Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 10.12.2013 11:44 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Lienevätkö nämäkin yksilöitä, mutta miten kestävä on Xantian orkkis vesipumppu ? Entä oletteko aina automaattisesti hammashihnan vaihdon yhteydessä vaihtaneet myös kiristinrullan vai ensin kokeilleet, pyöriikö yhä kepeästi ja rallattamatta ? Se tässä mietityttää, että jos hihnan vaihtoväli on ohjekirjan mukaan 120 000 ja sittemmin vaihtoa on suositeltu 100 tkm tai jopa 80 tkm rajapyykillä, että tuo rulla ei sillä matkalla miksikään mene.
Tuntuu myös jotenkin "turhalta" vaihtaa vuotamatonta ja äänettömästi pyörivää vesipumppuakaan joka kerta. Säästö väärässä paikassa voi tietty tulla HVYINKIN kalliiksi, mutta laiskuus on hyve eli turhaa roplaamistakin on terveellistä välttää :lol:



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 10.12.2013 13:04 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Voisi myös miettiä ao. kapistusten jäljellä olevaa käyttöaikaa. Kyllä ne vielä eilen...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 10.12.2013 13:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2665
Paikkakunta: Päijät-Häme
puuparta kirjoitti:
oletteko aina automaattisesti hammashihnan vaihdon yhteydessä vaihtaneet myös kiristinrullan vai ensin kokeilleet, pyöriikö yhä kepeästi ja rallattamatta?

Kyllä, erityisesti juuri edellämainitussa tapauksessa. Eli jos kiristin pyörii kepeästi (jatkaa pyörimistä piiitkään kun sille on antanut vauhtia), olen vaihtanut. Varsinkin jos se rallattaa kuivuuttaan pyöriessään! Jos se sensijaan on selkeästi ollut uutuudennahkea, olen vaihtanut vain hihnan ja vesipumpun (ellei siinä puolestaan ole ollut tuoretta valmistuspäivämääräleimaa josta ikää voi arvailla).
Onko joku löytänyt pettämättömän logiikan vesipumpun kuntoa arvioidessa? Kaikki vastaantulleet on olleet nahkeita pyörimään mitä olen vaihtanut, eikä yhdessäkään ole ollut vuotoa. Olen silti katsonut paremmaksi sijoittaa sen ekstra 50 euroa vesipumppuun ja uusiin glygoleihin, kuin tehdä saman homman uusiksi ja ehkä kansipajan avustuksella..



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 10.12.2013 13:39 

Viestit: 287
Ja loppujen lopuksi lisätyö siinä kohdassa kun on kaikki muukin auki niin on aika pieni vesipumpun ja rullien vaihtoon. Aina ne on mennyt vaihtoon mulla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 10.12.2013 17:50 

Viestit: 566
Paikkakunta: Viitasaari
Itse vaihdan aina rullat hihnan vaihdon yhteydessä. Ei ole paha hinnan lisä, kun ostaa koko paketin kerralla.

Vesipumpun vaihdan joka toisella vaihtokerralla, ellei tunnu olevan klappia. Pumppu hyllyssä kaiken varalta. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 10.12.2013 20:07 

Viestit: 204
Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
Onko siihen jakoremmin kiristykseen saatavissa jostain kukkarolle sopivaa kireysmittaria? Tai jotain satavarmaa kikkaa? Olen tähän asti mitannut tiukuuden omalla "peukalo/etusormimittarilla". Aina pelottaa jälkikäteen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 10.12.2013 20:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4703
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
toimii hemmetin hyvin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 11.12.2013 10:11 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Mitäpäs nuo puuhatavaratalo Moponetin orgnro:t tarkoittaa kun hammashihnojen kohdalla lukeepi

Jakohihna+rullasrj PSA-16V 96-
Sopivuudet:
- 16V 1,8 95->98 (AUTOMAATTIkiristin)
- 16V 1,8 98->01 jos AUTOMAATTIkiristin (orgno:sta 08470->)

Jakohihna+rullasrj PSA-16V 96-
Sopivuudet:
- 16V 1,8 98->01 jos MANUAALIkiristin (orgno:on->08469)
- 16V 2,0-98kW 96->

Näkeekö siis vasta jakopään purettua kumpia osia täytyy lähteä (polkupyörällä) 30 kilsan takaa hakemaan eli -98 vuoden 1.8 16V Santussa voi olla kiristimenä kumpi tahansa. ? Ei tää noissa Volvoissa näin vaikeeta ole :(



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 11.12.2013 10:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7850
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
puuparta kirjoitti:
Mitäpäs nuo puuhatavaratalo Moponetin orgnro:t tarkoittaa kun hammashihnojen kohdalla lukeepi


se on ORGA- eli RP-numero, juokseva numero joka kertoo tarkan valmistuspäivän. Löytyisköhän se Xantiassakin jostain kuskin oven välistä?

8470 on 17.1.2000.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 11.12.2013 10:44 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Teuski kirjoitti:
puuparta kirjoitti:
Mitäpäs nuo puuhatavaratalo Moponetin orgnro:t tarkoittaa kun hammashihnojen kohdalla lukeepi


se on ORGA- eli RP-numero, juokseva numero joka kertoo tarkan valmistuspäivän. Löytyisköhän se Xantiassakin jostain kuskin oven välistä?

8470 on 17.1.2000.


Kiitokset tästä. Eli näin ollen tuo Moponetin listaus on harhaanjohtava noine vuosimallimäärityksineen.
Ja siis meikäläisen "helmi" joka on vuosimallia -98 (käyttöönotettu heinäkuussa) omaa siis tuon manuaalikiristimen ilman epäillyksen häivää. Vaiko,,,

Ja kuukkelihan tuon tosiaan kertoo http://www.cats-citroen.net/citroen/organumber.html
ja edelleen

Where to find the ORGA number on your car ?

2CV and Dyane - On top of the bulkhead, right hand side.

BX - It is printed in blue (?) ink on the A-post (in front of the front door) on the driver's side just below the upper hinge, next to the sticker that specifies the tyre pressures.

CX - On the front of the left hand side suspension turret, usually hidden by wiring.

GSA - On the right inner front wing (?).

Xantia - On the bulkhead just in front of the right -front- suspension sphere (quasi below the front window). At that position one finds the color-code (a letter code) and, in smaller characters above that, the ORGA number.

XM - It is printed in white ink on the A-post (in front of the front door) on the driver's side.



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 11.12.2013 13:07 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tiemmä manuaalikiristimen voi hyvin korvata automaattisellaisella. Ainakin 1,8 16V:ssa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 11.12.2013 13:15 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Näinkö on ? Pirunko takia noita manuaalikiristimiä sitten enää kaupataan ensinkään. Menee vain näiden vanhojen ruoskien omistajat päästään pyörälle ;)
Jaa, mutta onhan se manuaalisetti kympin automaattisettiä edukkaampi eli näiden kulkimien markkina-arvon huomioiden se on prosentuaalisesti iso raha,,,



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 11.12.2013 13:21 

Viestit: 17
Paikkakunta: Sotkamo
Kannattaa myös ostaa uudet pultit kiristin- ja ohjainrullaan , jos ei tule mukaan. Oon tavannu kahta erimittasta pulttia ohjainrullassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 11.12.2013 13:55 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Kiitos tästäkin vinkistä :)



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 11.12.2013 14:32 

Viestit: 5937
Paikkakunta: Lahti
ealab kirjoitti:
Tiemmä manuaalikiristimen voi hyvin korvata automaattisellaisella. Ainakin 1,8 16V:ssa.


Ja jos oikein muistan ja tiedän niin se TULEE korvata automaattisella vaikka sieltä manuaalinen vielä löytyisikin.

Yhden kerran olen xantiaan hihnan itse vaihtanut, en vaihda toiste, ennemmin maksan ammattilaiselle, työn osuus ei minusta tuossa hommassa ole kauhea, 420€ hilut töineen.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 11.12.2013 14:38 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
No joo, minä nyt kuitenkin teen itse. Samalta kylältä oleva tyyppi joka on ikänsä sekalaisilla Citikoilla ajanut ja minutkin tähän Xantia-hankintaan jallitti sanoi, ettei ole mitenkään paha rasti tuo. Ens viikonvaihteessahan tuon sitten omakohtaisesti pääsee kokemaan :)



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 11.12.2013 14:52 

Viestit: 5937
Paikkakunta: Lahti
Tarkista kohdistus ennen purkua, alahihnapyörä on voinut liikahtaa ja kohdistusreikä on väärässä kohtaa, uusi alkuperäinen hihnapyörä oli Gallialaisella 96€



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 11.12.2013 15:04 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Kiitos tästäkin. Toivottavasti tuossa ei nyt joudu tuotakin vaihtamaan tai auton arvo tuplaantuu viikossa :lol:



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Santun vesipumppu ja hammashihna kiristin
ViestiLähetetty: 14.12.2013 14:05 

Viestit: 274
Paikkakunta: Lohja
Homma done eikä ollut mitenkään mahdoton homma kunhan ei tarvinnut tuossa pihalla pakkasessa maaten tehdä. Pääsin juniorin kanssa (tammikuussa armeijaan menossa eli ei kuitenkaan mikään vaippapylly enää toisin kuin isänsä kohta :shock: ) peruslämpöiseen talliin miniäkokelaan nurkkiin ja väännettiin siellä. Vaihtoon siis jakohihna kiristimineen plus pakkauksessa mukana ollut mikälieohjainrulla ja vesipumppu.
Ekaa kertaa elämässään kun tuollaista etuvetoisessa poikittain olevan motöörin hiluja kun vaihteli (GSA:n jakohihnat silloin 90-luvulla kerran vaihdoin), niin tokihan siinä isä ja poika takavetovolvojen selkeisiin rakenteisiin ja ennen kaikkea ruhtinaallisiin koplaustiloihin tottuneena päästelivät vuorovedoin paksuja puhalluksia ja jopa kirosivat muutaman kerran lämpimikseen. Junnu tuon homman pääosin hoiteli, minä lähinnä ojentelin instrumentteja ja tavasin Haynesiä :)



Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: