia renkaita ostavat tämä tulee vaikuttamaan. Mutta haluaisimpa nähdä kun tätä toteutusta valvotaan poliisien toimesta kun resursseja taas vähennetään... Laitetaanko puhallusratsioihin yksi poliisi laskemaan nastojen määrää. Ai niin... voishan joku kehittää optisen nastojen laskijan, mikä aina satunnaisesti olisi jossain tiellä poikittain ja nopeuskamera ottais kuvan kun havaitaa liikaa nastoja, mutta miten se havaitsisi renkaiden valmistuajankohdan... ... niin siis mullahan on tuossa yhdessä kulkimessa kaverin tutun ampumat nastat ja ei taistais ne nastat mennä lain mukaan läpi muutenkaan... (kesärengas aikaan katsastus...)
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 21.10.2012 00:09 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Tai kannattaa siirtyä ajamaan kitkoilla mieluummin
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 21.10.2012 10:12 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Minulla olis 4 kpl rallirenkaita, jossa nastat sellaset 3 milliä, jos laittas en auton alle niin johan jääkeleillä pysähtys, Ei Poliisit jouda rankaita katsomaan, Ainoastaan sylksyllä rangasratioissa katsotaan, silloinkin autoliiton porukka mittaa, ei poliisit.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
jarruventtiili
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 21.10.2012 10:47 |
Viestit: 217
|
Kami kirjoitti: ...toivotaan ettei lisää peräänajoja ja pahempia onnettomuuksia. Edelleenkin se turvallisuus on siellä ratin ja penkin välissä, ei nastojen määrässä.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 21.10.2012 16:52 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
jarruventtiili kirjoitti: Edelleenkin se turvallisuus on siellä ratin ja penkin välissä, ei nastojen määrässä. Mutta kun ENNEN OLI KUNNOLLISTA ja kaikki uusi on väärin tai ainakin huonoa. Eipä tuo kovin olennainen muutos ole nastojen määrässä, ABSit ja ESPit vaikuttaa varmasti enemmän kuin 30% enemmän nastoja.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 21.10.2012 18:47 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Semmoinen kuski, joka on tähän asti ajellut kitka-nastarenkailla ei tule huomaamaan mitään eroa 30% vähennyksen jälkeen uusilla kitka-nastarenkailla.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 21.10.2012 18:56 |
Viestit: 5857 Paikkakunta: Lahti
|
Tuo ei onneksi meillä koske kuin kesäautoa, ainoa missä on enään nastarenkaat Tosin joutuu sillä ilmeisesti ajamaan joskus talvellakin enkä millään viitsis muutaman ajopäivän takia ostaa siihen uusia talvirenkaita, pakko jatkaa nastojen kanssa 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 21.10.2012 22:30 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Kyllä kitkat hyvin toimii (olen ajanut moisilla) kunhan vaan ei ole tienpinnassa silkkaa jäätä, mitä täällä Suomen lounaiskolkassa on joka talvi. Työmatkani kun on eka 6 km mutkikasta paikallistietä ja sitä ei suolata. Joinakin talvina on hädin tuskin hiekoitettukaan. Ja monasti talvisin tulee vettä vanhojen lumien päälle päivällä/illalla ja pimeän tullen alkaa pakastaa ja avot... pääkallokeli on valmis. Kerran olen moisella kelillä tuota ajanut kitkoilla ja ei h...tti... eihän se auto tahtonut edes suoralla pysyä tiellä (oli tosin joku rupunen Audi...). Eikä mun nastallisilla värkeillä ole moista ongelmaa ollut koskaan...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 21.10.2012 23:12 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Kitkat voisivat hyvin opettaa kansaa ennakoimaan enemmän,ei ehkä enää roikuttaisi puskureissa kiinni kehäteillä. Hyvin on tullut jo vuosikaudet pärjättyä kitkoilla kelillä kuin kelillä,eli eipä vaikuta mun rauhaan tuo 30% vähemmän nastoja millään lailla. Minun puolestani voisi nastarenkaat kieltää kokonaan tai verottaa hengiltä. pysyisi vähän paremmassa kunnossa tiet.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
2cv-Olli
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 21.10.2012 23:36 |
Viestit: 497
|
Olen täällä etelän talvisilla kuulemma vaarallisilla pääkallokeleillä pärjännyt aivan hyvin nastattomilla renkailla 1993 alkaen. Vuosittain on kertynyt 40-60 tkm ajoa, josta noin puolet talvirengasaikaan. Rohkeasti vain patonkilaiset kokeilemaan kitkarenkailla ajoa. Se vaatii liukkaalla vain aiempaa pikkuriikkisen ennakovampaa ajotapaa, joka on pelkästään totuttelukysymys. Ennakova ajotapa vähentää myös polttoaineen kulutusta. Ja kuitenkin 99-prosenttisesti talviajo täällä etelässä tapahtuu kuivalla tai märäksi suolatulla asvaltilla.
Lehtitietojen mukaan 80 % teiden uudelleenpäällystystarpeesta johtuu nastarenkaiden aiheuttamista päällystevaurioista. Mielestäni nastarenkailta voitaisiin ostohetkellä periä niiden elinkaarensa aikana oletettu teidenpäällystyskustannus noin Eur 500 / rengas.
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 22.10.2012 10:08 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Tänä aamuna töihin lähtiessä ulkolämpötila -1... illalla 11 aikaan satoi vielä vettä.... Heitin ipanat kouluun jonne mennessä yhdessä kohtaa 30 km/h nopeudessa (rajoitus 40 km/h) neliveto kummasti liikkui sivuttain ojaakohti vaikka ohjauspyörä oli suoraan... jalan nosto kaasulta palautti ajolinjan. Olis varmaan kitkat olleet paremmat kuin kesärenkaat  ...tarvii varmaan heittää alle noi mun laittomaakin laittomammata nastat, että voin jatkuvalla nelivedolla rouskuttaa asfalttia 
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 22.10.2012 14:09 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
eskere kirjoitti: Lainaa: STRO Rengasnormikirjan mukaan renkaiden vierimiskehä on lähes sama 15-tuumaisella 1 937 mm ja 16-tuumaisella 1 928 mm. Edellisnormin mukaan renkaissa on siis saanut olla eri määrä nastoja pienemmässä tuumakoossa 110 nastaa ja suuremmassa 130 nastaa. Sääntömuutos vaihtaa nastamäärät toisinpäin. Uuden säännön mukaan 15-tuumaiseen saa enimmillään laittaa 97 ja 16-tuumaiseen 96 nastaa. http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tark ... arayksissaNo onhan toi ihan järkevää että nastamäärä menee renkaan koon eikä vanteen koon mukaan (tossa esimerkissä renkaat 195/65-15 ja 205/55-16)?
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
2cv-Olli
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 23.10.2012 22:16 |
Viestit: 497
|
Kami kirjoitti: ... 30 km/h nopeudessa (rajoitus 40 km/h) neliveto kummasti liikkui sivuttain ojaakohti.. Ehdottomasti suosittelen sinulle nastarenkaiden käyttöä. Useille meistä liukkaan tienpinnan havaitseminen ja sen mukaan ajonopeuden asettaminen olosuhteita vastaavaksi vain on jotenkin vaikeaa tai jopa mahdotonta. Paras puoliskoni esimerkiksi on 25 v aikana kolme kertaa luistellut tiensivuun risteyksessä kääntyessään. Näistä eka kerta oli nastarenkailla, kaksi seuraavaa kitkoilla. Kääntyminen vain meni liukkaalla pitkäksi. Onneksi ei ketään jäänyt alle ja rouvanikin selvisi vain säikähdyksellä. Kunkin kerran jälkeen hän sanoi, ettei voi ymmärtää, miten se auto sillain risteyksessä kääntyessä lähti luistamaan, kun hän ei koskaan eikä myös nytkään varmasti ajanut risteyksessä ylinopeutta. Liikenneturvallisuus ennen kaikkea ja käyttäkööt vapaasti nastoja ne jotka eivät ilman pärjää, mutta silti olen sitä mieltä, että nastarenkaiden käyttäjät saisivat maksaa sen 80% tienhoitokuluista, minkä nastarenkaat asvalttipinnalle aiheuttavat.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 24.10.2012 07:55 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
2cv-Olli kirjoitti: Liikenneturvallisuus ennen kaikkea ja käyttäkööt vapaasti nastoja ne jotka eivät ilman pärjää, mutta silti olen sitä mieltä, että nastarenkaiden käyttäjät saisivat maksaa sen 80% tienhoitokuluista, minkä nastarenkaat asvalttipinnalle aiheuttavat. Tästähän on tehty ihan tutkimusta... Muistaakseni Jaappaniassa todettiin, että tietty osa autoista (olikohan tyyliin 20%) pitäisi olla nastarenkailla varustettu, jos halutaan että nastattomillakin ajavat pärjäisivät. Muuten sitä tien jäistä pintaa ei oikein mikään rouhi epätasaisemmaksi. Pitäisikö sitten nastattomilla ajavien maksaa nastallisilla ajaville talvikunnossapidosta jonkinlainen korvaus?  Mutta, nyt tässä syksyn mittaan oli yhdessä TM:ssä talvirengastesti, jossa minusta kiteytettiin nastallisten ja nastattomien ero aika hyvin: jos hyväksyy sen, että rengas on huonompi (=ei pidä yhtä hyvin) kuin nastallinen ja tiedostaa sen, niin nastaton voi olla ihan kelvollinen vaihtoehto.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 24.10.2012 08:03 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Melkein foorumi kuin foorumi niin vuosittain saadaan vähintään yksi juupas-eipäs-tasoinen keskustelu kitkoista ja nastarenkaista. Yleensä henkilöt, jotka eivät koskaan ole ajaneet kitkoilla mollaavat kitkoja ihan vain periaatteesta ja sitten henkilöt, jotka ovat ajaneet molemmilla, puolustavat kitkoja. Todella hyödyllistä En allekirjoittaisi TM:n lausuntoa, sillä se on liian kärjistävä ja vain lisää ennakkoluuloja kitkoja kohtaan. (...minkähän firman fleece-takit toimituksen väellä on päällä tällä kertaa?..)
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 24.10.2012 08:08 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Akaile kirjoitti: En allekirjoittaisi TM:n lausuntoa, sillä se on liian kärjistävä ja vain lisää ennakkoluuloja kitkoja kohtaan. (...minkähän firman fleece-takit toimituksen väellä on päällä tällä kertaa?..) Tuo on kyllä ihan totta, olihan tuo hyvin provokatiivisesti ilmaistu. Itse olen ajanut molemmilla, ja omiin autoihini ostan aina nastat. Myönnän kyllä, että kitkarengas on kyllä mukava ja kyllähän se ihan hyvin lumikelillä pitääkin, mutta sitten kun osuu se jäinen pätkä ja tarvitaan sitä ylimääräistä pitoa (esim. jokainen liikennevaloristeys tässä kylässä  ), niin minusta on ihan kiva, että siellä renkaan ja jään välissä on jotain metallista.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 24.10.2012 08:13 |
Viestit: 909
|
Akaile kirjoitti: En allekirjoittaisi TM:n lausuntoa, sillä se on liian kärjistävä ja vain lisää ennakkoluuloja kitkoja kohtaan. (...minkähän firman fleece-takit toimituksen väellä on päällä tällä kertaa?..)
Eikö samat firmat teekkään kitka- ja nastarenkaita ? Kenen fleece päällä kannattaa vain nastarenkaita ? 
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 24.10.2012 09:03 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Jos on joku malli nastarengasta "hyvään hintaan" kaupan niin eiköhän siinäkin lobbaamista tapahdu..Vaikka sama firma tekisi molempia renkaita.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 24.10.2012 16:10 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
Akaile kirjoitti: Melkein foorumi kuin foorumi niin vuosittain saadaan vähintään yksi juupas-eipäs-tasoinen keskustelu kitkoista ja nastarenkaista. Yleensä henkilöt, jotka eivät koskaan ole ajaneet kitkoilla mollaavat kitkoja ihan vain periaatteesta ja sitten henkilöt, jotka ovat ajaneet molemmilla, puolustavat kitkoja. Todella hyödyllistä Miksi mielipideasioista ei voisi keskustella rakentavasti, tai sitten vain antaa jokaisen tehdä omat valintansa? Ja kyllä, olen ajanut molemmilla. Kitkarenkaat olisivat mitä mainioimmat syys ja kevätrenkaat, jos sitä rengasrumbaa jaksaisi useammin, ei tarvitsisi jännittää tuleeko talvi taas talvirengaskauden ulkopuolella. Nastat sitten rannikon talven loputtomille pääkallokeleille.
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 24.10.2012 16:41 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Mulla on vasta viime talvena syntynyt eka mukava kitkarengaskokemus. CX:ssä hyvät uudet kitkat olivat surkeat kun aiemmin koitin. Cadillacillä ajoin viime talven kitkoilla ja kyllä se oli helppo ajettava vaikka rakas V8 keulassa ja etuveto (kokonaispaino 1900), niin ei tullut puskemistilannetta kertaakaan sillä tuo ajonvakautusjärjestelmä piti kaaran hienosti suorassa provokatiivisimmissakin tilanteissa. Kyllä mä silti ole enemmän nastojen kannalla sillä tosiaan ajanvakautus auttaa nastatonta aika paljon. Tosin liukkaalla ääritilanteessa nastaton ja epsit ja epsit ei paljoa auta vaikka apseliil onkin ohjettavuus tallessa. Nyt asvaltilla nuo CAdin alla olevat nokian Hakkapeliitta (4) kitkat ovat melko kaameat, pitoa ei ole ollenkaan kiihdyttäessä jos asvaltii vähänkään märkä. Matka-ajossa tuntuvat melko mainioilta ja jopa melko tarkalta tuntuu ohjauskin.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 24.10.2012 17:07 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
mielestäni kitkoilla pärjää vallan mainiosti myöskin jääkelillä. Se on korvien välissä sitten että riittääkö jarrutusmatka vai ei. Valitsen mukavimmat talveksi,eli kitkat ja jarrutan sekunnin aikaisemmin.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 24.10.2012 17:56 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
black_van kirjoitti: mielestäni kitkoilla pärjää vallan mainiosti myöskin jääkelillä. Se on korvien välissä sitten että riittääkö jarrutusmatka vai ei. Valitsen mukavimmat talveksi,eli kitkat ja jarrutan sekunnin aikaisemmin. Juu, nastoilla voikin ottaa rauhassa, ja odottaa sen ylimääräsen sekunnin ennen jarrun painamista, kun edessä syttyy jarruvalot. 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Laki 1.1.2013, nastojen määrä renkaassa vähenee Lähetetty: 24.10.2012 20:42 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Palloidiootti kirjoitti: Akaile kirjoitti: Melkein foorumi kuin foorumi niin vuosittain saadaan vähintään yksi juupas-eipäs-tasoinen keskustelu kitkoista ja nastarenkaista. Yleensä henkilöt, jotka eivät koskaan ole ajaneet kitkoilla mollaavat kitkoja ihan vain periaatteesta ja sitten henkilöt, jotka ovat ajaneet molemmilla, puolustavat kitkoja. Todella hyödyllistä Miksi mielipideasioista ei voisi keskustella rakentavasti, tai sitten vain antaa jokaisen tehdä omat valintansa? Ja kyllä, olen ajanut molemmilla. Kitkarenkaat olisivat mitä mainioimmat syys ja kevätrenkaat, jos sitä rengasrumbaa jaksaisi useammin, ei tarvitsisi jännittää tuleeko talvi taas talvirengaskauden ulkopuolella. Nastat sitten rannikon talven loputtomille pääkallokeleille. Nimenomaan, sitä voisi keskustella rakentavasti, mutta kun se ei koskaan jää siihen. Puolesta-vastaan -kommentteja on melko turha heitellä, jos asiasta ei ole oikeasti kokemusta molempien renkaiden osalta. Sama pätee meidän päättäjiin, rengasasetukset menevät hitaasti eteenpäin, koska puolet päättäjistä ovat saaneet isiltä kasvatuksen "nastarengas on ainoa oikea talvirengas" ja toinen puolisko on jotain hippejä, jotka miettivät vain pääkaupunkiseudun pienhiukkaslukemia miltä ne paperilla näyttävät. Siinä sitten ollaan juupas-eipäs kannalla useampi vuosi, vaikka tekniikka kehittyy samalla.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
|
|