|
Kirjoittaja |
Viesti |
JMTN
|
Viestin otsikko: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 15.12.2013 15:09 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Middle of Nowhere
|
Elikkä XM:n leimaus jäi pakokaasuista kiinni. Käy epätasaiseen , kuitenkin uudet tulpat , tulpanjohdot , pyörijä vaihdettu. Lisäksi tyhjäkäynti ei kestä tasaisena . vaihtelee lähes sammumisen ja 1500 rpm väliä. Niin ja kaikki löydetyt maadoituspisteet on auottu ja puhdistettu. Ideoita mitä seuraavaksi tutkia? 
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 15.12.2013 16:48 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Taaskin vähän lisää tietoja kaivataan. Vuosimalli, koneen tyyppi nyt ainakin, niin joku osaa alkaa ehdottelemaan korjauksia tai jakamaan kokemuksiaan. Onko kaikki letkut ja johtoliittimet tarkastettu? MAP-anturit sun muut. Minun TD-kokemukseni tuskin auttaa 
|
|
|
|
 |
JMTN
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 15.12.2013 17:12 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Middle of Nowhere
|
unohtuikin laittaa , eli 2.0 l 8v ja vuosikertaa 1990
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 15.12.2013 17:18 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Jotain ajatuksia:
-ilmavuoto -tyhjäkäynnin ohjauksen takkuilu (minkälainen tässä on, näitäkin kun oli muutamalla eri tavalla toteutettuina) -MAP-anturi (jos se malli mistä moinen löytyy)
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
JMTN
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 15.12.2013 17:20 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Middle of Nowhere
|
löytyy MAP anturi ja puhdistettu.
|
|
|
|
 |
rundvik
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 15.12.2013 20:05 |
Viestit: 884 Paikkakunta: Naantali
|
Tein noi samat jutut omaan XM:ään,vein sitten sen diagnostiikka pajalle.Katalysaattori oli aivan loppu.
PS.Annan mielummin korjauksen asiantuntijalle, ettei rahat ja hermot pala aivan turhaan.
|
|
|
|
 |
JMTN
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 16.12.2013 20:20 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Middle of Nowhere
|
No onneksi yksi katti löytyi hyllystä ja vaihdettu. Melkein pääsin testilenkille kunnes sitten vaihteensiirtäjän tappi katkesi etuakselilta ja juuri tietysti siitä jalan pinnasta.... Pitänee odotella lisä motivaatioa ainakin huomiseen...
|
|
|
|
 |
Aake
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 17.12.2013 09:05 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Tuusula
|
Pitänee huomauttaa, että katalysaattorilla ei ole vaikutusta käyntiin... se kyllä menee huonoksi selvästi nopeammin, jos moottori ei käy oikein.
GS Pallas -79 XM 2.0i Break -92 XM V6 Aut. -91 Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94 (Naisen) C3 1.4HDi -04 (Varalla) Saxo 1.4i -96 (Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 17.12.2013 10:00 |
Viestit: 2699
|
rundvik kirjoitti: ...Katalysaattori oli aivan loppu... ...Annan mielummin korjauksen asiantuntijalle, ettei rahat ja hermot pala aivan turhaan. Aake kirjoitti: Pitänee huomauttaa, että katalysaattorilla ei ole vaikutusta käyntiin... se kyllä menee huonoksi selvästi nopeammin, jos moottori ei käy oikein. Kyllä on vaikutusta, varsinkin jos katalysaattori on loppu kuten tuossa rundvik toteaa. Täällä myös esimerkki siitä.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Aake
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 18.12.2013 01:09 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Tuusula
|
r_a_n_u kirjoitti: rundvik kirjoitti: ...Katalysaattori oli aivan loppu... ...Annan mielummin korjauksen asiantuntijalle, ettei rahat ja hermot pala aivan turhaan. Aake kirjoitti: Pitänee huomauttaa, että katalysaattorilla ei ole vaikutusta käyntiin... se kyllä menee huonoksi selvästi nopeammin, jos moottori ei käy oikein. Kyllä on vaikutusta, varsinkin jos katalysaattori on loppu kuten tuossa rundvik toteaa. Täällä myös esimerkki siitä.Nojoo, olet oikeassa, kyllähän se vaikuttaa jos on sulanut umpeen. Mutta omissa autoissa katalysaattori on aina vain menettänyt puhdistustehonsa kuluessaan. Tiedän kyllä tapauksen, missä erääseen Xsaraan vaihdettiin vaikka mitä, kun ei käynnistynyt. Lopulta syynä oli umpeensulanut katalysaattori, kun oli ajettu rikkinäisellä puolalla = raakaa kakkua kattiin.
GS Pallas -79 XM 2.0i Break -92 XM V6 Aut. -91 Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94 (Naisen) C3 1.4HDi -04 (Varalla) Saxo 1.4i -96 (Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
|
|
|
|
 |
JMTN
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 22.12.2013 21:03 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Middle of Nowhere
|
Ongelmat jatkuu edelleen , tyhjäkäynti vaihtelee ja jopa sammuu välillä , ajaessa nykii todella paljon. Sähköpuolelle alkaa olemaan lähes kaikki vaihdettu ja kokeiltu vaihto-osilla, ei muutosta.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 23.12.2013 14:29 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Tässäkin on se tyhjäkäynnin lisäilmanluisti joka pitää olla herkkäliikkeinen ja nyt se on täynnä pölyä ja on hyvin takkuinen liikkeiseen. Onko putsattu? Pitää huljuttaa hyvin naftassa tms. Tämän näköinen pötikkä... On 2.0 8 v koneessa ja on muuten V6 24 valvessakin. Tuon ison reiän sisältä näkee luistin joka pyörii. Älä upota kokonaan liottimeen vaan vain tuon luiston osan verran. http://www.myshopping.com.au/ZM--122586 ... Z_S6A_3_0LKatti saa olla toooodella sula ennenkuin vaikuttaa käyntiin. Tuo raju vaeltelu on tuon luistin takkuamista, yleensä.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
JMTN
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 23.12.2013 15:10 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Middle of Nowhere
|
Tuohon oireet viittaisi mutta puhdistettu on kokeiltu myös toisen XMn vastaavaa osaa, ei vaikutusta. Alkaa jo loppumaan vaihtoehdot kesken, aamulla tyhjensin tankin ja vaihdoin uudet benzziinit tankkiin , ei ollut sielläkään vika.
|
|
|
|
 |
JMTN
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 23.12.2013 17:34 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Middle of Nowhere
|
Oire paikantui nelos sylinteriin joka on pimeänä. Neljän eri syttytulpan, neljän eri tulpan johdon kolmen pyörijän , parin virranjakajan kannen ja kolmen puolan jäljiltä ep'ilisin että vika ei ole sähkössä. Eli voiko joku vika ruiskussa työnbtää sinne liikaa tai väärään aikaan polttoainetta.
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 23.12.2013 18:27 |
Viestit: 725
|
Cikatti kirjoitti: Tässäkin on se tyhjäkäynnin lisäilmanluisti joka pitää olla herkkäliikkeinen ja nyt se on täynnä pölyä ja on hyvin takkuinen liikkeiseen. Onko putsattu? Pitää huljuttaa hyvin naftassa tms. Tämän näköinen pötikkä... On 2.0 8 v koneessa ja on muuten V6 24 valvessakin. Tuon ison reiän sisältä näkee luistin joka pyörii. Älä upota kokonaan liottimeen vaan vain tuon luiston osan verran. http://www.myshopping.com.au/ZM--122586 ... Z_S6A_3_0LPeriaatteeltaan sama mutta ZPJ:ssä luonnollisesti vähän isompi. Jos sen kunnolla puhdistaa niin painonastat rungosta ylös ja mötikkä auki. Sitten sisältä puhdistetaan hopeapinnat ja laahaimet. Ei ole paha rasti ja kannattaa tehdä.
|
|
|
|
 |
JMTN
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 24.12.2013 16:32 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Middle of Nowhere
|
4 sylinterin ruiskusuutin vaihdettu. Mutta käynti ongelmat , nyt jopa sammuu ajoittain tyhjäkäynnillä ja nykii kiihdyttäessä näköjään pysyy. En taida enää muuta ratkaisua keksiä kuin paalauksen leiman sijasta.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 24.12.2013 22:18 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Oletko etsinyt ilmavuotoja yhtään? Ja edelleen se lisäilmaluisti kannattaa putsata se on joka tapauksessa huonossa hapessa.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
JMTN
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 24.12.2013 22:53 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Middle of Nowhere
|
Cikatti kirjoitti: Oletko etsinyt ilmavuotoja yhtään? Ja edelleen se lisäilmaluisti kannattaa putsata se on joka tapauksessa huonossa hapessa. Puhdistin tänään senkin uusiksi, ei vaikutusta , itse asiassa myölskin varalla olevan ja kokeilin molempia. Letkuja , liittimiä jne oon yrittänyt katsoa että on ehjiä ja hyvin kiinni. Alkaa vain jo ideat loppumaan.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 25.12.2013 00:14 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Mistäspäin maailmaa tämä laite löytyä mahtaisi, jos vaikka joku muukin tulisi ihmettelemään ja esittämään hyviä arvauksia? Kirjoitetun tekstin varassa arvailu on kuitenkin hieman haastavampaa kuin itse käpälöinti paikan päällä..?
Sopivasti jos sattuisi sijainti, niin saattaisin jopa ehdokkaaksi heittääntyä...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
JMTN
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 25.12.2013 09:23 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Middle of Nowhere
|
Savonlinnassa, joo "livenä" varmasti paljon helpompi löytää vika kuin pelkän kirjoitetun perusteella.
|
|
|
|
 |
Roplaaja
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 25.12.2013 11:07 |
Viestit: 461 Paikkakunta: Tuusula
|
Vika vaikuttaa samalta kuin minulla oli kymmenisen vuotta. Ajossa kun heitti vapaalle niin sammui joskus ja syttyi K valo kojetauluun. Mulla on -90 loppuvuoden malli ja siinä oli tyhjäkäyntimottori hivenen jäykkä. Sen pitää pyörähtää neljänneskierros ainoastaan maksimissaan. Kuten on jo aikaisemmin mainittu sen pitää olla herkästi liikkuva. Jos tämä on sama malli kuin minulla niin putsaus ilman avaamista on toivoton. Siinä on kiinteä akseli ja roottori pyörähtää sen päällä. Tässä on iso laakerin pinta-ala ja rasva kovettunut. Jos saatkin sen rasvan liotettua, mitä epäilen niin milläs voitelet sen avaamatta. Väkäset auki (vai oliko se kuin säilykepurkki, reuna taitettu sisään) ja varovasti sisäkalut ulos. Kasaaminen on vaikeampaa. Joudut virittelemään jonkin langan muistaakseni että hennot metallilangat jotka toimii hiilinä menee kollektorin päälle. Se moottori ei ikinä kulu käytössä kun pyörähtelee vain hiukan silloin tällöin. Kun kasaat niin väkäsiä ( tai reunaa) on turhauttavaa hakata väkisin kokonaan kiinni. Minä naputtelin hiukan kiinnipäin ja suljin sen ilmastointi teipillä. Hyvin on kestänyt 10 vuotta ja näyttää kestävän vielä toisetkin. Avatessa raavi merkit kuoreen ja runkoon että saat ne paikoilleen samoin, se on tärkeää
|
|
|
|
 |
JMTN
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 25.12.2013 11:11 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Middle of Nowhere
|
Todennäköisesti juurikin sama malli. Pitää vielä purkaa ja tehdä perusteellinen puhdistus jos siitä olisi apua. Toivottavasti on 
|
|
|
|
 |
JMTN
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 25.12.2013 15:42 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Middle of Nowhere
|
Purettu ja puhdistettu ja kokeiltu. Tyhjäkäynti ehkä vähän tasaisempi. Ajaessa ja kihdyttäessä varsinkin kakkosvaihteella 1500 - 2000 rpm. nykii ja polttaa putkessa ajoittain. Ainoa mikä on vaihtamatta on siellä kurkun alla oleva vvarmaankin läpän asentoanturi. Voisiko (ja toivottavasti olisikin) olla syyllinen.
|
|
|
|
 |
Aake
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 25.12.2013 18:44 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Tuusula
|
Kerroit että MAP-anturi on putsattu, mutta onko kokeiltu toisella? Vai onko sinulla kenties ECU:ssa kiinteä MAP niinkuin minulla? Oireet viittaavat kyllä siihen suuntaan. Kyllähän se kaasuläpänasentotunnistinkin voi tuollaisia oireita aiheuttaa, mutta oman kokemuksen mukaan vika on harvemmin siinä.
GS Pallas -79 XM 2.0i Break -92 XM V6 Aut. -91 Xantia 2.0i Berline VSX Aut. -94 (Naisen) C3 1.4HDi -04 (Varalla) Saxo 1.4i -96 (Varaosa) XM TCT Break Aut. -98
|
|
|
|
 |
JMTN
|
Viestin otsikko: Re: XM:n uudet ominaisuudet Lähetetty: 25.12.2013 19:55 |
Viestit: 116 Paikkakunta: Middle of Nowhere
|
Joo on putsattu ja yksi toimiva vaihtokappalekin testattu niin v..... paikassa kun onkin , no ei se silti mahdoton vaihtoehto ole. Mutta aiemmin mitä on MAP-anturi hajonnut niin se on loppunut käynti kerralla.
|
|
|
|
 |
|
|