Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 3/3 [ 75 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Tuulilasin hionta ja kiillotus?
ViestiLähetetty: 17.12.2013 00:46 

Tämä on aiheena saanut kivasti ihmisten mieliä kirvoitettua, niin puolesta kuin vastaankin. Omasta puolestani voin esittää anteeksipyynnön kaikille, kirjoituksistani mahdollisesti aiheuttamanani mielipahan, jos joku on jääräpäisistä mielipiteistä nyt vetänyt herneitä isompia tukkoja nokkaansa. 8-) Jatketaan silti "räkärauta" keskustelua, ihan vaan vaikka piruuttaan.

Odottelen ns: todellisten asiantuntioiden mielipidettä asiasta. Siihen asti voimme hinkata vaikka muniamme noilla räteillä ja lumpuilla. :lol:

Poissa

ViestiLähetetty: 17.12.2013 01:24 
Käyttäjän avatar

idefix kirjoitti:

Odottelen ns: todellisten asiantuntioiden mielipidettä asiasta.

Ai mun vai? :roll: :oops: :roll:

Poissa

ViestiLähetetty: 18.12.2013 02:22 
Käyttäjän avatar

Jos minulla olisi vähemmän vuosirenkaita plakkarissa, ihmettelisin idefixin käytöstä tavattomasti, ja ehkä lähtisin järkisyin perustelemaan hänen näkemyksensä nurin - tai siis yrittämään sitä.

Mutta kun vuosia, harmaita hapsia ja kilometrejä (ja hydraulisitikoita) on jo koettu paljon, tiedän mistä on kysymys. Järkisyyt ovat aivan turhia tässä keskustelussa.

Idefix on henkilö, joka nauttii nettikeskustelujen provosoinnista. Hänenlaisiaan on paljon, eikä sitä voi pitää pahana luonnevikana. Hän saa nautintonsa siitä, kun älykkäät ihmiset yrittävät järkiargumentein kommentoida hänen jatkuvasti radaltaan suistamaa keskustelua. Siksi hänen täytyy osallistua keskusteluun järkevissä aiheissa joita järkevät ihmiset seuraavat - ei kukaan kiinnostava tietäjä tulisi kommentoimaan idefixin aloittamaa ketjua "räkärauta vs oikea rauta", ja hän tietää sen.

Pikku herjoilla ja loukkauksilla saa myös kivasti vastauksia ja reaktioita. Sitä hän hakee, siitä hän nauttii. Suotakoon se hänelle.

Minulla on tai oli aikoinaan hieman samaa vikaa, mutta yleensä pyrin välttämään yksittäisen ihmisen herjaamista, ellei asianomainen ole sitä itse aloittanut. Keskityn mieluiten lempi-ihmisryhmieni arvosteluun, ja kuten monet tämän palstan lukijat tietävät, nämä ryhmäthän ovat kommunistit, vihreät, punikit, pakolaismyönteiset, feministit ja valkoiset ritarit (feministien puolustajamiehet). Joten mielellään arvostelen ja härnään 90% suomalaisista. Ehkä kuitenkin imperfekti olisi parempi, olen vähentänyt...

Kirjoitan vielä hieman lisää idefixin taktiikasta, joka on suoraan Sirola-opiston oppikirjasta. Ja kommunistien muutenkin suosima keino. Keskustelu käännetään sopivan pienin pykälin sivuun alkuperäisestä aiheesta, ja sitten tästä "käännetystä" kurssista käsin on helpompi perustella omia näkemyksiään. Toisin sanottua takkia käännetään aina, kun omien alkuperäisten väitteiden alla rupeaa tuli polttamaan persusta tai sitten tietotaito keskustelun senhetkiseen suuntaan on liian vähäistä. Kouluesimerkki on tämä, kun idefix väittää että hänen alkuperäinen kommenttinsa olisi ollut "Tämä minun (idefixin) aloittamani kyseenalaistaminen metodista tee se itse". Ja samassa postissa perään käännetään alkuperäinen keskustelun aihe, sekä hänen alkuperäinen loukkaava vastauksena aivan päälaelleen: "Onko nyt kauhean vaikea ymmärtää, etten itse tekniikkaa aliarvioi vaan kysehän oli lasin vaihto hinta vs hionta tee se itse metodilla."

Nimenomaan tekniikkaahan se idefix alkuperäisessä vastauksessaan kyseenalaisti! Mutta näin takki kääntyy, aivan klassinen keskustelun ohjaaminen "halutuilla ja turvallisille" urille.

Puutteena on todettava, että tuo idefixin taktiikka toimii paljon paremmin suullisessa keskustelussa. Nettiaikana kun jokainen kommentti säilyy, niin vähänkin viitseliäämmälle on helppo katsoa mistä alunperin puhuttiin.

Tämä ei ole kritiikkiä sinua kohtaan, idefix. Netissä saa nauttia provosoinnistakin, kohtuuden rajoissa. Jos olet järkevä, et kommentoi tätä viestiä ollenkaan. Mutta onhan aavistuksenomainen mahdollisuus, että provosoidut tästä itse, ja kirjailet oikein kauniin vastauksen jossa minua on kutsuttu monilla nimillä sekä titteleillä. Sen lukisin mielenkiinnolla!

Ja loppuun hieman asiaakin. Tilasin englannista sen isomman satsin noita Glasstechin vehkeitä, myös juurikin lasin hiomiseen tarkoitetun kiillotuskoneen. Meinaan viedä setin ammattimaiselle maalinmyllyttäjälle ja antaa vapaat kädet. Katsotaan mitä tapahtuu!

Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa

ViestiLähetetty: 18.12.2013 10:27 
Käyttäjän avatar

Yhdyn täysin ds-jekkerin mielipiteeseen menemättä yksittäiseen nimimerkkiin, mutta yleisellä tasolla. Turha jankkaaminen ja riitely vie selkärangan itse ketjulta. Asialliset krittiset kommentit ovat tietenkin tarpeen mutta jotenkin tässä tapauksessakin on ainakin henk.koht tasolla vivahde-ero siitä mikä on asiallista ja epäasiallista.

Itsekin harkitsen hiontaa, etenkin lamppujen lasit voisi olla helppo kohde. Toinen aihetta läheltä liippaava asia on kiveniskeämien ym. korjaaminen kotikonstein, niihinkin on tarjolla monenlaisia tee itse settejä. Esim. CX:n muuten hyvässä tuulilasissa on repisikan puolella n. 7 cm kehämainen särö, kuin olisi pullonpohjalla lyöty. En tiedä paljonko autolla on ajettu sen jälkeen. Itsellä se on ollut heti hankinnan jälkeen 8 v katoksen alla. Aion yrittää sen korjausta seuraavalla tavalla, teippaan alueen ja liitän ääripäihin letkut niin että särön reunan kohdalla on pieni kangaspala teipin alla lekun kohdalla. Laitan tyhjöpumpun nakuttamaan toiseen reunaan ja syötän toisesta peseviä liuottimia sisään ja lopuksi syöttölaita kiinni ja tyhjiöinti. tarkoituksena saada rako puhtaaksi ja kuivaksi. Sitten korjaushartsia ylipaineella rakoon ja tyhjöpumpulla kuplat pois ja uv kovetus. Joo, CX:ään on helppo vaihtaa lasi itsekkinja varmaan tule halvemmaksi ja parempi lopputulos, mutta se ei nyt tässä ole se pointti! Lopuksi lasin hionta. Mitenköhän työhön kävisi bilteman edullinen kahdella laikalla varustettu kone jonka alarajanopeus kuormittamattoma on 1600.?

Tuon linkin takana on muuten mielenkiintoisia vinkkejä tunnistaa keskustelupalstojen häiriköt. Alussa terveyshömppää, mutta lopussa 25 vinkkiä jotka herättää paljon 'aivan'- elämyksiä. En usko että tässä tapaukseessa on kyse tuollaisesta, vaan enemmänkin tahattomasta eipäs-juupas tilanteesta. Uskoako tuon puljun kirjoituksiin on tietty kunkin omassa harkinnassa.

http://www.magneettimedia.com/trollit-l ... unteisiin/

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa

ViestiLähetetty: 18.12.2013 11:54 

Tulsku kirjoitti:
...Vaatii siis työstöön kiilloituskoneen ja huopalaikan ...

Millainen, minkä hintainen, mistä jne näitä välineitä voisi lähteä katsomaan? Oma aikahan ei maksa mitään eikä tuulilasikaan ole enää uusi.

Poissa

ViestiLähetetty: 18.12.2013 12:05 

Mielenkiintoinen aihe. Mutta pieni väli-offtopic;
Tuulilasista ei koskaan tule hylkäystä katsastuksessa, ellei se joko puutu tai siitä ei yksinkertaisesti näe läpi (vrt maalattu). Kaikissa muissa tapauksissa siitä tulee korjauskehoitus joka ei yksistään ole este leimalle vaikka vuodesta toiseen. Muistaakseni sivulasitkin saavat puuttua katsastuksesta ettei hylkäävää päätöstä vielä tule.

Poissa

ViestiLähetetty: 18.12.2013 13:01 

Sehän tässä asiassa onkin tärkeintä.

Poissa

ViestiLähetetty: 18.12.2013 14:47 
Käyttäjän avatar

Magneettimediahan on täysin semi-kaoottinen julkaisu, mutta, jutut ovat monesti lainattuja kuten selvästi oli tuo Wesan heittämä linkki.
Lainaukset tuohon läpyskään ovat välillä yllättävän hyviä.

Lemon, tuo bilteman 20 euron kone on ällistyttävän hyvä. Itselläni on se ja on tullut hierottua sillä jopa peilirosteria. Hinta-laatusuhde on omatoimihommiin ihan riittävä. Vehjes jopa painaa onnistuneen paljon.

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 18.12.2013 14:56 
Käyttäjän avatar

Lemon kirjoitti:
Tulsku kirjoitti:
...Vaatii siis työstöön kiilloituskoneen ja huopalaikan ...

Millainen, minkä hintainen, mistä jne näitä välineitä voisi lähteä katsomaan? Oma aikahan ei maksa mitään eikä tuulilasikaan ole enää uusi.

Tästä voisi tarinoida vaikka kuinka pitkään ja hartaasti, mutta lyhyesti: ymmärtääkseni lasin kiillotus kannattaa tehdä ns. rotary-mallisella koneella (sellainen rälläkkämallinen siis, ei epäkeskolaite). Sen valinta on täysin oman harkinnan varassa, itselläni on jokusen vuoden vanha Motonetin 55 euron laitos, joka ei oikeasti ole kauhean hyvä. Suosittelisin kiinnittämään huomiota käytössä oleviin kierroksiin (erityisesti kierrosalueen alaraja olisi hyvä olla mahdollisimman alhainen, korkeintaan 1000 rpm, mieluiten 700-800 rpm), lukittavaan virtanappiin (ettei sitä tarvitse painaa koko ajan pohjassa) ja mahdollisesti vielä "vakionopeussäätimeen", eli osaako laite pitää kierrokset vakiona kuormituksesta riippumatta. Ja tietysti käyttöergonomia... Ikävä kyllä se tuntuu olevan melko suoraan verrannollinen hinnan kanssa. Nuo kaikki menevät tuon oman laitteeni kanssa pieleen.

Itse huopalaikat eivät maksa mahdottomia ainakaan ulkomailta eBayn kautta tilattuna, Brittilässä ne maksavat pari-kolme puntaa kappale. Tietysti sille tarvitaan myös oikeankokoinen talla, joka maksaa parisenkymppiä (ja siitä ylöspäin). Totesin, että kolmetuumainen laikka ja talla on melko hyvä yhdistelmä tuulilasille.

Joo, rahaa palaa kiitettävästi, mutta pitää muistaa, että laikkaa lukuunottamatta samoja romppeita voi käyttää siihen loppuauton kiillotukseen. ;) Jos on kovin epävarma olo, niin varmaan näistä kotimaisistakin alan erikoisliikkeistä saa apuja, vaikkapa täältä: http://www.projectech.fi/

C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa

ViestiLähetetty: 18.12.2013 15:57 
Käyttäjän avatar

Sori, mulla onkin Pilipaliteeman kiillotuskone eli tämä: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hioma ... 240-17281/

Olen käyttänyt maalien ja lakkasumurajojen hiontaan maalausten jälkeen. Meinaan testata tuuliklasiin tuota vehjettä. Tosiaan, vain 20 eur.

Poissa

ViestiLähetetty: 18.12.2013 18:29 

Riita poikki! Tässä on mun vanhempi autoni ja vaimon on toi tummempi. Tallipokamme selittää teille miten toi homma tehdään.

http://www.youtube.com/watch?v=DXBKKbmutRw

Bahahaa!

Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa

ViestiLähetetty: 18.12.2013 19:55 

Cikatti kirjoitti:
Sori, mulla onkin Pilipaliteeman kiillotuskone eli tämä: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hioma ... 240-17281/

Olen käyttänyt maalien ja lakkasumurajojen hiontaan maalausten jälkeen. Meinaan testata tuuliklasiin tuota vehjettä. Tosiaan, vain 20 eur.

Tässä mallissa äänetkin taattu, vähintään 79dB! Kuulosuojat sitten samaan kauppaan.:)

Poissa

ViestiLähetetty: 18.12.2013 20:33 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Pyhän Andrén kiitos, tästäkään ei tarvitse seuraavan sukupolven vääntää. http://www.iltalehti.fi/autot/2013121717842774_au.shtml

Yksipuolaisen ratin takaa,

Visa-mies

visamies.wordpress.com
facebook.com/visamies
youtube.com/visamies
twitter.com/visamies
visamies.galleria.fi
Poissa

ViestiLähetetty: 19.12.2013 13:37 

ds-jekkerin kaltaiseen suomi24 sanailuun en tässä viitsi ryhtyä, mutta aiheesta varmaan kuullaan myöhemmin.

Poissa

ViestiLähetetty: 19.12.2013 13:52 
Käyttäjän avatar

ealab kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:

Tässä mallissa äänetkin taattu, vähintään 79dB! Kuulosuojat sitten samaan kauppaan.:)

Ai? En ole kyllä huomannut. Mutta eihän tämä mikään ultrapesuri ole vaan hiomalaite.

Poissa

ViestiLähetetty: 21.12.2013 12:29 

Minulla on myös tarvetta hioa kulkineesta tuulilasi. Kone on jo, hionta-aine puuttuu vielä.
Ds-jekkeri toi politiikan ikävällä tavalla mukaan keskusteluun. Jopa sormella osoittaen
kohdetta. Itse olen ehtinyt hankkia vuosirenkaita ja harmaata partaa vaikka muille jakaa.
Jekkerin ihmisryhmistä muut ovat selviä, ainoastaan "punikit" vaativat lisäselvitystä.
Jään odottamaan ds-jekkeriltä kansantajuista määritelmää.

Poissa

ViestiLähetetty: 21.12.2013 18:30 
Käyttäjän avatar

xanpoke kirjoitti:
Minulla on myös tarvetta hioa kulkineesta tuulilasi. Kone on jo, hionta-aine puuttuu vielä.
Ds-jekkeri toi politiikan ikävällä tavalla mukaan keskusteluun. Jopa sormella osoittaen
kohdetta. Itse olen ehtinyt hankkia vuosirenkaita ja harmaata partaa vaikka muille jakaa.
Jekkerin ihmisryhmistä muut ovat selviä, ainoastaan "punikit" vaativat lisäselvitystä.
Jään odottamaan ds-jekkeriltä kansantajuista määritelmää.

Harmi jos loukkaannuit kirjoituksestani, se ei ollut tarkoitus. Kuvailin vain mahdollisimman tarkasti, mistä tämän aloittamani sinänsä asiallisen aiheen melkoinen ajoittainen vinoutuminen johtui. Koska puhun suorasanaisesti ja henkilökohtaisesti, enkä peitellyin herjoin tai viittauksin, tekstiini voi olla helppo tarttua. Kehottaisin kuitenkin tutkimaan ketjun kaikki kirjoitukset alusta alkaen ja toteamaan, miksi keskustelu oli kääntynyt sivuun alkuperäisestä aiheesta. Turhaanpa minä sitä rautalangasta väännän.

Punikki? No, punikin ja kommunistin ero on siinä, että kommunistin idealistisen talousmallikäsityksen lisäksi ja osittain sijaankin, punikki ihannoi ja nuoleskelee yli kaiken venäjää eli entistä neuvostoliittoa. Tätä porukkaa löytyy paljon enemmän suomesta kuin rehtejä, rehellisiä kommunisteja. Tässä kirjoitus joka mielestäni (kommentteineen) aukaisee hyvin punikkien luonnekuvaa:

http://aamulehdenblogit.ning.com/profil ... osiasioita

Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa

ViestiLähetetty: 22.12.2013 10:22 

Pengottuani varastoni löytyi Bilteman hiontatahnaa. Kokeilen sillä poistaa naarmuja sekä
kirkastaa näkymää. Ds-jekkerille kiitos valaisevasta henkilöprofiloinnista. Tutustuttuani
oppi-isäsi kirjalliseen tuotantoon, on helppo yhtyä sotamies Honkajoen iltarukoukseen:
" Varjele Suomen herroja lyömästä päätään Karjalan mäntyyn." Hyvää Joulua kaikille!

Poissa

ViestiLähetetty: 15.01.2014 20:52 

jsalo kirjoitti:
Katsatuksessa eivät tykänneet XM:n lasin loistosta ja oikein taskulampulla tutkien totesivat että naarmuja on. Lasiliikkeessä taas sanottiin, että vaihtavat uuden nimellistä korvausta vastaan, mutta eivät hio kun tulee niitä optillisia virheitä. Beksiin josku vaihdatin tuulilasin ja nimellisen korvauksen vastapainoksi sain uuden lasin ja vuodon nurkkaan.

Siispä ostin sadan gramman verran ceriumoksidia optiseen hiomiseen erikoistuneesta liikkeestä. Liikkeen nimeä en enää muista, mutta se löytynee googlettamalla esim. kaukoputkien hionnasta.

Jauhe veden kanssa tahnaksi ja eikun jynssäämään. Homma oli aika kova, mutta mattaisuus hävisi. Syvemmät naarmutkin kiillottuivat, mutta kyllä ne huomasi tarkasti katsomalla. Optillisia virheitä ei liene tullut ainakaan katsastushenkilön silmää häiritsevästi.

Tämä cerium taitaa olla niita strategisia raaka-aineita, joihin kiinanpojat haluavat monipolin.

Nyt löytyy oikein artikkeli tästä ceriumoksidihionnasta TM 2/14.ssa. En aina tämän lehden juttuja korkealle noteeraa, mutta tässä tapauksessa omat kokemukseni ovat samanlaiset: kolme- neljä tuntia konehiontaa ja tarvikkeita parilla kympillä ja tulos on hyvä jos naarmut eivät ole syviä. Ja se ceriumoksidin toimittaja oli Teknofokus. Itse kunkin tavoitepalkasta ja lasin vaihtohinnasta riippuu onko homma kannattava vai ei. Minun mielestäni oli ja oppihan siinä taas jotain uutta.

Sen verran vielä sanoisin, että kannattaa tarkista huolellisesti tiivisteen ja lasin väli ennen hiontaa, jos sinne jää hiekanjyvä ja se joutuu epäkeskohiomakoneen laikalle, on tuloksena taiteellinen spiraali-ympyrä-kieputusjälki lasin reunassa.

Poissa

ViestiLähetetty: 15.01.2014 23:08 

Harmi etten voi selata tuota artikkelia, koska en ole kyseisen julkaisun kestotilaaja, minkä vaatii että pääsee arkistoihin käsiksi.
Eli julkaisuja ei saa nähtäväksi jos et ole kestotilaaja.

Poissa

ViestiLähetetty: 16.01.2014 00:51 
Käyttäjän avatar

Cikatti kirjoitti:

Miulla oli vastaava tuote. Erittäin käyttökelpoinen selkäkivun aikaansaamiseen, jos ei muuten selkä vaivaa niin tuolla kun ravistaa ukkoa tunnin niin johan on. Auton kiilotuksessa täysin kelvoton peli verrattuna esimerkiksi samalla hinnalla hankittavissa oleviin 3 kunnolliseen mikrokuituliinaan. Tuulilasin hiontaan tuo on sitten vielä huonompi koska tehoa tahi pyörivää liikettä ei esiinny.

Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa

ViestiLähetetty: 16.01.2014 19:03 

idefix kirjoitti:
Harmi etten voi selata tuota artikkelia, koska en ole kyseisen julkaisun kestotilaaja, minkä vaatii että pääsee arkistoihin käsiksi.
Eli julkaisuja ei saa nähtäväksi jos et ole kestotilaaja.

Oikeastaan se numero on TM 14/2, siis viimeisin ilmestynyt.

Minäkin lopetan sen tilaamisen, jutut alkavat olla liikaa linjalla Audi A3 cabriolet tsfi ja terveysjuomaa mukaan OBH Nordican Smoothie Twisterillä. Olisi jälkimmäisessä edes kyse jostakin alkoholipitoisen juoman tekemisestä, mutta tuo tuorekurkku/pinaatti/omena -linja muistuttaa enemmän Me Naiset -lehden sisältöä.

Poissa

ViestiLähetetty: 16.01.2014 23:53 

Minä tuossa maininassani selvitän yleisesti tietyn lehden netti ladattavuutta. Ja kyseisen julkaisun saatavuus, ei kesto tilaajalle on melko rajallinen. Valitettavasti vaihdoin sähköposti osoitettani hiljan, joten en ole aiheeseen liittyvää materiaalia saanut luotto toimittajaltani, mutta lähetän hänelle uuden s posti osoitteeni ja lievitän sitten patonkilaisten tuskaa aiheesta kun saamme faktaa pöytään. Joten ds jekkerikin kerkiää pitämään ne tuubit vielä naftaliinissä. Katsotaan mitä asiantuntiat kertovat aiheesta.

Poissa

ViestiLähetetty: 19.01.2014 05:21 
Käyttäjän avatar

No niin, nyt on Tekniikan Maailma testannut tuulilasin hionnan. Ei tosin uusimmilla ja parhailla aineilla joita suosittelin, kuten tuo GlassTechnicsin amorfisia kiteitä pilkkova tahna, vaan aivan perinteisellä "rautakauppa"-ceriumoksidilla.

Tulokset olivat odotettuja. Kevyesti naarmiintunut ja pyyhkijän hankaama lasi parani uudenveroiseksi. Ja odotetusti, raskaasti naarmuuntuneeseen ja kiveniskemäiseen lasiin se tehosi, mutta ei merkittävistä, eihän tuo ceriumoksidi niitä naarmuja täytä. Toisin kuin kuin uusimmat tahnat.

Joka tapauksessa, myös ceriumoksidilla Tekniikan Maailma saavutti tuloksia, ja suosittelee kokeilemaan kevyesti naarmuuntuneisiin laseihin.

Tuulilasi vielä puuttuu listalta, katsotaan saisinko heidät testaamaan puolestaan nykyaikaisella tahnalla.

Poissa

ViestiLähetetty: 19.01.2014 10:53 

Huomasin "patonkilaisen tuskan" :)

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/3 [ 75 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3