Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/4 [ 91 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 12.02.2014 19:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Vaihdoin XM:n nokalle 5 vuotta seisseen 2,1 TD:n. Lähes kaikki pitäisi olla kunnossa, paitsi hehkuihin ei vielä tullut jännitettä. Toinen tuntuma, puristukset TUNTUU olevan kateissa. Kolmas kummastus, kun laittaa virrat päälle, niin molemmat jäähdytyspuhaltimet menevät täysille, vaikka ilmastoinnin sammuttaa. Anturivikako? Eikä kone siis lähtenyt käyntiin. :evil:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 12.02.2014 20:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Auttaisiko puristuksiin sylintereihin tippa öljyä, vaikka hehkutulppien reijistä, ja vähän paineilmalla vatkausta? :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 12.02.2014 21:03 

Viestit: 150
Saattaapi olla männänrenkaat jumissa, jotenkin ne pitäis herätellä henkiin esim.öljyllä.Käynnistäessä starttipilottia ilmanputsariin silloin kun startti jo pyörittää moottoria ei ennen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 12.02.2014 21:23 

Viestit: 555
Paikkakunta: potsLojo
2-tahti öljyä sylintereihin, n. korkillinen per pytty, antaa lillua tunti, pari, tämä yleensä auttaa jos renkaat on jumissa ja auttaa puristuksiin ainakin hetkellisesti.
Sitten mielellään vähän aikaa pyörittelyä, käsineen muutaman kerran, sitten startterilla, ei kuitenkaan mitenkään älyttömästi, ainakin sen verta että öljyn nostaa venoille, mieluiten hehkut tahi suuttimet auki niin pyörii ilman vastusta. Silloin on ainakin moottorin öljyä kierrossa. Pilotin käyttö on vähän niin ja näin, ainakaan suoraan kuivaan koneeseen en ite laittais.

P.s. Ei sen öljyn tartte just kakstahti kamaa olla, moottoriöljykin käy, siitä vaan voi tulla paljon enemmän savua...



Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06
Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75
Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 12.02.2014 21:28 

Viestit: 201
Hehkuta suoraan akusta hehkutulpille paksuhkolla johdolla,varo ettei sormet pala,ja ettet hehkuta liian pitkään ettei tulpat pala.Näppituntumalla sama aika kuin normaali hehkutus ja lanka irti ja starttaus,tarvittaessa sama uusiksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 12.02.2014 21:44 

Viestit: 566
Paikkakunta: Viitasaari
täällä joku ehdotti starttipilottia. Voisi olla nopeampaa vaihtaa se moottori suoraan ennekuin rikkoo pilotilla. Jotta pilotti toimii, moottorin on oltava hyvässä kunnossa ja pakkasta ihan :evil: :eesti.

Lämpimässä pilotti on todella tarkasti annosteltava aine ja huolellisesti "tuuletettava" käynnistysten välillä pois moottorista.

Pilotilla saa helposti kannenpultit poikki tai kannentiivisteen vuotamaan. Turbokin tykkää ;)

Ihan loistava aine isoissa moottoreissa (>5 l) ja oikeissa, osaavissa käsissä.

Itsellä ehkä mahtavin PILOT-kokemus Kotkasta. Laiturissa joku käynnisteli aurinkoisena kesä lauantaiaamuna uudehkoa venettään. Kun ei lähtenyt ja akku alkoi olla lopullaan, pisti pilottia, hehkua ja poksautti kannen kokonaan irti. Menimme omalle venellemme hieman hymyillen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 12.02.2014 22:22 

Viestit: 150
Jos tuntuu ettei puristukset riitä niin eipä se lähde käyntiin ilman pilottia,ei tietenkään suihkutella etuaan vaan suhautetaan ilmanputsariin ohjeen mukaan käynnistyksen aikana.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 12.02.2014 23:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Menihän jakohihnaa vaihtaessa ajoitukset varmasti oikein?



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 12.02.2014 23:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Lukitukset oli kiinni, kun jakohihnaa vaihdoin. Pyörittelin konetta kyllä räikällä irrallaan ollessa, jakohihna paikallaan. Venttiilikopan otin auki, nokka-akseli oli hyvin öljyinen, ei ruostetta tai hapettumia. Samoin öljypohjan vaihdoin toisesta, että sain kompressorille paikan. Ei mitään silminnähtävää jälkeä seisomisesta. Ja ajosta oli auto aikoinaan jätetty seisomaan. Voiko suuttimet tukkiutua pitkässä seisomisessa? Vai avaako Bosch-pumpun ruiskutuspaine tukkoisetkin paikat?

Yksi 30 A sulake oli palanut siitå ilmanputsarin edessä olevasta pikkurasiasta, mutta edelleenkään hehkun merkkivalo ei syty, ja puhaltimet nokalla pyörii täysillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 13.02.2014 01:58 

Viestit: 150
Löysää viimeisen ruiskun putki tuleeko sieltä startatessa polttoainetta


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 13.02.2014 11:52 

Viestit: 150
Tulipa omituisesti kirjoitettua siis joku putki ruiskusta löysälle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 16.02.2014 22:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Polttoaineen saannissa oli ongelma: tankki tyhjä :oops: . Ensiapua siihen annettu. Hehkutulpat mittasin , kaikissa vastus luokkaa 1 ohmi, taitavat olla kunnossa. Hehkukin toimi hetken, mutta sitten: hehkulle tulee 5-napaisen ohjausjohdon 1. ja 3.-navan jännite-ero vain 4,8 V samaan aikaan akun navoista mitattuna 12,3 V. Rele ei kytke hehkuja päälle tuolla jännitteellä. Sen sijaan, kun akusta syöttää 12 V 3-piikkiin ja maan 1.piikkiin niin rele vetää päälle. Samoin sisätilan puhallin on n. 4 teholla jatkuvasti eikä tottele elektronista säätöä.

Missä vika? :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 16.02.2014 23:10 

Viestit: 574
Paikkakunta: Loimaa
Maa vika



jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 17.02.2014 00:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Onhan se tietysti mahdollista, jopa todennäköistä. Akun -navasta menee 2 kaapelia koneeseen ja 2 koriin, kuskinpuolen lokasuojaan johtosarjoista tulee maadoituksia ainakin 4 vasemmalle puolelle, ja 1 tai 2 oikealle puolelle etummaisiin pisteisiin. Kaikki nuo on ollut irroitettuna, kun keulan purkasin. Onko sisätiloissa sulakkeiden, virtalukon tai keskikonsolin alueella vielä useitakin maadoituspisteitä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 17.02.2014 01:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Jokos tässä vehkeessä on käynnistyksen esto?



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 17.02.2014 01:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Epic?



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 17.02.2014 10:18 

Viestit: 574
Paikkakunta: Loimaa
Laita kaapeli suoraan miinus navasta koneen runkoon,niin saa ainekin tuon maa vaivan pois suljettua,
Laatikon päällä yleensä se heikoin kohta,se hapettuu,tai niin kuin mulla se oli poikki(meilkein),ei huomattu ennenkuin irrotettiin.
Samoin suora kytkentä hehkuille.



jarmojuhani.cederlund@gmail.com
Loimaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 17.02.2014 18:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Ei ole käynnistyksenestoa. Pumppu on Bosch. Miinusnavasta menee paksu kaapeli vaihteiston päälle, ja toinen kannessa kiinni olevaan vesilähtöön, jossa sijaitsee ne 3 anturia. Mutta täytyy vielä nuohota nuo maajohtojen päät ja liitoskohdat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 17.02.2014 19:55 

Viestit: 91
Paikkakunta: Loppi
Sitä "pilottia" ei vissiin hehkulliseen koneeseen sovi annostella lainkaan. . .
Se kun syttyy heti kun tapaa kuuman hehkutulpan. Hehkuttomissa suorasuihkukonessa toimii kyllä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 18.02.2014 16:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 871
Paikkakunta: Karkkila

Profiili WWW
Onko Hannu jo keksinyt mittarin tuolle puristusten mittaamiselle perstuntuman sijaan? Ite haluaisin kanssa saada vahvistuksen oman dieselini puristuksille.



Yksipuolaisen ratin takaa,

Visa-mies

visamies.wordpress.com
facebook.com/visamies
youtube.com/visamies
twitter.com/visamies
visamies.galleria.fi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 18.02.2014 17:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
Visa-mies kirjoitti:
Onko Hannu jo keksinyt mittarin tuolle puristusten mittaamiselle perstuntuman sijaan? Ite haluaisin kanssa saada vahvistuksen oman dieselini puristuksille.


Eikös puristuspaineet vois helpoimmin mitata hehkutulpan reiästä. Vanhasta hehkusta sisukset pois, siihen letkunatsa hitsaten ja letkuun takaiskuventtiili ja painemittari. Noilla luulis mittauksen onnistuvan.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 18.02.2014 19:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1723
Paikkakunta: Parainen
Oletten soittavinanne siinä Xm:n vieressä Kuusakosken romuautojen noutopalveluun,
niin johan starttaa iloisesti :lol: .



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 23.02.2014 23:05 

Viestit: 66
Jahas,merkkiforumillamme joku ehdottaa luovuttamista..
no, vitsit ei nyt auta, kerronkin jptcoolin ja muidenkin neuvojien perään oman kokemukseni mistä EHKÄ vois kanssa vikaa etsiä; tankin ilmaletku tai paluuputken puhkimeno(ruoste)?
Oli joskus Trooper-maasturi,ei tupro,2.4d,jossa inha ominaisuus: ylämäissä hyytyi veto ja kylmänä piti startpilotea ilmanottoputkeen suhauttaa,jo lähti,eikä rikkonu mitään,vanha luja kasinelonen iältään,ml. jo 300n tonnin päällä.
Tuo ilmalukko nyt oli vain yksi ajatus,mutta peli toimi ku käyntiin sai.



[color=#FF8000]Anxti Neortic`a;
Xantia 1.8i16V hb-96,
+ to pieces xsara Picasso 1.6hdi-04,Xantia1.8i8V hb-94/color]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 23.02.2014 23:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Visa-mies kirjoitti:
Onko Hannu jo keksinyt mittarin tuolle puristusten mittaamiselle perstuntuman sijaan? Ite haluaisin kanssa saada vahvistuksen oman dieselini puristuksille.

Itte rakensin moisen hehkutulpasta, kelvottomasta rengaspainemittarista, muutamasta nipasta, muoviletkusta ja 25 bar mittarista. Rengaspainemittarista hyödynsin vain sen takaiskuventtiilin ja paineenpäästönapin :D

25 bar mittari osoittautui niukin naukin riittäväksi, 1.8 td:n puristuspaine oli ko yksilössä liki 30 bar.

Hehkutulpasta sisälmykset pois ja M5-jenka (tai M6, en muista varmaksi) tilalle. Siihen sitten 4/2 mm muoviputkelle sopiva pikaliitin ja toinen pää samanlaiseen siinä rengaspainemittarin osassa.

Mitatessa pitää ottaa sammutussolenoidilta piuha irti ja samalla vauhdilla kaikki hehkut kun ne kuitenkin pitää irroittaa niin jaksaa pyörittää.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miten herätän vanhan 2,1 TD:n henkiin?
ViestiLähetetty: 24.02.2014 00:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Kyllä huumori on aina paikallaan, etenkin silloin kun on motivaatio vähissä. :lol:

Tarkoitus oli seuraavaksi vaihtaa Diesel-pumppu, mutta vaihdanpa kohehuoneen polttoaineletkut ensin. On kuitenkin sen verran inhimillisempi 8-) remontti, että kannattaa kokeilla.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/4 [ 91 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: