Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kokemuksia 2.5 TD koneesta
ViestiLähetetty: 18.03.2013 12:59 

Viestit: 19
Tervehdys,

Pitipä rekisteröityä tänne, kun ei tuntunut oikein löytyvän tuolta toisen ranskalais merkin foorumilta infoa eikä sitä tääläkään valmiiksi näyttänyt oikein kauheasti löytyvän tuolla haulla. Täälä kuitenkin tuntuis/näyttäis olevan enemmän ko. koneisten autojen omistajia/kokemusta tuosta moottorista.

Eli omistuksessani on Peugeot 605 2.5 TD DK5ATE moottorilla. Ajettu tällä on 465 000.
Ja kaipailisin tuosta hiukan tietoa ja oma kohtaisia kokemuksia. Kaikki tieto kiinnostaa, mutta eri toten seuraavat asiat mietityttävät.

- Paljonko on ollut kulutus teillä? (itselläni reipasta 7 vienyt nyt, tuntuu paljolta)
- Tuosta egr:stä lueskelin, olisko kellään ohjeita/neuvoa kuinka tuo tulppaus nyt ihan käytännössä menee ym. ? (kone tuntuu vähän nuhaselta)
- Sitten jossain oli juttua tuosta ennakonsäätimestä, onko sen hajoaminen tms. yleinen vika näissä? (autoni käynnistyy huonosti, starttaa pitkään)

Mutta tosiaan ihan mitä vain kokemuksia ja juttuja tähän moottoriin liittyen olis mielenkiintoista kuulla, on niin harvinainen tuo moottori että ei tunnu kauheesti kokemuksia netistä löytyvän.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta
ViestiLähetetty: 18.03.2013 20:20 

Viestit: 199
Toisethan kiroaa tämän moottorimallin sinne alimpaan...
Itsellä kokemusta vain yhdestä, tällä hetkellä noin 350000 ajettuna.
Ilman suurempia murheita on tähän asti päästy...kop kop...

Pari kertaa on ollut tuo käyntiin lähtö pitkässä vieterissä, ekalla kerralla oli pa-letku halki moottorin takaa ja
toisella kerralla oli hehkun rele tullut tiensä päähän. Ja viime syksynä oli ekan pakkasten aikaan kaksi hehkua
pimentynyt.
Muuten on ollut huoleton, vain laturi on kertaalleen vaihdettu. Mutta muuten ei ole vielä ollut mitään
varsinaista vikaa. Hiukan työläs on tuo nokka- ja tasapainoakselin hihnojen vaihto. Tosin sekin on jo
harjoiteltu muutaman kerran.
Tuo egr on tulpattu niin, että pakosarjan lähtö on tulpattu sokealla laipalla ja toiseen päähän on myöskin tehty umpinainen
laippa. Ja alipainepumppu + sen tilpehöörit on raksittu pois.
Kulutus on pyörinyt tuossa samoissa lukemissa näin talvella, sisältäen enimmäkseen taajama-ajoa ja mitä suoremmaksi
tie käy sitä pienemmällä kulkee, kunhan ajelee maltilla.
Tosin jos ajelee kesällä raskaalla kaasujalalla, niin lämmöt nousevat samaan tahtiin, varsinkin kärry perässä.
Ja kun vaihdoin molemmat termostaatit, niin lämmöt eivät tosin enään seilaa ihan entiseen malliin.
Järjestelmä on tosin ilmattava huolella, jottei käy kannen päälle. Ensimmäisissä vuosimalleissa lienee ollut jotain
ongelmia kansien kanssa, halkesivat useimmiten venttiili-istukoiden väliltä? Mutten ole enään asiasta kuullut näiden
uusimpien kanssa.
Eli etsisin tuohon huonoon käynnistymiseen ensin syytä hehkuista tai ilmavuodosta, ennenkuin syyttäisin tuota
paljon parjattua Boschin jakajaa.
Vaikkakin jollain muulla on aivan varmasti päinvastaisia mielipiteitä/kokemuksiakin?
Joinakin aikoina vaivasi myöskin tuo savutusarvo, mutta ei hylkäykseen asti ja syytän siitä ennemminkin liian
kevyttä kaasujalkaa ennen konttorille menoa.
Ja tuohon laiskuuteen voisi myöskin vaikuttaa ahtimen toiminta, Hukkaportin täytyy toimia, niin että paineet nousevat
tosiaan sinne luvattuun 0,9 bariin jotta tuntuu myös kiihtyvän. Itsellä on ruuvattu arvoon 1,2 baria, mutten kiusaa muuta
kuin siihen, että mittari näyttää tasan yhtä.
Tosin jos tuo egr on ollut tähän asti toiminnassa, niin imusarja saattaa olla melkoisen tukossa. Itsellä täytyi avartaa
karstat pois porakoneen ja hiomakiven kanssa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta
ViestiLähetetty: 18.03.2013 20:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1203
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Se Boschin jakaja on paras, toista on se Lucas Epic sähköinen. Toki niilläkin aikalaisensa Transiitit ja E-mersut huristelee pois tiehensä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta
ViestiLähetetty: 18.03.2013 23:44 

Viestit: 19
No nythän oli asiaa oikeen kunnolla heti kerralla, kiitoksia!

Hehkut mulla on jo vaihdettu, tuosta releestä ei toki oo tietoa. Pitäs varmaankin mittailla vähä. Toisaalta tuo tuntuis vähän kuitenkin auttavan kun hehkuttaa useemman kerran, mutta yskimällä lähtee käyntiin.

Jakoremmi tuli kans jo vaihdeltua ja olihan siinä vähän hommaa, niinkun tuntus olevan vähä joka rempassa tuon koneen kanssa. Mutta kylläpä tuo aika mukavalta tuntuu ajaa, sitten aina sen jälkeen kun on saanut remppailtua. :)

Ei oo tietoa kyllä, onko tuo egr käytössä vielä vai jo otettu pois pelistä. Mutta kyllä kun katoin tuolta jostain aikasemmasta keskustelusta noita kuvia noista tukkosista imusarjoista, niin kyllä pitäs tutkia tuo asia. Varmasti vaikuttaa kulkupuoleen aika lailla jos on yhtä tukossa. Koitinkin imusarjaa tuossa jo irrotella yhtenä päivänä, mutta yksi ruuvi oli niin hankalassa paikassa että luovutin siltä kertaa.

Tuosta kulutuksesta vaan muistelin, että joku olis joskus kehunut menevän 5-6 litraan, mutta taitaa saada ajella aika rauhallisesti että tuohon pääsee. Nyt laskeskelin noista ylös merkatuista tankkauksista tähän astisen (vajaa 10tkm) keskikulutukseksi 7,2. Tuntuu paljolta, kun aiemmin oli samanlainen auto 2.0 16v XU10 koneella ja se meni parhaimmillaan 7,4 litraan ja keskikulutus oli 7,7/100km.
Tottahan se tämä talvikin vaikuttaa asiaan tietysti ja mahtaisko tuo mahdollisesti tukkonen imusarjaki vaikuttaa??


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta
ViestiLähetetty: 19.03.2013 13:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ja säästät jatkossakin rahaa ja hermoja kun muistat tehdä rekkakuskit ,ennekuin sammuat koneen. säästää kantta ja turboa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta
ViestiLähetetty: 19.03.2013 18:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Onko tuo jälkikäyttö nyt suomen olosuhteissa niin välttämättömyys. Ulkolämpötila ei yli 30asteen nouse kesällä ja harva taitaa motarilta tultaessa sammuttaa auton oitis,hidasajo,esim.kotipihaan ajo ajaa mielestäni ihan saman asian kuin tuo jälkikäyttö. Eli mielestäni täysin turhaa suomen olosuhteissa.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta
ViestiLähetetty: 19.03.2013 19:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
olkoon ulkona vaikka jääkausi ,niin ennen sammuttamista on syytä antaa lämpöjen tasaantua. saman asian ajaa keyellä jalalla ejettu kilometri. ei sitä tarvii jättää pidemmäksi aikaa rouskuttamaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta
ViestiLähetetty: 20.03.2013 06:26 

Viestit: 116
Paikkakunta: Pori/Turku/Uki
Mullakin vasta alullaan nuo käyttökokemukset ostin -12 marraskuussa(250t mittarissa). Xm-95(org nummero sanoo-94)on tosi hyvin pidetty ja yritän itse myös sen priimana pitää.
Keskikulutus on aiemmin ollut 7,2 ja itsellä sama sekalaisessa ajossa.



"tumpelo" monessakin mielessä.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta
ViestiLähetetty: 25.03.2013 13:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Minulla kaksi noita, joita pidän tätänykyä vuorotellen ajossa. Ensimmäisen (-97) hain saksasta 155tkm ajettuna kansivikaisena ja ajelin vuotavalla kannella letkut pullollaan ja paisarin korkista pölläytellen n. 50 tkm jolloin vaihdoin kannen. Oli kolmesta pytystä halki. Yksi pakovena oli myös halki. Nyt kyseinen kulkine 340 ajettu ja kone toimii kuin kello. Kulutus tuolla farkulla pyörii hieman 7 päälle matka-ajon mennessä noin kuudella litralla.
Vikoja on ollut hehkurele (molemmissa). Näitä on kahden tyyppisiä, toinen antaa ulos kaikille neljälle ja toisessa lähtö jaettu 2+2 tyyppisesti. Mulla oli toisesta vetokelan lanka poikki ja toisesta kelan juotos irti, ja oli helppoja korjata.
Naftasuodattimen ilmauspumpun kalvo on mennyt toisesta ja polttoaineletkun liitos putkiin koneen takana molemmista. Jos esilämmityskierto vielä kytkettynä, siellä voi myös vuotoja piillä.
Kannenvaihdon jälkeen putsasin imusarjat egr töhkastä ja en tiedä johtuiko siitä vai venttiilien hionnasta, mutta kone pisristyi kummasti, enkä ole vieläkään havainnut ihmeenpää hiipumista.
Lexialla saa kätevästi katsastukseen sellaiset säädöt että savustus menee heittämällä läpi. 0,24 muistaakseni viimeksi.
RVS auttaa todella tuossa koneessa ja kannattaa laittaa myös tankkiin.
Tuo berline menee mulla keskimäärin yli litran alemmalla kulutuksella kuin farkku, mutta tuntuu muuten hieman tukkoisemmalta. Työlistalla olisi tuo kanavien putsaus.
Siinä kilsoja n. 380tkm. Parhaimmillaan normaalitiematka-ajossa olen päässyt 4 l/100.
Oikein mukava ja luotettava kone josta yhteensä noin 250 tkm. kokemus.
Täytyy pitää jäähdytys kunnossa ja jos ei ole syystä tai toisesta, ei kannata päästää punaiselle. Kansi herkkä. Ilmaus myös sen verran haastava proseduuri että voi osa kansirikoista olla aiheutettu huonosti tehdyn ilmauksen takia.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia 2.5 TD koneesta
ViestiLähetetty: 25.03.2013 23:16 

Viestit: 103
Paikkakunta: Eura
Tuossa olisi savonmualla hyvä testiauto 2.5dieselin saloihin, rekkarikin sopiva AUTS-xxx ;) Oli pakko :lol:

http://www.tori.fi/etela-savo/Citroen_4D_BERLINE_XM_2_5_TURBO_D_Y4NX_285_5456917.htm?ca=16&w=3


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: