Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 2CV4 öljyvuoto
ViestiLähetetty: 23.03.2014 15:54 

Viestit: 16
Ostin 2CV4:n vm.1974. Auto on ollut käyttämättä useita vuosia. Nyt on rättäri saatu käyntiin, mutta moottorista vuotaa reilusti öljyä. Mikä on todennäköisin vuotokohta? Mitkä osat normaalisti ko. auton moottorin kunnostuksessa kannattaa uusia?

Mikä on yksikurkkuisen Solex pics 6:sen seosruuvin aukikierrosten lähtöarvo?

Tietoa kaipaava!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2CV4 öljyvuoto
ViestiLähetetty: 23.03.2014 18:41 

Viestit: 272
Paikkakunta: Punkalaidun
Hannu55 kirjoitti:
Ostin 2CV4:n vm.1974. Auto on ollut käyttämättä useita vuosia. Nyt on rättäri saatu käyntiin, mutta moottorista vuotaa reilusti öljyä. Mikä on todennäköisin vuotokohta? Mitkä osat normaalisti ko. auton moottorin kunnostuksessa kannattaa uusia?

Mikä on yksikurkkuisen Solex pics 6:sen seosruuvin aukikierrosten lähtöarvo?

Tietoa kaipaava!

Heippa hiukan täytys tietää mistä päin suunnilleen vuotaa,jos ihan edestä öljynlauhduttimen putket. Jos sivusta,lohkosta tuleva öljyputki kanteen,tai vk.tiiviste ,myös kammen stefat mahdollisesti. Ja muitakin paikkoja on vielä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2CV4 öljyvuoto
ViestiLähetetty: 23.03.2014 18:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Työntötankojen suojaputkien brillitiivisteet voivat vuotaa, jos on kannet asennettu löysästi. Myös viallinen huohotin aiheuttaa ylipaineen ja voi aiheuttaa tiivisteen vuodon.

Toinen helppo paikka on löysäksi jätetyt venttiilikopat ja niiden tiivisteet. Liian kireällekään ei saa vetää, keinuvipu voi yltää tekemään reiän. Koppatiivisteet pitäisi periaatteessa vaihtaa aina venttiilinsäädön yhteydessä ja 2CV4:n tapauksessa myös öljynvaihdon yhteydessä, koska moottorissa ei ole öljynsuodatinta.

Mistä kohden se näyttäisi valuvan? Koneen päälle, sivuille, pohjasta?

Kuljin voi olla 2CV4 mutta onko se moottori alkuperäinen 435 cc?

Ohessa kuva tiivistesarjasta.

edit:

Kaasuttimen säätöarvot:

solex 34 PICS 6 / solex 34 PCIS 6, -> 7/1976:
idle speed: 800 +/- 50 rpm
CO 602cc: 0.8 - 1.6%
CO2 602cc: 9% or more
CO 435cc: 1.8 - 2.5%
CO2 435cc: 9% or more


Liitteet:
tiivistesarja.jpg
tiivistesarja.jpg [ 46.5 KiB | Katsottu 4886 kertaa ]

2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2CV4 öljyvuoto
ViestiLähetetty: 23.03.2014 21:01 

Viestit: 16
Kiitos vastauksista. Vuotoa on vaikea tarkkaan nähdä, mutta moottorin oikealta puolelta vuoto tulee valumalla.
Kun avaa moottorin öljytäyttöaukon (korkin) on huohotus niin voimakasta täyttöaukon kautta, että tyhjäkäynnillä käyvä moottori sammuu.
Antaako nämä tiedot tietäville lisävalaistusta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2CV4 öljyvuoto
ViestiLähetetty: 23.03.2014 21:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Kampikammiossa on huohottimen toimiessa vahva alipaine ja siksi öljykorkki onkin aina muistettava sulkea moottorin käydessä ja varsinkin ajossa. Muuten moottoriöljyt löytyvät tasaisesti pitkin konepellin sisäpintaa ja konehuoneen seiniä...

Ottaisin melkein suojapellit auki ja katsoisin mitä öljynjäähdyttimelle kuuluu.



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2CV4 öljyvuoto
ViestiLähetetty: 23.03.2014 21:45 

Viestit: 16
Kiitos 2CV Kimmo!

Vielä tarkennan kysymällä, jos vaihtaa työntötankojen suojaputkien tiivisteet (mikäli vuoto löytyy sieltä) voiko kannet irroittaa moottoria irroittamatta? Vai olisiko viisainta irroittaa moottori ja vaihtaa kaikki tiivisteet?

Tietoa kaipaava (entinen naantalilainen)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2CV4 öljyvuoto
ViestiLähetetty: 23.03.2014 22:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Voihan ne kannet irroittaa ilman koneen irrottamista. Toisaalta jos se on pitkään seissyt, kannattaa tarkastella muitakin asioita: onko puristuksia, koliseeko kampiakseli, tarvitseeko kytkimelle tehdä jotain?

Helpointa voisi olla ottaa koko kone pöydälle ja katsoa paikat läpi.

Suosittelen tietolähteeksi Suomen 2CV-Killan www-sivustoa, jonka foorumilla on paljon osaajia.

http://www.2cv.fi/forum/



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: