Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/3 [ 64 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 15.07.2009 14:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 85
Paikkakunta: Jyväskylä
Tämä ei tosin liity hirveästi tuohon pallonivelen irroitukseen :=)

Vielä tuosta Biltema linkistä. Jostain syystä en saanut tuota linkkitekstiä linkiksi vaikka kuinka yritin. Aikaisemmin on syntynyt ihan hyvin tuota yläreunassa ollut URL painiketta käyttämällä tai sitten kirjoittamalla [url]...[/url].

Mistähän johtuneekin ...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 15.07.2009 15:07 
sotko_volcane kirjoitti:
Tämä ei tosin liity hirveästi tuohon pallonivelen irroitukseen :=)

Vielä tuosta Biltema linkistä. Jostain syystä en saanut tuota linkkitekstiä linkiksi vaikka kuinka yritin. Aikaisemmin on syntynyt ihan hyvin tuota yläreunassa ollut URL painiketta käyttämällä tai sitten kirjoittamalla [url]...[/url].

Mistähän johtuneekin ...

Linkki tulee ihan kopioi / liitä systeemillä. Ei siihen tarvita mitään url nappuloita eikä muuta. Senkun kopioi osoiteriviltä ja liittää viestiin ja se on siinä.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... ote=191327


   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 15.07.2009 23:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Jasun keino toimi, kiitos.

Akseli liikkuu navassa pitkittäissuuntaisesti eli ei ole siinä jumissa. Lähteekö napa nyt vetämällä irti? Koken viestistä ymmärsin että tuossa voi olla jotain haastetta. Ja samalla siis varottava ettei akseli lähde mukaan. Ja kummalta puolen jousijalkaa tuota suojakumia aletaan työstämään?



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 15.07.2009 23:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Tunkkaa se napapaketti tunkilla taaksepäin ylös, pois tieltä, sitten tulee tilaa touhuta sen vetarin kanssa, terävä napaus vasaralla ulkoniveleen irroittaa sen, ei voimalla vaan taidolla taktiikalla ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 28.07.2009 22:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Homma etenee hiljakseen..

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten pitää vielä irroittaa se kumin tod näk rikkonut tuulenohjain.

Näytäks Croisette mihin se taidolla ja taktiikalla tehtävä napaus kohdistetaan? ;) Tai sit vois hakea sen päältä pujotettavan mallin..



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 29.07.2009 07:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 699
Paikkakunta: Keuruu
Putkimies22 kirjoitti:
Näytäks Croisette mihin se taidolla ja taktiikalla tehtävä napaus kohdistetaan? ;)



En ole hän, mutta vastaan että sinne vetarin sisäosaan, ei tuohon itse niveleen, yhdellä kädellä vedät niveltä ulospäin, toisella lyöt vasaran avustuksella ja kolmannella pidät akselista kiinni ettei se tule lootasta ulos. Tai laita ainakin vati valmiiksi alle :)



C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 08.08.2009 11:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Kumi paikoillaan nurinpäin. Kartiolla ja Fairyllä meni aika helposti!

Kuva

Kumi oikeinpäin

Kuva

Sutataanko pussissa oleva vaseliini vain sinnetänne nivelen sopukoihin?



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 08.08.2009 11:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Cituning kirjoitti:
Tai sivuleikkureilla tai ostat n. 25 eurolla tuohon tarkoitetun kiristystyökalun.


Tällaisella? Ei vaan valkene kuinka tuota pitäisi käyttää :( :?:

Kuva



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 08.08.2009 18:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Tässä kohtaa on helppo huomata miten kätsy se ylivedettävä kumi on.
Se napautus nivelen irroitukseen tossa kohtaa on hankala koska tosiaa napaus annetaan nivelen sisään, siihen liikkuvaan osaan ja yleensä melkein tarvii messinkituurnan ja kaverin joka pitää vetarista kiinni, tai niin että vetari on viilapenkissä niin napaus onnistuu kätsysti. Mutta, joskus tulee vastaan nivel johon ei taitava napaus riitä, se pirun c-varmistin voi olla sovitusruostunut kiinni mik ätas tuntuu kummalta kun sen pitä olla rasvassa, vaan edelleen keskipakovoima pitää rasvat hyvin erossa sieltä keskiöytimestä jossa se c-varmistin on.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 08.08.2009 23:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Nivel lähtee usein irti vaikka napauttaa tuohon uloimpaan osaankin, terävä napaus, ja siis jos ei ole lukkorengas kovasti kuoleentunut.

Nuo siteet taasen ei sovellu vetoakselin kumin kiinnitykseen, kuin hätätilanteessa, ei noita saa riittävän kireälle millään. Ja kuvassa olevat pihdit ei ole tarkoitettu moisille siteille. Eli toisenmalliset siteet pitää käydä hakemassa, jos ei muita kumin mukana tullut :evil:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 08.08.2009 23:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Entä ne siteet siinä kuvassa nro 1? Ketjun ekassa viestissä.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 08.08.2009 23:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Jeps niiden kiristämiseen nuo pihdit ovat oikeanlaiset :) . Ja ne siteet ovat ihan kelvolliset kumin kinnittämiseen, ei parhaat mahdolliset, mutta kelvolliset...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 08.08.2009 23:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Croisette kirjoitti:
Jeps niiden kiristämiseen nuo pihdit ovat oikeanlaiset :) . Ja ne siteet ovat ihan kelvolliset kumin kinnittämiseen, ei parhaat mahdolliset, mutta kelvolliset...


Sitten vielä taiot jostain hyvän kuvasarjan kuinka tuo tehdään oikeesti? :D



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 08.08.2009 23:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
En mää sellaista osaa taikoa, mutta eihän se vaikeaa ole, siteen pykälä sellaiseen koloseen, johon sen saa mahdollisimman tiukalle, ja sitten se siteen "nystyrä" puristetaan niillä pihdellä kasaan, ja side kiristyypi.

(nimimerkillä ainakin kerran moisen siteen kiinnilaittanut :lol: ,normaalisti käytän ligarex-sidettä, joka on se alkuperäinen )


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 08.08.2009 23:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Croisette kirjoitti:
En mää sellaista osaa taikoa, mutta eihän se vaikeaa ole, siteen pykälä sellaiseen koloseen, johon sen saa mahdollisimman tiukalle, ja sitten se siteen "nystyrä" puristetaan niillä pihdellä kasaan, ja side kiristyypi.

(nimimerkillä ainakin kerran moisen siteen kiinnilaittanut :lol: ,normaalisti käytän ligarex-sidettä, joka on se alkuperäinen )


Taisin ymmärtää..! Noita siteitä on nyt mulla kolmea eri mallia ja siis on vielä olemassa se oikeakin? Kyllä on taas tehty monimutkaiseksi homma.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 08.08.2009 23:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Jos enemmän puuhasteleepi moisten hommien parissa, kannattaa ostaa kerralla kunnolliset siteet, ja pihdit:

LIGAREX NAUHARULLA 25M 13,20 Eur
LIGAREX SIDELUKKO 100KPL 8,30 Eur
LIGAREX-PIHDIT 49,40 Eur

Sitroselta löytyypi moiset ;)

Ja noita ligarex-siteitähän ei ole käytetty vain vetoakselin kumeissa, vaan mm. hydrauliikankin liitoksissa, esim. GS:n hydepumpun kumin kiinnityksessä moiset ovat tarpeen...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 08.08.2009 23:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Enköhän mä nyt ole vähäksi aikaa tyydytetty kun saan tän homman soudettua satamaan :D



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 09.08.2009 01:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Olen itseasiassa vuosia ihmetellyt miksi yleensäkään pelleillään noilla remmeillä. Olen hyvin monesti käyttänyt tarpeeksi pitkää banduittia ja sen kirraus on maailman helpointa ja pitää loppuun asti, ei tarvii kuin linjapihdit ja sivarit (sekin ominaisuus on linjapihdeissä).



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 09.08.2009 02:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
banduit-side on juurikin tuo jälkimmäisessä kuvassa oleva, ja se on täysin kelvoton vetoakselin kumin siteeksi, metallinen nippusidehän se vain on, päästää sidettä hiukan takaisin löysälle päin, eli ei kiristä kunnolla. Kuten sanoin toimii hätätapauksessa hyvin, itsekkin olen muutaman kerran pakkotilanteessa moista käyttänyt (mm. se CX:n kuskin puoleinen vetoakseli kun ei irtoa sieltä perämurikasta, niin tuollaisella tehtiin sitten tilapäinen kiinnitys kumille). Rasvat lentää ulos vaikka vaikka kuinka lujaa tuota sidettä kiristää koittaisi :evil: . Eli ei toimi pysyvänä siteenä, ei....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 09.08.2009 08:06 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Entäs vähän kaposempi letkunkiristin, sellainen sopivahalkaisijainen. Eräässä jo kuopatussa automerkissä akselinpuoleisen pään tiivistyksen hoiti lukko (seeger-)rengas. Kumissa ura sitä varten. Toimi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 09.08.2009 15:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
No juurikin tuo CX sisempi vetarin kumi vaihdeaskin kupeessa on munkin laittanut banduja käyttämään. Tässää kohtaa bandu itseasiassa toimii seuraavasti: Otetaan kaksi bandua ja ketjutetaan ne ikään kuin "sarjaan" ja näin saadaan aikaiseksi kaksi eri kiristyskohtaa 180 asteen välein. Nyt kun rittataan pihdeillä molempia vuoron perään niin lopputulos on ihan hemmetin tiukka ja todella rasvat pysyys sisällä.
Bandun kirraus tietty siten että bandun ritinälukon tyveen iso messeli vastaan ja loppuhännästä veto tukevilla pihdeillä. 180 asteen välein kirrausta niin kyllä pysyy ja pysyy ihan loputtoman pitkään.

Yksimittaisella bandulla kirraus on hankalampi koska kumi puree banduun 360 asteen matkalta.
CX:n kuskinpuolen sisemmällä kumin kiinnityksellä on tilaa naurettavan vähän.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 09.08.2009 18:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 699
Paikkakunta: Keuruu
Cikatti kirjoitti:
CX:n kuskinpuolen sisemmällä kumin kiinnityksellä on tilaa naurettavan vähän.



Niin oli ja elämäni ensimmäistä kertaa ligarex pihtejä käyttäessäni laitoin uuden pannan kyseiseen kohtaan vetarin ollessa paikallaan, pari ärräpäätä pääsi mutta sinne jäi.



C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 10.08.2009 22:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Haynesin kirjoja selailin, bexistä on enkkuversio ja siinä selostetaan suojakumin vaihto, samoin xantun suomenkielisessä ohjekirjassa. Vilkaisin vielä 405 Pösön kirjaa, osat näyttävät samanlaisilta mutta teksti kuuluu "Vetoakselin purkaminen ja kokoaminen (ja siten myös kumipalkeiden vaihto) on niin monimutkainen ja erikoistyökaluja vaativa toimenpide ettei siihen ole tavallisell akotimekaanikolla mahdollisuuksia. Tämän vuoksi on tyydyttävä irroittamaan vetoakseli ja viemään se sitten korjaamoon korjattavaksi" :shock:

Tosin juuri huomasin että Pösön kirja ei ole Haynes vaan Alfamer. Ero lieneekin siis kirjoittajissa eikä tekniikassa tai käyttäjissä :lol:



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 18.08.2009 21:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Nonniin, kumi paikoillaan

Kuva

Ja uusi ruuvi kun vanha meni vähän soikeaksi napaa avattaessa. Mutteri siis avataan kun pyörä on vielä kiinni..

Kuva

Syylliseksi epäilty...

Kuva



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX Suojakumi
ViestiLähetetty: 22.08.2009 14:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Nipussa 8-)

Kuva



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 64 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron