Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 15.06.2014 15:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Nyt Xantian saloihin alustavasti perehdyttyäni olen havainnut yleisen konsensuksen olevan se, että Xantia 2 on huonommin tehty kuin ykkönen.

Onko se totta?

Ainoa konkreettinen esimerkki mihin aina viitataan on se manuaaliaskin vaihteensiirtokaapelisto. On kuulemma parempi Xantia ykkösessä.

Onko muita todellisia syitä, miksi x1 olisi parempi?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 15.06.2014 15:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Ykkönen on jo hieman haalistuneiden muistikuvien mukaan pehmeämpi ajettava. Varusteet myö smonesti paremmat, esim kakkosissa on takaovien sähkölasit korvattu veiveillä (huom, mallikohtaisia eroja).



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 15.06.2014 16:11 

Viestit: 519
Minulle on jäänyt fiilis että yleisessä mielipiteessä ns. facelift-malleissa uskotaan valmistajan parantavan laatua. Mistähän moinen ajatus? Eikös se ennen ole niin, että katsotaan mistä kaikesta hiipuvan automallin tekokustannuksissa voisi karsia ja huononnetaan niin paljon kuin uskalletaan ilman että maine menisi peruuttamattomasti.



Dee Schneider ja Tepsu
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 15.06.2014 16:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Makuasia. Omaa kokemusta 1,8SX 1, eli karvalakkimalli ja 2,0HDi 2. Ykkösessä oli parempaa ainoastaan herkempi ohjaus, ja jollain tapaa se tuntui hiljaisemmalta tietyissä olosuhteissa, muutoin vertailu on hieman hankalaa kun autoissa oli eri voimanlähteet. Muutoin toi HDi oli parempi joka suhteessa, erityisesti viattomuuden suhteen. No se ohjaustehostimen letku tuntuu kyllä menevän pääsääntöisesti kakkosista, joten ainakin siinä kohtaa on optimoitu hieman liikaa...



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 15.06.2014 19:27 

Viestit: 55
Toden totta, ykköskoppanen tuntuu jotenkin herkemmältä käännellä ja muutenkin voisko nyt luennehtia sujakammalta.
Tietysti saataa olla tuolla painoerolla jotakin tekemistä käytökseen.
Molemmat seisoa tönöttää tuossa pihassa, 1.8l ja 2.9l.
Henkilökohtaisesti ykköskoppanen on myös ulkoisesti onnistuneemman näköinen, pidän kakkosen pyöreempiä puskureita melko turhana virittelynä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 15.06.2014 21:23 

Viestit: 103
Paikkakunta: Eura
Pakko yhtyä edellisiin.
Mielestäni on mukavampi, tosin vanhemmasta puuttuu käsinoja joka on iso miinus, siis siitä joka minulla oli ja joka nyt on pojalla.
Jousituskin tuntui paremmalta mutta sitähän ei tosiasiassa pysty vertaamaan jollei molemmissa ole täysin uudet osat.

Paino voipi olla selitys myös tuohon jousitukseen ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 15.06.2014 21:31 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
II:ssako vaihteensiirtokaapelit? Taitaa olla vivusto BX:n malliin. I-koppaisen pallojen on kehuttu sopivan II:seenkin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 15.06.2014 22:41 

Viestit: 509
Paikkakunta: NAKKILA
Minulle on kertynyt kokemusta sekä ykkös että kakkoskoppaisista, 8 ja 16 venttiilisistä, 1.8 ja 2.0 litraisista
Breakeista ja Berlineistä. En ole havainnut mainittavia laatueroja 1:n ja2:n välillä. Kysymyksen asettelu taitaa
pitää sisällään lopputuleman, ykkönen on parempi. Sana "Miksi" on ainoastaan tarkoitettu pönkittämään
Jekkerin mielipidettä. Ja kukapa ei omaansa kehuisi, eikös tämä Activa olekin ykköskoppainen? :lol: :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 15.06.2014 23:07 

Viestit: 4686
No ainakin yhdessä mk1:n häviää:valoissa (tai kahdessä/neljässä...riippuu miten laskee) eli etu ja takavalot. Edessä teho ja takana muovilaatu on parempi kakkosessa (enpä tosin tiedä menikö takavalojen muovin harmaantumisen raja juuri facelift välillä vai hieman eri kohdilla ) Helmojen ruostesuojauksessa on taas mk1 voittaja, lienee käynyt joissain vuosimalleissa mk2:ssa kämmi? ja voivat hävitä ennenaikaisesti. Eipä silti -huonosti voi käydä mk1 helmoillekin ainakin jos lokasuojan muovitulppa päästää kuraa sisään?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 15.06.2014 23:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1970
Paikkakunta: Espoo
Ygösen pehmeämpi jousitus on seurausta suurempipaineisista jousipalloista, joten tuo ei suuri murhe ole.

En tiedä onko se rakenteellinen ero vai pelkät vuodet ja kilometrit, mutta ykköskoppaisissa on niitä jousitolppien yläpäitä jouduttu uusimaan, kakkosista en ole kuullut vastaavaa. Ykkösen pelkääjän puolen kauhukahvasta en pidä, lisälaatikko tai bägi sopii tuohon tilaan paremmin.

Ulkoinen lookki on niin makuasia, että sen vertailu on jokseenkin turhaa. Molemmissa hyvää se, että kyseisen mallin tunnistaa jo kaukaa. Eli tusinatuote aikana muotoiltu tuote, joka silti eroaa selvästi kilpailijamerkeistä. Breikin perä on mielestäni erittäin onnistuneesti muotoiltu.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
"Jos saat ajaa hyvällä autolla, silloin elämä on helpompaa" -Räikkönen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 16.06.2014 00:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5850
Paikkakunta: Tuusula
Eikös kaikissa Xantioissa ole tangot vaihteensiirrossa eikä kaapelit? Sekä I että II?



Honda Valkyrie F6C, Cadillac Seville Northstar 32 Valve, Cadillac Eldorado Northstar 32 Valve, Lincoln Navigator kaasutettuna ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 16.06.2014 00:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Cikatti kirjoitti:
Eikös kaikissa Xantioissa ole tangot vaihteensiirrossa eikä kaapelit? Sekä I että II?


Ei:

Liitteet:
ml5gcc.jpg
ml5gcc.jpg [ 75.91 KiB | Katsottu 15439 kertaa ]



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 16.06.2014 00:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5850
Paikkakunta: Tuusula
Miksi minulla on purussa Xantia II jossa ei ole kaapeleita vaan 3 tankoa?



Honda Valkyrie F6C, Cadillac Seville Northstar 32 Valve, Cadillac Eldorado Northstar 32 Valve, Lincoln Navigator kaasutettuna ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 16.06.2014 00:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Cikatti kirjoitti:
Miksi minulla on purussa Xantia II jossa ei ole kaapeleita vaan 3 tankoa?


4-pyttyinen turboton kone = eri vaihdelaatikko?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 16.06.2014 00:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5850
Paikkakunta: Tuusula
Ah, kaapelit vain kutoskoneen manuaalissa? Makes sense...



Honda Valkyrie F6C, Cadillac Seville Northstar 32 Valve, Cadillac Eldorado Northstar 32 Valve, Lincoln Navigator kaasutettuna ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 16.06.2014 06:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7592
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Kakkoskoppaista saa diesel+automaatti-yhdistelmällä. Eli eiköhän voida todeta keskustelu loppuunkäsitellyksi ;) :lol:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|C5 2.0HDi 163 A Tourer '11|Dyane 4 '74|
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 16.06.2014 10:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 82
Paikkakunta: Nokia
Omistin aikoinaan 96-mallisen ykköskoppaisen 2l 16v Meribelin ja heti perään 2000-vuosimallisen kakkoskoppaisen myöskin 2-litraisen Exclusiven, berline-mallisia molemmat. Mitä tulee noiden yksilöiden perusfiilikseen laadukkuuden ja ajettavuuden suhteen, sanoisin että samasta puusta tehtyjä olivat. Pallottelin molemmat samalla tavalla ja kyyti oli aikalailla identtistä. Kun hakemalla hakee niin uusikoppainen oli ehkäpä hieman vakaampi ja vähemmän tuuliherkkä ajettava, mutta tähän rengastuksella oli varmasti itse autoa isompi vaikutus. Moottorin puolesta uusikoppainen oli jonkin verran pirteämpi ja pienempikulutuksinen.

Mitä tulee varusteluun niin uusikoppaisissa vanhakoppaisia huomattavasti yleisemmin esiintyvät ilmastointi ja tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin (joka vieläpä pelasi todella hyvin) korvasivat mielestäni mennen tullen takaovien sähkölasien puuttumisen. Eipä niitä takalaseja tarvinut ilmastoidussa autossa pitää koskaan auki.

Verhoilumateriaaleissa Ph1-Meribelin alcantara-verhoilu oli ehkä inasen laadukkaamman oloinen kuin Exclusiven vastaava, joskaan en oikein koskaan täysin keksinyt miksi. Ehkäpä materiaali oli sen verran paksumpaa että tuntui hieman jämäkämmältä, tiedä häntä. Toisaalta Ph2-Exclusiven penkin istuinosa oli hieman pidempi ja paremmin muotoiltu, joten eroja suuntaan tai toiseen ei tässäkään juuri ollut.

Valot uusikoppaisessa olivat todellakin aivan eri planeetalta kuin ykköskoppaisen tuikut. Kokisin tämän melkeinpä suurimmaksi eroksi näiden mallien välillä. Hyviä pirssejä molemmat mutta kyllä ainakin omassa tapauksessani uusikoppainen toi lopulta kokonaisuutena selvän parannuksen edeltäjäänsä nähden, semminkin kun sain uudemmassa mukaan kaikki kaipaamani varusteet.



BX 16 Soupapes '90 - Käyttökauppakassina vääränmerkkinen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 16.06.2014 10:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Teuski kirjoitti:
Kakkoskoppaista saa diesel+automaatti-yhdistelmällä. Eli eiköhän voida todeta keskustelu loppuunkäsitellyksi ;) :lol:


Eipä saanut HDi + automaatti joten ei tuo paljon riemunkiljahduksia aiheuta. ;)

Minusta tuo Xantian facelift on varsin onnistunut, varsinkin jos katsotaan millainen se alkuperäinen Xantian konseptimalli oli. Lähempänähän toi facelift on sitä kuin ykköskoppainen.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 16.06.2014 12:24 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Akaile kirjoitti:
Ygösen pehmeämpi jousitus on seurausta suurempipaineisista jousipalloista, joten tuo ei suuri murhe ole.

En tiedä onko se rakenteellinen ero vai pelkät vuodet ja kilometrit, mutta ykköskoppaisissa on niitä jousitolppien yläpäitä jouduttu uusimaan, kakkosista en ole kuullut vastaavaa. Ykkösen pelkääjän puolen kauhukahvasta en pidä, lisälaatikko tai bägi sopii tuohon tilaan paremmin.

Ulkoinen lookki on niin makuasia, että sen vertailu on jokseenkin turhaa. Molemmissa hyvää se, että kyseisen mallin tunnistaa jo kaukaa. Eli tusinatuote aikana muotoiltu tuote, joka silti eroaa selvästi kilpailijamerkeistä. Breikin perä on mielestäni erittäin onnistuneesti muotoiltu.



Olisiko kyse vain paineista. Ettei myös iskunvaimennusventtiileistä ja reiän koosta. II-koppaisen alkuperäiset (2000, 1.8 excl) etupallot paineistettu 10:llä yli, paineen muutoksella ei merkittävää eroa suhteessa takapalloihin (1,9D etupallot, 3p). Mitä nyt vähän kauemmin saa ajella ennen täyttöuusintaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 16.06.2014 22:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1970
Paikkakunta: Espoo
ealab kirjoitti:
Akaile kirjoitti:
Ygösen pehmeämpi jousitus on seurausta suurempipaineisista jousipalloista, joten tuo ei suuri murhe ole.

En tiedä onko se rakenteellinen ero vai pelkät vuodet ja kilometrit, mutta ykköskoppaisissa on niitä jousitolppien yläpäitä jouduttu uusimaan, kakkosista en ole kuullut vastaavaa. Ykkösen pelkääjän puolen kauhukahvasta en pidä, lisälaatikko tai bägi sopii tuohon tilaan paremmin.

Ulkoinen lookki on niin makuasia, että sen vertailu on jokseenkin turhaa. Molemmissa hyvää se, että kyseisen mallin tunnistaa jo kaukaa. Eli tusinatuote aikana muotoiltu tuote, joka silti eroaa selvästi kilpailijamerkeistä. Breikin perä on mielestäni erittäin onnistuneesti muotoiltu.



Olisiko kyse vain paineista. Ettei myös iskunvaimennusventtiileistä ja reiän koosta. II-koppaisen alkuperäiset (2000, 1.8 excl) etupallot paineistettu 10:llä yli, paineen muutoksella ei merkittävää eroa suhteessa takapalloihin (1,9D etupallot, 3p). Mitä nyt vähän kauemmin saa ajella ennen täyttöuusintaa.


Suattaapi olla, suattaapi olla ettei oo...eli en tiedä, tarkoitin vain lähinnä, että kovasti se kakkoskoppainenkin muuttuu samaksi, kun laittaa sinne ne ykköskoppaisen pallot. Tai jotkut muut, esim. CX-pallot.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
"Jos saat ajaa hyvällä autolla, silloin elämä on helpompaa" -Räikkönen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 19.06.2014 20:22 

Viestit: 321
Paikkakunta: Kotka
Jotain noissa 2 koppaisen helmoissa on mennyt pieleen kun ruostuvat puhki, vanhemmissa malleissa ei ainakaan omissa ole ollut sitä ongelmaa.samoin kattopellin liimaus tuntuu irtoavan kattopalkeista ja alkaa ärsyttävästi rämisemään, tämä ongelma on ollut jo kolmessa uudempikorisessa mulla, mut ei yhdessäkään vanhemmassa mallissa. Se liimaus on vielä hankala korjata kun ei meinaa saada kattopahvia raotettua niin ettei siihen tulisi jälkiä.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 21.06.2014 18:09 

Viestit: 108
Minun mielestäni tuo vm.-96 1.9TD on parempi ajaa kuin -99 HDi.


On käynyt mielessä, jos laittaisi I-koriseen II-korisen puskurin, etulokarit ja konepeiton. Minusta II-koppainen on peremman näköinen. Koelauta on myös mielesäni II-koppaisessa nätimpi, mittaristo myös.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 21.06.2014 20:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
Semmoinen on mielikuva, että törmäystesteissä II-koppaisella olisi selvinnyt vähemmin vammoin. Nykyään tuo tietysti riippuu ihan siitä, miten lahon yksilön kanssa kolaroi, jos kolaroi.



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 19.11.2020 08:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1490
Paikkakunta: The City of Häijää
Tähän ikivanhaan aiheeseen on pakko lisätä eräs toistaiseksi käsittelemätön seikka joka puhuu ykköskoppaisen puolesta: B-pilarien kohdalla sisäkatossa ei ole poikittaista palkkia joten täysikasvuisen kuljettajan pää ei osu kattoon! P.S: Nettiautossa on tällä hetkellä vain 7 Xantiaa, joten alkaa lähestyä beksin lukemia.



DS 21 Pallas 1966 BVH4, C6 3.0i 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Miksi Xantia 1 on parempi Xantia 2:ta?
ViestiLähetetty: 19.11.2020 11:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 159
Paikkakunta: PKS-LPR
Takavuosina oli pihassa -97 ja -00 breakit. Tai, no ovat ne nytkin, purussa...
Enää en muista varmaksi, mutta taisi olla takaluukkujen johtojen korjausurakka, joka sattui molemmissa yhtaikaa. Samana kesänä vaihtelin mittarivalojakin niihin.

Vikojen ajoittumisesta en lähtisi johtopäätöksiä vielä tekemään, mutta siitä kylläkin, että joka ainoa äänieristepala ja vaimennusmatto, joka näissä rempoissa tuli vastaan, oli uusikoppaisessa kevyempi ja pienempi. :shock: Oliko jopa niin, että uusikoppaisessa ei ollut ollenkaan vaimennusmattoa mittarin alapuolella olevassa mustassa sileässä muovissa. Katastrofi! :lol:

Jotenkin näistä uudemmista vain tulee hiukan halpuutettu vaikutelma. Olisiko se ovien sulkemisäänessä vai missä. Iso rämisevä ja kumiseva konepelti ei ainakaan auta.

Varusteista sadetunnistin on melkein siedettävä, sateella se toimii, mutta tihkussa se on aivan neuroottinen lasinpilaaja. Pitäisi olla säädettävä tihku vielä erikseen. Activan penkitkin ovat uudessa ihan löperöt sohvat verrattuna vanhaan (-96 vs -98).

Valot, radio ja kauko-ohjattu keskuslukko kyllä ovat ehdottomasti uudemmassa paremmat. Lopulta nämä paremmat valot saattavat olla kuitenkin se ostopäätöksen ratkaiseva tekijä, jos käyttöautoa ajatellaan.

Keulan sivuprofiili on uudessa DS-SM-mäisempi mutta takapuskurin tökerö makkara tuo mieleen Makkaratalon tuolta keskustasta... :roll: Jos sattuisi oikein hyvä vanha Vert Vega puskuri tulemaan vastaan, saattaisin vaikka kokeilla sitä tuohon uusikoppaiseen naarmuisen tilalle. :mrgreen:



- Tapsa
Vous n'imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous:
Xantia Activa 2.1 TurboD - Xantia Activa TCT - BX 19 GTi 4WD - Xantia 2.1 TurboD Break
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: