Putkimies22 kirjoitti:
Pähkäilin tuossa nukkumaan mennessä tuota BX koneenvaihtoa isommaksi ja sen hyötyjä. Voimaa tulee vähän lisää. Työtä se vähän teettää mutta nykytilanteessa ainakin kytkimelle tarttis tehdä jotain joten.. Toimii mutta vaihteet tahtoo kronkkia alaspäin vaihdettaessa ja ykkönen laitettava varovasti silmään paikallaan seisten.
Jos jättää siihen alkuperäisen askin missä tiheempi välitys (oletettavasti) niin kiihtyy paremmin. Huippunopeus kärsii ja kulutus nousee. Huippunopeus ei tässä yhteydessä ole merkityksellinen.
Jos taas laittaa 1,9 askin ja esim matalaprofiiliset 14" renkaat niin seuraus pitäisi olla sama, kiihtyy paremmin. Plussapuolena tähän saa renkaat vaihtamalla takaisin orkkisvälityksen

Mutta onko tämä ero huomattava vai teoreettinen?
Ideaali kai olisi tiheä aski jossa vitonen olisi "ylivaihde", en tiedä onko mahdollista.
eli laitat gti19 16valve koneen paikalle?
jos pidät vanhat välitykset ja laitat vielä 14 tuuman vanteet niin hitaammin kiihtyy sataan.
sul ei pito riitä läheskään. sutii ja sutii.
aikanaan isäni omisti gti19 16valve mark 1. ykkösellä,kakkosella ja kolmosella sutisi vielä. ihan normaali 16v aski ja 15tuuman renkailla