|
Kirjoittaja |
Viesti |
Xari
|
Viestin otsikko: Xantian helmamassaus Lähetetty: 21.10.2013 22:53 |
Viestit: 5862 Paikkakunta: Lahti
|
Ei ihme että noi ruostuu, sentin kupru leviää puukolla kämmenen kokoiseksi kun alkuperäinen massa lähtee peltiä myöden irti, tuolla välissä kun suolavesi lilluu talven....
Liitteet: |

Xhelma2.jpg [ 50.44 KiB | Katsottu 13161 kertaa ]
|
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 21.10.2013 23:36 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Dear Xari, ei tuo näytä ulkoa alkaneelta vaan tuo on tyypillinen Xantian kynnyksen kupettuma joka onkin alkanut sisältä, kotelon sisältä. Olen alkanut tulla siihen tulokseen että Xantian kynnyksissä ja sisärakenteissa ei ole koskaan ollut sinkin häivääkään.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 22.10.2013 07:23 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Näinhän se on, koska eihän tuo ulkopuolelta näytä pahalta. Jossain vaiheessa tuo massa vain muuttuu kantavaksi rakenteeksi...
On muuten jotenkin hassua laikata Xantian helmasta pala pois ja katsoa sitä valoa vasten. Juu, päivä paistaa läpi. Ja silti pelti näyttää ulkopinnastaan "ihan siistiltä", onhan siinä toki sitä sinkkihapettumaa, mutta ruostetta ei näy. Sisäpuolella tarina onkin sitten ihan toinen.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 22.10.2013 07:51 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Cikatti kirjoitti: Olen alkanut tulla siihen tulokseen että Xantian kynnyksissä ja sisärakenteissa ei ole koskaan ollut sinkin häivääkään. Eli siis kotelot on dipattu sinkkiin vain pintapuolisesti?  Pinnassa nimittäin oli sinkkiä, kun tuossa yhden xantian helmoja parsin. Laadultaan(=koostumukseltaan,seosaineiltaan) tuo pelti on aivan p@skaa, se on ihan pakko myöntää. Nimittäin rättärin peltejä olen jokusen metrin kursinut ja sekään huonolaatuinen pelti ei pala läpi yhtä herkästi kuin xantian pelti, ja xantiassa sentään materiaalipaksuus on haperonakin enemmän kuin rättärissä... Reikiä kynnyskoteloihin ja juoksevaa öljyä sisään paineella tai tippakannulla, sillä tulee 10 vuotta lisää elinaikaa näillekin peltilehmille 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 22.10.2013 08:10 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Juuri reilusti ruiskuttelin letkun kera näihin onkaloihin kotelosuojaa. Myös pyöräkoteloiden vastaaviin. Ei ole monta vuotta, kun kynnyskotelot olivat sisältä kauniit, kun isot tulpat uusin. Nyt näkyi hieman jo huolestuttavaa.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 22.10.2013 19:38 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Lähes jokainen eli 100% tapaamistani Xantuista on tosiaan tuota, pellin läpi voi seurustella kun siitä on kaapinut maalit pois. Ja todella, jokainen kynnyksen sisään vahtaamin xanttu on ollut todella karseeta katseltavaa mutta ulkoa ei juuri ruostetta näy. Ilman kosteus on kivasti tiivistynyt aina sisäpinnoille ja syönyt ne. Jopa 10 vuotias Xantia on täys vitsi kynnyksen sisältä, suorastaan röhönaurua pukkaa. Siis mikä sinkitys? Juu on ehkä atomin verran, arvaan Mutta älkää laittako sitä öljyä sinne yksinään, se nimittäin ei pysy siellä, se valuu ja loput haihtuu pois ekan hellepäivänä. Mutta kun laitaa vähän bitumia sekaan niin se ei haihdu ja valu vaan saa rauhassa tunkeutua huokoisiin ja bitumi estää valumiset ja haihtumiset. Notkeaa bitumia (siis mitä tahansa kotelmössöä ja öljyä 15-20 % tai sitten hankkii ihan oikeaa koteloainetta joka on melko ohutta mutta vahamaista.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 22.10.2013 23:01 |
Viestit: 5862 Paikkakunta: Lahti
|
Ajattelin alkaa perinnelinjalle ja vetää tervan ja pellavaöljyn sekoitusta tuonne koteloon, ei siinä ainakaan mitään häviä, tuo on teiniautosta, käyttöauto alkaa osoitella samoja oireita, kait sekin pitää vielä korjata, vai myyks joku mulla halvalla hyvähelmaisen Xantian 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 23.10.2013 08:30 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Oman Xantturan kun öljysin tässä pari vuotta sitten niin ei se ainakaan sieltä ole kesän helteinä hävinnyt. Kapilaarinen nousu on runsaampaa ilman sitä bituumin jäykistävää vaikutusta ja öljy myös tunkeutuu saumoihin paremmin. Tuo öljy-bituumi-coctail on kyllä hyvä, mutta käytän sitä normaalisti vain ulkopuolisissa pinnoissa, jotka altistuvat roiskeelle. Koteloihin ei pidä missään nimessä roiskia kovettuvia kotelosuojamassoja, sillä niiden vaikutus on ainoastaan kosmeettinen ja ongelma pahenee silmiltä piilossa. Juoksevuus ja uudelleen tarttuvuus on avainasemassa. Xantian kynnykset ruostuvat rakenteellisesti neljästä syystä: 1. Huono peltilaatu 2. Kynnyskoteloiden päiden falskaaminen kuravedelle ja sittemmin muhivan kosteuden kertyminen hiekan ja pellin väliin. Tätä tapahtuu erityisesti silloin, jos esimerkiksi kotelon takatulpat ovat puhki tai jopa puuttuvat kokonaan. 3. Takapyörän kaaren kerrosrakenne takaoven kohdalla, sekä vaahtomuovi tuon kotelon sisällä. 4. B-pilarin alapään kerrosrakenne ja peltikerrosten väliin kertyvä kosteus. Itse sinkitysprosessissa ei ole vikaa, vaan nämä suotuisat olosuhteet tuntuvat läpäisevän sinkkikalvon reilussa 10:ssä vuodessa. En ole tippaakaan ihmeissäni, jos se on Sitikalla näin "mitoitettu" alunperinkin.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 23.10.2013 17:19 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Mites Xaran helmat, onko laatu parantunut vai pitääkö olettaa että kymmenvuotiaassa Xarassa on myös peli menetty korroosiolle kynnyskoteloissa
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 23.10.2013 18:12 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Autoissa yleensäkin käytetään säkkösinkittyä teräslevyä, jossa on sinkkiä 40-60 g /m2, kun taas kuumasinkityssä levyssä on tyypillisesti 275g sinkkiä/m2. Kuumasinkitty levy on hitsauksessa huono, koska osa hitsaukseen käytettävästä lämpöenergiasta menee sinkin sulattamiseen ja keittämiseen, eikä teräspinnat sula kunnolla yhteen. Sähkösinkityn levyn hitsautuvuus on merkittävästi parempi, koska sinkkikerros on vain muutamia tuhannesosamillimetrejä. Mutta se maantiesuola vesiliuoksena reagoi myös sinkin kanssa, muuttaa sen olomuodon metallisesta jauhemaiseksi mineraaliksi, ja sinkin uhrautuva suojavaikutus, teräksen ruostumista vastaan, lakkaa. Tai jotain sinnepäin... Ja rauta ruostuu.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 23.10.2013 19:35 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Tervaa hyvät ystävät. Jos viina terva ja sauna ei auta on ongelma kuolemaksi. Myös xantiaan tämä pätee. Terva ruiskutus pätee myös sinkki pöpöön uskokaa pois. Mulla ei nyt heti ole esittää kemiallista kaavaa jota insinöörit varmaan perään kuuluttaa, mutta täältä Satakunnasta saadaan maan parasta tervaa ja loppuu xantioiden ruostuminen. Sitä kun pruuttaa kotelot täyteen niin ei shinkki pöpöt jyllää.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 23.10.2013 21:50 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
idefix kirjoitti: Jos viina terva ja sauna ei auta on ongelma kuolemaksi. Myös xantiaan tämä pätee. Kuka ottaisi asiakseen rakentaa Xantian, mielellään myös XM:n mentävän yleisen saunan?  Saataisiin kaikki santut kuntoon. Mielellään siihen tervahaudan läheisyyteen. Ja tietenkin järven rantaan. Ja jos saa vielä toivoa, niin mielellään sitikat ilmaiseksi,  ja muut merkit rahalla. 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 23.10.2013 23:17 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
XM-Hannu kirjoitti: idefix kirjoitti: Jos viina terva ja sauna ei auta on ongelma kuolemaksi. Myös xantiaan tämä pätee. Kuka ottaisi asiakseen rakentaa Xantian, mielellään myös XM:n mentävän yleisen saunan?  Saataisiin kaikki santut kuntoon. Mielellään siihen tervahaudan läheisyyteen. Ja tietenkin järven rantaan. Meillä olisi töissä sen verran iso uuni, että kyllä sinne sitikka taitaisi mahtua ja kaveriksi vielä kasa kiviä ja kiulullinen vettä. Järven rantaan on kyllä lähes kilometri, eikä tervahautaa ole ihan vieressä, mutta hartsia löytyisi. 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 24.10.2013 09:57 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Terva, olisiko siihen hyvä sekoittaa jotain öljyä. Jos sekoontuu, kotelosuojaa vaikkapa.. Ettei kuivuessaan tervan pinta halkeilisi.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 24.10.2013 12:59 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Mikäs vika on valmiissa kotelonsuoja-aineissa? Jos ei ML kelpaa, niin vaihtoehtojahan on monia muitakin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Masa
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 24.10.2013 20:58 |
Viestit: 127 Paikkakunta: Tuusula
|
Xari kirjoitti: Ajattelin alkaa perinnelinjalle ja vetää tervan ja pellavaöljyn sekoitusta tuonne koteloon, ei siinä ainakaan mitään häviä, tuo on teiniautosta, käyttöauto alkaa osoitella samoja oireita, kait sekin pitää vielä korjata, vai myyks joku mulla halvalla hyvähelmaisen Xantian  Älä hyvä mies ainakaan pellavaöljyä sinne laita. Pellavaöljykalvo kun kovettuu, niin sen alla ruoste ihan varmasti muhii. Kuivuneeseen pellavaöljyyn ei tehoa mitkään liuottimet. Ja tämä on omakohtaiseen kokemukseen perustuvaa tietoa.
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 24.10.2013 21:51 |
Viestit: 941 Paikkakunta: vihti
|
Tervan ja pellavaöljyn seos toimii, kokemusta on.
|
|
|
|
 |
Matti m.ë.
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 29.10.2013 11:24 |
Viestit: 62
|
Joo - rapsakaksi kehui katsastusmies viime viikolla Xantun vasenta helmaa mutta ei säälistä lyönyt temmirautaa läpi - kehotti korjaamaan ensi vuodeksi (ei siis merkintää).
Kysymys:
MIssä kulkee Xantian sähöjohdot eli kestääkö surutta ruveta kynnyksiä rälläköimään? -99 farkulla kun ois muuten vielä paljon kilometrejä edessään (nyt vasta 222 tkm).
|
|
|
|
 |
Matti m.ë.
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 29.10.2013 11:48 |
Viestit: 62
|
Niin ja eka kerran kolisteli vetokoukkua oikein kunnolla ja sanoi, että etenkin Kovilin koukut ruostuu jopa 10 vuodessa - uusi juttu minulle kun nyt irrotettava koukku on ainoastaan ruostunut kiinni 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 29.10.2013 12:21 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Matti m.ë. kirjoitti: MIssä kulkee Xantian sähöjohdot eli kestääkö surutta ruveta kynnyksiä rälläköimään? -99 farkulla kun ois muuten vielä paljon kilometrejä edessään (nyt vasta 222 tkm). Lähimmät taitavat olla lattiapellin päällä menevät. Ei muuta kuin rälläköimään vaan. Matti m.ë. kirjoitti: Niin ja eka kerran kolisteli vetokoukkua oikein kunnolla ja sanoi, että etenkin Kovilin koukut ruostuu jopa 10 vuodessa - uusi juttu minulle kun nyt irrotettava koukku on ainoastaan ruostunut kiinni  Reilua liuottelua, niin eiköhän se irtoa. Sen jälkeen muistaa rasvata huolella ja säilyttää sen koukun kunnollisessa säilytyspaikassa, niin toimii jatkossakin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Matti m.ë.
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 29.10.2013 20:50 |
Viestit: 62
|
Keväällä laikka siis laulamaan! Merci! Koukku saa olla kiinni - on Prisman parkkipaikalla kova sana 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian helmamassaus Lähetetty: 29.10.2013 21:54 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Matti m.ë. kirjoitti: Koukku saa olla kiinni - on Prisman parkkipaikalla kova sana  Varsin ikävä paksia lastatessa, eikä onnettomuuksissakaan ole eduksi.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|