Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 2,2 hdi aut.lootan vaihto
ViestiLähetetty: 01.04.2013 10:22 

Viestit: 9
terve. Sattui käymään niin että minun vm2005 c5 2,2hdi:n automaattilootasta antautui turbiini 368tkm kohdalla ja laatikon sisuksiin on levinnyt rautajauhoa. Kaikki neuvot olisi tervetulleita laatikon pois purkuun ja korvaavan laatikon etsimiseen, ulkomailta tilaus onnistuu myös ja avuliaiden foorumilaisten nurkissa pyörivät ehjät vaihteistot kiinnostaa myös. Laatikkohan on ZF 4hp20 ja tarkemmin 20hz20


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2 hdi aut.lootan vaihto
ViestiLähetetty: 01.04.2013 20:05 

Viestit: 9
kuka tietäisi nimen sille sinikeltaiselle muoviosalle joka liikuttaa laatikon päässä vaihteenvalitsinta? meni särki. näytti hieman että sen pystyy vaihtamaan niin ei tarvis koko vaijeria ostaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2 hdi aut.lootan vaihto
ViestiLähetetty: 02.04.2013 14:08 

Viestit: 48
Paikkakunta: Pohjois-Savo
jarzi kirjoitti:
kuka tietäisi nimen sille sinikeltaiselle muoviosalle joka liikuttaa laatikon päässä vaihteenvalitsinta? meni särki. näytti hieman että sen pystyy vaihtamaan niin ei tarvis koko vaijeria ostaa.

Joutunet "virityshommiin", jos aiot kunnostaa särkyneen osan. Osa kuuluu vaihteenvalitsinvaijeri kokonaisuuteen. :(


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2 hdi aut.lootan vaihto
ViestiLähetetty: 04.04.2013 19:07 

Viestit: 119
Pois purkamisessa ei ole mitään kummallista. Öljyt tulee ulos vasta kun otat turbiinin irti tai päästät ne pohjasta. Vetoakseleita, sähköä ja paineilmaa saa purkaa aika huolella pois nurkista erityisesti laatikon päältä, mutta se on suhteellisen suoraviivaista työtä. Toisen vetoakselin välilaakerissa oli muistaakseni vähän asettelua että pultteihin pääsi käsiksi avaimella.

Turbiini on vauhtipyörässä kolmella pultilla kiinni, ja alhaalta raosta saa pultit auki. Netistä löytyy erilaisia virallisia purkuohjeita peugeot-merkkisinä. Laatikko tulee alakautta pois, mutta vähän nihkeästi ja pitää vähän kallistaa eli riiputus vaikka taljalla on hyvä idea ja sitten apuköydellä/vivulla kallistusta.

Kun on noin vähän mennyt särki niin laatikko kannattaisi kunnostaa vähintään uuden kustannusten peittämiseksi. Oman turbiinini laakerit vaihtoi JN-Trading, josta ostin myös laatikon peruskorjaus- ja viritysosat. Laatikon korjauskäsikirjan löytää netistä ja sillä homma onnistuu. Akselien päittäisvälyksiä ei ole tarpeen ryhtyä purituspenkillä ja heittokellolla mittailemaan koska tehtaan sovituspalat eivät niissä juurikaan kulu.

Laatikko itsessään rautajauhoineen ei ole kovin kummoinen myyntikohde, kun se alkaa olla aika lopussa jauhoista riippumatta (jauhot itsessään menee pääosin magneetteihin). Sen takia se kannattaisi peruskorjata eli vaihtaa kaikki liikkuvat osat paitsi ehkä jarrumännät, jota ei suositellut osamyyjä eikä niissä minullakaan ollut mitään huomauttamista. Laatikon heikko kohta on päävoimanulosoton kaksi vastakkaista rullalaakeria, jotka on liian heikkoja nykydiisseleille kun laatikko on alun perin suunniteltu paljon pienemmille momenteille. Koppaan ei ole mahtunut isompia laakereita. Minulla meni laakerit 400 t kohdalla vaikka oli rullailtu pääasiassa maanteillä tasaisesti ja vaihdettu öljyt ajallaan alusta asti. Osat peruskorjaukseen turbiinin laakerin vaihtoineen maksoi n. tuhat rahaa, joten siitä voi kalkyloida. Melkein pari satasta meni pilaantuneeseen päävoimanulosoton laakeripukkiin, josta oli tullut laakerin ulkokehä rullien muututtua kulmikkaiksi.

Peruskorjauksessa on hyvä ottaa myös kaikki venttiilin männät irti hydrauliikkapöydästä itse kanaviston puhdistuksen lisäksi, jotta kaikki puhdistuu kunnolla. Laakerien ulosotossa eri akseleilta auttaa iso 2-olkainen ulosvetäjä vaikka autoteemasta ja ruuvipenkki, josta saa tukea ulosvetäjälle. Kukko-mallinen kuppi-ulosvetäjä on virallinen vaihtoehto, mutta maksaa tolkuttomasti. Isosta hylsystä saa laikattua laakerien kiristysmutterille kruunumallisen avaajan, joka sekin on hankalasti saatava osa.

Tässä on nyt vähän tukea niillekin, jotka tulevaisuudessa pohtivat lootan korjausta kun uutta ei löydy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2 hdi aut.lootan vaihto
ViestiLähetetty: 05.04.2013 21:03 

Viestit: 9
Olihan tuossa laatikon puotossa kova homma, kannattaa varata aikaa ja hermoja. Mutta nii se vain isä ukon kans puotettiin lattialle toisena purkupäivänä, joutu vaan tuumaileen ja nettiä kahvin kera tutkiin joka hidasti hommaa aika paljo. Nyt jännittää että miten kaikki romut löytää paikoilleen, sen verta palijo joutu ottaan tilpehööriä pois eestä. Muistas vielä ostaa uuen vetarin tukilaakerin laatikon lisäksi...jos jotaki kiinnostaa kunnostaa tuo loota ni sen saa sopuhintaan luultavasti hakia pois, jos minä/isä innostu tutkaileen sen sielunelämää enempi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2 hdi aut.lootan vaihto
ViestiLähetetty: 29.04.2013 16:01 

Viestit: 9
Nonni, Uusvanha loota asennettu ja kyselen muilta samaisen laatikon ajajilta että, toimiiko teillä turbiinilukko ns epäloogisesti? Moottorijarrutuksessa kun vauhtia on n:30km/h saattaa turbiini lukittua ja aiheuttaa epämiellyttävän nytkäytyksen ja tästä mahdollisesti seuraa se että turbiinin lukko ei aukea muuten kuin vaihtamalla käsin ykköselle. Viimeksi kuvattu tilanne on tapahtunut tällä laatikolla vasta kerran ja ensin mainittu muutaman kerran. Vanha laatikko teki samaa ja luulin että se on yksilö ominaisuus, mutta ei nähtävästi. mitähän asialle voi tehä?
Nykyisellä lootalla ajettu 150tkm ja sisässä valvolinen maxlife atf öölit ja vanhalla oli ajettu 370tkm, tässä laatikossa ei ollut asiaan vaikutusta öljyllä (maxlife vs originelli merkki).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 2,2 hdi aut.lootan vaihto
ViestiLähetetty: 09.05.2013 22:31 

Viestit: 9
Oisko kellään kiinnostusta ostaa multa tuota vanhaa lootaa pois?? luultavimmin turbiini sökönä? Ja ainakin satavarmasti rauta jauhoa pitkin laatikkoa, löytyi pois lasketun öljyn seasta!


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: