|
Kirjoittaja |
Viesti |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 10.10.2013 20:02 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Mitäs tälle kuuluu? Vai kuuluuko mitään 
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 10.10.2013 21:04 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Esa66 kirjoitti: Mitäs tälle kuuluu? Vai kuuluuko mitään  Eipä taida kuulua mitään,tai voihan kuulumisia kysellä tojota tai mersufoorumeilta 
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 11.10.2013 14:58 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
höh. pari on tullu tehtyä , eli manuaalista tomaatiksi. ei edes paha homma. kunhan on ehjä loota asennettavaksi ehjine vetolevyineen ja säätöprikkoineen. myös manuaali cx tuli muunnettua automaatiksi.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 11.10.2013 15:08 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Muistan kun joku täällä aikoinaan kehui automaattia bexin perässä (Jasu?), tehtyään konversion. Toi muistini mukaan sitkeyttä lisää.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 11.10.2013 19:47 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Onhan noita jokunen tullut väsättyä, osaavan kaverin kanssa. Käytännössä kaikki ominaisuudet paranevat automaatiksi muutettaessa, mukavuus merkittävästi...
Hiljalleen alkaa kyllästyttää nykyisessä käyttöautossa tuo kytkimen polkeminen, eikä ärsytystä oikein vähennä se kun verstaalla olisi kaikki osat Xm:n automaatiksi muuttamiselle. Puuttuu vain viitsiminen sekä jaksaminen, vielä ei siis ärsytä tarpeeksi..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 12.10.2013 19:02 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Tuo Huikon aihio taitaa nykyään olla minun nimissäni. Olisihan se ihan mukava muuntaa automaattisesti vaihtavaksi, jos joku haluaisi vaikka ensi kesänä ryhmäprojektina moisen toteuttaa. Yksinään en taida hommaan lähteä. 
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 12.10.2013 20:06 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Aah, nyt ymmärsin  Miksi homma ei edistynyt Kesällä vois tosiaan pitää jonkinlaisen teemapäivän, jos saa osat kerättyä kasaan talven aikana.
|
|
|
|
 |
Teme
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 12.10.2013 20:54 |
Viestit: 433 Paikkakunta: Eurajoki
|
Mulle aikoinaan kulkeutui konevikainen GTi jossa oli Jasun preppaama laatikko. Heitin sen TD Vaniin, vieläkin weetuttaa sen hävittäminen 
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 14.10.2013 18:36 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Mitäs tämä vaatisi bexin osia? Vaihteensiirtäjä, polkimet, vaijerit. Mitkä osat kävisi xantiasta/xsarasta, luulis olevan helpompi löytää  Onko noissa turbo ct xantia/xm malleissa käyvät automaattilootat?
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 14.10.2013 19:02 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
Laatikko ZF 4HP17 turbiineineen+ vauhti "pyörä " ( semmonen peltinen jossa hammaskehä ) +Vetoley+ säätölevyt +keskikonsoli +vaihteensiirto paketti siihen konsoliin. sitten vaan manuaaliloota +kytkin+vauhtipyörä pois. . kytkinvajeiri pois , kytkinpolkimen voit polkasta sinne lattialle ja matto päälle. se pysyy siellä. sitten alkaa ekaksi sen vaihteesiirto systeemin asennus, eli manuaalin vermeet konsoleineen pois ja tilalle sen automaatin tavarat sähköineen = valaistus + tietenkin muut himmelit. sitten vaan peltistä vauhtipyörää SÄÄTÖLEVYINEEN ja tiivisteliimoineen ( niihin vauhtipyöräpultteihin ettei tuu öljyt heti kampiakselilta) kolmikulmainen vetolevy myös kiinni niillä pulteilla. sitten alkaa sovittelu siten että turbiinin ja sen vetolevyn väliin ei jää ilmarakoo = katkoo sen vetolevyn kulmat , tarkoittaa niitten säätölevyjen käyttöä oikeissa paikoissa. loput tavarat kiinni + öljyt = esim. Dexron . vaihdesiirron säätö ,että P+R+N+A+1+2 osuu kohdalleen oikein. tuossa kohtaa kulkimen on syytä olla jo pyörillään ns. liikkuvaa mallia muuten . sen vetolevyn kiinnityksessä turbiiniin on syytä käyttää teräspultteja = M8x13 muistaakseni.
en muista enää kaikkee mutta aina oon saanu ne pelaamaan just oikein.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 14.10.2013 19:04 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
noitten teräspulttien pituus voi olla myös 16 mm
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 14.10.2013 21:45 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Ennemmin 4HP14
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 14.10.2013 21:47 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Hiukan tarkennusta Koken ohjeisiin: - automaattilaatikon tyyppi on ZF 4HP14, löytyy bx:n lisäksi alkupään Xantiasta, ZX:stä, Pösön 205-306-405 malleista - keskikonsolia ei tarvitse vaihtaa, manuaalivaihdekepin pussin tilalle käy suoraan beksi-automaatin vaihdekahva ja siitä lähtevä vaijeri, tosin manuaalin vaihdekaavan tarran joutuu poistamaan - vetolevyn kiinnittämiseen ei käy manuaalivauhtipyörän pultit, koska ne ovat liian pitkiä. Ne on joko pätkittävä lyhemmäksi tai autom. omat pultit löydettävä - startin herätejohto vietävä automaattilootassa olevan katkaisijan kautta, jottei auto käynnisty vaihde päällä Nuo nyt ainakin tulivat mieleen 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 14.10.2013 21:49 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Minkähänlaisia vääntöjä tuo 14 kestää?
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 14.10.2013 23:32 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Ei kait paljoa yli 19GTi:n, tehtaan mukaan. Tosin on näitä TD:n perään laitettu ilman että vahvistetaan, ja ehjänä se aski on tuolla purkuautossa. Jasu ja Eskere voikin kertoa siitä enemmän. Niin, enempi vääntöä nuo saadaan kestämään sorkkimalla kytkinpakkoja, em. tahot kertonevat lisää?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 15.10.2013 00:00 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Onkos joutavia poljinasetelmia ja vaihteensiirron osia kaikkinensa tarjolla? Miksei myös laatikkoa 
|
|
|
|
 |
Teme
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 15.10.2013 06:09 |
Viestit: 433 Paikkakunta: Eurajoki
|
.
Viimeksi muokannut Teme päivämäärä 15.10.2013 06:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
|
|
|
|
 |
Teme
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 15.10.2013 06:10 |
Viestit: 433 Paikkakunta: Eurajoki
|
Pitäis löytyä keppi/poljinkamat, ehkä muutakin. Tarkastan illalla.
Kesti ainakin TD:n perässä 1,2 bar paineilla.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 15.10.2013 06:48 |
Viestit: 7818 Paikkakunta: Eurajoki
|
Teme kirjoitti: Pitäis löytyä keppi/poljinkamat, ehkä muutakin. Tarkastan illalla.
Kesti ainakin TD:n perässä 1,2 bar paineilla. Pitäis siellä olla se yks mun laatikko kanssa, eiköhän sekin joutaisi kun on siirrytty AL4-kantaan Pösö 306:sta peräisin.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Teme
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 15.10.2013 07:35 |
Viestit: 433 Paikkakunta: Eurajoki
|
Eli pitäis löytyä koko setti
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 15.10.2013 12:30 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
kiitoksia tarkennuksesta ....tuota itekkin tarkoitin . on joko 4hp14 tai 7 hp14
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 15.10.2013 12:43 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
kokemjne kirjoitti: on joko 4hp14 tai 7 hp14 Tuskin nyt sentään 7-pykäläinen  Onkos semmoista edes ZF:llä "aitona" automaattina? XM:ssä ollut lienee 4HP18?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 15.10.2013 12:53 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ei tainnu pykäliä löytyy neljää enempää , mutta eräissä vanhemmissa bekseissä esiityi tuo tyyppinumero huolto-ohjeissa. ei oo koskaan lukenu lootan kyljesta tyyppilätkää.
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 15.10.2013 13:01 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Täältä Pösö 205 1.6i automaatti (ajettu 150 tkm) varaosiksi. Vaihteenvalitsin on mennyt, kaikki muu löytyy.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: BX manuaali -> automaatti konversio Lähetetty: 30.10.2013 06:04 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
18/20 kestää näköjään 330Nm(max), liekö sitten kuinka paljon vahvempi kuin 14?
Kävin tuossa kokeilemassa yhtä hp14 lootaa, kun tässä vieressä oli tarjolla toimivan auton kanssa. Laatikko luisti, öljytikku ei osunut öljyyn, mikä ainakin osa syynä tuolle. Muuten tuntui toimivan mallikkaasti. Omistaja kuitenkin oli surutta vedellyt vajailla öljyillä, joten pakat lienee ottaneet kipiää? Täytyy miettiä, josko jonkin tarjouksen romusta tekisi.
Mites tuo öljyn vesikiertoon liitetty "lämmönvaihdin" on bexissä toteutettu? Xantiassa kulkee omaa linjaansa syylariin. Tämmöisen kuvan löysin, ja kovasti ylävesiletkulta näyttää?
Liitteet: |

image.jpg [ 75.97 KiB | Katsottu 11218 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
|
|