sitikkaporo kirjoitti:
Miten tuo Euro5-normin päästöt vaikuttavat vaadittavaan VAIHTEISTOöljyyn? Ei siviili tajua..
Euro 4 -tasoon verrattuna mm. dieselin hiukkaspäästöjen rajoja pienennettiin Euro 5:ssä 80 % ja typen oksidien rajaa laskettiin lähes 30 %.
Bensamoottoreissa mm. NOx raja putosi 0,08:s 0,06:een g/km, ja niille tuli uusi vaatimus
VOC päästöjen osalta.
Suoraruiskutuksella varustetuille bensamoottoreille tuli voimaan sama raja hiukkaspäästöille, kuin dieseleilläkin, eli 0,005 g/km.
Euro 3 normissa, joka vaati dieseliinkin käytännössä hiukkassuodattimen, tämä raja on 0,05 g/km, eli kymmenkertainen.
Ajovastukset vaikuttavat päästöihin ja vastuksiin vaikuttaa myös voimalinjan kitka- ym. häviöt, joten olisiko niin, että Euro 5 tyyppihyväksyntätestit on tehty tuolla öljyllä. Tällöin valmistaja voi vakuuttaa auton täyttävän normit vain testatulla öljyllä.
Jos automallia ei ole testattu muilla öljyillä, ei tyyppihýväksynnän ehtojen täyttymistäkään voida taata.