Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/4 [ 80 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 06.05.2009 08:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Terve!

Sattuipa tuossa alle oikea GTI-luokan rassi, BX 16 GTI vm '91. Ajellessa vaivaa pienoinen voiman puute varsinkin alakierroksilla. Tasaista ajaessa peli nypyttääkin hiukan.

Hyviä ideoita vian paikannukseen? Tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi sekä ilmanputsari. Muita kohteita? Tyyppivikoja?



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 06.05.2009 08:43 

Viestit: 2699
dieselflosse kirjoitti:
Sattuipa tuossa alle oikea GTI-luokan rassi, BX 16 GTI vm '91. Ajellessa vaivaa pienoinen voiman puute varsinkin alakierroksilla.

Sehän on tyyppivika? Kun ei ole vääntöä, niin ei ole vääntöä.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 06.05.2009 08:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
r_a_n_u kirjoitti:
dieselflosse kirjoitti:
Sattuipa tuossa alle oikea GTI-luokan rassi, BX 16 GTI vm '91. Ajellessa vaivaa pienoinen voiman puute varsinkin alakierroksilla.

Sehän on tyyppivika? Kun ei ole vääntöä, niin ei ole vääntöä.


Tiettyyn rajaan asti tuon kyllä hyväksyy, mutta tässä yksilössä raja mielestäni ylittyy... Eikä tuota puhtia oikein ole kovillakaan kierroksilla.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 06.05.2009 08:58 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Mikäs siinä. Alkuun perinteisesti sytkäheebeleiden tarkistus ja kunnostus. Konehuoneesta maadoitusten, kuten myös lataukseen ja virransyöttöön liittyvien liitosten kunnostus. Latausjännitteen mittaus. Koneen juottopuolen tarkistus bensaputkineen. Jne. Näistä on hyvä alkaa. Ja olisi hyvä pitää muutenkin kunnossa. Voihan Sinulla ollakin nämä asiat kunnossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 06.05.2009 09:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 699
Paikkakunta: Keuruu
16GTi:n perisyntihän on ollut jossain määrin kuluva nokka-akseli, jaksaa kiihtyä 1-2-3 vaihteilla kun vinguttaa mutta sen jälkeen meno kuolee, venttiilikopan irroituksella asia selviää erittäinkin nopeasti. Ovat onneksi tehtaalla laittaneet kulumismerkit valmiiksi.



C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 06.05.2009 10:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 176
Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
Taitaa olla tyyppivika myös kulunut ilmanmääränmittari, ainakin tuon ikäisessä. Ihan tyhhjäkäynnillä saattaa myös kaasuläpän asennontunnistusanturi tehdä jäynää. Tinskumiehellä eli Jasulla oli vanhassa patongissa oikein hyvät ohjeet ilmanmääränmittarin potikan korjaamiseen. Mutta peruslaiska tuo on, ja jonkinasteinen suunnitteluvirhe lienee kannen voitelussa, kun noita nokkia on mennyt niin monesta.



2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 08.05.2009 08:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Minkälainen bensasuodatin tuossa värkissä on? Ja missä se sijaitsee? Onko jossain ikävässä paikassa tankin lähellä, vai enempi konehuoneen puolella? Onko liitetty kiusallisilla banjoliittimillä vai jollain fiksummalla tavalla?



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 08.05.2009 09:02 

Viestit: 36
Paikkakunta: Mäntyharju
Sieltähän se alta löytyy. Oikealta puolelta vähän takapyörän etupuolelta keskelle päin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 08.05.2009 10:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Turre kirjoitti:
vähän takapyörän etupuolelta keskelle päin.


Tosi kiva :roll: Ja tietyst banjoliittimillä?



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 08.05.2009 11:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Ihan letkun välissä klemmareilla, liitokset on helpot. Siellä se filtteri on bensapumpun vieressä, jousisylinterin viereen laitettuna. Alunperin kumilenkillä suojapellin taakse kiinnitettynä, harva sitä suojapeltiä sillä kumilenkillä on näkynyt takaisin kiinnittäneen, kovin useasta itsellä käyneestä ja purkamastani yksilöstä kyseinen pelti oli hävinnyt vuosien saatossa...

Tuohon nykimiseen on yleisimmin syynä tuntunut olevan ilmamäärämittarin potikan kulunut vastuksen liuku. Tätä pystyy hieman taivuttamaan uuteen asentoon, jolloin liuku saa uuden pinnan puhkihierottavakseen...

Kuva
Tällainen tapaus sieltä pitäs ilmamäärämittarin kannen alta paljastua. Tiivistesilikonin tapaisella mössöllä on tuo kasattu, tehtaallakin, varovasti kampeamalla tuo aukeaa. Tuota kuparinväristä liukua sitten vääntää siten että se ikäänkuin lyhenee jolloin sen kosketuspinta tulee uudelle, terveelle alueelle. Tietenkin täytyy pitää huoli että kummastakin reunasta vääntää saman verran, muuten ECU saa väärää tietoa ja seokset on hukassa...

Kuva on otettu "legendaarisesta" Henusen Bx:stä ja sen ilmamäärämittarista sitä elvyttäessä..!



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 10.05.2009 21:52 

Viestit: 3
Kannattaa myös huomioida bensansuodattimen lisäksi bensapaineentasaaja. Pieni jakajan alipainekelloa muistuttava osa bensalinjassa pumpusta ja suodattimesta moottoriin päin. Sijaitsee kenkkumaisessa paikassa oikean takapyörän kohdalla runkopalkin ja korirakenteen tosi ahtaassa välissä..
Vaihdoin itse aikoinaan molemmat ja se toi helpotusta kulkemisen tuskaan. Ravisti (nyki) silloin kovemmassa vauhdissa ikäänkuin olisi pyörien tasapainotukset olleet aivan perseellään. Paineentasaaja tuppaa lisäksi ajan kuluessa ruostumaan puhki ja alkaa sitten vielä vuotaakin..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 10.05.2009 21:54 

Viestit: 3
Pintakaasulla pienillä vaihteilla nypytti ja nytki silti. Ruuhkissa matelu ei ollut oikein koskaan kovin miellyttävää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 12.06.2009 22:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Ilmamäärämittari on tuo tuossa right?

Kuva

Entä tuon letkun vaikutus? Ei ainakaan ole ilmatiivis liitos yläpäästä. Onko tuossa öljyntäyttökorkissa alunperin holkinpätkä jonka päälle letku tulee? Tuo punainen ei liene alkuperäisosa..

Kuva



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 14.06.2009 17:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Minkälaiset merkit nokassa pitäisi näkyä jos on kulunut? Tai missä kohdin? Yritin googlata mutta vailla menestystä.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 14.06.2009 18:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Jep, tuossa korkissa pitäisi olla holkki, eli tuo punainen tosiaan on joku viritys.
Ja kyllä, tuo ilmanputsarikotelon kannessa oleva mötikkä on ilmamäärämittari.


Nokasta en kyllä osaa sanoa mitään muuta kuin että asentajan mielestä omani oli hyvä n.36 tkm sitten, eli 204tkm ajettuna. Laiskahan tuokin on pikkukierroksilla, mutta ihan siedettävä kuitenkin.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 14.06.2009 18:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Mulla on ollut yksi 16 GTi aiemminkin ja siinä toimi hevoset hyvin. Tässä hiukan vikuroiden.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 14.06.2009 23:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Putkimies22 kirjoitti:
Entä tuon letkun vaikutus? Ei ainakaan ole ilmatiivis liitos yläpäästä. Onko tuossa öljyntäyttökorkissa alunperin holkinpätkä jonka päälle letku tulee? Tuo punainen ei liene alkuperäisosa..

Kuten jo aiemmin varmistettua niin juu, ei ole alkuperäinen osa. Vaikutusta en huomannut kenenkään kertoneen. Tuossa kaasulärppäkotelossa on pieni kuristin tuossa holkissa johon letku tulee. Ideana on imeä huohotuskaasuja tuon huohotustötterön sisältä pienillä kierroksilla.

Nyt kun tuo letku on poikki saa moottori ilmaa ilmamäärämittarin ohi, ei se että sen pienen reiän läpi (se on yleensä täynnä jankkia) vaan se että tuon öljykorkin läpi ja siitä paksua huohotinputkea pitkin suoraan kurkkutorviputkeen kaasuläpän ja ilmamäärämittarin väliin. Kannattaa korjata/hankkia uusi korkki.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 15.06.2009 21:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Selvisi miksi tuossa oli yksi aamu akku tyhjänä. Tänään kuin löin oven kiinni niin meni radio päälle itsestään :shock:



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 15.06.2009 22:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:o HÖH. no sulla on ollu joku nuoriso/metelikanava valmiina siellä. en yhtään ihmettele sähköjen loppumista. :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 16.06.2009 22:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Akkukengät kiristetty = ihan kuin toimisi nyt paremmin!
Vuotava letkuliitos korjattu = ei vaikutusta
Vaihdettu ilmamassamittari = meinasi tukehtua eli vaihtovehje ei ainakaan ollut kunnossa, sain toisen tilalle mutten oo kerenny kokeilla :)
Nokka-akselia kaivan nyt esille inspektioniia varten. Kun oli niin helppo homma... Kaikki näkyvät pultit ja mutterit (3 päällä, 3 takareunalla) on irti mutta kansi ei hievahdakkaan :x Onko tuossa joku juju vielä?

Kuva



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 17.06.2009 11:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Hei kamoon, työmaa on kesken!



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 17.06.2009 12:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 699
Paikkakunta: Keuruu
Use the Force, eli suomeksi, kopauta sitä jollain (vasaralla).



C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 17.06.2009 14:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Force on puhunut 8-)

Missä nuo kulumisesta kielivät merkit pitäisi näkyä? Ei näy mitään = kaikki ok?

Kuva

Lisää kuvia unkissa
http://sitruuna.unk.fi/gallery/users/Pu ... ?g2_page=5

Pösöfoormilla olis tarjolla virinokka, tekeekö sellaisella mitään? :) :?:



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 17.06.2009 17:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:roll: kerros putkimies, miten oot ottanu venakopan pois ja kyennyt jättämään tiivisteen paikoilleen. mulla se tiivari on aina tullu vent.kopan kanssa .
ja kattele niitä nokkia , ne pitäisi olla aika teräväpäisiä . jos on selvästi pyöristyneitä niin nokka vaihtoon ja yleensä myös tarvittava määrä kuppeja.
nyt kun oot noinkin paljon saanut purettua ,niin eti rakotulkki ( ei housuista ) se on semmoinen jossa on epämääräinen määrä eripaksuisia metalliliuskoja. niissä on joka numeroita joko stanssattuna tai kalliimmissa versioissa painettuna.
alkaa yleensä numerolla 0.05 ja loppuu jonnekkin millin jälkeen.
veivaa temppuraudan pultin päästä ( = 22mm ) siten että mitattava nokka on kärki ylöspäin. ja tunge paksuin mahdollinen liuska nokan ja kupin väliin ja lue mikä meni tiukasti.
ja kato mikä vena on kyseessä ja merkkaa jonnekkin mistä löydät tarvittaessa.

järjestys on : pako-imu-imu-pako-pako-imu-imu-pako. samantekevää lasketko nuo jakopäästä vai jakajan päästä alkaen.

välykset pitäisi sopia toleranssiin: IMU 0.15-0.25 ja PAKO 0.35-0.45.
moottorin pitää olla huoneenlämpöinen = 10-30 celsiusta plussaa.
jos purat. niin tarkasta kupit äläkä hukkaa niitä kupin sisällä olevia eripaksuisia 10 pennisiä. tarviit niitä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX 16 GTI (vai mikä se on) nypyttävä kulku
ViestiLähetetty: 17.06.2009 18:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
kokemjne kirjoitti:
välykset pitäisi sopia toleranssiin: IMU 0.15-0.25 ja PAKO 0.35-0.45.
moottorin pitää olla huoneenlämpöinen = 10-30 celsiusta plussaa.
jos purat. niin tarkasta kupit äläkä hukkaa niitä kupin sisällä olevia eripaksuisia 10 pennisiä. tarviit niitä.

Kaveri aikoinaan 205 GTi:n venttiilinvälyksiä joutui säätämään ja sai sommiteltua olemassa olevista shimmeistä 6 oikeanpaksuista. 2 vääränpaksuista mukaan ja moottorikoneistamolle josta muistaakseni 1 mk/kpl hintaan sai vaihdettua oikeanpaksuiset. Ei hirveän paha menoerä.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/4 [ 80 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: INikki ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: