Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian laturista ja startista
ViestiLähetetty: 26.02.2014 12:35 

Minkälaisia kokelmuksia patonkilaisilla on xantian laturin ja startin kestävyydestä? Eli lähinnä mietin sitä kun kannatan ennakoivaa huoltoa : ) ja tuossa Xantiassa (vm. 2000 ~300 tkm) on
vielä toistaiseksi täysin toimivat laturi&startti, mutta kannattaako alkaa miettimään vaihtoa ennenkuin tulee vika päälle.

Poissa

Viestin otsikko: Re: Xantian laturista ja startista
ViestiLähetetty: 26.02.2014 14:49 

Minä en ole mikään asiantuntija mutta aika pitkälle olet päässyt laturillasi. Minä olen aina 200k paikkeilla tarkastanut laturin ja viime kuussa nuuskin ZX laturin jossa vain 140k mittarissa. Hiilistä oli vain vajaa kolmannes jäljellä. Minusta startti kestää pitempään. Siitä kuluu pääsiassa hiilet. Sinuna tarkastaisin myös startin jos haluat ajaa varman päälle.
Minä vaihdoin pian hankinnan jälkeen 200k ajettuun edelliseen kaluun suoraan uuden laturin edes katsomatta . Laturista kun hiilet on loppu niin kollektorin kuparurenkaat myös vetelee viimeisiään paitsi Mitsubishi laturi jossa on kollektori jotain kovametallia.
Samalla kantsuu höristellä korviaan lämmituslaitteen moottorin suuntaan kun aamulla käynnistää auton. Jos sieltä kuluu rohinaa tai vinkunaa niin uusiksi vaan. Siitä lopuu samalla laakerit ja hiilet ja kollektorin kuparirenkaat.

Poissa

ViestiLähetetty: 26.02.2014 15:20 

Olen samaa mieltä että aika mukavasti ovat alkuperäiset laturi&startti palvelleet ja tosiaan ei mitään merkkejä väsähtämisestä vielä, mutta aika pian varmaan.
Lämppärin puhallinta onkin sitten vaihdettu kahteen kertaan. Originaali meni viitisen vuotta sitten joka sitten taas otti ja hajosi alle vuoden ikäisenä, no takuuseenhan se meni ja nyt on kestänyt. Propellit oli muuten marmoritiskiltä haettuja, mutta sitä Kiinan vaihteleva-laatuista tavaraahan ne nykyään taitavat kaikki olla.

Poissa

ViestiLähetetty: 26.02.2014 16:02 

Pääsin heti kättelyssä arpomaan omani kanssa, eli vm 1997 ja 212 tkm vehje josta viikko oston jälkeen alkoi startti ilmoittelemaan vaihdontarpeesta (ks. ihmettelylle pyhitetty threadi alempana). Vertailun vuoksi edellisessä autossa, 95-mallin BMW 518i:ssa happani startti samoihin aikoihin, tosin siinä vika ilmeni bendixissä eli pyöräytti virta-avaimen käännöllä useasti "tyhjää" ekan yrityksen, sitten toisella otti kiinni ja lähti käyntiin.

1992 Mi16 XU9J4Z
Poissa

ViestiLähetetty: 26.02.2014 16:34 

Tässä kun tuli pyytämättä ja yllättäen väliremppa 230 tkm välipyykillä, niin tuli nämäkin asiat ilmeisesti siis huollettavien listalle. Eivät tosiaan ole nämä kumipyöräiset samasta puusta veistettyjä kun talouden farkkuvolvossa yhä alkuperäinen ja avaamaton startti mittarilukemalla 554 tkm. Starttiin vaihdettu kahdella 8 millin pultilla laturin takapäädyssä oleva jännitteensäätäjä hiilineen osittain varmuuden vuoksi pari kertaa kun kyseessä on vain max. 5 minuutin homma :)
No, en mä Citikkaa toisaalta siinä mielessä hommannutkaan, että olisin vastoinkäymisiä halunnut välttää. Euro on vaan näissä autohankinnoissa oudon etevä konsultti :lol:

Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa

ViestiLähetetty: 26.02.2014 18:01 

Liekö nämä pösö-sitikan startit sen lyhytikäisempiä kuin muutkaan. Ei ne itse niitä väsää, tuote tulee sähköpajalta kuten muihinkin automerkkeihin Euroopassa. Startin ikään vaikuttaa enemmin missä käytössä auto on. Jos ajetaan pitkää ajoa niin startti kestää monta kertaa pitempään kuin työ+kauppakassikäytössä. Laturi taas pörrää aina samalla lailla kunhan vaan auto liikkuu ja tuskimpa niissä paljon eroja on.
Minä vaan pelaan varman päälle ja voin kehua että vaikka olen ikäloppu eläkepappa ja aina ajellut muiden hylkäämillä vanhoilla mehusitikoilla niin en ole koskaan jäänyt tielle. Ainoan kerran jäin mökkireissulle ZX:llä kun tilapäisesti mentiin sillä mökille. Sytytysohjain poksahti ja tultiin eka kertaa junalla kymmeniin vuosiin

Poissa

ViestiLähetetty: 26.02.2014 18:15 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Melkoisen paljonhan se on kiinni siitä, kenen alihankkijan tekeleitä ovat. Bosch, Mitsu tai Valeo. Ja eipä noita juurikaan "huolleta", vaan peruskorjataan. Tosin Valeoissa tuppaa kollektorit kulumaan yhtä tahtia hiilien kanssa eli ei pääse ihan helpolla, pelkillä hiilillä. Ja Mitsu, joka kestää pisimpään, on helposti sitten joskus loppuessaan totaalisen joka kohdaltaan loppuun kulunut. Bosch on se siitä väliltä: keskiverto kestoikä, ja helppo peruskorjatakin.

Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa

ViestiLähetetty: 26.02.2014 19:39 

Muistan elävästi kun kultaisessa nuoruudessani joskus -80 luvun alkuvuosina hain sätkäkoneen laturin persauksiin sitä piirilevyn palasta, joka sulakkeen virkaa toimittaa. Kaveri läväytti varaosatiskin takana sen mikrofilmi (?) liuskan koneeseen ja alkoi katsella. Totes pienellä viiveellä hämmästyksen hinkaisua äänessään: "Iskra, Femsa, Ducellier ja Paris-Rohne. Jumaliste, täällähän näkyy kaikki Jaakobin pojat !!!"

Miks nää aina hajoo jostain kohtaa,,,
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ]