|
Kirjoittaja |
Viesti |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 12.02.2014 19:58 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Vaihdoin XM:n nokalle 5 vuotta seisseen 2,1 TD:n. Lähes kaikki pitäisi olla kunnossa, paitsi hehkuihin ei vielä tullut jännitettä. Toinen tuntuma, puristukset TUNTUU olevan kateissa. Kolmas kummastus, kun laittaa virrat päälle, niin molemmat jäähdytyspuhaltimet menevät täysille, vaikka ilmastoinnin sammuttaa. Anturivikako? Eikä kone siis lähtenyt käyntiin. 
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 12.02.2014 20:42 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Auttaisiko puristuksiin sylintereihin tippa öljyä, vaikka hehkutulppien reijistä, ja vähän paineilmalla vatkausta? 
|
|
|
|
 |
toiras
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 12.02.2014 21:03 |
Viestit: 150
|
Saattaapi olla männänrenkaat jumissa, jotenkin ne pitäis herätellä henkiin esim.öljyllä.Käynnistäessä starttipilottia ilmanputsariin silloin kun startti jo pyörittää moottoria ei ennen.
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 12.02.2014 21:23 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
2-tahti öljyä sylintereihin, n. korkillinen per pytty, antaa lillua tunti, pari, tämä yleensä auttaa jos renkaat on jumissa ja auttaa puristuksiin ainakin hetkellisesti. Sitten mielellään vähän aikaa pyörittelyä, käsineen muutaman kerran, sitten startterilla, ei kuitenkaan mitenkään älyttömästi, ainakin sen verta että öljyn nostaa venoille, mieluiten hehkut tahi suuttimet auki niin pyörii ilman vastusta. Silloin on ainakin moottorin öljyä kierrossa. Pilotin käyttö on vähän niin ja näin, ainakaan suoraan kuivaan koneeseen en ite laittais.
P.s. Ei sen öljyn tartte just kakstahti kamaa olla, moottoriöljykin käy, siitä vaan voi tulla paljon enemmän savua...
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
noever ZX
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 12.02.2014 21:28 |
Viestit: 201
|
Hehkuta suoraan akusta hehkutulpille paksuhkolla johdolla,varo ettei sormet pala,ja ettet hehkuta liian pitkään ettei tulpat pala.Näppituntumalla sama aika kuin normaali hehkutus ja lanka irti ja starttaus,tarvittaessa sama uusiksi.
|
|
|
|
 |
XM Break
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 12.02.2014 21:44 |
Viestit: 566 Paikkakunta: Viitasaari
|
täällä joku ehdotti starttipilottia. Voisi olla nopeampaa vaihtaa se moottori suoraan ennekuin rikkoo pilotilla. Jotta pilotti toimii, moottorin on oltava hyvässä kunnossa ja pakkasta ihan  :eesti. Lämpimässä pilotti on todella tarkasti annosteltava aine ja huolellisesti "tuuletettava" käynnistysten välillä pois moottorista. Pilotilla saa helposti kannenpultit poikki tai kannentiivisteen vuotamaan. Turbokin tykkää Ihan loistava aine isoissa moottoreissa (>5 l) ja oikeissa, osaavissa käsissä. Itsellä ehkä mahtavin PILOT-kokemus Kotkasta. Laiturissa joku käynnisteli aurinkoisena kesä lauantaiaamuna uudehkoa venettään. Kun ei lähtenyt ja akku alkoi olla lopullaan, pisti pilottia, hehkua ja poksautti kannen kokonaan irti. Menimme omalle venellemme hieman hymyillen.
|
|
|
|
 |
toiras
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 12.02.2014 22:22 |
Viestit: 150
|
Jos tuntuu ettei puristukset riitä niin eipä se lähde käyntiin ilman pilottia,ei tietenkään suihkutella etuaan vaan suhautetaan ilmanputsariin ohjeen mukaan käynnistyksen aikana.
|
|
|
|
 |
Les Excentriques
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 12.02.2014 23:21 |
Viestit: 1557 Paikkakunta: Tampere
|
Menihän jakohihnaa vaihtaessa ajoitukset varmasti oikein?
Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 12.02.2014 23:42 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Lukitukset oli kiinni, kun jakohihnaa vaihdoin. Pyörittelin konetta kyllä räikällä irrallaan ollessa, jakohihna paikallaan. Venttiilikopan otin auki, nokka-akseli oli hyvin öljyinen, ei ruostetta tai hapettumia. Samoin öljypohjan vaihdoin toisesta, että sain kompressorille paikan. Ei mitään silminnähtävää jälkeä seisomisesta. Ja ajosta oli auto aikoinaan jätetty seisomaan. Voiko suuttimet tukkiutua pitkässä seisomisessa? Vai avaako Bosch-pumpun ruiskutuspaine tukkoisetkin paikat?
Yksi 30 A sulake oli palanut siitå ilmanputsarin edessä olevasta pikkurasiasta, mutta edelleenkään hehkun merkkivalo ei syty, ja puhaltimet nokalla pyörii täysillä.
|
|
|
|
 |
toiras
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 13.02.2014 01:58 |
Viestit: 150
|
Löysää viimeisen ruiskun putki tuleeko sieltä startatessa polttoainetta
|
|
|
|
 |
toiras
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 13.02.2014 11:52 |
Viestit: 150
|
Tulipa omituisesti kirjoitettua siis joku putki ruiskusta löysälle.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 16.02.2014 22:17 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Polttoaineen saannissa oli ongelma: tankki tyhjä  . Ensiapua siihen annettu. Hehkutulpat mittasin , kaikissa vastus luokkaa 1 ohmi, taitavat olla kunnossa. Hehkukin toimi hetken, mutta sitten: hehkulle tulee 5-napaisen ohjausjohdon 1. ja 3.-navan jännite-ero vain 4,8 V samaan aikaan akun navoista mitattuna 12,3 V. Rele ei kytke hehkuja päälle tuolla jännitteellä. Sen sijaan, kun akusta syöttää 12 V 3-piikkiin ja maan 1.piikkiin niin rele vetää päälle. Samoin sisätilan puhallin on n. 4 teholla jatkuvasti eikä tottele elektronista säätöä. Missä vika? 
|
|
|
|
 |
xmfani
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 16.02.2014 23:10 |
Viestit: 574 Paikkakunta: Loimaa
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 17.02.2014 00:40 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Onhan se tietysti mahdollista, jopa todennäköistä. Akun -navasta menee 2 kaapelia koneeseen ja 2 koriin, kuskinpuolen lokasuojaan johtosarjoista tulee maadoituksia ainakin 4 vasemmalle puolelle, ja 1 tai 2 oikealle puolelle etummaisiin pisteisiin. Kaikki nuo on ollut irroitettuna, kun keulan purkasin. Onko sisätiloissa sulakkeiden, virtalukon tai keskikonsolin alueella vielä useitakin maadoituspisteitä?
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 17.02.2014 01:07 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Jokos tässä vehkeessä on käynnistyksen esto?
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 17.02.2014 01:43 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Epic?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
xmfani
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 17.02.2014 10:18 |
Viestit: 574 Paikkakunta: Loimaa
|
Laita kaapeli suoraan miinus navasta koneen runkoon,niin saa ainekin tuon maa vaivan pois suljettua, Laatikon päällä yleensä se heikoin kohta,se hapettuu,tai niin kuin mulla se oli poikki(meilkein),ei huomattu ennenkuin irrotettiin. Samoin suora kytkentä hehkuille.
jarmojuhani.cederlund@gmail.com Loimaa
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 17.02.2014 18:55 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Ei ole käynnistyksenestoa. Pumppu on Bosch. Miinusnavasta menee paksu kaapeli vaihteiston päälle, ja toinen kannessa kiinni olevaan vesilähtöön, jossa sijaitsee ne 3 anturia. Mutta täytyy vielä nuohota nuo maajohtojen päät ja liitoskohdat.
|
|
|
|
 |
Sokeri_Sakari
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 17.02.2014 19:55 |
Viestit: 91 Paikkakunta: Loppi
|
Sitä "pilottia" ei vissiin hehkulliseen koneeseen sovi annostella lainkaan. . . Se kun syttyy heti kun tapaa kuuman hehkutulpan. Hehkuttomissa suorasuihkukonessa toimii kyllä.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 18.02.2014 17:15 |
Viestit: 2202 Paikkakunta: Laukaa
|
Visa-mies kirjoitti: Onko Hannu jo keksinyt mittarin tuolle puristusten mittaamiselle perstuntuman sijaan? Ite haluaisin kanssa saada vahvistuksen oman dieselini puristuksille. Eikös puristuspaineet vois helpoimmin mitata hehkutulpan reiästä. Vanhasta hehkusta sisukset pois, siihen letkunatsa hitsaten ja letkuun takaiskuventtiili ja painemittari. Noilla luulis mittauksen onnistuvan.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 18.02.2014 19:01 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Oletten soittavinanne siinä Xm:n vieressä Kuusakosken romuautojen noutopalveluun, niin johan starttaa iloisesti  .
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
swap
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 23.02.2014 23:05 |
Viestit: 66
|
Jahas,merkkiforumillamme joku ehdottaa luovuttamista.. no, vitsit ei nyt auta, kerronkin jptcoolin ja muidenkin neuvojien perään oman kokemukseni mistä EHKÄ vois kanssa vikaa etsiä; tankin ilmaletku tai paluuputken puhkimeno(ruoste)? Oli joskus Trooper-maasturi,ei tupro,2.4d,jossa inha ominaisuus: ylämäissä hyytyi veto ja kylmänä piti startpilotea ilmanottoputkeen suhauttaa,jo lähti,eikä rikkonu mitään,vanha luja kasinelonen iältään,ml. jo 300n tonnin päällä. Tuo ilmalukko nyt oli vain yksi ajatus,mutta peli toimi ku käyntiin sai.
[color=#FF8000]Anxti Neortic`a; Xantia 1.8i16V hb-96, + to pieces xsara Picasso 1.6hdi-04,Xantia1.8i8V hb-94/color]
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 23.02.2014 23:58 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Visa-mies kirjoitti: Onko Hannu jo keksinyt mittarin tuolle puristusten mittaamiselle perstuntuman sijaan? Ite haluaisin kanssa saada vahvistuksen oman dieselini puristuksille. Itte rakensin moisen hehkutulpasta, kelvottomasta rengaspainemittarista, muutamasta nipasta, muoviletkusta ja 25 bar mittarista. Rengaspainemittarista hyödynsin vain sen takaiskuventtiilin ja paineenpäästönapin  25 bar mittari osoittautui niukin naukin riittäväksi, 1.8 td:n puristuspaine oli ko yksilössä liki 30 bar. Hehkutulpasta sisälmykset pois ja M5-jenka (tai M6, en muista varmaksi) tilalle. Siihen sitten 4/2 mm muoviputkelle sopiva pikaliitin ja toinen pää samanlaiseen siinä rengaspainemittarin osassa. Mitatessa pitää ottaa sammutussolenoidilta piuha irti ja samalla vauhdilla kaikki hehkut kun ne kuitenkin pitää irroittaa niin jaksaa pyörittää.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin? Lähetetty: 24.02.2014 00:01 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Kyllä huumori on aina paikallaan, etenkin silloin kun on motivaatio vähissä. Tarkoitus oli seuraavaksi vaihtaa Diesel-pumppu, mutta vaihdanpa kohehuoneen polttoaineletkut ensin. On kuitenkin sen verran inhimillisempi  remontti, että kannattaa kokeilla.
|
|
|
|
 |
|
|