Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: kylmä käynti probleema
ViestiLähetetty: 02.03.2013 13:53 

Viestit: 40
eli auto xsara 2.0 16v vm.2002 farkku....käy huonosti eli vajailla kylmänä. Heti kun kone lämpiää, toimii hyvin. Kulkee,ei nyi ja käy hyvin.
Mikä voisi olla vikana? Jos lambra-anturi niin kumpi? Osia uusittu sytytyspuola ja tulpat mut ei näköjään auttanut.
KIITOS neuvoista jo etukäteen!!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kylmä käynti probleema
ViestiLähetetty: 02.03.2013 19:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Lambada"-anturi ei itseasiassa tee kylmänä vielä mitään koska sen pitää ensin lämmetä jotta lambda alkaa säätää syöttöä mutta, lmabadan lämmitysvastus saattaa olla kuollut. Lambda on melko kaukana pakosarjalta ja jos sen lämmitysvastus on tajuton niin kestää pidempään ennen kuin se lämpiää kunnolla tekemään tehtävänsä. Montako minuuttia kestää että kone alkaa vastailla hyvin?
Ennen KATtia oleva anturi on lambada eli happianturi.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kylmä käynti probleema
ViestiLähetetty: 02.03.2013 19:46 

Viestit: 40
Lisätietoa kylmäkäyntiongelmasta.......Vikamuistissa oli että sytytyskatkoksia sylintereillä....mahtaisiko johtua jumittavista venttiilinnostimista.....toivottavasti EI.....!!!!
Tosiaan heti kun kone lämpiää se käy nätisti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kylmä käynti probleema
ViestiLähetetty: 02.03.2013 19:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
suosittelen sellasta korjaamoo joka osaa antaa konelle Forte käsittelyn oikeaoppisesti. ja sitte uusia putsarin ja öljyt.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kylmä käynti probleema
ViestiLähetetty: 02.03.2013 21:38 

Viestit: 474
Kannattaisi varmaan ennen tai mitään hankintoja testata moottorinohjaukselle menevän lämpötila-anturin toiminta. Rassaa sen liitin puhtaaksi, mittaa vastus kylmänä ja kuumana ja kokeile onko vaikustusta käyntiin jos sen liittimen ottaa irti.

Tuskin "väärät" tai vanhat on syynä tuohon käyntiongelmaan. Vika viittaa mielestäni enemmän jonkinlaiseen sähköongelmaan kuin venttiilinostimien vajaatoimintaan.

Myös vikamuistin resetointi kannattaa tehdä ennen kuin näkee suurempaa vaivaa.



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kylmä käynti probleema
ViestiLähetetty: 02.03.2013 21:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ei kävis " vajaalla" jos olis muita ongelmia......mahdollisesti ei kävis ollenkaan. parin pytyn kylmänä esiintyvä vajaa toiminta viittaa puuttuvaan/riittämättömään polttoaineeseen tai venttiilien fuskaamiseen = jumiutuneet nostimet .olettaisi kuitenkin ,että välyksien ääni olisi hetken aikaa myös kuultavissa ,jos ne taas fuskaa liikaa ja välystä on liian paljon.
voihan tuon myös testata ,mutta olisi tiedettävä kauanko " vajaa " toiminta kestää.....onko kyse sekunneista vai minuuteista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kylmä käynti probleema
ViestiLähetetty: 02.03.2013 23:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
.......Vikamuistissa oli että sytytyskatkoksia sylintereillä....

Syttykatkot eivät liity venttiilistöön. Tässä moottorissahan ovat puolat siinä kannen päällä, paistumassa, vaihdettu mutta vaihdettu uuteen?



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kylmä käynti probleema
ViestiLähetetty: 03.03.2013 00:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Cikatti kirjoitti:
.......Vikamuistissa oli että sytytyskatkoksia sylintereillä....

Syttykatkot eivät liity venttiilistöön.
Kyllä ne voi liittyä, jos sylinterissä oleva seos ei ole syttymiskelpoista.



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kylmä käynti probleema
ViestiLähetetty: 03.03.2013 11:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Joo eiköhän ole melko kaukaa haettu että venat jäisivät osin auki ja vain kylmänä.
Se moottoriveden lämpötila-anturi on monesti 3- tai 4-vaiheinen eli kylmänä esim matala vastus ja mitä lämpimämpi vesi niin sitä enemmän vastus nousee tai vastaavasti laskee riippuen onko käytetty positiivista tai negatiivista vastusta anturissa. Manuaalista (Haynes tms) löytyy mikä vastuksen pitäs olla milläkin lämpötilalla.

Onko xantian moottorissa erillinen missfire tunnistus joka sylinterille erikseen? Epäilen että ei ole. Vikadiagnostiikkahan ei osaa tulkita muuten tuliko kipinä jollekin tulpalle vai nou. Joissakin nykymoottoreissahan on erillinen tunnistus sille että räjähtääkö pytyssä vai ei mutta olispa hupa tietää onko 2002 Xantiassakin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kylmä käynti probleema
ViestiLähetetty: 03.03.2013 12:14 

Viestit: 5127
jarsi80 kirjoitti:
auto xsara 2.0 16v vm.2002 farkku...

Cikatti kirjoitti:
Onko xantian moottorissa erillinen missfire tunnistus joka sylinterille erikseen?


Eikös kyse ole EW10 koneesta ja Xsarasta - näitä ei tainnut olla Xantioissa olleenkaan. (Xantiassa tosiaan oli (ainakin useimmissa XU-koneissa) hukkakipinäpuolat joissa oli mahdotonta seurata yhtä sylinteriä)
EW10:ssä? olisikohan jo aina erilliset puolat/sylinteri vai onko poikkeuksia, ainakin C5:ssa saman aikakauden sama EW10 kone antaa sylinterikohtaisesti vikailmoituksia (ja antaa myös silloin jos venttiilinnostajat jumittaa misfire vikoja)

En oikein ymmärränyt tuota anturin aluejuttuakaan - NTC siellä on ja sen vastus muuttuu jatkuvasti lämpötilan funktiona, vertailuarvot toki annetaan erilaisissa pisteissä että voi tarkistaa:
3800 at 10°C
2500 at 20°C
800 at 50°C
230 at 90°C

[Edit] Melko yleinen yritys parannella venttiilinnostimia on tihentää öljynvaihtoväliä ja käyttää 0W...40 öljyjä (5W...40 tilalle)
(jotain vaikutusta näillä on raportoitu olevankin - kumpi sitten vaikuttaakaan enemmän)

[Edit2] Näemmä ihan samoilla arvoilla on imuilman lämpötila-anturikin - eli jos jostain sen löytää :) voisi vertailla


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kylmä käynti probleema
ViestiLähetetty: 03.03.2013 14:14 

Viestit: 40
Niin tosiaan kun auto käy kylmänä huonosti, kone pitää nakutusta. eli ajatttelin viedä forte käsittelyyn josko olis apua???


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kylmä käynti probleema
ViestiLähetetty: 03.03.2013 14:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Omassa xsarassakin nostajat piti tuota nakuttavaa ääntä kylmänä. Eipä auttanut fortet eikä uudet ölpät. Alta kympin oli nostajat kappaleelta,8kpl niitä oli hdi.ssä,tässä tapauksessa 16kpl. Vaihto pari tuntia,jakohihna tietty piti löysätä että sai nokka-akselin pois. Ei tuosta operaatiosta kallista saa,no tietty jos Veholle vie.
Kun nostajat vaihdettiin niin totesin että kyllä kannatti,enpä ole niin sieväkäyntistä hdi.tä koskaan kuullut.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: